Visa din Radonhoj!

Visa din Radonhoj!
Råkade bli två Radon i år :)

Bilagor

• 20130530_193425.jpg
    20130530_193425.jpg
    179.8 KB · Besök: 70
Senast ändrad:
Visa din Radonhoj!
Detta kan vara lite Off topic, men medans alla här inne kör Radon så har jag bara en fråga.
Jag la en beställning igår på en ZR race 29er 7.0, storlek 18". När jag gjorde kalkylen på bike-discount så skulle en 17" passa mig, dock så är jag 183 cm lång, men bara 78 cm vid innersidan ben. Någon med liknande mått som mig som har testat antingen en 18" eller 20"? Känns lite nervöst när man inte vet ifall cykel är för liten eller vad. Ursäktar för OT.

Visa din Radonhoj!
@Dede Snyggt! Vad är det för ställ du har på bakhjulet till MTBn?

@DennanA Jag är 172 cm och 77 inseam. Jag har mail frågat BD och de föreslog 18" till mig
men då kör jag en hel del asfalt/grus snarare än offroad. Jag gillar dock lite kortare cykel så jag beställde en 16", får se om det var fel val. Det borde iaf inte vara mer fel än att det lättar upp med en längre styrstam om det inte känns hundra.

Visa din Radonhoj!
@DennanA Tror en 18" kan bli bra. Det skulle vara att du hamnar för upprätt på en 18" men det går ju att fixa. Man kan ju först testa vrida styret samt vända styrstammen för att se om det passar bättre. Nästa steg blir att testa med ny styrstam/nytt styre.

@meringa Stödet är ett sådant här http://www.bike-discount.de/shop/k534/a87938/bike-stand-for-20-29.html
Fick dock bocka till det lite då jag inte fick det till att lira helt 100.
Fast så här i efterhand hade jag nog valt ett likadant som jag har till racern.
Ganska skönt när det sitter fast + att den står stabilare med ett vanligt skyltstöd.

Visa din Radonhoj!
Först en till mig, en vecka senare en till frugan. Skönt att kunna röra på sig igen utan att sabba knäna. Löpning är bara förslitning och självplågeri.

Bilagor

• IMG_3561.JPG
    IMG_3561.JPG
    93.7 KB · Besök: 62
Visa din Radonhoj!
Fick hem en kul cykel, nya Black Sin 29er 10,0 , karbonhojen med SRAM's XX1 för leverans till en kund i Australien , blev kontaktad av en norrman som hade en kompis i landet down there som hade gått igång på det nya 11 vxl systemet.

Lätt fin cykel med en 27,2 Syntace stolpe som ger lite mer elasticitet till hardtails / styva ramar, sadelstolparna har ju annars haft en tendens att öka i diameter.

Bilagor

• Radon black sin 29 10,0 001.JPG
    Radon black sin 29 10,0 001.JPG
    103.2 KB · Besök: 75
Visa din Radonhoj!
Är det någon som vet när 2014 modellerna kan tänkas börja säljas? Jag är lite sugen på en 650b modell men vet inte om jag kan hålla mig, vill gärna ha en hoj nu i sommar.

Visa din Radonhoj!
Ramlade visst in en ny racer idag. Tyvärr drar det in åskväder här lagom tills jag har skruvat i ordning allt så jag får väl testa den i morgon i stället :-)

Bilagor

• RadonSoffa.JPG
    RadonSoffa.JPG
    98.8 KB · Besök: 63
Visa din Radonhoj!
Var lite skeptiskt till färgen när jag beställde men priset var så bra. Men när man fick upp den ur lådan tyckte jag den var riktigt snygg med. Ska bli kul att testa den ordentligt.

Visa din Radonhoj!
Foxen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ramlade visst in en ny racer idag. Tyvärr drar
> det in åskväder här lagom tills jag har skruvat
> i ordning allt så jag får väl testa den i
> morgon i stället :-)

Du måste berätta ingående hur den känns sen!
Är oxå sugen på spire

Visa din Radonhoj!
DennanA skrev:
> Är du nöjd so far Gruzbuz?:)

Lite sent svar på frågan kanske men hela familjen är väldigt nöjda med våra radonhojar som blivit 3 st nu. Väntar bara på att tösen skall bli lite längre så att vi kan köpa en till....

Visa din Radonhoj!
Är än så länge nöjd med min Slide 140 7.0. Lite klumpig är den allt, men för under 13 papp med frakt och allt lär man nog inte få några lättviktare. Bakväxeln är lurig och funkar oftast bra, men så när man cyklat en stund så kan den vägra växla både upp och ner. Kanske måste smörja vajerhöljena lite?

DSC00427.jpg

DSC00429.jpg

Sänkstolpen måste bytas då den är extremt svajig, konverterad från 27,2 mm till 31,6 med adapterrör.

Edit: En jobbig grej är att däcken (Hans Dampf) är helt ocykelbara på asfalt. Jag har ungefär en mil till närmaste vettig stig, och den sträckan blir en plåga.

Senast ändrad:
Visa din Radonhoj!
Makten skrev:

> Edit: En jobbig grej är att däcken (Hans Dampf)
> är helt ocykelbara på asfalt. Jag har ungefär
> en mil till närmaste vettig stig, och den
> sträckan blir en plåga.

Snygg hoj!
Byt däcken till Mountain King 2.4 (RaceSport eller Protection) så blir det mycket trevligare på transportsträckorna, samtidigt som du behåller fint grepp i skogen :)

Visa din Radonhoj!
Då har man testat den i 5 mil i alla fall och den kändes väldigt styv och rapp. Jag har dock inte så mycket att jämföra med då jag bara ägt en racer innan i 1 år (Bianchi M3). Men jag är väldigt nöjd efter premiärturen i alla fall :-)

Visa din Radonhoj!
Bidrar med några bilder, "kvallen" på dem kanske är lite dåliga men men...

image.jpg

Det tog bara 4 dagar för BD att leverera den. Har haft den några veckor nu och är löjligt nöjd med den hittills...

image.jpg

Väl mött. /Asmoro

Visa din Radonhoj!
Jag har en Radon ZR Race 29 6.0 SRAM från 2012.
Cykeln väger för mycket (eller så är jag för klen...). Någon som har lättat någon liknande cykel och vet vilka delar man bör satsa på? Funderar på styre, stam, sadelstolpe och hjul? (drivlinan sliter jag gärna ut innan jag byter). Eller blir en ny cykel mer prisvärt?

Den obligatoriska bilden:

Bilagor

• 31[1].jpg
    31[1].jpg
    109.7 KB · Besök: 61
Visa din Radonhoj!
T skrev:
> Snygg hoj!

Tackar, och jag instämmer:-) Den är faktiskt mycket snyggare i verkligheten än på bild dessutom. Blev alldeles lycklig när jag packade upp kartongen.

> Byt däcken till Mountain King 2.4 (RaceSport
> eller Protection) så blir det mycket trevligare
> på transportsträckorna, samtidigt som du
> behåller fint grepp i skogen :)

Åhå, det ska jag kolla in när de börjar bli lite slitna:-) Jag har en annan cykel för allroundbruk, så jag får nog allt gneta på lite med de befintliga däcken tills vidare. Sen kan jag inte påstå att jag tycker att greppet är något vidare, så finare dobbar är nog inget problem för min del vid byte till andra däck. De befintliga är 2,35" och den luftkammaren räcker och blir över till allt jag vill hålla på med för närvarande.

Nån som har tips på vettiga, lite fetare handtag förresten? Jag kommer inte riktigt överens med skitsmala, sträva handtag. Eller så är det bättre handskar jag borde köpa kanske.

Visa din Radonhoj!
Jag har en "ZR Race 29er 6.0". Undrar om någon mer har problem med knäppande ljud från sadelstolpsröret? Har testa fettat in med lithium fett, men fick då problem med att sadelstolpen sjönk lite grann. Efteråt testat med "carbon" fett. Knäppadet har minskat något, men inte försvunnit helt.

Visa din Radonhoj!
Mitt knäppande försvinner lite när jag skruvar åt sadeln men återkommer efter ett tag. Vet inte exakt vad det beror på och jag vågar inte fortsätta att skruva åt hela tiden för då smäller det snart till på riktigt. Kanske ska testa med litiumfett vid sadelfästet.

Visa din Radonhoj!
aahlborg skrev:
> Mitt knäppande försvinner lite när jag skruvar
> åt sadeln men återkommer efter ett tag.

+1

Visa din Radonhoj!
Har en fråga ang styrlager. Efter ca 6 månaders användning ca 70 mil och bara en gång i skitväder (Lida Loop) så tänkte jag undersöka styrlager. Visade sig vara rostiga. Vet inte om de fuskat med fett eller jag som fuskat med service. Någon som råkat ut för samma problem? Hur ofta ska man underhålla styrlager?

Visa din Radonhoj!
På min hybrid (Crescent) kommer det in vatten i styrlagret vid regn och det verkar inte rinna ut så bra. Efter ett års pendlande var mitt nedre lager också lite rostigt. Bytte och la på ordentligt med fett men har inte kollat det på ett år.

Radonhojen verkar ha likadant lager men jag har inte kollat det ännu. Det är säkert rostigt men det låter konstigt att du skulle drabbas av rost efter bara en blöt tur.

Visa din Radonhoj!
I skogen kör jag tills lagret rasar, sen byter jag. Men då kör jag hela året massor av grisväder.

På landsväg går jag igenom i princip allt under off-season.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Visa din Radonhoj!
Då har man varit ute en första testsväng med nya Radon ZR Race 29 7.0 (Storlek 18", Jag = 180 cm) köpt från B-D.
Riktigt nöjd!

Var lite strul med posten när jag skulle få den. Fick aldrig något "tracking number" utan fick fråga efter det från B-D och när jag väl fick det (vilket gick snabbt.. fick svar från supporten på någon timma) så gick det bättre att hitta cykeln och få den levererad hem.
13080004_800.jpg

Visa din Radonhoj!
Onyx skrev:
> Jag har en "ZR Race 29er 6.0". Undrar om någon
> mer har problem med knäppande ljud från
> sadelstolpsröret? Har testa fettat in med lithium
> fett, men fick då problem med att sadelstolpen
> sjönk lite grann. Efteråt testat med "carbon"
> fett. Knäppadet har minskat något, men inte
> försvunnit helt.

Ni som har problem med sadelstolpen; kika så att klämmans öppning är vänd åt samma håll som slitsen i ramröret. Min var inte det, och jag hade problem med att stolpen sjönk hur hårt jag än drog åt. Men efter att ha vänt på klämman så att öppningen sammanföll med ramens öppning så försvann problemet helt:-) Jag kan tänka mig att det avhjälper knäppande också.

Visa din Radonhoj!
Makten skrev:
> Ni som har problem med sadelstolpen; kika så att
> klämmans öppning är vänd åt samma håll som
> slitsen i ramröret. Min var inte det, och jag
> hade problem med att stolpen sjönk hur hårt jag
> än drog åt. Men efter att ha vänt på klämman
> så att öppningen sammanföll med ramens öppning
> så försvann problemet helt:-) Jag kan tänka mig
> att det avhjälper knäppande också.

Det problemet hade inte jag. Nu har jag fettat in ordentligt och får ta mig en längre tur. Om knäppandet kvarstår kommer jag testa på en annan sadelstolpe.

Jag noterade att innanför cykelns sadelstolpsrör finns sifferkombination 01 eller 10. Vet inte vad det betyder.

Visa din Radonhoj!
Cykelknutten skrev:
> Kan ju va där sadeln är sattfast som det
> knäpper också.

Jag har också fettat in sadelfästet med lithiumfett.

Visa din Radonhoj!
Fruns ZR Race 29" kom i går, lite strul med vajerdragningen under vevpartiet, frambromshandtag som bottnar in till styret samt många grader i ramen som repade sadelstolpen illa. Åtgärdat allt utom bromsen och inväntar svar från BD på kompensation och hjälp med bromsen. I övrigt är cykeln fin och man får fin cykel/komponenter för pengarna.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Visa din Radonhoj!
nychswe skrev:
> Fruns ZR Race 29" kom i går, lite strul med
> vajerdragningen under vevpartiet, frambromshandtag
> som bottnar in till styret samt många grader i
> ramen som repade sadelstolpen illa. Åtgärdat
> allt utom bromsen och inväntar svar från BD på
> kompensation och hjälp med bromsen. I övrigt är
> cykeln fin och man får fin cykel/komponenter för
> pengarna.

Tjusig cykel! Den där vajerdragningen under vevlagret känner jag igen från min, fast i ditt fall är det lite värre. Totalt jävla klåpfel vid montering, men jag misstänker också att man använder en plaststyrare som inte passar för den tänkta vajerdragningen. Efter lite trixande funkar min dock finfint.
Jag antar att det är sånt här man får när man väljer ett snålmärke. Bra komponenter, men usel montering (Edit: Fast det är såklart inte Radons fel om Bike-Discount monterar illa).

Kika på höjdjusteringen av framväxeln på ramröret också. Min satt åt helsike för högt, och det gör den på alla Radons egna bilder av cykeln dessutom. Om jag inte är fel ute så bör växelföraren ligga bara någon millimeter ovanför största drevet med växeln i det läget.

Bromsen kan du förhoppningsvis justera, men det kanske krävs mer olja i systemet? Min bakbroms måste vid handtaget justeras till "max" för att den ska få vettigt avstånd från handtaget. Är i övrigt mycket nöjd med bromsverkan och känsla (Elixir 3 som alla verkar hata).

Senast ändrad:
Visa din Radonhoj!
> Tjusig cykel! Den där vajerdragningen under
> vevlagret känner jag igen från min, fast i ditt
> fall är det lite värre. Totalt jävla klåpfel
> vid montering, men jag misstänker också att man
> använder en plaststyrare som inte passar för den
> tänkta vajerdragningen. Efter lite trixande
> funkar min dock finfint.
> Jag antar att det är sånt här man får när man
> väljer ett snålmärke. Bra komponenter, men usel
> montering (Edit: Fast det är såklart inte Radons
> fel om Bike-Discount monterar illa).
>
> Kika på höjdjusteringen av framväxeln på
> ramröret också. Min satt åt helsike för högt,
> och det gör den på alla Radons egna bilder av
> cykeln dessutom. Om jag inte är fel ute så bör
> växelföraren ligga bara någon millimeter
> ovanför största drevet med växeln i det läget.
>
>
> Bromsen kan du förhoppningsvis justera, men det
> kanske krävs mer olja i systemet? Min bakbroms
> måste vid handtaget justeras till "max" för att
> den ska få vettigt avstånd från handtaget. Är
> i övrigt mycket nöjd med bromsverkan och känsla
> (Elixir 3 som alla verkar hata).

Tackar och visst är cykeln snygg och stilren.
Ska kolla växelföraren fram, tack för tipset.
Tror också det behövs mer olja i bromsen men behöver ett oljebytarkit till det och hoppas BD kan fixa ett sådant, servicen kan jag fixa själv, inte sugen på att börja skicka grejer fram och tillbaka. Frun cyklade premiärturen i dag och efter att bara ha cyklat på vanliga damcyklar tidigare var hon supernöjd :-)

Visa din Radonhoj!
2013-08-1817.25.44.jpg
Premiärcyklade min ZR Race 29er idag, helt fantastiskt skön. Jag är nöjd med de färgmatchade candy-pedalerna :)

Det enda knepiga är att sadeln sjunker ner hur mycket jag än drar åt snabbkopplingen. Vad göra?

/Cristoffer

Visa din Radonhoj!
Rengör sadelstolpe och ramröret från fett. Sen ska man nog använda kolfiberpasta eller något för att den inte ska börja knäppa men har läst att man kan testa tandkräm.

Visa din Radonhoj!
Eizo skrev:
> Har en fråga ang styrlager. Efter ca 6 månaders
> användning ca 70 mil och bara en gång i
> skitväder (Lida Loop) så tänkte jag undersöka
> styrlager. Visade sig vara rostiga. Vet inte om de
> fuskat med fett eller jag som fuskat med service.
> Någon som råkat ut för samma problem? Hur ofta
> ska man underhålla styrlager?

Exakt detta hände mig med, gravrost tom med i lagerlägena och kulorna var rostiga de med, antar att det var ett ganska billigt lager som satt i men fettet vid monteringen hade de inte ödslat med i onödan, skrev och klagade och fick ett nytt bättre lager som reklamation, de erbjöd tom en peng för arbetskostnad hos närmaste verkstad!!!
I övrigt ruggigt prisvärda cyklar och bra respons från BD tycker jag också att man får...

Visa din Radonhoj!
Onyx skrev:
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som har problem med sadelstolpen; kika så
> att
> > klämmans öppning är vänd åt samma håll
> som
> > slitsen i ramröret. Min var inte det, och jag
> > hade problem med att stolpen sjönk hur hårt
> jag
> > än drog åt. Men efter att ha vänt på
> klämman
> > så att öppningen sammanföll med ramens
> öppning
> > så försvann problemet helt:-) Jag kan tänka
> mig
> > att det avhjälper knäppande också.
>
> Det problemet hade inte jag. Nu har jag fettat in
> ordentligt och får ta mig en längre tur. Om
> knäppandet kvarstår kommer jag testa på en
> annan sadelstolpe.
>
> Jag noterade att innanför cykelns sadelstolpsrör
> finns sifferkombination 01 eller 10. Vet inte vad
> det betyder.

Testa att höj sadeln lite och se om ljudet försvinner.
På min går sadelstolpen i ramen på insidan när jag har sadeln lågt ställd och ger då ett knäppande ljud. Höj sadeln eller sätt lite fett på änden av sadelstolpen.

Tillbaka
Topp