Här är sommarens inköp: Radon Slide 130 HD 10.0 (29''). Tänkte dela lite info som tack till alla som hjälpt mig på vägen.
Jag är 194cm/85kg, max ramstorlek dvs 22'). Jag har haft en gammal instegs-Kona (år 2000-2006 typ) och en kanonbra Nishiki SRI Team 26'' som nu bor i källaren. Cykeln har gått ca 20mil nu, skön kontrast till 26''. Typiskt körs den i Ursvik/Nick, Hellas, Lovön och Gävle/Högbo, Finnamarksturen 2017, dvs långlopp men gärna mer lek än rakt fram. Cykelvasan går bort för mig, det verkar vara för platt och mkt folk.
http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/all-mountain/slide-29/slide-130-100-hd/
Alternativ som jag kollat på är:
CANYON NERVE AL 9,9 //Specialized CAMBER// TREK FUEL EX 8 // KONA hei hei trail dl // Votec- fanns någon bra på Bikester // Scott Spark (950 tror jag)//// Lite mera åka rakt fram fort: RADON SKEEN 100 9.0 (100MM) samt Specialized EPIC
Fantastiskt:
Dämparna! Man skickar in vikt och mått och cykeln levereras inställd. "Firm"-läget är tillräckligt hårt för att funka som lockout för plattmark och uppför.
Bromsarna!
Växeln (dock inte gripshift).
Kanon:
Dropperpost, helt grymt faktiskt men finns ett litet spel i sidled som jag inte gillar. Det märks dock inte när man kör och verkar vara helt normalt för Rockshox Stealth.
Däcken tycker jag är perfekt på halvfuktiga rötter...kanske tunga för proffs men asbra fäste, även i sidled.
Kunde vara lite bättre:
Ramen är jättebra men ekipaget klockar väl in på över 14kg... I skogen märks det dock inte så mycket - egentligen endast då det är riktigt brant uppför. Skönt dock att inte ha kolfiber, skulle nog bara gå sönder för mig som gör konstiga vurpor.
Ramformen är toppen men tror att jag kommer att skaffa en längre styrstam - någonting är lite lurt med balansen i skogen men det är ju individuellt och kanske för att jag är lång. Det säger även den här killen:
http://twentynineinches-de.com/2016/04/28/radon-slide-130-10-0-hd-testfazit/
Saknar:
Kanske en lockout fram för stigning, men inte kritiskt.
Och nej, jag brukar inte ha väskan på styret. Det var en liten testtur...
Saknar endast min 26'' då det är brant uppför eller väldigt trångt.