Visa din Rapha (och lite nyheter...)

japp, de nya priser suger balle.

nu hoppas vi på att skottland röstar på att vara självständig vilket får GBP att falla som en sten, då kan man både åka till london och handla för samma priset som idag...

DT

Aktiv medlem
Bara att vänja sig vid Löfvens Sverige.

Snart norpar de jobbskatteavdragen, då får ni börja köpa Craft.

Mayhem

Aktiv medlem
Mycket elakt att man blev tvungen att betala i SEK med svensk moms. Fick i alla fall till rätt bra Savings på denna order, om än inte lika fantastiskt som det först verkar då delar av det beloppet var från en voucher på €220.

ScreenShot2014-09-16at16.08.40.png

(Vouchern hade jag visserligen fått av Rapha istället för krasch-reparation av ett par inskickade bibs som de dömde ut med tillverkningsfel jag inte märkt av. Rätt okej när jag betalat €185 -20% för de bibsen och kört över sommaren...)

Senast ändrad:

fyrbåk

Ny medlem
Mayhem skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket elakt att man blev tvungen att betala i SEK
> med svensk moms. Fick i alla fall till rätt bra
> Savings på denna order, om än inte lika
> fantastiskt som det först verkar då delar av det
> beloppet var från en voucher på €220.
>

Njae, nu måste jag nog protestera lite. Så illa är det faktiskt inte, i synnerhet när vi har en svensk krona som verkar gå mot kraschlandning.

Pro team jersey kostar GBP 140 i Raffes UK-priser. Med dagens kurs GBP/SEK på 11,564 plus kortföretagens växlingsgebühr på 2% så blir det faktiskt 1651 kr. En krona mer än vad de tar i svenska kronor direkt.

Det är lurigt och det är lätt att förbise kursvariationer och kortföretagens/bankernas gebühr. Så här är det inte med alla artiklar och jag förutsätter att man handlar med svenskt kort, men man kan inte per automatik säga att det blir sämre på det sätt som Raffe gör det. Däremot är de tyska butikerna jävligare där de ofta ändrar momssatsen i det sista skedet i varukorgen och det görs på priserna i EUR. Där torskar man också på bankerna gebühr. För jag förutsätter att Raffe slutligen debiterade kortet i SEK. Eller?

cerro

Aktiv medlem
Anledning att man måste betala svensk moms är att de säljer för mycket till Sverige ;) Så hade ni köpt mindre så hade ni sluppit de :p

Spindelbenen

Aktiv medlem
cerro skrev:
> Anledning att man måste betala svensk moms är
> att de säljer för mycket till Sverige

Nope, det är Löfvens fel.

Rattnalle

Aktiv medlem
Moms har jag inget emot men det vore snyggt att skriva ut hur många procent moms man betalar redan i varukorgen.

Sen återstår det väl att se om kronan faller så mycket att det spelar någon roll men det känns inte som en allt för långsökt gissning att någon mellanhand vill tjäna några kronor på upplägget också.

Wiggle har ett bra upplägg. Det går att välja valuta att bli debiterad i.

Ja. Jag har mailar rapha och påpekat det också. Framförallt det med att momssatsen inte redovisas.

Rattnalle

Aktiv medlem
Men sucker som man är så handlade jag ändå. En långärmad tröja på väg. Blev orange eftersom jag gärna vill synas lite bättre än med mörkblått. Får se vad jag tycker om färgen när jag har den i handen.

Rattnalle

Aktiv medlem
RhythM skrev:
> Kom en långärmad på posten idag i lila kulör,
> fet som fan.
> Blir en tur med den till jobbet imorrn

Den var andrahandsvalet men jag är trött på att känna mig som en ninja i svart jacka så det blev den grällaste :)

Återkom gärna med en rapport.

Fick förresten svar från Rapha. Jag är inte helt haj på finanstermer men termen var "hedged rates" och priset skulle vara detsamma hela säsongen så får vi regeringskris kanske det lönar sig ändå :)

emilh

Aktiv medlem
Rattnalle skrev:
> RhythM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kom en långärmad på posten idag i lila
> kulör,
> > fet som fan.
> > Blir en tur med den till jobbet imorrn
>
> Den var andrahandsvalet men jag är trött på att
> känna mig som en ninja i svart jacka så det blev
> den grällaste :)
>
> Återkom gärna med en rapport.
>
> Fick förresten svar från Rapha. Jag är inte
> helt haj på finanstermer men termen var "hedged
> rates" och priset skulle vara detsamma hela
> säsongen så får vi regeringskris kanske det
> lönar sig ändå :)

De har köpt sig en låst växlingskurs av sin bank för en period :)

Rattnalle

Aktiv medlem
emilh skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > RhythM skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kom en långärmad på posten idag i lila
> > kulör,
> > > fet som fan.
> > > Blir en tur med den till jobbet imorrn
> >
> > Den var andrahandsvalet men jag är trött på
> att
> > känna mig som en ninja i svart jacka så det
> blev
> > den grällaste :)
> >
> > Återkom gärna med en rapport.
> >
> > Fick förresten svar från Rapha. Jag är inte
> > helt haj på finanstermer men termen var
> "hedged
> > rates" och priset skulle vara detsamma hela
> > säsongen så får vi regeringskris kanske det
> > lönar sig ändå :)
>
> De har köpt sig en låst växlingskurs av sin
> bank för en period :)

Gissade på något åt det hållet. Men då har jag lärt mig något nytt idag :)

fyrbåk

Ny medlem
Rattnalle skrev:

>
> Wiggle har ett bra upplägg. Det går att välja
> valuta att bli debiterad i.
>

Och då gäller det också att kolla vilken kurs som används så man inte blir r*vkn*llad igen av hyenorna.

Rattnalle

Aktiv medlem
fyrbåk skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
>
> >
> > Wiggle har ett bra upplägg. Det går att
> välja
> > valuta att bli debiterad i.
> >
>
> Och då gäller det också att kolla vilken kurs
> som används så man inte blir r*vkn*llad igen av
> hyenorna.

Jo det förutsätter ju att man bryr sig. Men gör man inte det märker man ändå inte någon skillnad :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Beställde igårkväll med snikfrakten som ska ta 5-7 dagar. Skickades idag. Går in på DHLs sida nu och ser att beräknad leverans är imorgon. Tumme upp :)

Hoppas bara de är lika snälla som senast och ringer så jag kan hämta fem minuter från jobbet imorrn eftermiddag.

Rattnalle

Aktiv medlem
svartskägg skrev:
> Lägger Rapha alltid på sales tax på alla
> grejer?

De kan ju inte gärna sälja utan moms.

svartskägg

Ny medlem
Nej sorry. Blev lite förvirrad då det oftast heter VAT i England och är inte van vid att priser visas före moms. De andra brittiska sidorna jag handlar från redovisar pris inklusive mervärdeskatt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja men det gör de väl ändå senast jag kollade. Men tittar du på brittiska sidan först och sedan går över till svenska blir momsen högre.

svartskägg

Ny medlem
Låter inte helt förenligt med EU-rätten då moms ska tas ut i ursprungslandet och inte destinationslandet. Men nu när jag kollade verkade det som det är okej ändå.

" Konsumenter

Vissa momssystem gäller inte bara de ekonomiska aktörerna direkt, utan även enskilda och slutanvändare. Detta gäller exempelvis om en enskild person köper varor i en annan medlemsstat. Om varan transporteras av konsumenten ända till dennes hemvist betalas momsen i den medlemsstat där varan sålts och köpts (dvs. ursprungslandet). Vissa undantagna beskattningsbara personer och icke-beskattningsbara rättsliga personer har också rätt att förvärva en begränsad mängd varor i en annan medlemsstat. Detta är följden av gällande bestämmelser om beskattning av handeln mellan medlemsstaterna. För sådana personer grundas systemet redan på principen att varor och tjänster ska beskattas i sin ursprungsmedlemsstat (se slutet av denna sammanfattning).

Ursprungsprincipen tillämpas emellertid inte om varor säljs på distans, dvs. om säljare och köpare befinner sig i olika medlemsstater när varorna levereras. Om värdet på varorna som säljs på en årlig basis överstiger en viss tröskel (35 000 euro eller 100 000 euro, beroende på medlemsstat) ska leverantören tillämpa destinationsprincipen. I alla fall ska denna princip tillämpas för försäljning på distans av varor som omfattas av punktskatt. Denna princip innebär att leverantören avräknar momsen i destinationsmedlemsstaten till den skattesats som gäller i den medlemsstaten.

Ursprungsprincipen tillämpas inte heller om nya transportmedel köps i en annan medlemsstat. I sådana fall betalar köparen moms i destinationsmedlemsstaten."

Ni handlar för mycket alltså :)

NLC

Aktiv medlem
Någon (TM) får väl sätta upp en mellanhand i UK som Rapha-trånande men kostnadsmedvetna happyiter kan köpa hos med brittisk moms och 'native' valuta. Sen när även den "butiken" slår i momstaket tar näste hen över. Frågan är bara vem som tar första förningen?

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag har krympt och måste köpa nya Raphakläder. Det blev brevetjersey med väst och en bunke BIBs, får passa på nu när det är 30% höstrea.

Jenny W

Ny medlem
Spacekitty skrev:
> Jag har krympt och måste köpa nya Raphakläder.
> Det blev brevetjersey med väst och en bunke BIBs,
> får passa på nu när det är 30% höstrea.
>
> https://farm4.staticflickr.com/3946/15530804118_12
> fbf8e6a8.jpg

Najs. Riktigt snygga kläder.
Såg oxå de hade rea. Synd att man är fattig som en lus.

DT

Aktiv medlem
Jag börjar fundera lite över kvaliteten på Rapha. Båda mina Raphatröjor i nåt sånt där sportylle-material har börjat noppa sig mer och mer efter ett tiotal användningar och tvättar. Och den där Brevet jerseyn var ju inte direkt billig, svagt om den inte ska hålla i längden. :-/

Spacekitty

Aktiv medlem
heklamama skrev:
> Ylle noppar sig.
> Inte att rekomendera i sportkläder.
>
> *duckar*

Ingen av mina Rapha-jerseys blivit nopprig. Du måste ha fått ett trasigt exemplar.

Eller så har du kanske inte följt tvättråden.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Min Classic jersey har inte heller noppat sig. Har iofs bara haft den sen i våras men pendlat en del med väska på ryggen. Jag förväntade mig nästan lite noppor eftersom det ändå är ylle men jag är positivt överraskad. Iofs har jag en "civil" ren ylletröja som knappt noppat sig alls på tre års flitig användning så det går ju uppenbarligen.

Spindelbenen

Aktiv medlem
DT skrev:
> Jag börjar fundera lite över kvaliteten på
> Rapha. Båda mina Raphatröjor i nåt sånt där
> sportylle-material har börjat noppa sig mer och
> mer efter ett tiotal användningar och tvättar.
> Och den där Brevet jerseyn var ju inte direkt
> billig, svagt om den inte ska hålla i längden.
> :-/

De kanske inte har raglanärmar?

DT

Aktiv medlem
Johan A skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Jag börjar fundera lite över kvaliteten på
> > Rapha. Båda mina Raphatröjor i nåt sånt
> där
> > sportylle-material har börjat noppa sig mer
> och
> > mer efter ett tiotal användningar och
> tvättar.
> > Och den där Brevet jerseyn var ju inte direkt
> > billig, svagt om den inte ska hålla i
> längden.
> > :-/
>
> De kanske inte har raglanärmar?

Just de här är kortärmade.

Men det kan ju som sagt vara att jag inte har följt tvättråden, har bara tvättat dem rakt upp och ner i 40 grader med fintvättmedel ihop med den övriga sporttvätten. Jag anser att man inte ska behöva behandla sportkläder med silkesvantar, men så kanske man inte kan tänka när det gäller posörmärken?

Lite synd, för speciellt brevet jerseyn är jäääävligt snygg...

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag kör mina Rapha i 40° och de har aldrig börjat noppa sig. Jag kanske har haft flyt men om det är för varmt borde väl ylle krympa och inte noppa sig?

DT

Aktiv medlem
Johan A skrev:
> Jag kör mina Rapha i 40° och de har aldrig
> börjat noppa sig. Jag kanske har haft flyt men om
> det är för varmt borde väl ylle krympa och inte
> noppa sig?

Jag måste göra något fel. Har till och med lagt dem i en sån där tvättpåse men det hjälpte inte.

Du kanske kan tvätta mina Raphatröjor i fortsättningen?

Rattnalle

Aktiv medlem
Kör du fulla maskiner kanske något annat skaver? Fintvättprogrammet är åtminstone på min maskin anpassat till 2-3kg tvätt istället för 6 som är max på en vanlig tvätt. Jag har ingenstans att ha svettiga träningskläder så jag tvättar dem oftast direkt om det inte blir löjligt lite och då löser ju det sig självt.

Spindelbenen

Aktiv medlem
DT skrev:
> Jo det är sant. Med lite sur lukt passar man ju
> också bättre in i randoklungan.

Du har väl snart nått den åldern så du SKA lukta piss?

Spacekitty

Aktiv medlem
DT skrev:
> Jag måste göra något fel. Har till och med lagt
> dem i en sån där tvättpåse men det hjälpte
> inte.

Prova annat tvättmedel. Använd absolut inte sköljmedel.

DT

Aktiv medlem
Johan A skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Jo det är sant. Med lite sur lukt passar man
> ju
> > också bättre in i randoklungan.
>
> Du har väl snart nått den åldern så du SKA
> lukta piss?

NÄTHAT! :-(

@Rattnalle: jo, fast det noppade sig även när jag skyddade tröjorna i en tvättpåse. Nåja, jag får väl raka tröjorna med jämna mellanrum. Rakar man benen så kan man väl raka tröjor...

DT

Aktiv medlem
Spacekitty skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Jag måste göra något fel. Har till och med
> lagt
> > dem i en sån där tvättpåse men det hjälpte
> > inte.
>
> Prova annat tvättmedel. Använd absolut inte
> sköljmedel.

Y3 fintvättmedel borde vara skonsamt tycker jag. Kanske finns ett svindyrt Raphatvättmedel man kan använda iofs...

Sköljmedel har jag absolut inte till sportkläder.

Rattnalle

Aktiv medlem
Har du frågat Rapha? Kan ju faktiskt vara en dålig batch eftersom vi andra inte har några problem. Tvättpåse har jag aldrig använt så de kan ju inte anklaga dig för att vara oförsiktig.

Grummes fintvätt kör jag med för övrigt.

Spacekitty

Aktiv medlem
DT skrev:

> Y3 fintvättmedel borde vara skonsamt tycker jag.
> Kanske finns ett svindyrt Raphatvättmedel man kan
> använda iofs...

Jag använder Grumme Kulörtvättsåpa, blir alltid bra. Raphas eget tvättmedel har jag inte provat.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer