Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Jag har även Classic Softshell.

Fördelar med den framför Hardshell enligt mig:
- Ventilationszips i armhålorna när det blir för varmt
- Nedfällbar flärp med stor reflexlogo baktill
- "Mjukare" i materialet

Nackdelar:
- Inte lika vattentålig
- Mindre synlig i mörker när inte flärpen är nere
- "Mjukare" i materialet

Om din plan är att behålla regnjackan, så är antagligen Classic Softshell ett bättre val än Hardshell.

Du tar upp för- och nackdelar för funktioner men hur skulle du jämföra användningsområderna?

Har jag rätt när jag antar att Hardshell är en mer nischad jacka? Flera verkar även tycka den är "för tät/varm"

Det jag gillar med Hardshell (efter att enbart provat hemma) är färg, passform och de något följsamma materialet - det är ju lite stretch i det och det känns tystare än en Gore-Tex Pro jacka.

Ja hardshell, softshell och regnjacka känns en för mycket.

Eftersom jag redan har en Arcteryx skaljacka så känns det som att den och Rapha Hardshell spelar lite på samma planhalva.

Classic Softshell är definitivt mer all-round. Tyvärr är det väl så att vattentätheten hos Hardshell gör att den även kan bli för tät och varm. Jag tror att du kommer gilla hur materialet känns även på Softshell-jackan, det är mjukt och fint.

Användningsområden: jag hade valt Hardshell om jag ska vara ute och länge och det ska komma nederbörd. Softshell om jag antingen ska vara ute kortare eller det inte ska regna/snöa. För mig har de samma användningsområde, det är vädret som får bestämma. Blir du något klokare av det?

Tror jag blir något klokare - stort tack!

Absolut skulle jag vilja behålla alla jackorna men eftersom jag redan slagit till på lite jersys med kort resp lång ärm och ett par vinter bibs samt ett par sommarbibs plus lite annat smått så får jag prioritera.

Sen gissar jag att Rapha kommer med lite nyheter efter rean är slut.

Stora nyheter NLC!
ScreenShot2016-01-29at12.53.35.png

Jag har ett par jerseys från Craft i L som sitter riktigt bra. Fungerar motsvarande L även i Rapha? Tänker mest på Classic Jersey och Brevet Jersey.

Nope, men den ljusblåa brevettröjan såg ju najs ut även om jag är lite skeptisk till hur mycket bättre man syns med ett mörkt/svart kontrastband vs ett ljust/kulört

Lite besviken på det nya, men antar att det kommer landa mkt mer inom närmsta månaderna. Håller tummarna för att det kommer mer nyhetsvärde och lite bättre färger.

Nya Pro aero jerseyn ser iof grym ut, samt pack jacket var lite sjysst men mer fincyklande över den.

Jag tyckte nya Club Jerseyn i Svart/Vit såg nice ut.

Nån som har koll på passform jfm med Classic Jersey.

Har två Classic men är lite osäker på färgvalet (Grå) - Köpt på rean så den är oanvänd och kan åka tillbaka.

micro553 sa:
Jag tyckte nya Club Jerseyn i Svart/Vit såg nice ut.

Nån som har koll på passform jfm med Classic Jersey.

Har två Classic men är lite osäker på färgvalet (Grå) - Köpt på rean så den är oanvänd och kan åka tillbaka.

Håller med! Ingen aning om storlekar dock.

Lite besviken på västarna (brevet). Ångrar mig nu att jag inte klickade på Köp när det var rea på förra brevet-västen i Coral.

Jag är ute efter en vår/höst jacka, någon som kör med PRO team softshell jackan? Lite synd att den bara finns i svart och grått nu efter rean dock? Vad är egentligen skillnaden mot pro team jacket? Tjockare och mer vattentålig?

Precis, tjockare och vattentåligare. Har båda i rött. Pro team jacket är favoriten, har bättre ventilering. Har iofs inte testat nya softshelljackan

gerrardsdobbar sa:
Någon som testat Pro Team rain overshoes? Hur funkar dem? Går de bra även en kylig vårmorgon (= 5-7 C) på väg till jobbet?

Tighta, lite byngliga att få på, bra vattenavstötning. Funkar perfekt i 5-7+C (oavsett om man är påväg till jobbet eller inte).

JKolmo sa:
gerrardsdobbar sa:
Någon som testat Pro Team rain overshoes? Hur funkar dem? Går de bra även en kylig vårmorgon (= 5-7 C) på väg till jobbet?

Tighta, lite byngliga att få på, bra vattenavstötning. Funkar perfekt i 5-7+C (oavsett om man är påväg till jobbet eller inte).

Alltså en sko som funkar lika bra i regn som kalla dagar? Check, det får bli ett par tror jag.

Har ett storleksdilemma. Beställde ett par pro bibs i XL runt nyår men fick dock ett par i L (felleverans). De var alldeles för små, det fanns ingen tanke att de skulle gå att använda. De returnerades och jag fick en voucher för XL var slut, extremt bra service och support ska tilläggas, sen beställde jag ett par classic i XL som sitter rätt bra (t.o.m. axelremmarna var tillräckligt långa) överallt, utom i benen som är för långa (slutar precis ovanför knävecket.

Då är frågan, ska jag byta mot ett par classic i L som förmodligen har för korta axelremmar men kanske töjer sig? Eller ett par Pro i XL som kanske har för långa ben också, eller har de kortare ben? Vad tror ni?

Verkar vara något mer vardagligt som ska "passa alla" att döma av deras videos på instagram? Såg inte så inspirerande ut tyckte jag, men vi får väl se!

Intressant - kanske inte tröjan men bibsen.

De ser lite längre ut - stämmer det?

Har Classic men behöver ett par till och Pro Team är för mycket.

Core bibs mer till varje dag och Classic till finturer.

Small Classic = Small Core?

En fråga till.

Tänker lite nya underställ.

Merino mesh eller V-neck baselayer eller nya merino t-shirt.

Synd att den silverfärgade V-ringade är slut i min storlek
Synd att merino mesh sleevless inte finns i vit färg

micro553 sa:

Upplevde längden som densamma som på Classic, men jag kan dubbelkolla senare.
Jag kör samma storlek i Pro Team/Classic/Core bibs och det tror jag även är tanken. Känslan är dock lite annorlunda med mer kompression runt låren i Pro Team och Core samt lite lösare/mer förlåtande bibs i Classic och Core.

Merino Mesh är i mitt tycke det mest allsidiga understället.

Är det bara på mig som Pro Team-shortsen blir väl korta? Mina hamnar typ på mitten av låret i strl L, Classic sitter mycket bättre i L.

Ja. jag beställde rätt (tror jag), Long för att få lite längre. Kanske var felmärkta? Bytte mot ett par Classic i samma storlek som hade bättre längd.

emilh sa:
micro553 sa:

Tack!

Upplevde längden som densamma som på Classic, men jag kan dubbelkolla senare.
Jag kör samma storlek i Pro Team/Classic/Core bibs och det tror jag även är tanken. Känslan är dock lite annorlunda med mer kompression runt låren i Pro Team och Core samt lite lösare/mer förlåtande bibs i Classic och Core.

Merino Mesh är i mitt tycke det mest allsidiga understället.

Att rapha gör jäkligt cleana cykelpalter är vi ju överens om, men förstörs det inte ganska ofta av att man har en hjälm till som inte alls passar kläderna?
Finns det ens några hjälmar som håller samma klass?

Tillbaka
Topp