Visa din Rapha (och lite nyheter...)

carlcapone sa:
Akoa sa:
Någon som testat deras billigaste bibs? Är de bra eller i nivå med crafts bibs för samma pris typ?

Kan inte jämföra med Crafts 1000+ kr bibs men väl med Assos s5 Uno och Morvelo i samma prisklass och rapha core slår dom med hästlängder. Svårt att förklara hur men kort sagt glömmer jag att jag har dom på mig och har inte haft några känningar efter 2-3t turer. Inte ens första gången.

Men det är ju personligt såklart.

Tack!

Djonk sa:
Hallå,
Jag står i valet och kvalet mellan en Brevet gilet och en pro team lightweight gilet. Syftet är att främst få ett vindskydd för magen/överkropp för 7-15 gradersspannet. Vad är era tankar och rekommendationer?
Inte provat dessa men har en "vanlig" Rapha Gilet som är fantastiskt bra.

Akoa sa:
carlcapone sa:
Akoa sa:
Någon som testat deras billigaste bibs? Är de bra eller i nivå med crafts bibs för samma pris typ?

Kan inte jämföra med Crafts 1000+ kr bibs men väl med Assos s5 Uno och Morvelo i samma prisklass och rapha core slår dom med hästlängder. Svårt att förklara hur men kort sagt glömmer jag att jag har dom på mig och har inte haft några känningar efter 2-3t turer. Inte ens första gången.

Tack!

Jag har kört 400km brevet i core bibs, så om man tycker de är otillräckliga behöver man träna röven ;) Mycket prisvärda!

Är sugen på en ny vindjacka och har kikat på nya Pro team lightweight wind jacket. Den är dock slut, så funderar på hur Classic wind jacket är. Vore tacksam för info.

Min grå classic är inte speciellt packningsbar i en ryggficka och är lite tät tycker jag. Pro Team ser fin ut med nät på ryggen och att den är liten nog att knö ner i en ryggficka. Det kan jag sakna med min Classic.

vanm sa:
Är sugen på en ny vindjacka och har kikat på nya Pro team lightweight wind jacket. Den är dock slut, så funderar på hur Classic wind jacket är. Vore tacksam för info.

Har du övervägt att köpa en vindväst istället? Folk är såklart olika men själv tycker jag jacka blir väldigt varmt.

Har väst redan utan vill ha en jacka som inte är för tät. Får nog bli att vänta på den nya PRO team jackan, synd nu när man har 20% rabatt.

Tänkte bara dela min erfarenhet av Raphas merinounderställ.
Köpte en kortärmad tröja för ett år sedan som sedan gick som vanligt i tvättmaskin med resterande träningskläder, det mådde den inte så bra av, tappade mjukheten och blev stel och tråkig, fick dock en ny av Rapha då tröjan gick sönder i en sömm. Den nya tröjan har jag haft ett halvår och använder minst ett par gånger i veckan, perfekt även vid löpning. Dock har jag enbart sköljt ur / handtvättat tröjan under kranen utan något tvättmedel. Tröjan är som ny fortfarande och luktar ingenting, mjuk och go. Har inte testat det dyra specialtvättmedlet, någon som har erfarenhet av det?

Tvättar alla Rapha-plagg inklusive merinounderställ i tvättmaskin på 30° fintvättsprogram med Grumme Fintvätt eller Y3 uppdelat i tvättpåse på sätt som känns rimligt (inga plagg med dragkedjor eller liknande tillsammans med delikata merinogrejer typ).

Senast ändrad:
Jag kör såkallat sportprogram när jag kör träningsgrejer i maskinen, 30 grader, dock inte merinogrejerna längre då jag tyckte det blev avsevärd skillnad till det bättre att inte göra så.

Merino/ylle/viskos ska inte tvättas med vanligt tvättmedel som innehåller enzymer. Dessa bryter ner fibrerna och i ullen fall tvättar även bort lanolinet.

Använd Y3, Grummes eller Änglamarks fintvättmedel eller annat enzymfritt tvättmedel.

emilh sa:
Merino/ylle/viskos ska inte tvättas med vanligt tvättmedel som innehåller enzymer. Dessa bryter ner fibrerna och i ullen fall tvättar även bort lanolinet.

Använd Y3, Grummes eller Änglamarks fintvättmedel eller annat enzymfritt tvättmedel.

Ja brukar använda ylle schampo från woolpower.

marr sa:
emilh sa:

Ja brukar använda ylle schampo från woolpower.

Det finns många tvättmedel som funkar, däribland Raphas egna.
De jag listade är hyfsat billiga och finns att hitta i de flesta matbutiker :)

vanm sa:
Någon som har testat brevet windblock jersey? Hur funkar den under vår och höst?

Jag har kört en 40-milare samt ett par 10-15 mils rundor i den och tycker den fungerar bra. Under 40-milaren så regnade det nästan hela tiden så jag hade en regnjacka över, temperaturen låg mellan 3 och 14 grader.
På de övriga turerna har det varit mellan 10 och 20 grader och jag har då haft den tillsammans med ett tunt nätunderställ.

Första intrycket var att den är väldigt tunn. Tyget på sidor, rygg och ärmar är betydligt tunnare än sportswoolen i vanliga Brevet Jerseyn, men i kombination med den vindtäta framsidan så funkar det ändå rätt bra i lite kyligare väder samtidigt som det är lätt att reglera ner värmen genom att öppna lite.
Den har ingen brevetkortsficka på bröstet, men väl en liten ficka nere till vänster på framsidan.

emilh sa:
vanm sa:
Någon som har testat brevet windblock jersey? Hur funkar den under vår och höst?

Jag har kört en 40-milare samt ett par 10-15 mils rundor i den och tycker den fungerar bra. Under 40-milaren så regnade det nästan hela tiden så jag hade en regnjacka över, temperaturen låg mellan 3 och 14 grader.
På de övriga turerna har det varit mellan 10 och 20 grader och jag har då haft den tillsammans med ett tunt nätunderställ.

Första intrycket var att den är väldigt tunn. Tyget på sidor, rygg och ärmar är betydligt tunnare än sportswoolen i vanliga Brevet Jerseyn, men i kombination med den vindtäta framsidan så funkar det ändå rätt bra i lite kyligare väder samtidigt som det är lätt att reglera ner värmen genom att öppna lite.
Den har ingen brevetkortsficka på bröstet, men väl en liten ficka nere till vänster på framsidan.

Den ser ju sjukt intressant ut. Dock har jag ju redan Brevet Jersey och väst så det känns som samma funktionalitet. Eller är det nån funktion jag missar med nuvarande kombo - kliar lite i fingrarna pga 20% rabatt.

Strumpor och Keps blir det men vill inte betala frakten så kikar på nån ytterligare jersey.

ELLER

De nya benvärmarna? Nån som testat dem. Jag kör ju Therminal Pro bibs tills tempen är under nollan då kör jag Deep Winter. Kanske behöver nåt mellan dessa.

Funderade på att köpa de nya benvärmarna men tycker de är för dyra. Har dock varit sugen på glasögonen sedan de släpptes men de tog slut så fort och de svarta var slut nu igen så jag beställde ett par vita med rabatt och sen tänkte jag skicka tillbaka dem för byte mot svarta när de kommer in :-) Blev ett par "arm screens" och en keps också...kan ju inte ha för många kepsar.

calleking sa:
Hur varma är screensen? När ska man använda dom jämfört med dom andra armvärmarna?

Har inte använt Raphas men jag hade ett par tunna armvärmare från Trimtex för några år sedan som jag använde väldigt mycket och har saknat ett par eftersom jag tycker att flossade ofta blir på tok för varma. Jag tycker de är perfekt att ha dagar när det är på gränsen att vara för kallt med kortärmat, dvs sent på våren, många sommardagar (tyvärr) och på hösten. Då kan man variera med att ha en tunn tröja + väst, tunn tröja + tunna armvärmare eller tunn tröja + väst + tunna armvärmare och allt får plats i en ryggficka om man behöver ta av allt.

Håller på och velar mellan Classic bib shorts och brevet bib shorts. Har ett par Classic bib shorts redan, så vad skiljer dessa åt och är de värda den extra pengen?

Gillar skarpt mina Classic bibs (mitt första Rapha köp) körde VR i dem.

Senast ändrad:
ohellstrom sa:
Akoa sa:
carlcapone sa:
Akoa sa:

Tack!

Jag har kört 400km brevet i core bibs, så om man tycker de är otillräckliga behöver man träna röven ;) Mycket prisvärda!

Hakar på här. Har länge kikat efter Pro Team bib i long men de kommer aldrig in.

Nu har jag classic och pro team thermal. Gillar lite längre bibs.

Inser att Classic kan bli lite varm ibland. Så min frågor är:
Är Core lite tunnare än classic?
Är Core lite längre än classic?

Tror lightweight är för tropiskt klimat så de är inte aktuella.

Tänker lägga en beställning på club hat, brevet socks och ev core bibs.

calleking sa:
Hur varma är screensen? När ska man använda dom jämfört med dom andra armvärmarna?

Screensen är perfekta till tunnare tröjor, typ från Pro-serien. När jag har tunna tröjor kör jag med tunna armvärmare. Screensen är överlägset mina mest använda armvärmare. De vanliga flossade är sköna men tar upp alldeles för mycket plats i fickorna när man tar av sig dom så dom använder jag sällan, dessutom kanske lite för varma. Men de är snygga till Classic-tröjan.

micro553 sa:
Hakar på här. Har länge kikat efter Pro Team bib i long men de kommer aldrig in.

Nu har jag classic och pro team thermal. Gillar lite längre bibs.

Prova Pro Team Aero? Jag har inte testat just den modellen men om jag förstått det rätt så är det samma underdel som i Pro Team Aerosuit som jag har och dom benen är längre än Pro Team Bib långa varianten. Värt att notera är att byxdelen inte sitter lika tajt som Pro Team Bibsen utan kanske mer som Thermal varianten.

Jag plockade hem ett par arm screens förra året men kunde knappt få på mig dem. Jag har inte på något sätt stora händer men det var extremt svårt att få ut dem genom öppningen vid handleden, sömmarna var typ alldeles för tajta och hade ingen stretch. I övrigt var både längd och bredd lagom så jag provade aldrig en större storlek då jag misstänker att de skulle sitta alldeles för slappt.

Tack!

1200 - 20% känns som ett bra pris ändå. Kan ju vara bra att varva med några.

Ang armvärmare så har jag merino varianten - sjukt nöjd. Har även testat den vanliga med de sålde jag då de var på tok för varma. Merino känns lagom och dessutom håller de värmen när de blir blöta. Rekommenderas.

Kanske skulle klicka hem ett par sådana för benen istället för Shadow .....

+1 på användbarheten i merinoullsvärmarna, gillar dem bättre än de vanliga "classic" även om de senare håller bättre i ev vurpor.

En svag punkt på Raphas merinovärmare är sömmen runt etiketten. Både arm- och knävärmare håller på att få hål precis vid sidan av etiketten eftersom materialet inte kan stretcha där pga sömmen. Köper jag nya blir det första jag för att sprätta bort etiketten!

Fick iväg en beställning på brevet windblock jersey, Classic thermal bibs, keps, underställströjor i merino mesh, samt ska prova deras chamois créme. Passade på nu när jag hade 20%.

Min armbeklädnad består framöver av merino- och/eller shadow-armvärmare. Bara att blanda och ge beroende på väderlek. Långärmat behöver jag inte släpa på längre.

ohellstrom sa:
Min armbeklädnad består framöver av merino- och/eller shadow-armvärmare. Bara att blanda och ge beroende på väderlek. Långärmat behöver jag inte släpa på längre.

Inte så mycket pengar att släpa på i plånboken heller då ;-P

NLC sa:
ohellstrom sa:

Inte så mycket pengar att släpa på i plånboken heller då ;-P

Jag får ju betalt i en valuta knuten till euro. 20% på shadowvärmarna. Men ja, det är en nischprodukt men du och jag är väl heller inte mainstreamcyklister ;)

Hört rykten om en butiksöppning i Köpenhamn till sommaren? Någon som vet mer? När, var och hur?

Har vägarna förbi i sommar och vore ju så klart roligt att cykl förbi.

ohellstrom sa:

Hur är shadow vs merino. Tänker på benen. Armarna kör jag merino och är nöjd med det.

micro553 sa:
ohellstrom sa:

Hur är shadow vs merino. Tänker på benen. Armarna kör jag merino och är nöjd med det.

Merino är väldigt, väldigt bra och jag har varit nöjd med dem länge. Men när det regnar som fan och det kommer nytt kallt vatten på hela tiden blir det skönt att dra shadow över.

Huggelito sa:
Hört rykten om en butiksöppning i Köpenhamn till sommaren? Någon som vet mer? När, var och hur?

Har vägarna förbi i sommar och vore ju så klart roligt att cykl förbi.

På Kristen Bernikows Gade. Osäker på öppningsdagen, du får cykla förbi och kolla helt enkelt.

ohellstrom sa:
micro553 sa:
ohellstrom sa:

Merino är väldigt, väldigt bra och jag har varit nöjd med dem länge. Men när det regnar som fan och det kommer nytt kallt vatten på hela tiden blir det skönt att dra shadow över.

Kör du dubbla menar du? Blir inte det svårt att få på bra?

Hur skulle du beskriva tjockleken på shadow. Min tanke är att ha dem med Thermal Pro Team när det är +3 till -3 grader.

Varmare än 3 grader = shorts
Kallare än 3 grader = deep winter

micro553 sa:
ohellstrom sa:
micro553 sa:
ohellstrom sa:

Hur skulle du beskriva tjockleken på shadow. Min tanke är att ha dem med Thermal Pro Team när det är +3 till -3 grader.

Shadow är väldigt tunna. Jag har (av förklarliga skäl) nyss fått dem men förstaintrycket är att de inte värmer SÅ mycket.

Dubbla armvärmare funkar utmärkt. Du är dock inte den första som ifrågasätter det ;)

Jag upplever att mina armar sitter längst fram och blir kalla så dubbla armvärmare är min lösning på det utan att jag måste ha för lager på kroppen, där jag oftast håller värmen fint.

Upplever inte samma behov på knäna, de arbetar mer och är inte riktgt lika exponerade känns det som. Så där är jag nöjd med antingen merino eller "vanliga" värmare. Till pro team thermal...

ohellstrom sa:
micro553 sa:
ohellstrom sa:
micro553 sa:
ohellstrom sa:

Shadow är väldigt tunna. Jag har (av förklarliga skäl) nyss fått dem men förstaintrycket är att de inte värmer SÅ mycket.

Dubbla armvärmare funkar utmärkt. Du är dock inte den första som ifrågasätter det ;)

Jag upplever att mina armar sitter längst fram och blir kalla så dubbla armvärmare är min lösning på det utan att jag måste ha för lager på kroppen, där jag oftast håller värmen fint.

Upplever inte samma behov på knäna, de arbetar mer och är inte riktgt lika exponerade känns det som. Så där är jag nöjd med antingen merino eller "vanliga" värmare. Till pro team thermal...

Fast att de är tunna är bra - jag är varm av mig - speciellt på benen.

Det som jag är lite skeptisk till avseende merino benvärmarna är att de ska se genomskinliga ut och kanske inte ha den vindtäthet som jag söker. Merino känns bra för värme men inte som vindbarriär.

Fin avvägning då jag samtidigt inte vill ha ett par som är "för" täta så jag kokar.

Min tanke är ju att de behövs när det är snålblåst och/eller regn. Söker nog mer skydd än värmande egenskaper. Som sagt har ju deep winter när det är kallt på riktigt.

Eftersom jag testat de vanliga till armarna och inte var helt nöjd så utesluter jag dem för benen.

Merino eller shadow?

Shadow är ju hyfsat dyra men de kanske har de egenskaper jag söker.

Hur är shadowbenen i följsamhet?
De vindtäta jag testat från andra märken är för stela så de håller knäskålen för hårt och jag får ont, går ju att gå upp en storlek större. Men då blir det fladdrande och dålig passform samt skav i knävecken

Tillbaka
Topp