Visa din Rapha (och lite nyheter...)

NLC sa:
ohellstrom sa:
Till pro team thermal...

The one bib to rule them all

Ja typ. Under min senaste långa, varma men blöta utflykt funkade de (igen) perfekt. Betydligt enklare att reglera temperaturen på överkroppen med armvärmare, väst, undertröja etc. Att fippla med dubbla armvärmare är ändå betydligt enklare än att byta bibs i ett dike nånstans :)

ohellstrom sa:
vanm sa:
Är sugen på en ny vindjacka och har kikat på nya Pro team lightweight wind jacket. Den är dock slut, så funderar på hur Classic wind jacket är. Vore tacksam för info.

Har du övervägt att köpa en vindväst istället? Folk är såklart olika men själv tycker jag jacka blir väldigt varmt.

Ja, min classic är det minst bra plagget jag har från Rapha. Andas inte särskilt bra, tyvärr, och är inte överdrivet bra mot regn.

Grymt sugen på en Pro team Gilet (väst), dock slut i den färgen jag ville ha.
Någon som vet om det funkar att slänga med en i annan färg i sin beställning och sen byta till rätt färg när denna inkommit och ändå få 20% på den via rabattkoden man använde i originalköpet?

CarlPedal sa:
Grymt sugen på en Pro team Gilet (väst), dock slut i den färgen jag ville ha.
Någon som vet om det funkar att slänga med en i annan färg i sin beställning och sen byta till rätt färg när denna inkommit och ändå få 20% på den via rabattkoden man använde i originalköpet?

Det är väl inte gratis returfrakt om du vill byta färg, så de 20 procenten är snabbt borta. Du kan ju iallafall vänta tills sista dagen rabatten gäller och se om lagret fylls på.

micro553 sa:
Fast att de är tunna är bra - jag är varm av mig - speciellt på benen.

Det som jag är lite skeptisk till avseende merino benvärmarna är att de ska se genomskinliga ut och kanske inte ha den vindtäthet som jag söker. Merino känns bra för värme men inte som vindbarriär.

Fin avvägning då jag samtidigt inte vill ha ett par som är "för" täta så jag kokar.

Min tanke är ju att de behövs när det är snålblåst och/eller regn. Söker nog mer skydd än värmande egenskaper. Som sagt har ju deep winter när det är kallt på riktigt.

Eftersom jag testat de vanliga till armarna och inte var helt nöjd så utesluter jag dem för benen.

Merino eller shadow?

Shadow är ju hyfsat dyra men de kanske har de egenskaper jag söker.

Jag har ett par merinoärmvärmare från ett annat märke och skulle inte vilja ha knä eller benvärmare i ull. Är inte alls lika elastiska som de i syntet så de är inte lika lätta att dra på och av under färd, blir de blöta är det nästan omöjligt att ta på dem utan att riskera att de går sönder. De är känsliga för drag runt sömmar. Dock tycker jag de är helt perfekta halvkyliga dagar när man vet att det inte ska regna.

På benen kör jag i princip bara knävärmare på vår/sommar/höst. Lätta att ta av under färd och får plats i en ryggficka om de måste. För mig gör det inget att de är flossade och kanske lite varma ibland eftersom de bara täcker knäna. Jag fick grymma knäproblem våren -07 efter att ha cyklat mycket med bara knän i +14-15 grader så efter det kör jag knävärmare upp +16-18 grader beroende på väderlek. Om det är risk för regn så sprayimpregnerar jag dem så de blir "vattentäta".

Longines sa:
ohellstrom sa:
vanm sa:
Är sugen på en ny vindjacka och har kikat på nya Pro team lightweight wind jacket. Den är dock slut, så funderar på hur Classic wind jacket är. Vore tacksam för info.

Har du övervägt att köpa en vindväst istället? Folk är såklart olika men själv tycker jag jacka blir väldigt varmt.

Ja, min classic är det minst bra plagget jag har från Rapha. Andas inte särskilt bra, tyvärr, och är inte överdrivet bra mot regn.
Köpte en brevet windblock jersey istället, ska bli intressant hur den är.

Senast ändrad:
Hur är Raphas regnjacka i funktionen? En Castelli Gabba 2 har jag redan men är ute efter en tunn skaljacka med bra motstånd mot väder (och vind).

Rico sa:
Hur är Raphas regnjacka i funktionen? En Castelli Gabba 2 har jag redan men är ute efter en tunn skaljacka med bra motstånd mot väder (och vind).

Vilken?

Race Capen är toppen.
Rain jacket är lite för fladdrig om man inte kan gå ner en storlek.

De har väldigt mycket stoppning vilket gör handske/styre väldigt tjockt att hålla om.
Jag köpte dem av just anledningen massa stoppning men önskad funktion uppstod aldrig riktigt.

Jag tänkte nog mest på rain jacket vilket verkar vara den renodlade regnjackan med bra vattenmotstånd. Men om race capen har samma funktion kanske den kan funka också?

SteffoN sa:
Men varför tar det plötsligt mer än 10 dagar för att få ett paket från Rapha? Brukade ju gå på 2-3 dagar förut!

Därför att standard shipping numer går med DPD och våra vänner på PostNord istället för DHL. Express funkar som tidigare.

emilh sa:
SteffoN sa:
Men varför tar det plötsligt mer än 10 dagar för att få ett paket från Rapha? Brukade ju gå på 2-3 dagar förut!

Därför att standard shipping numer går med DPD och våra vänner på PostNord istället för DHL. Express funkar som tidigare.

Fast mina paket har kommit med DHL Express oavsett val av gratis eller express, men med olika lång tid att få iväg ordern.

Mailade och frågade när dom får in nya storlekar på Pro Team Lightweight Gilet eftersom den bara finns i XL i svart.

Fick följande svar: "The Pro Team Lightweight Gilet should restock later of the season, but unforunately we currently do not have a exact restock date."

:(

Tänk också på att Pro team lightweight-västen är ganska stor i storleken. Jag har den i XS, kör alltid S i Pro team och XS eller S i övrigt. Lite större i storleken än normalt för Pro team således.

Regn i prognosen för La Marmotte och vipps så var Shadow Jersey på väg. Ni andra som ska köra kan tacka mig för det fina vädret sen.

ohellstrom sa:
Huggelito sa:
Hört rykten om en butiksöppning i Köpenhamn till sommaren? Någon som vet mer? När, var och hur?

Har vägarna förbi i sommar och vore ju så klart roligt att cykl förbi.

På Kristen Bernikows Gade. Osäker på öppningsdagen, du får cykla förbi och kolla helt enkelt.

Mejlade och frågade. Fick svar att de bara var en pop-up under delar av 2015... Verkar lite märkligt. Sett bilder på insts med "opening summer 2016"

Huggelito sa:
ohellstrom sa:
Huggelito sa:
Hört rykten om en butiksöppning i Köpenhamn till sommaren? Någon som vet mer? När, var och hur?

Har vägarna förbi i sommar och vore ju så klart roligt att cykl förbi.

På Kristen Bernikows Gade. Osäker på öppningsdagen, du får cykla förbi och kolla helt enkelt.

Mejlade och frågade. Fick svar att de bara var en pop-up under delar av 2015... Verkar lite märkligt. Sett bilder på insts med "opening summer 2016"

Det var pop-up där, riktiga butiken öppnar preliminärt i september.

De bygger en butik där och har haft annonser ute för jobbet som butikschef. September tydligen, enligt emilh ovan.

Man kan undra vem som svarat på ditt mail...

ohellstrom sa:
Akoa sa:
carlcapone sa:
Akoa sa:
Någon som testat deras billigaste bibs? Är de bra eller i nivå med crafts bibs för samma pris typ?

Kan inte jämföra med Crafts 1000+ kr bibs men väl med Assos s5 Uno och Morvelo i samma prisklass och rapha core slår dom med hästlängder. Svårt att förklara hur men kort sagt glömmer jag att jag har dom på mig och har inte haft några känningar efter 2-3t turer. Inte ens första gången.

Men det är ju personligt såklart.

Tack!

Jag har kört 400km brevet i core bibs, så om man tycker de är otillräckliga behöver man träna röven ;) Mycket prisvärda!

Vet du vad som skiljer dem från classic?

ohellstrom sa:
De bygger en butik där och har haft annonser ute för jobbet som butikschef. September tydligen, enligt emilh ovan.

Man kan undra vem som svarat på ditt mail...

Tack, där nästa vecka för att cykla klassikern, CPH-Malmö via Helsingborg. Får förlita mig på det där nätet för nya kittet...

LOL, undrar verkligen vem på kundservice som svarade....

Då har paketet kommit från Rapha, återstår att provköra grejerna. Tog 5 arbetsdagar med den vanliga frakten.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    237.4 KB · Besök: 64
Snyggt! Vad blev det?

Fick ett paket förra veckan med lite saker jag köpte med 20%-checken men som jag kunde hämta först ikväll :-) Köpte glasögon till mig och sambon, arm screens och en cykelkeps. Dock var ärmarna så jäkla tajta i strl S så de måste jag byta till M...gör inte så mycket eftersom jag ska byta färg på glasögonen också. Ville ha svarta men de var slut så jag köpte vita med rabatten för att byta ut när svart kommer in i lager igen.

Det blev en brevet windblock jersey, Classic thermal bibs, merino mesh kort- och långärmat, en kepa och chamois créme.

Edit: Passade också på med 20% rabatt.

Senast ändrad:
emilh sa:
micro553 sa:
Tack

Dock lite förvirrande vad som skiljer
Pro Team Aero
Pro Team Climber Jersey

Är det samma passform men den senare är tunnare? Vill ju ha en tunn svensk sommar tröja och inte nåt som bara kan användas vid extrema temperaturer. Inte ofta det är 30+ i Sverige.

Sen en sak till - Har Rapha slutat med Pro Team bib i Long variant? Har hållit koll i ett tag men de verkar ständigt slut.

Pro Team Aero har långa relativt tunna ärmar och väldigt åtsittande passform.
Pro Team Climber Jersey har ännu tunnare material, särskilt på sidorna och kring fickorna. Passformen är fortfarande "race fit", men möjligtvis lite lösare ärmar.
Vill du ha en mer "casual" tunn tröja så är det Super Lightweight som gäller, även om inte den heller är direkt lös i passformen.

Pro Team Tights återkommer säkerligen i tid till höstkollektionen.

Jag har ju M i Classic, Brevet, Super lightweight samt lightweigt och Club.

Av dessa sitter mina club mest tight. Har ganska breda axlar och hyfsade biceps.

Har även Pro Team Rain väst i M - den sitter vråltight - nästan säljläge på den.

Fråga - Pro Team Aero Jersey ska jag satsa på M eller L?

Pro Team Aero Jersey är inte för någon med grova armar öht skulle jag säga, mer gjord för klassisk "cyklistkropp". Kör på training jersey eller super lightweight istället.

emilh sa:
Pro Team Aero Jersey är inte för någon med grova armar öht skulle jag säga, mer gjord för klassisk "cyklistkropp". Kör på training jersey eller super lightweight istället.

Då släpper jag den ur tanken. Kan nog påstå att jag har en klart mer muskelös kropp än den klassiska cykelkroppen!

Super lightweight har jag redan. Training Jersey känns lite tråkig.

Core eller Team Sky Training jersey - lite emot att köra Team grejer men samtidigt snyggt med lite mer detaljer. Hur skiljer sig dessa i passformen?

emilh sa:

Stämmer det att Training Jersey är samma som den gamla Pro Team?

Om ja, så kan jag intyga att man kommer i denna även med lite överkropp och i den storlek man normalt sett har även om den givetvis är tightare. Super Lightweight är inte fullt så tight men kan knappast kallas löst sittande...

Hej,

är 189cm lång och väger ca 89kg, ganska normalt byggd. När jag mäter mig hamnar jag, självklart, mellan 2 storlekar - L & XL.

Vad hade ni satsat på för storlek om ni vore i min skor?

Peach sa:
Hej,

är 189cm lång och väger ca 89kg, ganska normalt byggd. När jag mäter mig hamnar jag, självklart, mellan 2 storlekar - L & XL.

Du är L i nästan allt. Men se upp med Pro Team jackor och till viss del västar - de är tighta.

V-neck baselayer och vanliga baselayer frågor

Är det samma tjocklek på tyget?
Är passformen samma?

Testade polarens vanliga och jag har M i alla tröjor men i den vanliga skulle jag nog ta Small faktiskt. Omdömena indikerar detta också.

Men hur är V-neck i relation till den vanliga?

Gärna snabbt svar då jag tänkte lägga beställning idag!

micro553 sa:
V-neck baselayer och vanliga baselayer frågor

Är det samma tjocklek på tyget?
Är passformen samma?

Testade polarens vanliga och jag har M i alla tröjor men i den vanliga skulle jag nog ta Small faktiskt. Omdömena indikerar detta också.

Men hur är V-neck i relation till den vanliga?

Gärna snabbt svar då jag tänkte lägga beställning idag!

Har inte vanliga merino baselayer med ärmar, men väl utan åarmar samt mesh kortärmad. Dessa är tighta undertröjor medan v-neck sitter mer (och väl är tänkt) som en civil t-shirt.

Tack - jo merino mesh har jag ett gäng. De är kanon. Sjukt bra faktiskt!

Vill ju ha en lite tightare passform men samtidigt kunna använda off-bike samt on-bike (vinter). Om nu storlekarna är jämförbara och tygets tjocklek samma mellan V-neck och vanlig så "vet" jag ju att small blir kanon och slipper skicka tillbaka.

Nån mer än jag som upplevde baselayer som lite stor i storleken och väldigt strectchig? Kanske drar den ihop sig.

Vill mest slippa skicka tillbaka och hålla på......

Peach sa:
Hej,

Jag är 187/75 och har L i aero pro team jersey både kort och långärm. Nästan säker att det inte funkar med L för dig. Supertight redan med mina 75 kg.

castrello sa:
Peach sa:
Hej,

Jag är 187/75 och har L i aero pro team jersey både kort och långärm. Nästan säker att det inte funkar med L för dig. Supertight redan med mina 75 kg.

emilh har varnat för pro team aero tidigare i tråden.

Jag är 190/90 och har L i allt mitt.

Tillbaka
Topp