Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Jag gjorde en beställning med standardfrakt den 7 juli (några dagar efter 20%-kampanjen). Vid tidigare beställningar har DHL lyckats leverera till min service-point-butik på max fem arbetsdagar. Nu har paketet inte ens tagits emot av DPD och Rapha dissar mina mail. Är det någon som har samma erfarenhet? Ska jag sitta still på cykeln och bara vänta?

Mina grejer har de senaste gångerna kommit med DPD / PostNord. Tyvärr har Rapha upphandlat någon form av billig företagspaketsvariant vilket gör att proaktiv avisering om att de kommer och kör ut paketet inte ingår. Fick ett sms imorse om att PostNord försökt nå mig. Blir till att hämta upp min Pro Team race cape imorgon hos ombudet istället, dock en dag tidigare än beräknat.

Beställde V-neck baselayer men de får åka tillbaka.

Tyckte de hade lite konstig passform och materialet var väldigt tunnt. Sen var de lite för långa. Jag tog M som i allt annat och det är nog rätt storlek men däremot finns risk att de korvar sig ordentligt om de ska nyttjas på cykeln. Min känsla är att V-neck är mer för cityfolk som typ cyklar i vanliga kläder.

Har merino mesh sen innan och är supernöjd men sökte nåt till den kallare årstiden (som kan kombineras med armvärmare)

Tänkte att nån kanske blir hjälpt av detta.

Får bli att testa vanliga baselayer när hösten kommer. Har testat polarens och de kändes betydligt tjockare och mjukare än V-neck.

Alla mina senaste beställningar har kommit på max 5 arbetsdagar och direkt till dörren. Men håller med om att Rapha är sjukt dåliga på att svara på mail. Tar typ 3 veckor känns det som! De säljer väl som smör så anställ fler...........

A G sa:
Någon som testat flyweight glasen? Är lite sugen....

Min sambo har ett par vita som jag provat på två rundor och jag tycker att de är grymma. Sitter bra, väldigt lätta (som namnet antyder) och sen gillar jag att glaset inte har någon ram eftersom inget stör synfältet. Nackdelen är väl att de (troligtvis) är lite bräckliga med tanke på vikten men använder man de bara när man cyklar så håller de nog bra. Har inte testat att byta glas så kan inte uttala mig om hur det funkar, det medföljande glaset har skönt ljus, finns ingen anledning att köpa det mörkaste men kanske en ljus om man vill ha dem i dåligt väder eller på kvällar.

Jocke77 sa:
A G sa:
Någon som testat flyweight glasen? Är lite sugen....

Min sambo har ett par vita som jag provat på två rundor och jag tycker att de är grymma. Sitter bra, väldigt lätta (som namnet antyder) och sen gillar jag att glaset inte har någon ram eftersom inget stör synfältet. Nackdelen är väl att de (troligtvis) är lite bräckliga med tanke på vikten men använder man de bara när man cyklar så håller de nog bra. Har inte testat att byta glas så kan inte uttala mig om hur det funkar, det medföljande glaset har skönt ljus, finns ingen anledning att köpa det mörkaste men kanske en ljus om man vill ha dem i dåligt väder eller på kvällar.

Tack! Det får nog bli ett par.... :-)

Hur är det med passformen på Core och Pro team bibs jämfört med Classic? Fått hem ett par Classic, men upplever att de gärna fått vara lite "tightare".

Också provat en Core jersey. Tyckte först att passformen var lite konstig, blev liksom material över vid axlarna. Men efter lite användning så tycker jag nog att den sitter bättre. Fickorna sitter också ganska högt jämfört med andra tröjor vilket störde lite i början men när de är fullpackade så rör sig grejerna väldigt lite vilket är skönt.
Kommer nog att köpa någon mer Core jersey men är lite mer osäker över Classic bibsen.

xyklisten sa:
Hur är det med passformen på Core och Pro team bibs jämfört med Classic? Fått hem ett par Classic, men upplever att de gärna fått vara lite "tightare".

Core är aningen tightare än Classic. Vet dock inte om de verkligen är "mindre" eller om det bara är ett stramare tyg

Pro team (har bara thermalmodellen) är både tightare i tyget och sydda mindre tror jag.

Vill fortsätta slå ett slag för pro team thermal - använde denna modell under hela Sverigetempot med mycket bra resultat. När det var varmt bytte jag till lättare klädsel på överkroppen men byxbyte är ett besvärligt projekt.

Ang passform på de olika bibsen så kan jag säga såhär.

Pro Team Thermal - Superbra bibs - sjukt mångsidiga. Är högre skurna än Classic, Pro Team och Core. Men det är ju en höst/vår bibs så.
Längden är mellan Classic och Long Pro Team. Lagom tjocka och funkar även sommartid vid lite svalare väder. T.ex. så körde jag mina på VR med gott resultat. Tjockare blöja än Core.

Pro Team Long. SKulle beskriva dem som ganska normala i längden. Gissar att den vanliga längden kan upplevas som kort av många. Jag tycker long sitter kanon på mig och de är inte "för" långa. Mycket kompression. De går även upp mer där fram dvs blöjan är mer avsedd för att ligga i bocken. Tunnare blöja än Classic. Även skärningen vid magen går högre än Classic. Väldigt skönt med den extra kompressionen som de erbjuder. Bakdelen sitter där den sitter, så att säga :)

Classic. Mjuka och sköna. Något tjockare blöja än Pro Team och Core. Väldigt lågt skurna vid magen. Nån annan har beskrivit dem som musbyxor fast på cykel. Håller med. Snyggast tycker jag eftersom materialet har en matt finish som är snygg.

Core. Visst märks det lite att de är billigare men inte så mycket. De är högre vid magen än Classic. De är längre i benen än Classic. De har lite mer kompression än Classic men inte såsom Pro Team. Jag är nöjd med mina och de pallade dag 3 på Örebros 100-milare så 32 mil den dagen.

Jag är mycket nöjd med alla mina bibs. Tunnast av ovan skulle jag säga att Classic är, följt av Core sen Pro Team och sist av förklarliga skäl Thermal.

Hoppas det hjälper.

Core jersey har jag ej provat men däremot Classic II jersey som jag inte alls gillade.

Pro team bibs efter 10 rundor.
image.jpeg

Fick en trevligt paket med detta innehåll. Väldigt tighta, får nog jobba bort några överflödiga kg :)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    244.8 KB · Besök: 78
Apropå flaskorna, är det bara jag som tycker att de är för tjocka? Går ivf inte att använda till mina flaskställ från Specialized. Man får på dom men de sitter sen fast stenhårt...

Jag har oxå Specialized flaskhållare, väl använda. Kändes kanske aningen tight när jag provmonterade. Definitivt tightare än med mina Specialized flaskor, men kändes inte som det skulle vara ett problem. Möjligtvis ovant & aningen störande, men får väl utvärdera efter morgondagens tur.

Barrett sa:
Fick en trevligt paket med detta innehåll. Väldigt tighta, får nog jobba bort några överflödiga kg :)

Snyggt! Ja, Pro team är tajt och aerotröjorna är riktigt slimmade. Ska man inte se ut som en michelingubbe så får man väl ha en kroppsbyggnad som Froome...därav äger jag ingen :-D

Jocke77 sa:
Barrett sa:

Snyggt! Ja, Pro team är tajt och aerotröjorna är riktigt slimmade. Ska man inte se ut som en michelingubbe så får man väl ha en kroppsbyggnad som Froome...därav äger jag ingen :-D

Minst sagt, fast det var ingen överraskning. Ganska svårt att få på både bibs och tröja, men väl på plats sitter det bra.
Men som sagt, fredagsmys-chips/öl döljer man inte med dessa ;)

Spacekitty sa:
Lingon sa:
Har du sadelväska med kardborre runt sadelstolpen som benet gnider mot?
Det där ser väl inte ut att vara på benen utan snarare under paden precis där sittbenen ligger an mot sadeln? Kanske har Lingon en sadel med extremt hög friktion (a la Tony Martins sandpappersbelagda sadel på tempo-VM) för att man inte skall glida runt?

Mina Classic bibs ser också ut något åt det hållet men tror inte det gick fullt så snabbt. Minns inte om det uppkommit på mina Pro Team också eller ej…

Spacekitty sa:
Lingon sa:

Har du sadelväska med kardborre runt sadelstolpen som benet gnider mot?

:-)
Nej, men jag har en selle italia slr kit carbonio på en av cyklarna som jag misstänker kan ha orsakat skavet.
Har cyklat drygt 800 mil i år varav kanske 100 med pro-team bibsen. Inga problem med några andra bibs, från rapha, poc och assos.
Om man vill vara snäll kan man säga att Rapha prioriterat annat än hållbarhet när man designat Pro-team prylarna.

Senast ändrad:
Har också en SLR Kit Carbonio men inte liknande skav på mina Pro Team (Thermal + Lightweight) - trots flera +40-milsrundor. Däremot en reva i röven på ett par Assos F1 efter en halv säsong.

Tvättar ni era Rapha bibs i 30grader? Känns inte som att dom blir särskilt rena i den temperaturen?!
Ni som använder rövkräm, den får man väl knappast bort med att tvätta i 30grader?

Storleksfråga till alla Raphatjejer: Ska köpa en brevet jersey till min sambo, hur tänker man emot Crafts jerseys? (En födelsedagspresent så får snoka lite)

Huggelito sa:
Storleksfråga till alla Raphatjejer: Ska köpa en brevet jersey till min sambo, hur tänker man emot Crafts jerseys? (En födelsedagspresent så får snoka lite)

Har ingen Craft-jersey så det är svårt att svara på. Raphas storleksguide funkar bra annars. Du får mäta födelsedagsbarnet lite diskret :)

Mayhem sa:
emilh sa:
De som inte är RCC-medlemmar får ge sig till tåls lite till.
Kommer det överhuvudtaget finnas något kvar när ni har handlat? :p

Har man S eller M så troligtvis inte eftersom en av de saker jag tänkte köpa tog slut i min strl medan jag var inloggad och "handlade"..... Ska man ha hyfsat utbud på rean nu förtiden så ska man vara kvinna eller ha storlek XS eller XL :-)

Fick hem en Pro Team Race Cape för någon vecka sen. M blev bättre än S, som satt helt sjukt tight. Har S i övriga "tops" från Rapha.

Längtar lite efter att få pröva den i skarpt läge. Den hade iaf mkt mindre instängd plastpåse-känsla än Sportful Hotpack NoRain som jag jämförde med. Sen är det ju svårt att få ihop balansen mellan vättentätt och hög andningsförmåga...

Rico sa:
Längtar lite efter att få pröva den i skarpt läge. Den hade iaf mkt mindre instängd plastpåse-känsla än Sportful Hotpack NoRain som jag jämförde med. Sen är det ju svårt att få ihop balansen mellan vättentätt och hög andningsförmåga...

Då ska du ha en Castelli Idro istället! Mycket bättre regnjacka än pro team race cape (som är mer som en vindjacka med vattenavvisande egenskaper). Castellijackan är helt vattentät och andas helt sjukt bra. Tar dessutom extremt lite plats och är bisarrt lätt, tar mindre plats i en ryggficka än t ex en pro team lightweight gilet. Blir inte heller blöt på utsidan eller insidan (bara att skaka av så är den helt torr) och behöver aldrig impregneras (som alla andra membranjackor).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp