Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Midjemåttet är ca 79-80, lite mer om jag trycker ut magen, när jag mäter precis ovanför höftbenen, kanske ska välja ett par i S. Bröstmåttet är någonstans mellan 92 och 96 cm beroende på mängden luft i lungorna ;) Kanske ska testa med med en i M.

Hej.
Jag har lite trubbel med mina underställströjor.
De tenderar att stinka av amoniak efter användning.
Jag trodde inte kläder i merinoull skulle fungera på det sättet.
Redan efter första tvätten luktade det pyton i badrummet bara av att de hängde på klädsträcket.
Brukar även använda Crafts syntetiska underställ utan i närheten samma odör.
Är inte överhuvudtaget någon "luktsnubbe" och det är bara just Raphas underställ jag har trubbel med.
Lite kul kanske att jag till slut har hittat ett Raphaplagg jag inte är svinnöjd med.
Nån annan som reflekterat över samma bekymmer?

@Havoc 5 - bara för att kolla, du tvättar väl inte dina merinokläder i "vanligt" tvättmedel? Det ska alltid tvättas i enzymfritt tvättmedel för att yllen inte ska förstöras.

@Havoc 5 - bara för att kolla, du tvättar väl inte dina merinokläder i "vanligt" tvättmedel? Det ska alltid tvättas i enzymfritt tvättmedel för att yllen inte ska förstöras.

Nej, där har jag nog klantat mej är jag rädd.
Har kört mitt vanliga tvättmedel tillsammans med de andra cykelpaltorna.
Tror du att det är därför de pyr så jävligt, och tror du de är körda nu?

De borde mest bli som svinto av det, inte börja lukta illa.. Men man vet ju aldrig. Gå över till fintvättmedel och se om du märker nån skillnad.

Mange. sa:
Klarade nån utmaning på strava.

4600 höjdmeter på 3 veckor i juli...

IMG_0537.JPG

Jeppe_E sa:
Mange. sa:

Jo. Lite för enkelt. Föreslog att de skulle köra 8848 meter istället. Då hade det kännts som man fått kämpa lite för det. Fick ett rapha paket idag - nya 3/4 bibs. Winter is comming....

Bilagor

• 20170908_190406.jpg
    20170908_190406.jpg
    364.4 KB · Besök: 242
Jeppe_E sa:
Bengt-re sa:
Jeppe_E sa:
Mange. sa:

Jo. Lite för enkelt. Föreslog att de skulle köra 8848 meter istället. Då hade det kännts som man fått kämpa lite för det. Fick ett rapha paket idag - nya 3/4 bibs. Winter is comming....

Tror bestämt att 8848 också fanns som en annan utmaning.

Jo - fast på en månad

Hej.
Jag har just klivit rejält in i Rapha världen.
Har köpt två Pro Team Aero long-sleeved tröjor i Large och de sitter perfekt. Core tröjan i medium sitter bra.
Jag är 182/78kg. Ca 99-100 cm i bröstet.
Nu till frågan: jag har även köpt en Brevet insulated väst i Large och en Brevet insulated jacka i medium. Västen känns en aning förstor och jackan är tajt.
Jag är liksom mellan storlekarna.
Ske de sitta tajt de Insulated plaggen också?

A

Jag kör insulated gilet och jacka i samma storlek som tröjor (M). Hur de ska sitta är en smaksak, själv vill jag inte att de ska fladdra.

emilh sa:
Jag kör insulated gilet och jacka i samma storlek som tröjor (M). Hur de ska sitta är en smaksak, själv vill jag inte att de ska fladdra.

Ok! anledningen till de olika storlekarna är att jag köpte västen först i strl L och när jag provade den tyckte jag att den satt pösigt.
Då fanns det inga västar kvar på rean i den färgen så jag beställde jackan i strl M.
den sitter bra men tajt så det går inte att ha en tjockare tröja under, men det kanske är tanken med den att den är en fodrad vindjacka som man har ovanpå kortärmade tröjan.

Prophet sa:
Mange. sa:
Jag tycker brevet plaggen sitter lösare än andra, men just min insulated jacket är bra tajt.

Har du bara jackan eller även västen, och är då västen rymligare än jackan i samma storlek?

Har bara jackan, men jag har allt i small.
Som jämförelse är brevet jersey slappast, medan brevet lightweight och jackan är tajt

Mange. sa:
Prophet sa:
Mange. sa:
Jag tycker brevet plaggen sitter lösare än andra, men just min insulated jacket är bra tajt.

Har du bara jackan eller även västen, och är då västen rymligare än jackan i samma storlek?

Har bara jackan, men jag har allt i small.
Som jämförelse är brevet jersey slappast, medan brevet lightweight och jackan är tajt

Då kanske de har tajtat till jackan och lightweight tröjan och så vanliga brevet tröjan ska gå ihop med västen.
Så jag skulle snarare ha västen i medium och jackan i large..........

Bummer.....

Jag tror inte man ska dra för stora växlar på hur olika plagg "är tänkta" att passa eller i vilka kombinationer de används.

Skandinaviskt väder är en nischmarknad som jag skulle påstå att de flesta produktutvecklare i branschen har ganska dålig koll på.

Man får prova sig fram till vad som funkar för en själv helt enkelt.

ohellstrom sa:
Jag tror inte man ska dra för stora växlar på hur olika plagg "är tänkta" att passa eller i vilka kombinationer de används.

Skandinaviskt väder är en nischmarknad som jag skulle påstå att de flesta produktutvecklare i branschen har ganska dålig koll på.

+1

Men våra väderförhållanden är dock inte helt ointressanta för just de här produktutvecklarna.

Hon kommer nog nånstans uppifrån, men har bott i Skåne några år. Inte speciell skånsk dialekt vad jag kan minnas,

Senast ändrad:
Longines sa:
Spacekitty sa:
ohellstrom sa:

Där sitter sedan något år en svensk tjej på utvecklingsavdelningen hos Rapha.

Skånsk?

Haha! Det är inte SÅ viktigt för mig att det är just skåningar som utvecklar produkterna. Jag vet att folk flest ser upp till oss skåningar men jag blir tvungen att erkänna att det faktiskt finns ungefär lika stor andel idioter bland skåningar som i världen i stort.

Utöver att skaninaviskt väder är en nisch så tillhör ju jag själv den sektartade subkultur som dessutom cyklar hela året. Det FINNS utmärkta produkter på marknaden, men exakt hur de ska kombineras får man lista ut själv.

Det låter bra! ?

Jag har iallafall handlat en hel del av dem den senaste månaden och har några favoriter.
Tricolour longsleev Jersey och PRO Team aero longsleev Jersey är riktigt bra och sköna.
Men helt klart har de i Europa helt andra åsikter om vad cold wether är.
Aero tröjan stod det att den var frossade och för kallare dagar, den är för tunn för att bara ha nu.

A

Prophet sa:
Det låter bra! ?

Jag har iallafall handlat en hel del av dem den senaste månaden och har några favoriter.
Tricolour longsleev Jersey och PRO Team aero longsleev Jersey är riktigt bra och sköna.
Men helt klart har de i Europa helt andra åsikter om vad cold wether är.
Aero tröjan stod det att den var frossade och för kallare dagar, den är för tunn för att bara ha nu.

A

För svensk vinter gäller ”deep winter”-sortimentet. I mitten av november borde det mesta finnas tillgängligt.

Inte hela utbudet enligt min erfarenhet och exakt vad som finns inne beror också lite på om det är rea på G eller inte. För oss svenskar är det inte uppenbart billigare pga prisanpassning till lokal valuta.

emilh sa:
ohellstrom sa:

+1

Men våra väderförhållanden är dock inte helt ointressanta för just de här produktutvecklarna.

Sen varierar ju "svenskt" väder väldigt mycket också. Jag bor i Österbotten i Finland och jag har inte mycket gemensamt vad gäller vinterklädsel med en cyklist från Stockholm eller Skåne.

Tillbaka
Topp