Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Det finns två trycksaker från Magnum, och lite andra bra saker - det finns alltid bra saker att köpa och fylla källaren med, likt scarves, strumpor och "bra att ha".

Erkänner att jag är lat när jag ställer denna frågan men har ett par Classic II bib tights som jag gillar men lite väl polstrad i baken för tempocykling, mina Assos funkar bra men missnöjd med kvaliteten (grådassiga jämfört med Rapha-shortsen som är snyggt kolsvarta. Finns det några bibs med lite mindre pad?

Och en annan sak, är det olika passform på de olika typerna av tröjor (pro team, classic osv), provade en kort tröja som jag tyckte var för kort fram,var precis att de täckte över magen med tights på och då var den ändå fladdrig över magen...

Det är en annan pad i Pro Team Bib Shorts II, den har olika tjocklek beroende på storlek på bibsen samt är mer ventilerad. Placeringen är även lite annorlunda jämfört med Classic, anpassad för en mer framåtlutad sittställning.
Personligen känner jag ingen jätteskillnad utan tycker båda fungerar bra.

Som mkallstrom skriver är det stor skillnad i passform på tröjorna. Pro Team är tightare och kortare i fronten, Classic och Brevet har liknande passform.

Tack för infon. Fick ju lite svar bara genom att bläddra en sida bakåt. Core-tröjorna verkar inte ha den bästa passformen och det var en sån jag provade. Skulle därför våga mig på något annat Rapha-plagg på överkroppen i framtiden (la iväg en beställning igår på en merino-tröja, ett par vanliga byxor, merinostrumpor och en vanlig t-shirt).

marten_larsson sa:
Tack för infon. Fick ju lite svar bara genom att bläddra en sida bakåt. Core-tröjorna verkar inte ha den bästa passformen och det var en sån jag provade. Skulle därför våga mig på något annat Rapha-plagg på överkroppen i framtiden (la iväg en beställning igår på en merino-tröja, ett par vanliga byxor, merinostrumpor och en vanlig t-shirt).

Sitter kanon men är kort om man inte är en jockey.

marten_larsson sa:

Jag har både byxor i classic och pro team och Pro har som emilh skrev en tunnare pad. Jag känner ganska stor skillnad och tycker att Pro-byxorna är skönare, de har också ett annat material och sitter tajtare vilket jag gillar.

Som skrevs ovan är det också stor skillnad på passformen mellan olika kollektioner. Pro team är smal och kort, men passar bra på mig om jag går upp till medium från small. Brevet tycker jag känns vidare i snittet än classic och jag upplever också att "lightweight-versionerna" av de olika serierna är lite större. Dvs Brevet lightweight känns större än vanliga Brevet-tröjorna i samma strl.

I övrigt anser jag inte att ett plagg kan ha en dålig passform rent generellt, det är ju individen som inte har en kropp som motsvarar den "kroppen" plagget är sytt efter....så alla Raphas plagg har lika bra eller dålig passform :-)

Jocke77 sa:
I övrigt anser jag inte att ett plagg kan ha en dålig passform rent generellt, det är ju individen som inte har en kropp som motsvarar den "kroppen" plagget är sytt efter....så alla Raphas plagg har lika bra eller dålig passform :-)
De borde ha en guide för vilken kroppsform man skall ha till respektive plagg.

Stumpy sa:
Jocke77 sa:
De borde ha en guide för vilken kroppsform man skall ha till respektive plagg.

+1! Tittade lite snabbt genom storlekstabellerna men de verkar inte skilja sig åt mellan olika modeller.

Är det någon som använder deep winter base layer? Blev lite sugen men har redan winter varianten. Vet inte hur stor skillnad det är i tjocklek på dom?

Blev iaf ett par pro team thermal bibs och en merino mesh underställ.

Är Brevet bib tights vindtäta? Jag kanske läste slarvigt men blev inte helt klok på om de är det? Jag beställde i alla fall ett par men vore ju skoj att veta vad man beställt.

HåkanC sa:
marten_larsson sa:
har ett par Classic II bib tights som jag gillar men lite väl polstrad i baken för tempocykling
Varför använder du inte tempodräkt?
Är det vid träning på tempocykeln?

/Håkan

I samband med träning och kör inte tempo utan triathlon när jag tävlar (även om tempo börjar locka lite men ser inte fram emot att behöva justera sittställningen fram och tillbaka) så det blir lite lägre tid i tempoställning på träning jämfört med vad jag förutsätter man gör vid renodlad tempoträning.

Edit: Sen har jag inte riktigt kropp för en tempodräkt enligt min mening.

Senast ändrad:
Hej!
Fundering: Varför skulle man vilja ha en Pro Team Rain Gilet?
Är den överflödig och kommer den bli för tät?

Är det någon här som har en sådan och vad tycker ni om den?

Jag har precis köpt den. Bara provat i kallväder än, men det blir mycket luftigare än en hel tät jacka, som jag tycker är svårt att cykla med puls i. Verkar lovande! Kanske en lösning på det eviga "antingen blöt inifrån eller utifrån"-problemet. Min plan är att kombinera med vatten- men ej vindtäta armvärmare (Pearl Izumi Pi Dry).

aki sa:
Jag har precis köpt den. Bara provat i kallväder än, men det blir mycket luftigare än en hel tät jacka, som jag tycker är svårt att cykla med puls i. Verkar lovande! Kanske en lösning på det eviga "antingen blöt inifrån eller utifrån"-problemet. Min plan är att kombinera med vatten- men ej vindtäta armvärmare (Pearl Izumi Pi Dry).

Vad har du för storlek?
Jag är mellan medium och large, har du den super tajt eller lite luft mellan?

Jag trodde den skulle vara supertajt så jag köpte först XL, men bytte ner till L. Tycker nog den är "normaltajt". Har kört med underställströja och vindjacka under t.ex. Har L i Classic och Brevet-tröjor och ligger i nedre änden av skalan på bröstmåttet.

Prophet sa:
Hej!
Fundering: Varför skulle man vilja ha en Pro Team Rain Gilet?
Är den överflödig och kommer den bli för tät?

Är det någon här som har en sådan och vad tycker ni om den?

Jag har en...köpte på 2016 års höstrea. Eftersom jag är ganska varm av mig så slutade jag med vanliga regnjackor för ca 10 år sedan och började köra med impregnerade vindjackor istället vilket funkar kanon jmf mot regnjackor. Har funderat länge på att köpa en regnväst och slog till och är kanonnöjd. Visst är den tät men betydligt lättare att ventilera samt att man inte blir alls lika varm som i en jacka, är helt perfekt när det regnar och man kör lite hårdare alternativt om man kör lugnare och det är lite småblött på vägen. Då skyddar västen mot stänk som gör att man blir blöt och kall efter ett tag. Har haft den med i ryggfickan rätt ofta eftersom en väst tar så liten plats och den räcker gott och väl som skydd om man blir överraskad av en regnskur.

Största fördelen med Pro Team Rain Gilet tycker jag är att den skyddar det mest väsentliga och är mycket lättare att ta på och av, därför gör man det också istället för att antingen bli kall och blöt eller cykla i en liten ångbastu. Funkade ypperligt på min och ohellstroms lilla Norge-tur där det bla I Örje regnade så vattnet nådde över fälgen. Komplettera med rätt sorts armvärmare/screens.

Hur ser du det? Jag hittar ingen tracking-länk under "mina sidor" för den ordern, bara att den är skickad.

Edit: förtydligade lite, kanske

Senast ändrad:
Hej. Jag köpte två Pro Team training jacket i storlek Large. En i blå och en i gul.
Det skilde 1.5 cm i hals och bål. Den ena passade men den andra var för tajt!

Jag har dessutom sen tidigare två Core tröjor som det skiljer en del på i passformen trots samma storlek.

Är det någon mer som upplevt detta?

Det blir ju lite problematiskt om man nu hittar rätt i storlekarna och sen skiljer det så....

Nej. Är det samma modell/år?
På gott och ont har en del plagg ändrats mellan åren, inte helt rätt att reda ut alla gånger.

emilh sa:
Nej. Är det samma modell/år?
På gott och ont har en del plagg ändrats mellan åren, inte helt rätt att reda ut alla gånger.

Det är från samma produktions år och samma modell.
Bara två olika färger.
Kändes som att de hade märkt en medium fel med large.

Största problemet är ju att man får problem att hitta sin storlek.

NLC sa:
Största fördelen med Pro Team Rain Gilet tycker jag är att den skyddar det mest väsentliga och är mycket lättare att ta på och av, därför gör man det också istället för att antingen bli kall och blöt eller cykla i en liten ångbastu.

+1 använder min Rain Gilet i mycket större utsträckning än de regnjackor jag har (om det inte spöregnar redan vid start). Toppenplagg!

Prophet sa:
Hej. Jag köpte två Pro Team training jacket i storlek Large. En i blå och en i gul.

Jag har dessutom sen tidigare två Core tröjor som det skiljer en del på i passformen trots samma storlek.

Det blir ju lite problematiskt om man nu hittar rätt i storlekarna och sen skiljer det så....

Made in China + stora volymer + bristande QC?

JKolmo sa:
Prophet sa:

Made in China + stora volymer + bristande QC?

Ja, det är ju tråkigt om man tror att man köper dyra lyxcykelkläder och så är de inte så!
Jag har mailat till dem men de har så mycket att göra så de har inte tid att svara.
DSC_3303.JPG

NickPick sa:
Alltså, det där förekommer ju på kläder för 50 spänn och 5000 spänn.

Så är det nog säkert.
Det jag försöker få fram av Rapha själva är vilken av dessa två är den rätta storleken.

Jag tycker att kläderna i övrigt är snygga och bra kvalitet.

Det kommer alltid att finnas måndagsexemplar men det får inte bli förmycket för då blir det svårt att handla på nätet.

I en affär kan du ju prova dem.

Skulle vara kul med en affär här i Stockholm.
De hade de ju nästan men tog bort det.

Jackan jag visade är iallafall rätt trevlig.

Rapha har expanderat rätt kraftigt och har gissningsvis tecknat avtal med massa nya "syfirmor" i diverse avlägsna länder runtom i världen.
Kanske inte så konstigt att missar i kvalitet och passform har blivit vanligare de senaste 3-4 åren.
Men kundservicen är fortfarande bra, så du kommer säkert att få svar.

Lingon sa:
Rapha har expanderat rätt kraftigt och har gissningsvis tecknat avtal med massa nya "syfirmor" i diverse avlägsna länder runtom i världen.
Kanske inte så konstigt att missar i kvalitet och passform har blivit vanligare de senaste 3-4 åren.
Men kundservicen är fortfarande bra, så du kommer säkert att få svar.

Ja, de har en av de bästa kundservice jag har träffat på.

Jag tror att de har lite svårt att svara på alla frågor nu under deras rea.

Tillbaka
Topp