Visa din Rose.

Visa din Rose.
Väntan är över, igår levererade Rose ännu en stor fin cykelkartong med min min nya racer...

Rose Xeon X-Lite 8800
120514_DSC_1903.jpg

120514_DSC_1908.jpg

//Källis

Visa din Rose.
Hur många Rose har du Källis?

Båda är hur som riktigt snygga!

Hur upplever du crossen mot racen?

Jag är som många andra verkar vara, dragen till cx men inte riktigt vågar/vill/har råd=)

Visa din Rose.
juliusjonzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur många Rose har du Källis?
>
> Båda är hur som riktigt snygga!
>
> Hur upplever du crossen mot racen?
>
> Jag är som många andra verkar vara, dragen till
> cx men inte riktigt vågar/vill/har råd=)

4 stycken, alla finns med i tråden här.

Den stora skillnaden är att racern känns mer lätthanterlig och rapp vilket inte är så konstig med tanke på att den är betydligt lättare.

Men en cross och dubbel uppsättning hjulpar(ett med släta däck och ett med crossdäck) så har du det bästa(med en viss kompromiss) av två världar. Så här(dubbla hjulpar) har jag kört min cross i väntan på att racern skulle komma och det har fungerat toppen tycker jag. Skogs- och grusväg idag och landsväg imorgon med samma cykel känns rätt optimerat om man inte vill eller känner sig har råd med två grenspecifika cyklar.

//Källis

Senast ändrad:
Visa din Rose.
MRobson skrev:
......
> Får bli cykelkärra till våren, då kanske man
> även kan få med yngsta dottern om man kör lugnt
> (hon kommer vara ca 7mån då så det borde funka
> med kärra?)

Fint! Jag vill också ha en CX med skivbromsar och skärmar.

Till oss sa BVC-tanten att man skulle vänta till barnet var ett år, då de inte är tillräckligt starka i nacken innan. Chariot har har ett rygg/nackstöd som tillbehör för yngre barn. http://www.chariotcarriers.com/sv-SE/SE/Products/Accessories/Child-Comfort/Sittstöd

Visa din Rose.
Hej , ny här.

Slänger in en bild på min ROSE Multicross Pro RS-3000 Compact.
Bilden är från premiärturen. Cykeln kändes bra , lätt att accelerera med och lätt att vänja sig vid reglage med mera. Cantileverbromsarna är väl sådär om man är van vid vbromsar , så det blir uppgradering snart.

Bilagor

• rose_cross.jpg
    rose_cross.jpg
    106.4 KB · Besök: 46
Visa din Rose.
Källis skrev:
> Nu även en Rose Root Miller 8 här hemma...
>

Snygg!

Visa din Rose.
Källis skrev:
> Nu även en Rose Root Miller 8 här hemma...

Fräsig men är du säker på att det är äkta 29-tumsdäck? Jag tycker att det ser ut som dekaltrim på sista bilden. Kolla om det inte går att pilla bort den där märkningen och det i själva verket är 26:or.

/Johan

Visa din Rose.
Premiärtur med nya dx crossen där den också blev vurpinvigd på den enda korta biten rodelbana som fanns, det var svårt att ställa sig upp så halt som det var. Stänkisar med lappar är ditsatt och mattsvart tejp över sadelstolpe+styrstam för att dölja flashiga loggor och kolfiberstruktur då jag också ska pendla på den.
P2090033.JPG

Visa din Rose.
silverman834:
Vad har du för grenmått?
På bilden ser det ut som om det kunde vara en bra bit >90cm.

Jag är också intresserad av Rose Pro DX Cross
Återkom därför gärna och berätta om dina intryck av cykeln när du har använt den ett tag.

/Håkan

Visa din Rose.
Håkan, jag har 98 i grenmått, så den här ramen är en 64. Tyvärr så kommer jag inte riktigt våga ge så mycket åsiker om cykeln då jag egentligen inte har så mycket att jämföra med... Men mitt första intryck är gott. Dock har den ju inte canti fästen för bakhjulet som du efterfrågade. Utrymmet för däcken är bra, jag har 35mm däck och det är nästan 10mm över på varje sida.

Jag har fått känslan av att det är ganska många här som har köpt den här cykeln, kan någon annan som är mer insatt ge sina synpunkter?

Visa din Rose.
Här kommer min Rose :-) ursäkta för dålig bild, hade bara gopron med. (framskärmen ser lite knasig ut har råkat böjt den)
GOPR0352.JPG

Senast ändrad:
Visa din Rose.
Nya universalcrossen (pendlare, vinterträning, grusvägs/parkcross) är till slut hemma!

dxcross1.jpg

Nyss uppackad Pro DX Cross 2000 i storlek 60 med 50/34 105 vevparti och Fizik Antares VS sadel.

Till helgen blir det att skruva dit skärmar (SKS Longboards), reflexer, lås och extrahjulen med dubbdäck för pendling. Känns på sätt och vis lite synd, men den ska ju användas :)

Visa din Rose.
Min Pro-2000. Hon har stått och laddat sen jag köpte den i vintras.
Då vädret äntligen lät mig ta fram henne, så blev jag förstås vrålförkyld.
Men nu är det snart dags!

IMG_1514_Fotor_20130508.jpg

Katten ingår inte i grundutförandet.

Visa din Rose.
Tjena humanchu!

Carbon Pro RS ser riktigt schyst ut.
Inga speciella tips har jag att ge, tyvärr, förutom det då att maila Jenni och Mats på Rose eller skriv i Rose-tråden på här på Happy ifall du har frågor. Jag fick en hel del hjälp och tips av dom.

Det här är min första lvg, och hittills är jag mycket nöjd.
Jag väntade in vinterrean innan jag slog till, tyvärr ledde till att den modellen jag först kollat in var slut i min storlek. Smällar man får ta när man vill spara 100€...

Katten väger 4,5 kg och är inte så aerodynamisk. Inget jag rekommenderar för långfärder att ha med sig. Förstås blir det lite extra träning när hon rymmer in i skogen 3 mil hemifrån och man får springa efter. För kommer inte katten hem får inte jag kommer hem heller...

humanchu skrev:
> Tjena StefanBe,
> Funderar starkt på en liknande Rose(carbon pro
> rs).
> Några tips innan/inför beställning?
> Och vad väger katten?

Visa din Rose.
Min DR. Z. kom igår och jag har hunnit lägga ett par mil i skogen. Känns riktigt bra.
Snygg är den också, ser betydligt kaxigare ut IRL än den gör på bilderna i Roses webshop.

Rose_2.JPG

Visa din Rose.
I en annan tråd kom det upp en fråga om hur man kan ha en lowrider på Pro DX Crossen. Jag valde att byta ut orginal kolfibergaffeln till en Surly Disc Trucker. Ramen är anpassad för en gaffel med konisktstyrrör vilket Surly gaffeln inte har. Jag valde att använda en sådan här, men GurraG här på forumet (som kan sånt här mycket bättre än mig) förreslog en sådan här.

Lowridern jag valde blev en Tubus Tara, den passade ok, tyvärr kunde jag inte få den helt horisentell (men observera att själva bilden också är sned).

Rent designmässigt lämnar den här kombinationen mycket att önska. Det syns att gaffeln är anpassad för en mindre biffig ram, dess blanka lack skär sig mot ramens matta och att hela dess formspråk skiljer sig. Men jag tycker att cyklar med missanpassade delar också har sin charm.

DSC00099.jpg

Visa din Rose.
rularn skrev:
> Källis, hade du försökt sälja Miller? Varför?
> Vad tycker du om den annars?

Jo den är fortfarande till försäljning. Jag har den som lån/visa upp/test cykel av Rose och säljer den åt Rose.

Har absolut inget att klaga på utan är mer än nöjd med den. Lågt styrhuvud, bra slaglängd och stora hjul gör den till en dröm i skogen, den gör absolut inte bort sig på grus- och skogsväg men det är i terrängen den hör hemma. För den som gillar teknisk stig på platten, uppför eller enklare utför känns det här som ett bra och lyckat val.

Men visst, ska du jaga snabba tider i långloppscupen eller på MTB vasan skulle jag nog välja en hardtail.

//Källis

Visa din Rose.
Lite OT, men känns som detta kan vara ett bra tillfälle, är intresserad av att köpa en ny hoj! Är lite sugen på Rose 29", några tips? ~20tsk att spela med.. Vad är skillnaden på Mr.Big/Ride??

Visa din Rose.
Har precis skruvat ihop denna Granite Chief och den verkar mycket lovande. Gillar verkligen den anodiserade svarta ramen. Till helgen blir det premiärrundan.
Jag är otroligt nöjd med hela köpupplevelsen hittills. kartongen var hel och ren, allt ordentligt packat och Jenni på Rose har varit mycket service minded genom hela processen och det innebär att jag utan tvekan skulle rekommendera andra att handla av Rose.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    62.5 KB · Besök: 54
Visa din Rose.
Jag är tidig med landsvägsskivbromstubdäckspendlarcykel! Ska fixa med sadel och provköra ordentligt. Hoppas jag får plats med 30 mm dubbdäck på andra hjul och rimlig skärmlösning.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    61 KB · Besök: 46
Tillbaka
Topp