Visa din Scott

Visa din Scott
Min genius 740 i träd och min spark 640 mot ställning!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    140.4 KB · Besök: 97
  • image.jpg
    image.jpg
    146.7 KB · Besök: 100
Visa din Scott
En Scott Scale 35 2011-2012?! och en racer Scott Foil 30 2012 :)

Första bilden när de mekas lite i lägenheten,

Andra är tagen nu i somras i Bosnien vid ett gammalt dagbrott som har fyllts med vatten där folk badar nu för tiden.

Edit: Brände sönder ett framdäck slang och fälgband på hemvägen för att avgassystemet var för nära framdäcket, finns bild om ni vill se vad som händer efter 220 mil fortkörning.

Bilagor

• 20130613_215625_LLS.jpg
    20130613_215625_LLS.jpg
    47.7 KB · Besök: 99
  • IMG_3153.JPG
    IMG_3153.JPG
    94.2 KB · Besök: 97
Senast ändrad:
Visa din Scott
ADD2.JPG

Snart så! Väntar på nya Addict 10, Ultegra 11-delat och 7,1kg ur kartong enligt uppgift, hade gärna kört Premiummodellen och direkt kvalat in i "visa-din-cykel-under 6kg-tråden"(5,8kg) men 70 papp för ytterligare en cykel rymdes inte i budgeten :D

(bilden ärligt stulen från Internet i väntan på att originalet anländer)

Visa din Scott
Mikey_ti skrev:
-------------------------------------------------------
> Min snabba sprint/långloppshoj!
> Premium med lite modifiering!
> 7,7 kg

Ja 24a på CV är ju skitbra. Beror det endast på cykeln ?

Grymt läcker.

Visa din Scott
Här är min Scott Scale 60 när jag köpte den (12.3kg):

Här är min Scott Scale 60 efter lite uppgraderingar (10.3kg):

Originalhjulen blev vinda efter några veckor med 90 kg belastning så jag slog till på ett par Shimano XT WH-M785. Några veckor senare såg jag en Rock Shox SID RLT för halva priset så det blev gaffelbyte. Ungefär nu märkte jag att det var minst lika kul att skruva som att cykla så jag bytte vevparti till ett Shimano XT FC-M785 24-38, kassett till en XT 11-36, framväxel till en Shimano XT FD-M785 2x, växelreglage till Deore M610 2-/3x10 och satte på ett par Deore M615 hydrauliska bromsar med 2-fingersgrepp som också var på rea.

Scott'en är nu som en dröm att cykla på, den är lätt typ 9.9-10kg utan pedaler och reflexer. Den nya 2x10 Shimano drivlinan rullar lätt, är ljudlös och växlar både snabbt och mjukt. Sen kan man utnyttja hela kassetten på båda framklingorna. Med 3x10 lät det som en skrotfabrik så fort man gick mot ändlägena på kassetten från någon ay ytterklingorna.

Nu hade jag i princip ett helt gruppset plus en Recon Silver gaffel och ett par vinda Scott hjul över. Först försökte jag sälja prylarna men insåg att det var inte värt pengarna så jag plockade fram min gamla Nishiki Colorado som var i behov av en översyn och otroligt nog passade alla Scottdelar perfekt. Scotthjulen riktades mha en youtube video så nu har jag Nishikin som reserv/pendlarcykel. Otroligt nog gick även Nishikin ner nästan 2kg, från 14kg till 12.3kg.

Senast ändrad:
Visa din Scott
Ade skrev:
> Min genius 740 i träd och min spark 640 mot
> ställning!

Nice! Är det stor skillnad mellan cyklarna? Använder du dem till olika saker?

Sneglat lite på dem men vet inte vilken som skulle passa mig bäst. Gillar att åka nerför men även lite grusväg, stig osv. Ganska allround. Duger det med en spark då eller är det bättre att gå på geniusen? Kan geniusen allt sparken kan? :) Jag är inte ute efter att tävla.

Mycket frågor nu. :P

Visa din Scott
Min Scale 950 som jag visat förut men nu skulle jag vilja få förslag på
kul och bra uppgraderingar av denna hoj.
Vad finns för godsaker att lägga pengar på?

Bilagor

• Cykel2.JPG
    Cykel2.JPG
    126.1 KB · Besök: 90
Visa din Scott
PeterÄlvsjö skrev:
> Min Scale 950 som jag visat förut men nu skulle
> jag vilja få förslag på
> kul och bra uppgraderingar av denna hoj.
> Vad finns för godsaker att lägga pengar på?

1. Kedjestagsskydd - per omgående om du ska ut i skogen och skaka. Annars får du handla hem bättringsfärg ganska snart... Dessutom slipper du skrämma slag på alla fåglar +ANNAT.

2. Beroende på var du ska cykla så finns det nästan alltid anledning att byta däck.

3. Ska du bara cykla i dagsljus så kan du skippa reflexerna direkt. Lagkravet gäller bara i mörker.

Edit: Stavfel

Edit igen: Och vill du lägga mer pengar så är det ju naturligtvis lättare och dyrare hjul som gör mest med 'minsta möjliga arbetsinsats' när det gäller själva körkänslan i de allra flesta fallen.

Senast ändrad:
Visa din Scott
Salle. skrev:
> Scott scale 900 sl med xx1

Har du konverterat din rock shox med brain? Inga problem att köra xx1 på scale ramen?

Visa din Scott
Gjorde MTB comeback på en HT i augusti. Inte cyklat på 6-7år.
Men det var lika kul som förr. Så blev väldigt sugen på en FS.

Spanade på spark 950 men hittade en Beg Spark Expert 2012 i norra Stockholm o slog till efter lite förhandlingar.
DSC_1686.JPG

Bytte till min sköna Bontragersadel. Annan styrstam, 3T med lite mera vinkel & barends.
Monterade ett Racing Ralph bak då det gamla var slitet. Även min nya sigmamätare flyttades över. Ska väl få dit ett flaskställ också.
Vikt 12,5kg som på bild.

Visa din Scott
Nu har jag fått dit ett passande flaskställ på hojen (som ni ser några bilder tidigare). Köpte en flaska på en gång.

Hittade det hos cykelkraft.se (Täby)

DSC_2192.JPG

Senast ändrad:
Visa din Scott
Här är min upphottade Scale 60. Det som är gjort i helgen är bromsskivebyte från SM-RT81 till SM-RT64 (pga av inkompatibiltet med Deore M615 oken). Nya växelreglage SLX M670 I-spec B, nya Racing Ralph däck och bortmonterad pushloc (har aldrig använt pushloc'en så onödig vikt :D).

Det som återstår är nya 44g snabbkopplingar i titan samt gå över till slanglöst. Lite ww info :D vikten är nu 10.12kg + pedaler och beräknad vikt efter snabbkopplingsbyte och övergång till slanglöst kommer bli 10.00kg + pedaler.

V4e9Hm5.jpg

Jag satt just och funderade vad det fanns för ww potential kvar och det som borde vara möjligt är styre och stolpe i kolfiber (-300g), foam grips (-50g), singelklinga (-150g växelreglage bort, -100g singelklinga) så 9.4kg + pedaler ska väl inte vara helt omöjligt.

Senast ändrad:
Visa din Scott
Tre scottcyklar på 1 år :)
började med aspect 920. blev stulen efter 3 mån.. uppgraderade till aspect 910.. jättenöjd men fick chansen att ge mig på en FS.. så denna har jag bara haft i två veckor än så länge.. två rajder i skogen å jag e supernöjd :) Spark 750 2014

Bilagor

• spark 750.jpg
    spark 750.jpg
    50.7 KB · Besök: 90
Visa din Scott
Min 3:e Scott och nu har jag hittat rätt. Via en scale 60 med v-broms (2006), en spark 40 (2010) och nu min Genius 720. Nya hjul är på g. har lite svårt att bestämma mig. Valet ligger mellan mavic crossmax SLR och DT swiss spline one XM1501, några tips?

Bilagor

• genius 720.jpg
    genius 720.jpg
    85.4 KB · Besök: 86
Visa din Scott
MRW skrev:
> Tre scottcyklar på 1 år :)
> började med aspect 920. blev stulen efter 3
> mån.. uppgraderade till aspect 910.. jättenöjd
> men fick chansen att ge mig på en FS.. så denna
> har jag bara haft i två veckor än så länge..
> två rajder i skogen å jag e supernöjd :) Spark
> 750 2014

Förstår att du är nöjd.
Men akta dig för scotts stilpoliser. Tror ditt flaskställ inte blir godkänt hihihihi.

Visa din Scott
pumptorparn skrev:
> Nytt flaskställ är på g, den här flyttades
> över från min stela 29er/hybrid, letar efter
> nåe bra som inte flaskan hoppar ur vid första
> potthål.

http://www.bontrager.com/model/09842

Denna har jag och den är riktigt grym plus lååååg vikt =) Endast 25 gram plus skruvar+bricka 4 gram.
Orginalskruvarna som satt i ramen vägde 8 gram =)

Visa din Scott
Rickard.v skrev:
> MRW skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tre scottcyklar på 1 år :)
> > började med aspect 920. blev stulen efter 3
> > mån.. uppgraderade till aspect 910..
> jättenöjd
> > men fick chansen att ge mig på en FS.. så
> denna
> > har jag bara haft i två veckor än så
> länge..
> > två rajder i skogen å jag e supernöjd :)
> Spark
> > 750 2014
>
> Förstår att du är nöjd.
> Men akta dig för scotts stilpoliser. Tror ditt
> flaskställ inte blir godkänt hihihihi.

Vad är det för fel på flaskstället?

Tillbaka
Topp