Visa din singlespeed mtb

Visa din singlespeed mtb
Ja precis , man får ju försöka räkna på snittfarten man tänkt hålla , men även det beroende på längden på rundan m.m

Ja och det partiet som makten körde hade jag bara skuttat upp för med min 28/20 ist för att stå och trampa hårt. Men så blir jag frånåkt så fort stigen blir platt ? men det är helt ok för mig och mina gamla fixie knän som inte gillar att ligga på för lågt rpm likaså mjölksyran som uppstår på rundor över 2tim skog , men som sagt det är ju lite det som är kul med ss att det blir va det blir av den växeln man har.

Glömde en annan riktigt viktigt aspekt. Insåg just nu att du har dropper medan jag har sadeln permanent 8 cm sänkt. Inte roligt att trampa 80 rpm längre tid utan att sitta.

Visa din singlespeed mtb
32/18 har jag på min 29a. Funkar bra i Hellas när man är i god form. Lite i tyngsta laget när man är seg.
Jag vill gärna ha lite tyngre så det kan bli lite fart. Får i gengäld kliva av då och då i uppförsbackar.

Och 32/18 är bra när man lämnar Hellas. Hellas som ju är lite långsammare.

Stalle

Visa din singlespeed mtb
Intressant diskussion om utväxling. Inser att jag nog borde prova lite lättare. Kör Stalletungt trots pinnben. Å andra sidan är ju Uppsala mer eller mindre platt som en pannkaka och jag har oftast lite transport.
Som nån sa, vad man än väljer så är det ju "fel" växel större del av tiden :)

Annars är jag väldigt i valet och kvalet om dropper. Gillar att hålla det enkelt och har sadeln ungefär 5 cm under optimal tramphöjd. Funkar på platt stökstig där jag står 80% av tiden men är drygt på transport och i vägen när det går lite snabbare utför eller för riktigt teknisk manövrering. Ibland, men inte särskilt ofta, orkar jag justera med snabbkopplingen.

Bild från Snickerspaus på senaste turen för att följa trådens topic
20231004_204503.JPG

/J

Visa din singlespeed mtb
En av anledningarna att jag satte dropper på min HT/stela var för att jag misstänker att det lär bli utmattningsbrott i ramen vid sadelklämman om man öppnar och stänger den en miljon gånger. ?
Edit: Sen har jag 210 mm dropp på sänkstolpen, så sadeln kan komma ganska avsevärt mycket lägre än med fast stolpe (om man inte sågar av den förstås, men då blir den för kort i trampläge istället).

Angående utväxlingen så cyklar jag ungefär lika fort i Hellas med 30x20 som jag gör med växlar. Det är ytterst sällan man "trampar ur" i skogen tycker jag. Då går det ändå nedför och man kan rulla istället.

Visa din singlespeed mtb
Intressant diskussion om utväxling. Inser att jag nog borde prova lite lättare. Kör Stalletungt trots pinnben. Å andra sidan är ju Uppsala mer eller mindre platt som en pannkaka och jag har oftast lite transport.
Som nån sa, vad man än väljer så är det ju "fel" växel större del av tiden :)

Annars är jag väldigt i valet och kvalet om dropper. Gillar att hålla det enkelt och har sadeln ungefär 5 cm under optimal tramphöjd. Funkar på platt stökstig där jag står 80% av tiden men är drygt på transport och i vägen när det går lite snabbare utför eller för riktigt teknisk manövrering. Ibland, men inte särskilt ofta, orkar jag justera med snabbkopplingen.

Bild från Snickerspaus på senaste turen för att följa trådens topic
Visa bilaga 658571

/J
Dropper är helt klart värt det, om man gillar att köra någon typ av skog samtidigt . Jag kör hellre med bara frambroms och dropper ? än med dubbla bromsar utan dropper (för att hålla det enkelt)

Visa din singlespeed mtb
Dropper är helt klart värt det, om man gillar att köra någon typ av skog samtidigt . Jag kör hellre med bara frambroms och dropper ? än med dubbla bromsar utan dropper (för att hålla det enkelt)
Kör utan dropper och aldrig känt ett behov av en. Har även en xc hoj utan. Gillar mycket teknisk terräng men aldrig känt att sadeln är ivägen. Men jag bor ju på Öland som är rätt platt ?

Visa din singlespeed mtb

Om jag skulle köra mer transport skulle jag köpa en dropper. Jag har funderat på en KS Dropzone med spak under sadeln för att hålla det så enkelt som möjligt. Dessutom relativt billig och lätt. Spaken är dock stor och ful.

Senast ändrad:
Visa din singlespeed mtb
Bra tips! Hade den passat mig så hade jag nästan slagit till. Lite drop men fortsatt clean cockpit ?
Behöver dock 30,9 och längre.

/Johan
Lite pga det lite korta droppet det inte blev ett köp för mig. Men nu i efterhand känns det som det hade funkat med 100mm drop ändå.
Synd att dom inte har en i 30.9.

Visa din singlespeed mtb
Någon som kör helt kolfiber hoj. Fundera på ta och göra om min Canyon. Skulle bli lätt, runt 9kg eller under.?

Min har också kolfiber ram, gaffel och styre. Bara styret är kolfiber pga komfort. Min cykel väger ungefär 10 kg, men jag har inte valt delarna för låg vikt. Jag skulle kunna spara mycket på däck och fälgarna, men jag vill har breda däck och fälgarna som håller på stökig stig.

Visa din singlespeed mtb
Ja jag kör nästan bara på den här numera. 30/18, eller 32/19 på den andra vilket blir i princip samma utväxling. Har försökt 32/18 vilket hade varit fint eftersom det då funkar med standardklingor på gamla 4-armade vevar och fullt utbud av fina BMX/trialfrihjul bak när man vill byta till frihjul igen. Men det blir bara lite för tungt för mig i hellas, det går märkbart sämre. Medan en lättare utväxling också är sämre, då förlorar jag trycket när det behövs istället. Känsligt, men säkert mycket vana också. Började lättare en gång i tiden och landade här.

Har också fallit till föga och börjat köra ganska breda styren tio år efter alla andra. Inte 80+ men kanske 72 iallafall. Bättre bryt uppförs!
09580A52-F0ED-44C3-B74F-17B0458E143E.jpeg

Visa din singlespeed mtb
Är det alltså 18t bak man bör ha om det ska vara enkelt att hitta oväxlade bakhjul?

Vilka butiker rekommenderas? Har ingen erfarenhet av bmx och trial.
Ja jag kör nästan bara på den här numera. 30/18, eller 32/19 på den andra vilket blir i princip samma utväxling. Har försökt 32/18 vilket hade varit fint eftersom det då funkar med standardklingor på gamla 4-armade vevar och fullt utbud av fina BMX/trialfrihjul bak när man vill byta till frihjul igen. Men det blir bara lite för tungt för mig i hellas, det går märkbart sämre. Medan en lättare utväxling också är sämre, då förlorar jag trycket när det behövs istället. Känsligt, men säkert mycket vana också. Började lättare en gång i tiden och landade här.

Har också fallit till föga och börjat köra ganska breda styren tio år efter alla andra. Inte 80+ men kanske 72 iallafall. Bättre bryt uppförs!
Visa bilaga 658864

Visa din singlespeed mtb
Är det alltså 18t bak man bör ha om det ska vara enkelt att hitta oväxlade bakhjul?

Vilka butiker rekommenderas? Har ingen erfarenhet av bmx och trial.
Ja alltså rena singlespeed-baknav, som Surly New Disc hub eller Paul WORD disc, har samma stora gänga för att dra dit klassiska frihjul som använts på BMXer i alla tider, och även för gamla frikransar på växelcyklar (fast annan kedjelinje då). Moderna trialcyklar har fiskat upp det här för att få extremt stark drivlina vilket i sin tur gjort att det kommit en massa fina jättestarka såna frihjul med många POE, för trialbruk. Men de jobbar bara med 18T och neråt. Samma med BMXarna. Man vill ha små drivlinor som inte slår i.

Tartybikes UK har allt, men det kan vara lite svårt numera att köpa själva hjulen för skogsbruk. Singlespeed är ju inte så hett i skogen längre. Plus att det är extra knepigt i nya navstandarder, lite lättare i 135/10.

Visa din singlespeed mtb
Jag skulle gärna ville har en singlespeed 148 mm nav. DT Swiss har min preferens, men de verkar tyvärr inte längre tillverka DT 240 i SS. Dessutom fanns den i 142 men inte i 148. Nu vekar Onyx och Industry 9 vara de enda alternativ. Onyx skulle vara fint, men riktigt dyrt.

Visa din singlespeed mtb
Jag skulle gärna ville har en singlespeed 148 mm nav. DT Swiss har min preferens, men de verkar tyvärr inte längre tillverka DT 240 i SS. Dessutom fanns den i 142 men inte i 148. Nu vekar Onyx och Industry 9 vara de enda alternativ. Onyx skulle vara fint, men riktigt dyrt.
Paul Components har ett 148 mm SS-nav. Men kanske inte billigare än de andra.

Visa din singlespeed mtb
Paul Components har ett 148 mm SS-nav. Men kanske inte billigare än de andra.

Jag behöver dock 21t bak som funkar inte med ett skruv frihjul.

En relaterad fråga: vilket frihjul håller till singlespeed stigcykling? Jag cyklar riktigt branta backar med relativt tung växel och har ofta inte mycket utrymme för att tar fart. Då blir belastningen på frihjulet riktigt hög. Jag vågar bara lita på DT swiss ratchet. Jag kör nu Newmen Fade på min SS, den skippar då och då men håller fortfarande.

Visa din singlespeed mtb

En relaterad fråga: vilket frihjul håller till singlespeed stigcykling? Jag cyklar riktigt branta backar med relativt tung växel och har ofta inte mycket utrymme för att tar fart. Då blir belastningen på frihjulet riktigt hög. Jag vågar bara lita på DT swiss ratchet. Jag kör nu Newmen Fade på min SS, den skippar då och då men håller fortfarande.
Leta reda på ett gammalt Hadley SS kanske?
Mitt är snart 20 år.

Visa din singlespeed mtb

Hope kan man väl alltid lita på. Adaptrar som eftermarknad för varenda knäpp navstandard man kan tänka sig, 2+2 pawls och många POE eller 4x1 och färre POE (om de gör så fortfarande också?). Med lättflytande smörja funkar de i de värsta väder. Men också härav BMX-frihjul. Eftersom diametern är så mycket större är det så mycket lättare för dem att hålla. Särskilt om man köper ett White.

Visa din singlespeed mtb
White ENO finns i 21 t.

Blir ju inte ens jättedyrt tillsammans med ett Phil Wood-nav. (Allt är ju relativt men när man pratar I9 etc.)

/J

Visa din singlespeed mtb
White ENO finns i 21 t.

Blir ju inte ens jättedyrt tillsammans med ett Phil Wood-nav. (Allt är ju relativt men när man pratar I9 etc.)

/J

Bra att veta! Men jag tycker att det är konstigt att sälja ett (fin) frihjul tillsammans med en slitdel. Dessutom jobbig att byta utväxling. Men 21t verkar vara perfekt för mig och slits troligtvis inte snabbt.

Visa din singlespeed mtb
Apropå White och antal tänder -vill tipsa om deras DOS freewheel med två klingor -om man inte kan bestämma sig.
Jag kör med en sådan i kombination med två drev fram -en utväxling på vägen och byter till lättare när skogen börjar. Bytet görs manuellt: stanna, lossa bakhjulet, lyft över kedjan, sätt fast hjulet igen, så cyklingen är singlespeed ändå.

Visa din singlespeed mtb
Här är min Unit som går som bikepacking hoj och stigcykel. Har landat på 32/20 på stigarna hemma vid och 32/18 som bra kompromiss vid bikepacking. Visa bilaga 658954
Snyggaste Kona-färgen, den enda som slår min egen champagnefärgade.
Vad har du för pakethållare? Ser ut som om du har en dropper till, som verkar kunna funka tillsammans med den. Vad är det för Revelateväska du har?

Visa din singlespeed mtb
Min Canfield Nimble 9. 29", stål, korta kedjestag och sadelstolpe några cm under normal position. Och 72 cm brett styre enligt Eriks recept. Thomson, Hope och CK, Surly. 32/20 är min melodi det funkar till nästan allt. Förvånas varje gång jag cyklar på den hur bra Avids BB7-bromsar är.

Umgås ibland med tanken på att sälja, den rullar verkligen inte så mycket som den förtjänar..

DSC_1404.JPG

20201010_113753.jpg

Visa din singlespeed mtb
Snyggaste Kona-färgen, den enda som slår min egen champagnefärgade.
Vad har du för pakethållare? Ser ut som om du har en dropper till, som verkar kunna funka tillsammans med den. Vad är det för Revelateväska du har?
Pakethållaren är Tubus Vega och kör med den just för att kunna använda stoppern. Nackdelen med denna pakethållare är att den hamnar väldigt högt upp på Uniten. Väskorna är förra generationens Revelete Designs Nano panniers.

Tillbaka
Topp