Visa Din Specialized

Visa Din Specialized
Efter draghundsinköp har det inte alls blivit några cykelsemestrar med Sirrusen.. Stor del tillbringades nertryckt på en barncykel, för lägsta tyngdpunkt. Nu fungerar vuxen Rockhopper.. och sänkt, tiltad sadel.
20241124_224230.jpg

Visa Din Specialized
Har sedan många år drömt om en Venge Vias. Gillar inte skivor i hjulen eller fälgbromsar fram på gaffeln rent estetiskt.
Har sneglat men tvekat så tillslut sålde jag Aeroaden för att importerade denna från Italien. Har servat och bytt lite på den, nu hänger den där på väggen och väntar på våren.

Bilagor

• IMG_20241111_122720261.jpg
    IMG_20241111_122720261.jpg
    597 KB · Besök: 164
Visa Din Specialized
Sommardäck och slanglöst gjorde den lite lättare. Specialized slangar är tunga.

Inte helt nöjd med styrlindningen, det glipar lite vid handtagen.

Mörkt ute nu och regn i morgon, så det blev en bild från garaget.

Bilagor

• IMG_0340.webp
    IMG_0340.webp
    717.5 KB · Besök: 129
  • IMG_0341.webp
    IMG_0341.webp
    266 KB · Besök: 131
Visa Din Specialized
Sista årsmodellen Tarmac SL6. Med gängat vevlager, inte pressfit, och lite enklare kolfiber. Hade en SL7 förut men blev inte vän med den, SL6 kändes bekvämare (och så blir det betydligt billigare med standardkomponenter). Roval CL50 som den hade förut är bytta till bredare fälgar med 32 mm GP5000, snabbt och bekvämt.

IMG_2029.webp

Smalare styre är bekvämare (och snabbare) och det har höjts utifrån Arne Peters idéer:

Visa Din Specialized
En crux dsw. Newmen hjul, styre, stam och snart även sadelstolpe. Hutchinson caracal race 40mm, lätt nog för gravel.
En Allez comp 2015. Fulcrum Racing 1 hjul med Pirelli p zero tt (viktigt med snabba däck på trainerhojen). Styre, sadel, stolpe och stam från PRO, tror den va precis under 8kg

Bilagor

• IMG_5145.webp
    IMG_5145.webp
    152.6 KB · Besök: 52
  • IMG_5062.webp
    IMG_5062.webp
    450.9 KB · Besök: 53
Visa Din Specialized
Tjena!

En liten glimt på nya skogsmullen.. Väntar på en distans till bakhjulet innan version 1.1 är färdig. Sen har jag en lista på uppgraderingar längs vägen.

Visa Din Specialized
Tjena!

Nu sitter version 1.1 ihop

10156.webp

En Chisel FS Comp, än så länge bara uppgraderad med Roval Traverse i dyrplast med DT 350 nav, GX kassett och pedaler från Supacaz i billig plast samt gucka istället för slang. Hitintills har jag sänkt vikten med drygt 700 gram

Följande uppgraderingar står på tur i ej bestämd ordning.

RaceFace Sixc styre
SRAM XO vevparti med Hope klinga
XT Di2
XT bromsar
XTR kedja
Ground Control T7 däck
Andra handtag, osäkert vilka.

Så räknar med drygt kilot i viktbesparing totalt Men sen kommer den sista uppgraderingen som blir en Pike Ultimate 130 mm som kommer öka på vikten med 300 gram.
Men hoppas på att jag landar på under 12 kg, vilket känns helt ok för en aluram.

Funderade på annan dropper för att spara mer vikt, men det visade sig att Tranz X droppern som sitter på är löjligt lätt. Så den får sitta på tills den ger upp.

Visa Din Specialized
Tjena!

En liten kul sak och en av anledningarna till att jag vill ha en Pike, som är röd, är min första Specialized var en en Stumpjumper S-Works 1998.

Inte min på bilden, men likadan.

Screenshot_20260214_172654_Chrome.webp

Har en ram hängandes fast röd, tanken är att den ska lackas om till grönt och byggas likadant.

Tillbaka
Topp