Visa din tävlingsmässiga cykelcross.

Har du också sågat styrröret i kolfiber?
:)

Jag bytte igår bort framväxel/bromsreglaget mot ett bromshandtag. Sparade 100g där.
Vem behöver framväxel?

Vad kommer din hoj att väga?

Senast redigerad av en moderator:
Nu är det säsongspremiär på min gamla tråd, 3:e gången tråde startas i början av september...
Tyvärr är nog min nedre bild mest representativ på hur crossen har gått flest mil, vinterdistanslok !

Bilagor

• crosshopp.jpg
    crosshopp.jpg
    71.3 KB · Besök: 63
  • ridley crosswind.jpg
    ridley crosswind.jpg
    55.5 KB · Besök: 59
Ber om ursäkt att den här bilden visades förra veckan i ett miniRR - men eftersom det efterfrågades bilder på cykelcross tar jag den igen. Nästan alla mil i år har blivit på min Uncle John - ser fram emot att få köra något lopp i höst utan skärmar och Hamax-fäste ;)

Bilagor

• DSC00188[1].JPG
    DSC00188[1].JPG
    115.4 KB · Besök: 61
Skrivet av Håkan idag 22:23 (Dölj användarens inlägg)

<Hmm, hur har du lyckats fästa flaskstället? För jag misstänker att det inte finns några fästen på ramen, eller>

Nej du har helt rätt Håkan, inga flaskställsfästen orginal på en Ridleyram.
Jag köpte sån där fulfäste av buntband på Cykelcity och satte dit, funkade fint i vintras med termosflaska på ramen istället för flaska som blev kall på ryggen som vanligt ! :-)

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej du har helt rätt Håkan, inga
> flaskställsfästen orginal på en Ridleyram.
> Jag köpte sån där fulfäste av buntband på
> Cykelcity och satte dit, funkade fint i vintras
> med termosflaska på ramen istället för flaska
> som blev kall på ryggen som vanligt ! :-)

Där ser man. Visste inte att det fanns något sådant. Hur funkar det då? Flaskstället glider inte ned av tyngden från flaskan?

Håkan skrev : <Där ser man. Visste inte att det fanns något sådant. Hur funkar det då? Flaskstället glider inte ned av tyngden från flaskan?>

Nä, man drar åt ungefär som en slangklämma, mitt fäste satt kvar en hel vinter utan korrigeringar...
Förr innnan crosscyklarna blev gemen mans egendom satte inte Ridley flaskfästen på crossramar eftersom dom var i vägen när man slängde upp crossen på axeln.
Nu delar säkert dom enkla crossramarna rörsats med någon av deras landsvägcyklar och då sitter det också flaskställ :-(

vonderhenk skrev:
> 7770gr.

Sexigt, men kom igen, du måste få dit 7 gram på något sätt, det vore ju översnyggt ;)

P9221284.JPG ht=482

Mitt redskap inför crosscupen. En något uppgraderad Kona Jake the snake med ny kolfibergaffel och ett par Mavic Aksium. Imorgon ska jag ut och testköra mina nya däck och att se vad de går för.

/Pär

mike_s skrev:
> Ridley Supercross, som jag helt enkelt använder
> till det mesta...

Vad är det för däck på din cross? Ser ut att vara ngn lite kralligare variant på racerdäck, bra för pendling mao ;)?

Japp, det är riktiga pendlardäck på. 28mm maxxis däck med reflex kant.
Kanske inte det snabbaste som finns, men grymt punkasäkra. Det prioriterar jag framför hastighet till o från jobbet... De rullar faktiskt helt ok om man pumpar de ordentligt.

Har ju frågat angående Ridley Supercross etc,, Nu räknat igenom budgeten och ska slå till! Har läst betygen på Shop4cross men undrar ändå om man kan lita på förskottsbetalning, montering osv? Det blir ju lite flis man skickar söderut..Ska tilläggas att de var ruskigt snabba med svar på mejlen jag skickat!!

Wille skrev:
> Har ju frågat angående Ridley Supercross etc,,
> Nu räknat igenom budgeten och ska slå till!

Du kommer inte bli besviken! Är grymt nöjd med min.

Min Kona JTS som inte riktigt vill fastna på bild. Jag får återkomma med en fräschare bild då jag förhoppningsvis ska lyckas hålla mobilkameran mer still ;)..

Bilagor

• DSC00232.JPG
    DSC00232.JPG
    65.1 KB · Besök: 61
Du Wille, jag köpte min ram (bilden ovan) på shop4cross och det
funkade klockrent med betalnig o allt.
Hade ramen hemkörd till dörr på 5 dgr.
Har bara gott att säga om dom. Lycka till.

Oj, min är ju inte med. Köpte också via förskottsbetalning ifrån shop4cross och det fungerade mycket bra. Blir styrstamsbyte (20-30mm längre) på min och svart linda annars fungerar den väldigt bra. Kanske en mindre storklinga också om jag har råd. Eller vet någon var man kan köpa kedjeskydd till Campagnolo 135mm bcd?

Bilagor

• IMG_2953.JPG
    IMG_2953.JPG
    58.9 KB · Besök: 56
Hur kommer det sig att så många fina crossar kommer fram just nu?
Stevens och Ridley - läckra i alla lägen.

saltgurkan - är du nöjd med Racing Ralph? Perfekta däck tycker jag.

Jag är kanske lite tjatig med min nya leksak som jag är så nöjd med,
men här kommer ännu en bild på den:

Men visst vill jag ha en lättare kassett...

Ett litet bidrag till galleriet.
Det verkar ju finnas ett gäng crossar i sthlms trakten. Är det några som är sugna på att åka en sväng nu på söndag 14/10, söder om stan. Kanske vid 13:00 tiden från Stuvsta. Finns ett gäng fina vägar på södertörn.

Bilagor

• DSC00936.JPG
    DSC00936.JPG
    89.5 KB · Besök: 56
da Pef: Vackert. Iaf utan de flaskställen och de extra bromshandtagen. Hur är den att cykla på? Kanske borde köpa en sådan ram istället för racer till våren, hmm.

Jag är faktiskt lite skeptisk till top bromsara oxå, det känns inte som jag använder dom speciellt ofta. Flaskställen däremot är ju helt fantastiska, sist jag hojjade blev jag faktiskt törstig, skumt va?

Hojjen känns riktig fin att åka på, har väl inte så mycket att jämföra med iofs. Ram och vevparti kombinationen är ialla fall riktig styvt, utan att bli för stötig för min smak.

Hmm, kanske dags att återställa crossen från lvghoj....men vad ska jag ha för däck?
Vill mest cykla grusväg och inte allt för tekniska stigar.

Bilden är från en tur nu på kvällen. Stack ut på grusvägarna mellan Lövsta och hummelmora med pannlampa på skallen, och en Dinotte på styret.
CX.jpg ht=544

bng skrev:

> saltgurkan - är du nöjd med Racing Ralph?
> Perfekta däck tycker jag.
>

Japp, jag är sjukligt nöjd med dom, jag tror aldrig jag varit med om något däck som har sådant fäste i kurvorna ;). Cykeln har fått en helt annan karaktär, rullar bra gör dom ju också. Superlativen haglar över dessa däck ;)!

Ekorre skrev:
> Precis byggt ihop min Ridley Crossbow =).
>
>
>
> where is the mud?

Den vart riktigt snygg till slut, Men det är ju för i helvete en Crosswind!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!;)

Nu återstår bara att få mina nya däck och få froglegsen att ta så jag slipper bromsa med hälarna hela tiden.

Öijer skrev:
> Här är min:

Antar att du kommer tävla på tub, vad för tubdäck kör du med? Olika beroende på väderlek eller har du samma?

Funderar på att bygga ett par tubdäck till min hoj. Dugast skulle man vilja prova men svårt att få tag på i sverige, kanske blir Challenge istället.

Givetvis tävlar jag på tub. Finns inga alternativ, det är nämligen en grym skillnad i hur man kan prestera.

I fjol körde jag på Challenge, ruskigt bra däck. När jag punkterade mitt ena Challenge så körde jag ett Tufo, det är väl kanske inte lika häftigt. Men billigare. Dugast är bäst, men det har jag aldrig fått äran att testa, än.
Om jag hade två par tubhjul så skulle jag ha olika mönster på dom olika paren.
I år kommer jag ha 3 tubhjul, så ett annat mönster på mitt andra framdäck kanske det blir..

Jan Ullrich
Var lite trött efter bygget.
Vart ganska nöjd med den och färg matchningen =)
Synd på skallerormgaffeln bara, små grodor som biter på min python så den skallrar.
Ska nu bara öva på mitt uttalande: No brakes No brakes No brakes vid nerför backen till jobbet en regnig morgon.

cerro skrev:
> Oj, min är ju inte med. Köpte också via
> förskottsbetalning ifrån shop4cross och det
> fungerade mycket bra. Blir styrstamsbyte (20-30mm
> längre) på min och svart linda annars fungerar
> den väldigt bra. Kanske en mindre storklinga
> också om jag har råd. Eller vet någon var man
> kan köpa kedjeskydd till Campagnolo 135mm bcd?

Jag hade 50t fram från början tyckte den var helt oanvändbar förutom på ren asfalt. Man fick dålig kedjelinje och fick växla fram ofta, bytte till 46 och den kan man åka på jämt, rekommenderar att byta, den blir mycket mer användbar.

Mitt senaste hemmabygge.
KHS ram- och gaffel från Haga, resten är från biltemaracer 50% och cyclecomponents 50%.
Blev kanon!

Bilagor

• Temp 010.jpg
    Temp 010.jpg
    200.1 KB · Besök: 70
Tillbaka
Topp