Visa din tävlingsmässiga cykelcross.

Jag har handlat från shop4cross.de, funkade fint (förutom att de envisas med att försöka skicka till motsvarande tyska postnummerområde istället för det svenska, blir några extra dagars väntan).

MZ skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det någon vit styrlinda som är lättare
> att hålla ren och håller sig vit?

BBB och Pro har en bra linda med gel i. SRAM har en variant som är blank på ytan. Har för mig att Pro och BBB har liknande. Den kan man lätt torka av. De sämsta är vanliga korklindor. De har för porös yta.

bigmollo skrev:
> BBB och Pro har en bra linda med gel i.

Det där låter ju jättesmart. Har dom några goda smaker? Gel kan ju vara lite klibbigt när man suger i sig det och kan man få en med lite bättre smak är det ju en fördel.

Kaijan skrev:
> Fiziks styrband är lätta att torka av åxå

...men inte lika kul som Pro(gel) att få dit

Tycker inte alls om Fiziks styrlindor. Inte speciellt stretchiga och halvdaligt klister. Det besta var dderas gelkuddar - anvands bast med andra lindor. Skonast tycker jag Dedas ar men de blir latt smutsiga efter ett tag. Loses lattast genom att ha svarta lindor ...

PerryE skrev:
> Tycker inte alls om Fiziks styrlindor. Inte
> speciellt stretchiga och halvdaligt klister.

du behöver bara öva mer :-)

Jävla gnällspik. :-)

Lägger väl upp en bild sam jag råkas ha till hands då...
Tävlingsmässigheten kan dock diskuteras.

IMG_1882.JPG ht=544

GöranH skrev:
> Här kommer min Scott Addict CX RC 2010 som
> landade innanför tröskeln idag. Har inte hunnit
> slänga på pedalerna än.
>

Riktigt läcker!

Apropå snabb, så fick jag aldrig något snabbt svar på var man bäst köper tubsulor till crossen.
Ett tips dök upp om shop4cross men jag tycker att det verkar rätt dyrt. Någon som har tips på annan bra och prisvärd nätbutik med hyfsat utbud på crossprylar så som tubdäck?

allebike.nu om du vill ha findäck, säljer Dugast, även en del annat crossrelaterat. Jag har ett par FMB Grifo Sprint Blanc liggandes annars om du är intresserad.

Rock skrev:
> Den såg snabb ut, Görans allts, inte Tillmanns
> :)

Sorgligt nog gäller det alla mina cyklar.

tillmann: Styrstammen åt fel håll, det som gör det hela. Sen är din Focus mer riktig cross än GöranH's med tanke på Scotts verkligen usla vajerdragning till bakbromsen.

Du kan trösta dig med att snabbheten inte sitter så mycket i cykeln, som i benen på den som trampar den. En annan som har kassa ben får ju sålunda hållas med vassa prylar för att hålla skenet uppe.

Sådärja nu var cross-svendomen äntligen tagen. Jäklar vad roligt det är att köra cross på grusväg, och vilken skillnad det är jämfört med en MTB. Som landsvägsnötare har jag i crossen hittat ett perfekt alternativ. Kör skojiga nya grusvägar utan att det blir allt för stötigt, och det är samtidigt ändå lättkört på transportsträckorna. Nu riskerar mountainbiken att bli stående ett tag.

Öijer skrev:
> Alla som cyklar landsväg borde ha en cross.

Alla andra också!
//P

GöranH skrev:
> Sådärja nu var cross-svendomen äntligen tagen.
> Jäklar vad roligt det är att köra cross på
> grusväg, och vilken skillnad det är jämfört
> med en MTB. Som landsvägsnötare har jag i
> crossen hittat ett perfekt alternativ. Kör
> skojiga nya grusvägar utan att det blir allt för
> stötigt, och det är samtidigt ändå lättkört
> på transportsträckorna. Nu riskerar
> mountainbiken att bli stående ett tag.

schysst extrahoj, ser så jävla ilsken ut den där! hårdkokd

Öijer skrev:
> Alla som cyklar landsväg borde ha en cross.

Alla borde ha minst en cykelcross ! :-) T

Öijer skrev:
> Nu när jag tänker efter är det nog bara de som
> redan har en cross som inte behöver en cross.

Om det ska vara tävlingsmässigt så ska de väl ha 2 crossar. Av respekt för sporten förstås.

Slänger in en bild på mitt sommarprojekt... En 98:s Jake the Snake med nya Campa komponenter.
DSC00001.JPG ht=544

Bilden dock tagen innan allt var fullst injusterat. Både sadel och styre står illa på bild.

Principia skrev:
> Snyggt! Kul att ramen fått ett nytt liv.

Tyckte väl jag kände igen ram/gaffelkombination :-) T

Infinitylad, jag tror du får 100 gångar bättre ergonomi på styret om du vinklar upp det en hel del (och kanske även reglagen). När man kör cross så upplever jag (säg gärna emot mig här någon) att man får mycket mer kontroll, styrka och överblick när man sitter och håller ovanpå bromshandtagen. Jag tror jag använder bocken typ en, eller max två gånger per pass... och som du har bromshandtagen så ser det ut som att du skulle halka av från dem om du kör över minsta rot vilket inte är så kul.

Annars, ut och kör som du stulit den!

Edit: Oj jag såg inte att du under bilden skrev att du justerat både sadel och styre efter fotot var taget. Mitt fel. Bortse från det mesta ovan typ!

//F

Senast redigerad av en moderator:
Scott Addict CX. 7,4kg i Large. Campa Record, Eggbeaters ti, Tune QR, TRP Eurox Magnesium, Cosmic Carbone Pro, Tufo Flexus 34, BBG Bash.

Bilagor

• DE20100529_0738.jpg
    DE20100529_0738.jpg
    116.6 KB · Besök: 52
@Öijer: När jag var på ett cykeltest en gång i tiden för kadens så lärde mig en japan att ta en eker och antingen skruva vajerstoppet i botten eller en liten sten under ngt däck (för att cykeln inte skall rulla) och sen balansera hojen. Sen får man göra ett litet fuskjobb i Photoshop och klona bort ekern. Här gick det lite snabbt så man ser lite blur under vevpartiet (som mzi också noterade). Men rätt gjort så tar det 30 sek att att klona bort ekern.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp