Visa din Tempocykel

Visa din Tempocykel
Jag pendlar också på min tempohoj emellanåt, riktigt skönt när man är lite seg på morgonen att bara lägga sig i kuddarna och mysa iväg ;-)

Visa din Tempocykel
Med rätt posering kan man få till en rejäl drop... 7.27 kg med allt exklusive dischjul. Ca 7.8 kg med dischjulet.

Bilagor

• Slide1.JPG
    Slide1.JPG
    62.6 KB · Besök: 104
Visa din Tempocykel
Rätt observerat, men är man skapt som en apa med kort överkropp och långa armar blir det så här
:-). Nej jag sysslar inte med triathlon.

Visa din Tempocykel
På tävling ja... ;-). Tror inte SCF eller Internationella UCI skickar en delegation efter mig på ett träningspass. Såvida inte Du hemsöker någon av Hisingens CK ordinarie träningar och skickar in rapport kring alla avvikelser :-).

Visa din Tempocykel
Gabbo skrev:
-------------------------------------------------------
> På tävling ja... ;-). Tror inte SCF eller
> Internationella UCI skickar en delegation efter
> mig på ett träningspass. Såvida inte Du
> hemsöker någon av Hisingens CK ordinarie
> träningar och skickar in rapport kring alla
> avvikelser :-).

Menar du att du tränar och tävlar på olika inställda cyklar ? :-/ Kontrollmätningar vi tempostart har jag sett flertalet gånger på tävling, just sadelpositionen syns ju på långt håll om den är fel... T

Visa din Tempocykel
Har en sunkig rygg. Naprapat - 3 besök senaste 3 veckorna. Således sitter jag lite mindre utsträckt när jag försöker träna på tempocykeln. Vet att detta inte är optimalt aero.
Tävlar ytterst sällan. 3 tempolopp förra året. Då betydligt mer utsträckt. ca 1.5 cm bak med sadel och någon distans mindre på styrstammen. Lång förklaring på enkelt problem :-). Då menar jag inte mitt ryggproblem.

Visa din Tempocykel
Gubbar - nu är det mätt! 4.99 cm med lod, vattenpass, tumstock och laser avståndsmätare. Fan vad götttt. Då kan jag ju vara med i prologen på ToF. :-)

Visa din Tempocykel
oki, antagligen ljuger bilden eller så ljuger du ^_^ ganska grovt räknat så 10mm pga perspektivet kan jag missat men inte 50..

fizik arinoe är ju grymt lång med sina 310mm.. alainte är tex 265mm och Ares tempo sadel 245mm..
och sadelrörs vinkel ligger ju runt 78

Bilagor

• Slide1.JPG
    Slide1.JPG
    72.7 KB · Besök: 80
Senast ändrad:
Visa din Tempocykel
Hej
Blir det tydligare med denna bild? Vet ej om min polska tempodräkt är UCI godkänd dock. Skön är den i alla fall. Blev inte diskad på klubbmästerskapet i alla fall. Vann och det vore trist att behöva lämna tillbaka HCK kepsen som jag fick i första pris så här ett år i efterhand.

Var även frestad att använda stjärtlappen men avstod Då jag tvivlar på de aerodynamiska fördelarna och med säkerhet hade SCF stängt av mig för all framtid.

Bilagor

• KM-Tempo3.jpg
    KM-Tempo3.jpg
    67.7 KB · Besök: 72
  • aero tail.jpg
    aero tail.jpg
    8 KB · Besök: 75
Visa din Tempocykel
Alla - heter inte denna tråd "Visa din tempocykel"? Jag har letat bland alla inlägg och hittar inte Sebastian Nurmela cykelbild. Har jag missat något? Givetvis är jag tacksam för råd och synpunkter. Mitt svar nästa gång om någon åter tar upp UCI & SCF blir kort och gott att jag cyklar utan sadel.

Visa din Tempocykel
Gabbo skrev:

> Mitt svar nästa gång om någon
> åter tar upp UCI & SCF blir kort och gott att jag
> cyklar utan sadel.

UCI.

Sedan vill jag ha bildbevis.

Visa din Tempocykel
:-) Det förstår jag att Ni vill ha. Skall bjuda på en historia... Gran Canaria läger. Dagen innan plåtning av min Look 586. Ifall grejerna kommer bort på planet. Framme och montering. Var i...är special, special sadelstolpe och sadel? Hemma i Sverige. Ok, utskrattad av barnen, frugan. Cyklar iväg 11 km utan sadel till tyskuthyrarna. Rejält hånad av alla i butiken och speciellt av herr Uber Messerschmidt. Kryper till korset och hyr en hoj för resten av veckan. Det hade varit tufft med 600 km utan sadel.

Perfekt Sebastian. Det minsta Du kan gör är att leta rätt på den och skicka in en bild. Alla TT räknas. Vi är riktigt spända.

Visa din Tempocykel
Visserligen är den även inplockad i en annan tråd - en sån där Cervélo-tråd - men jag är så barnsligt glad så jag slänger upp den även här. Premiärrundan var igår.

Ett långdraget vinter, vår, försommar-projekt som huvudsakligen baseras på ebay och på låg budget men med hög ambition på de enskilda komponenternas kvalitet.
Nu saknas bara ett lämpligt disc-hjul.

CerveloP2K.2.liten.jpg

CerveloP2K.3.liten.jpg

Visa din Tempocykel
Stervelo skrev:
> Det var ett rejält dropp det.

Jag består nästan bara av ben och armar. :)

Visa din Tempocykel
Även om mitt senaste alster har egen tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/1829210 så platsar väl bild även här:
Dagsljus.JPG

Förutom Speedmax'en har jag samtidigt byggt en lågbudget-tempohoj åt en kille i Bålsta CK:
DSC_0107.JPG

Ramen, CyclePro Altron, hade jag ståendes i Canyon-verkstan, den blev över i ett annat projekt där den köptes som komplett cykel och slaktades på komponenterna som flyttades över till nån Canyonram.
Prylar har jag hämtat från "bra-att-ha-senare-lådan", annonserat efter, tiggt etc:
Av Nypan bytte jag till mig bromsarna, tydligen ett par ex-Rock-bromsar (Ultegra).
Drivlina (Sh 105) och tempoväxelreglage köpte jag till rätt pris av Magnus Olander.
Sadelstolpe (Kona) köpte jag av Ironah Nzeribe.
Styret är ett hopkok (Pro/Deda/NoName), ex-Team Cykelcity, som jag sålde 2010 men köpte tillbaka billigt i år när jag bytte styre på köparen hoj.
Bromsreglagen (Tektro) är också ex-Team Cykelcity.
Pedalerna (105) tog jag från en av mina hojar så nu är jag ett par pedaler kort men jag hittar nog ett par på http://happymtb.org/annonser/

Cykeln såldes utan hjul men tv får köparen låna hjul av mig så han kan testa hojen på trainern.

/G

Edit: bokstäver

Senast ändrad:
Visa din Tempocykel
Tony Pettersson skrev:
> Jag är super nöjd, ska sen se om det blir fina
> tider.
> Tack för all hjälp Gurra

"It's not about the bike" :-)

Alltid roligt att kunna hjälpa nån.

/G

Visa din Tempocykel
Tack Gurra! Det värmer när man sitter här med 50 watt kvar till toppform.

Man kan vinkla den +- 30 grader. Den väger 400 gram och är ful som stryk. kollade deras sida men hittar den inte längre så det är en raritet... Men visst, hade hellre haft en annan lättare och snyggare men lite kul att tävla på BT-prylar när man är osponsrad...

Stammen ser ut så här ungefär. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:...0pR7r3-5HCIO4IMOUyChDQlSmvIWkNydk1KVR_hiiXesw

Mattias

Visa din Tempocykel
Mattias Lundqvist skrev:
> Tack Gurra! Det värmer när man sitter här med
> 50 watt kvar till toppform.
>
> Man kan vinkla den +- 30 grader. Den väger 400
> gram och är ful som stryk. kollade deras sida men
> hittar den inte längre så det är en raritet...
> Men visst, hade hellre haft en annan lättare och
> snyggare men lite kul att tävla på BT-prylar
> när man är osponsrad...
>
> Stammen ser ut så här ungefär.
> http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQr3BFeR5z
> JmodeA0pR7r3-5HCIO4IMOUyChDQlSmvIWkNydk1KVR_hiiXes
> w
>
> Mattias

Jag har en sån också, fast just nu sitter den inte på nån cykel.

Visa din Tempocykel
Mattias Lundqvist skrev:
> Stammen ser ut så här ungefär.
> http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQr3BFeR5z
> JmodeA0pR7r3-5HCIO4IMOUyChDQlSmvIWkNydk1KVR_hiiXes
> w
>
> Mattias

En sån hade jag på hyllan för nåt år sen men den skänkte jag till nån som trodde sig ha användning för den, hur den hamnade på min hylla minns jag inte men jag köpte den ivf inte på BT.

/G

Edit: bokstäver

Senast ändrad:
Visa din Tempocykel
Tomten tog en tidig VIP tur till alla snälla gubbar i år. Det blir att trycka in sig i TT dräkten även 2013...

Bilagor

• Argon 18.jpg
    Argon 18.jpg
    78.3 KB · Besök: 70
Visa din Tempocykel
Hej Cerro

Felten var magisk (SM guld & brons) men med äldre gubb ben blev det att åter kolla runt efter material. Det är ju det som gör att sporten aldrig blir tråkig ;-).

Efter letande hittade jag detta sista ex. hos Tristore.co.uk. Verkligen mycket bang for the bucks. Ingen hemlighet att ramen är gjord i Kina men maken till kvalitetskontroll och finish var långt över förväntan. Likaså var konstruktionen riktigt grym med enkla invändiga vajerdragningar, fantastiskt genomtänkta, fungerande och aero bromsar (Även Di2 klar). Hela bygget är helt enkelt vrålstyvt. Brorsan kör nästa år på en Gallium PRO och även den är ngt jag dreglar över, efter kört på det mesta i fincykelväg...

I dagsläget väger den in på 8.3 kg så som den står rakt upp och ned. Har väl funderingar kring banta bort 400 gm på ett lättare dischjul (Corima/Zipp 900). Det är dock en budgetfråga. Får jag tränat ordentligt i vinter och har monsterwatt till säsongen kanske jag unnar mig lättare disk ;-). Morot i sig.

Bilagor

• Argon 18 2.jpg
    Argon 18 2.jpg
    70.6 KB · Besök: 78
  • Argon 18 3.jpg
    Argon 18 3.jpg
    170.8 KB · Besök: 67
Visa din Tempocykel
Har ju visat min cykel tidigare i denna tråd men hade önskningar om andra hjul. De är inköpta och jag är nöjd med dessa. Jag använder cykel till Triathlon tävlingar.

Bilagor

• BMC TT03 TEMPO.JPG
    BMC TT03 TEMPO.JPG
    76 KB · Besök: 88
Senast ändrad:
Visa din Tempocykel
Jensen skrev:
> så var man äntligen med tempohoj:

Ser snabb ut. Hoppas du blir nöjd med den.

Det kan iofs bero på bildvinkeln, men ser inte styret ovanligt långt ut?
Håller det sig inom maxmåttet?

/Håkan

Visa din Tempocykel
Tänkte också börja träna lite tempo/triathlon och kanske förbättra min tid på Sthlm Tri i slutet av aug! Frågan är hur fort måste man köra för att det inte ska bli pinsamt att sitta på en tempohoj?

Gjorde ett test idag och tryckte på max under 19km, visserligen rätt hård motvind här i Dalsland idag, men 0.5% medlut enl cykeldatorn och en nedförsåka som avslutning.

http://app.strava.com/activities/67265984

Gps'en fick spuck i början, så jag är osäker om farten stämmer, 37.5 stod det på cykeldatorn (strava och garmin verkar ha lite olika uppfattningar om medelhastighet)

Senast ändrad:
Visa din Tempocykel
Här är min... Efter att bilden togs har dock styrröret, pinnarna och wirehöljen kortats och kapats, samt en manlig -25 grader styrstam för lite mer drop monterats...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    60.8 KB · Besök: 66
Tillbaka
Topp