Visa din Thomson

Visa din Thomson
Det syns på hur texten "THOMSON" är vänt, jämför med övriga stolpar i denna tråd och läs även Daners inlägg en liten bit upp.

Visa din Thomson
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> iMats skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ytterligare en baklängesmonterad Thomson,
> Oskars
> > alltså.
>
>
> Hur kan du se det?

Vi ä intleh´genta Oskar. =D

Visa din Thomson
30,0

Bilagor

• 2005-02-25 002.jpg
    2005-02-25 002.jpg
    49.9 KB · Besök: 40
Visa din Thomson
Oskar skrev:
> Hur stolpen är vänd är en kosmetisk fråga. Jag
> gissar att klamman som Daner syftar på i sitt
> inlägg är 12-gradersvarianten (kolla
> http://www.lhthomson.com/docs/seatpost.pdf sidan
> 2). Jag kör med 0-gradersklamman, men det syns
> knappast på bilden. ;-) På den klamman finns inget
> särskilt bak eller fram.

Om du har en klämma som är helt symmetrisk och har inte markerats med "Front" på någon sida, då går det.

Även så, det är fulare med bakvänd text.

Visa din Thomson
Denna bild är den enda jag hittade där man kanske kan se sadelstolpen=)...Men den sitter där. om ni förstorar upp den röda ringen.

Och självklart har jag troligen den lättaste av dem alla eftersom den är ganska hårt sågad.

Bilagor

• 20.jpg
    20.jpg
    33.1 KB · Besök: 46
Visa din Thomson
Oskar_ skrev:
> Hej hopp.... Stamen är riktigt styv,

Tycker det samma om min stolpe. En helt annan dimension att köra på den...

Visa din Thomson
Det mest störande med thomson elite-stammen är att det är så svårt att hitta spacers som inte är större. Det blir lite osmooth med grova spacers runt en smutt elite.

Det påverkar definitivt min cykling. =)

Visa din Thomson
Varför gör Thomson inte spacers själva kan man fråga sig då ? Det är ju simpelt och dessutom skulle dom kunna tjäna grova. För vem vill inte ha en thomson-spacer ?! ;o)

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Thomson
Skogling skrev:
> Varför gör Thomson inte spacers själva kan man
> fråga sig då ? Det är ju simperlt och dessutom
> skulle dom kunna käna grova. För vem vill inte ha
> en thomson-spacer ?! ;o)
>
> //Skogling

Jag skulle inte vilja ha en Thomson-spacer, den skulle säkert vara fin, men tung!
Förresten käna=tjäna, eller? =D

Visa din Thomson
Jag tror inte ett en spacer från Thomson med samma storlek som vilken annan spacer som helt skulle väga mer. En spacer är en spacer. Styrsatmmarna innehåller mycket alu bara. Dom är stabila. Stabilt som fan... :o)

//Skogling

Visa din Thomson
Skogling skrev:
För vem vill inte ha
> en thomson-spacer ?! ;o)

Jag vet ialafall att jag vill ha en =)

Visa din Thomson
Men visst vore det skönt om Thomson rensade upp i spacerträsket för krånglande spacers av tveksam kvalitet är ju ett stort problem för de flesta av oss.

Visa din Thomson
Oskar skrev:
> Men visst vore det skönt om Thomson rensade upp i
> spacerträsket för krånglande spacers av tveksam
> kvalitet är ju ett stort problem för de flesta av
> oss.

Icke planfrästa spacers är döden för styrlager, man blir så less på sånt... =)

Visa din Thomson
rikard:
Jag kanske gör bort mig? Folk kanske HAR problem p.g.a. kassa spacers? Jag kör med Hope-spacers och de kanske är ganska bra? Inte lika bra som Thomson-spacers skulle vara naturligtvis, men kanske bra mkt bättre än standardspacern?

Visa din Thomson
Jag har faktiskt mailat Thomson precis och frågat om spacers:

"-Hi,

I have a little question whether if you're planning to start to produce spacers and handlebars ? I think that almost anyone using Thomson suff would be more than happy to use spacers from you. Me included... ;o)

brgds
Patrik Skolling Möller"

Visa din Thomson
Om ytan som pressar mot styrlagrets övre skål inte är helt parallell med styrlagret så kommer lagerspänningen att variera. Dett är väl främst ett problem man har med styrstammar som sitter direkt mot lagret men en dåligt planad spacer ger samma problem.

Chris king säljer ett planingsverktyg för detta.

Jag tror dock att problemet är hyffsat ovanligt. Kolfiberspacers brukar dock vara mindre släta än aluminumspacers så det kanske blir vanligare och vanligare?

Visa din Thomson
De som äger och bestämmer på LH Thomson är mycket konservativa av sig, så de gör inte halften av projekt som killarna i engineering och marketing kommer fram med. I stora drag kan man säga att de använder sig av följande resonemang när det gäller utvärdering av nya produkt:

1) Is there a problem that we can provide a solution for using our expertise in cutting and shaping metal? (Seatposts that aren't strong enough.)

2) Will the solution that we develop be objectively better that what is currently available? (Stronger posts, clamps and hardware, lower failure rate.)

3) Will the solution that we develop require a level of expertise and investment that is likely to make it uninteresting for other companies (especially in Taiwan and China) to copy?

Look at the seatpost blanks on the left side of the picture below. See how they are not round tubes, but rather extruded elongated oval tubes? The inner hole is a sideways oval instead of round, which creates greater wall thickness front and rear. The outer bulges front and rear are the seating location for the screw adjusters at the base of the saddle clamp. The entire wing below the clamp gets machined away to leave a round post. Going to that much trouble is not impossible for another company, but it is neither quick nor inexpensive, and Thomson has patented the technique.
DSCN4463.jpg

4) Can we sell it at a profit?
5) Do we understand the market?

Om ingenjörerna och marknadsföringsfolk hade hand om det hela så skulle vi ha en hel del andra produkter. Vad tycker ni om skateboard trucks?

Visa din Thomson
Är ute efter 2 till i dimensionen 27,0 x 330 och svart. Någon som har?
Edit: 330 inte 350

Bilagor

• thomson.JPG
    thomson.JPG
    84.6 KB · Besök: 40
Visa din Thomson
Topplocken är ju fina. Säljs de löst eller följer de med stammarna nu för tiden?

Dane, den dag Thomson börjar göra skateboardtruckar ska jag börja skejta igen. =)

Visa din Thomson
Jag köpte mitt topplock för 50kr... tuvär va de inte alls lika snuggt som på bilden på CC, annan design, tror att skoglings är som på bilden hos CC.

Visa din Thomson
Daner skrev:
> Orv,
>
> Jag har en 27.0 x 410 i svart på lager. Den kan
> kortas ned till 350 vid behov, men Thomson har
> ingen 350, bara 330.

He he ..., 330 var det ja. Är lite petig och vill helst inte korta.

Tack ändå
Clas

Visa din Thomson
Så här fin kan en Thomson stolpe bli när en eller två små elaka svetsar finns kvar i sadelröret och man tror att man har fixat det fast man inte har det och varför fanns dom där från början...

thomson.jpg

Visa din Thomson
iMats, jag kan inte skicka ner min sadel hela vägen för en svetsloppa upptäckte jag precis. Är det bara att känna sig välkommen in i gänget?

Editerade inlägget till en mer barntillåten version.

Visa din Thomson
lundatok skrev:
> iMats, jag kan inte skicka ner min sadel hela
> vägen för en svetsloppa upptäckte jag precis. Är
> det bara att känna sig välkommen in i gänget?

Ja, välkommen! TnT och feffemannen är också med i klubben.
Jag trodde att jag hade fixat mitt sadelrör men det hade jag inte upptäckte jag när jag kom till Åre. Då fanns det inte mycket att göra åt det...

Det blir nog en ny sadelstolpe framåt våren tillsammans med en ny kortare styrstam. Ska bara fundera på om jag ska ha en 70 mm eller en 50 mm.

Visa din Thomson
lundatok skrev:
> Min loppa sitter precis vid urtaget dom gjort i
> sadelröret för att svetsa fast svingleden verkar
> det som. :/

se det positiva med det.
Stolpen blir lättare efter varje gång du har justerat den:-)

ha det
Jan

Tillbaka
Topp