Visa din TREK!!!

Visa din TREK!!!
danky_xv sa:
Vilken bash/ taco passar min fuel ex 8? (Eagle)
Ska den fast i hålen bakom klingan?
Någon som vet hur stor framklinga man kan ha på den?

E-thirteen eller AbsoluteBlack gör rätt fina bashguards som passar. ICSG05 std som gäller.

Jag har på en 32T oval drev från AB och den har extremt tight passform. Och det ska ju motsvara 34T där ovaliteten är som störst.
Men jag är skeptiskt att en rund 34T verkligen går på. Så jag skulle nog säga 32T.

Visa din TREK!!!
inzani sa:
danky_xv sa:
Vilken bash/ taco passar min fuel ex 8? (Eagle)
Ska den fast i hålen bakom klingan?
Någon som vet hur stor framklinga man kan ha på den?

E-thirteen eller AbsoluteBlack gör rätt fina bashguards som passar. ICSG05 std som gäller.

Jag har på en 32T oval drev från AB och den har extremt tight passform. Och det ska ju motsvara 34T där ovaliteten är som störst.
Men jag är skeptiskt att en rund 34T verkligen går på. Så jag skulle nog säga 32T.

Var kan jag köpa förmånligt? Utbudet på bd och crc var inte stort.
Undrar just om storleken pga att det ser tight ut redan med 32T.

Visa din TREK!!!
Har alltid köpt från AB's hemsida. https://absoluteblack.cc/
Funkar väldigt bra å smidigt. Finns andra billigare varianter men jag gillar deras kvalité. Dom har också en Taco Bashguard som finns både med och utan kedjestyrare. Har själv en sådan och den är lätt å funkar bra!

Visa din TREK!!!
Funderar eventuellt på en -18 Fuel EX men funderar på vilken version av 9.8 eller 9.7.

Har tänkt ha både 29 och 27.5+ hjul till den. Framgaffeln kommer bytas ut direkt till en -18 Pike med charger 2 remote.

9.7 finns bara med 29 så då behöver jag ett 27.5+ hjulset och däck till detta och en Pike gaffel. Och förmodligen ett gx eagle uppgraderingskit för 300 euro.

9.8 finns både som 27.5+ och 29 men jag har massor med 29 däck så om jag tar den i 27.5+ så behöver jag bara ett 29 hjulset och en Pike gaffel. Gx eagle har den redan.

Eftersom det skiljer 10.000 kr mellan dom och jag ändå tänkt byta ut gaffeln så kommer den enda skillnaden vara lite bättre hjul på 9.8an.
Känns som att 9.7an är det bättre valet, eller vad säger ni?

(Dessutom är jag inte så förtjust i färgen på 9.8an)

Visa din TREK!!!
För övrigt tycker jag färgschemat på 9.8 va riktigt snyggt.
Kör själv en 9.8 -17 som är enbart svart.

Bilagor

• IMG_7596.JPG
    IMG_7596.JPG
    532.6 KB · Besök: 94
Visa din TREK!!!
wenna sa:
Funderar eventuellt på en -18 Fuel EX men funderar på vilken version av 9.8 eller 9.7.

Har tänkt ha både 29 och 27.5+ hjul till den. Framgaffeln kommer bytas ut direkt till en -18 Pike med charger 2 remote.

9.7 finns bara med 29 så då behöver jag ett 27.5+ hjulset och däck till detta och en Pike gaffel. Och förmodligen ett gx eagle uppgraderingskit för 300 euro.

9.8 finns både som 27.5+ och 29 men jag har massor med 29 däck så om jag tar den i 27.5+ så behöver jag bara ett 29 hjulset och en Pike gaffel. Gx eagle har den redan.

Eftersom det skiljer 10.000 kr mellan dom och jag ändå tänkt byta ut gaffeln så kommer den enda skillnaden vara lite bättre hjul på 9.8an.
Känns som att 9.7an är det bättre valet, eller vad säger ni?

(Dessutom är jag inte så förtjust i färgen på 9.8an)

Har du räknat på att köpa ett ramkit och bygga själv alternativt att speca om 9.8 i Project One?

Visa din TREK!!!
Jag tror också ett ramkit vore det klokaste för din del när du ändå ska byta ut så mycket. Då får du den byggd exakt som du vill ha det från scratch. Samt får du värsting ramen med sadelstag i kolfiber och fox evol dämparen med thru-shaft. Känns som en no-brainer i mina ögon.

27.5+ är fränt först 6 månaderna. Sedan förstår man att 29" is the way to go. Been there, done that...

Har kört 170mil med 27.5+ och verkligen provat ut det till max på min förra Scott Genius LT+. Vart less på att burpa av däcken från fälgarna och 29" är snabbare i 99% av fallen. Då har jag provat det i allt från downhill på svarta slingor till å cykla 5-6mila xcm lopp, med allt där emellan.

Det jag kan köpa är 2.6 däck med cushcore för ren utförs åka. Då får man en fin volym och ändå sidostabilitet i väggarna som ej gör att däcken kränger av direkt.
För det är där 27.5+ lider något enormt. Man har så mycket fäste och så lite stöd i väggarna på däcken, så dom hoppar lös... :/

Visa din TREK!!!
Hnrk (fd Punk) sa:
Har du räknat på att köpa ett ramkit och bygga själv alternativt att speca om 9.8 i Project One?

Ramkit blir alldeles för dyr cykel att bygga på. Speca om i Project one gav inte så mycket då det är väldigt begränsade alternativ man ges på utrustning, dessutom kostar det 5500kr bara för att göra project one.

Tror fortfarande att det mest prisvärda alternativet är att köpa 9.7 och uppgradera den. Att sadelstaget är alu på 9.7 kontra kolfiber på 9.8 är en petitess kan jag tycka.

Visa din TREK!!!
Om man specar upp cyklarna och pris:

9.8:
49900:-
+ Rockshox Pike Charger 2 Oneloc -18 7300:-
= 57300:-

9.7:
39900:-
+ Rockshox Pike Charger 2 Oneloc -18 7300:-
+ GX Eagle upgrade kit 3000:-
= 50200:-

Skillnaden blir 7100kr. Är det värt 7100kr att få kolfiberstyre istället för alu och lite bättre hjul?

(Har inte räknat med 2a hands värdet på att sälja oem gafflarna men gissar att det inte går att få ut så mycket mer för en Fox 34 performance mot för en Fox Rhythm 34)

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Min Trek Top Fuel 9.8SL....

Dock r problemet snart löst och det känns ju bra! Grym jävla cykel! Förutom misären då, slutar nog aldrig med Trek då ska det vara av viktig anledning!

Bilagor

• received_10212268201173547.jpeg
    received_10212268201173547.jpeg
    220.3 KB · Besök: 72
Visa din TREK!!!
wenna sa:
Skillnaden blir 7100kr. Är det värt 7100kr att få kolfiberstyre istället för alu och lite bättre hjul?

(Har inte räknat med 2a hands värdet på att sälja oem gafflarna men gissar att det inte går att få ut så mycket mer för en Fox 34 performance mot för en Fox Rhythm 34)

Nej, det är det inte. Om du nu vill spendera de där 7100 kr så kan med marginal köpa ett extra hjulset och ett kolstyre.... Dock bör du lägga till en annan body i kalkylen för att få på Eaglekassetten, men den kostar inte 7000.

Visa din TREK!!!
Hnrk (fd Punk) sa:
wenna sa:

Nej, det är det inte. Om du nu vill spendera de där 7100 kr så kan med marginal köpa ett extra hjulset och ett kolstyre.... Dock bör du lägga till en annan body i kalkylen för att få på Eaglekassetten, men den kostar inte 7000.

Amen kompis.... Precis så jag tänker. Förresten så kommer ju 9.7 redan med XD Body. Får se vad det blir. Vill helst hitta en Santa Cruz Hightower på rea, men kan även bli en YT Jeffsy beroende på vad dom gör med den till 2018. Eller en Trek så klart.

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
Ax sa:
Nån som har en Procaliber 9.8?
Är isolinken nått att ha?

Jag har en 9.7 som jag gillar. Perfekt som långloppscykel och snabb xc. Jag har ju Isospeed även på racern och det funkar kanon! 9.8 SL är ju finare och lättare men jag kände mig lite för fattig för en sån.

Visa din TREK!!!
Jag har en Procaliber 9.8 sen någon månad tillbaka. Skaffade den som komplement till min fs så jag har ingen bra referens. Dock riktigt nöjd så här långt. Snabb och riktigt trevlig xc-raket.

Visa din TREK!!!
Precis min tanke med. Jag har hittills kört Grenserittet och Cykelvasan med den och det tycker jag den passar perfekt till. Sen är den väldigt trevlig att pendla grusväg till jobbet på också.

Visa din TREK!!!
Still going strong, Trek Top Fuel 8 med 1x11.
Inte riktigt nöjd med Fox 32an, har tagit ut alla volume spacers, hoppas den blir lite bättre då, känns för nervös på något sätt nu

Bilagor

• IMG_20170818_201235.jpg
    IMG_20170818_201235.jpg
    195.5 KB · Besök: 115
Visa din TREK!!!
Då var den monterad. Trek Slash 9.8 2018, känns super! Tyvärr kan jag inte bjuda på någon cykelrapport då jag har gipsad hand men en bild kan ni få. Var skeptisk till färgen men den växer på mig.

IMG_4423.JPG

Visa din TREK!!!
Willie sa:
Då var den monterad. Trek Slash 9.8 2018, känns super! Tyvärr kan jag inte bjuda på någon cykelrapport då jag har gipsad hand men en bild kan ni få. Var skeptisk till färgen men den växer på mig.

Jävligt snygg! Grattis! Är sugen på en själv så vi får se vad det blir, vilken storlek blev det?

Visa din TREK!!!
Willie sa:

Ser smutt ut! Gratulerar.... så jävla kul med ny hoj

Visa din TREK!!!
fredrik168 sa:
Willie sa:

Jävligt snygg! Grattis! Är sugen på en själv så vi får se vad det blir, vilken storlek blev det?

Tack! Blev en 21.5" till mina 194cm. Har alltid kört largecyklar innan men den här känns väldigt rätt. Upplevs absolut inte som stor.

Visa din TREK!!!
Willie sa:
fredrik168 sa:
Willie sa:

Tack! Blev en 21.5" till mina 194cm. Har alltid kört largecyklar innan men den här känns väldigt rätt. Upplevs absolut inte som stor.

Är ju 193 så du kan ställa den här medans gipset är kvar!??

Visa din TREK!!!
fredrik168 sa:
Willie sa:
fredrik168 sa:
Willie sa:

Är ju 193 så du kan ställa den här medans gipset är kvar!??

Haha ?

Visa din TREK!!!
Då får jag posta i Trek-tråden igen, denna gång har jag köpt en stigsmiskare! En Remedy 9 RSL, vilken fantastisk cykel det är!
IMG_20170825_175256.jpg

Senast ändrad:
Visa din TREK!!!
20170902_141534.jpg
20170902_141517.jpg

Nykomling här på happyride, som snöat in på skogsbröt med mtb vid 30 plus ålder.

Som cross enduro åkare känndes 27.5 plus som det givna valet.
Bifogar ett par bilder på min Trek Fuel EX5 27.5 plus.

Hojjen är lite moddad för att passa min åkning, med shimano zee bromsar, samt 1: 10 konverterad med zee växel och raceface 32t klinga.

Inväntar nobby nic 2.8 däck för höstens bravader, men funderar om någon har testat 3.0 på duroc 40fälgar för att få upp BB höjden?

Visa din TREK!!!
jparacing sa:
Inväntar nobby nic 2.8 däck för höstens bravader, men funderar om någon har testat 3.0 på duroc 40fälgar för att få upp BB höjden?

Tror 3.0 däck går på med bravur. Iaf enligt det jag kunna måtta mig fram till.
Dock ska du inte ha så stora förhoppningar på NN för höst/regn cykling. Tycker dom är rätt lömska med d där mig fäste på blöta rötter/stenar.
Vill du verkligen trotsa fysikens lagar med feta däck på höstkanten, så är de bara ett däck som gäller. Surly dirt wizard 3.0. De är de sjukaste jag testa någonsin. Och då kör jag med nya magic Mary 27.5x2.6 Addix ultra soft på min dh cykel...
Dirt wizard däcken är helt fantastiskt roliga. Lite tungtrampade, men sväljer ojämnheter som inget annat däck. Samt är sidonobbarna rejäla och grymt bra bett!

Visa din TREK!!!
inzani sa:
jparacing sa:

Tror 3.0 däck går på med bravur. Iaf enligt det jag kunna måtta mig fram till.
Dock ska du inte ha så stora förhoppningar på NN för höst/regn cykling. Tycker dom är rätt lömska med d där mig fäste på blöta rötter/stenar.
Vill du verkligen trotsa fysikens lagar med feta däck på höstkanten, så är de bara ett däck som gäller. Surly dirt wizard 3.0. De är de sjukaste jag testa någonsin. Och då kör jag med nya magic Mary 27.5x2.6 Addix ultra soft på min dh cykel...
Dirt wizard däcken är helt fantastiskt roliga. Lite tungtrampade, men sväljer ojämnheter som inget annat däck. Samt är sidonobbarna rejäla och grymt bra bett!
Tack för inputen!
Jag bestälde NN i trailstar gummiblandning efter att ha läst att pacestar är sjukt hala i blött.
Vilken blandning har du kört på?
Någon rekkomendation på luftryck?
Jag har kört 1.4bar med orginaldäcken och kör med slang.

Visa din TREK!!!
inzani sa:
taxner sa:
Vilken modell är det?
Var den frågan var menad åt mig?

Nej sorry, missade citera, lite morgontrött :P
En svart Fuel EX högre upp på sidan (Skidbackebilden) menade jag :)

Btw, har du någon gång lidit av MTB-armbåge Inzani?? Jag har blivit överansträngd i höger armbåge och nu gör det ont när jag lägger vikt på armen, vid leden. Typiskt tennisarmsbesvär...
Vill ju kunna fortsätta cykla i höst med min EX 8!

Visa din TREK!!!
jparacing sa:
Tack för inputen!
Jag bestälde NN i trailstar gummiblandning efter att ha läst att pacestar är sjukt hala i blött.
Vilken blandning har du kört på?
Någon rekkomendation på luftryck?
Jag har kört 1.4bar med orginaldäcken och kör med slang.

Min förra cykel var en Scott Genius LT+ och den kom med nobbynic 2.8 trailstar fram å bak.
Största problemet jag ser med dom däcken är att man måste köra lite för "höga" tryck. Annars håller ej däcket. De är så svag casing i dom att man vara får problem om man ska köra på dom tänkta trycken. Och höjer man trycket så försvinner hela grejen med plusdäck.

Jag hade iaf väldigt svårt för dom och mycket punkteringar. Så tillslut gav jag upp med dom.
Men väger man som nino schurter kanske de funkar.

Jag kör för övrigt alltid tubeless.

Visa din TREK!!!
Recension av slash är jag högst intresserad av, nu när dom har nya thru-shaft bakdämparen. Så ut å cykla för fullt nu alla nyblivna slashers och ge mig recension :D

Tillbaka
Topp