Visa din Van Rysel

Lejon

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Decathlon är inte premium i Sverige, men de har många mycket prisvärda produkter i sitt ”finare” sortiment enligt mig. Upptäckte till min glädje att det saknades en ”visa din Van Rysel-tråd” efter att jag plockat ihop min nya cykel inför 2021. Här är mitt bidrag.
Långt, lågt och smalt är tanken. Färdig förutom rätt sadel och rätt styrlinda. Väger 7,0 kg. Tror den blir bra inför nästa års säsong. Tanken är att testa en lite längre cykel (57/large till mina 177cm) för att få en mer framflyttad position och därigenom kunna utveckla mer kraft kortare stunder. Får väl se om det hjälper gubb-benen att plocka lite fler spurter nästa år....
Styrstam på -17 grader, Campa 1x12 och barnstyre på 34 cm. Blir kul att testa när vädret är mer ok.
E1632276-E603-4B81-9C48-4FDA3F09A795.jpeg
E1632276-E603-4B81-9C48-4FDA3F09A795.jpeg

123456789

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Decathlon är inte premium i Sverige, men de har många mycket prisvärda produkter i sitt ”finare” sortiment enligt mig. Upptäckte till min glädje att det saknades en ”visa din Van Rysel-tråd” efter att jag plockat ihop min nya cykel inför 2021. Här är mitt bidrag.
Långt, lågt och smalt är tanken. Färdig förutom rätt sadel och rätt styrlinda. Väger 7,0 kg. Tror den blir bra inför nästa års säsong. Tanken är att testa en lite längre cykel (57/large till mina 177cm) för att få en mer framflyttad position och därigenom kunna utveckla mer kraft kortare stunder. Får väl se om det hjälper gubb-benen att plocka lite fler spurter nästa år....
Styrstam på -17 grader, Campa 1x12 och barnstyre på 34 cm. Blir kul att testa när vädret är mer ok. Visa bilaga 449604Visa bilaga 449604
Ser najs ut 😊

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Styrstam på -17 grader, Campa 1x12 och barnstyre på 34 cm. Blir kul att testa när vädret är mer ok. Visa bilaga 449604Visa bilaga 449604
Fin, har själv funderat på en cykel med den där ramen som extra/trainerhoj. Men det var sannerligen ingen liten ram du valde. Jag är en 1.78 och hade gått på en small (45,5), då den har tillräckligt lång reach för mig ändå (38,8 cm). Vad blev det för sadel?

Lejon

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Något säger mig att antalet personer som kommer att posta bilder i denna tråd är rätt lågt. :sneaky:
Nej det tror inte jag heller. En liten anledning till att jag köpte en Decathlon-cykel är faktiskt allt skitnödigt snack om stil, karaktär, känsla, tradition etc som finns inom cyklingen. Att köra ifrån folk på 100 000kr S-WORKS-cyklar kommer onekligen vara liiite roligt.

Lejon

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Fin, har själv funderat på en cykel med den där ramen som extra/trainerhoj. Men det var sannerligen ingen liten ram du valde. Jag är en 1.78 och hade gått på en small (45,5), då den har tillräckligt lång reach för mig ändå (38,8 cm). Vad blev det för sadel?
Har beställt en kinasadel med kort nos bara för att testa. Den får avgöra vad det blir sen. Men antagligen något kortnosat från någon större tillverkare.

GoranS

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Nej det tror inte jag heller. En liten anledning till att jag köpte en Decathlon-cykel är faktiskt allt skitnödigt snack om stil, karaktär, känsla, tradition etc som finns inom cyklingen. Att köra ifrån folk på 100 000kr S-WORKS-cyklar kommer onekligen vara liiite roligt.
I så fall kanske du skulle satsa på en sån här. Vore väl ännu festligare att köra ifrån högpriscykelägarna på!?

-Andy-

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Ingen bryr sig om vad andra cyklar på för cyklar. Alla har olika smak, prioriteringar, ekonomi, fysiska förutsättningar, etc.
Köp en cykel du trivs med och cykla så mycket du kan/vill. Glöm inte att njuta av livet samtidigt 🙂

nisseson

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Ja. Flyttade över delarna från min förra premiumcykel. Ramkittet var väldigt välpackat och rikligt med skruvar och täckhål till ramen. Bra finish på lacken dessutom.
Rimligt sätt att bygga snabb cykel kan man hoppas. Men du skulle tagit den 1000kr billigare med BTWIN-logga, det hade retat än fler när du blåser förbi. :-)

Stumpy

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Tänker du att den här ramen är bättre än den gamla, eller är det bara för visa att du kan cykla från andra oavsett märke?

GoranS

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Ingen bryr sig om vad andra cyklar på för cyklar.
Du har inte varit på cykelresor hör jag! Där kan man höra dialoger i stil med:

- Har du varit på någon sån här resa tidigare?
- Nej. Jag hade en kompis som varit iväg flera gånger och som lockade med mig.
- Vem då?
- Kalle.
- Kalle? Vem är det?
- Är väl runt 45 år, medellängd och ganska kortklippt.
- Nej, jag vet nog inte vem det är.
- Det är han har Orbean.
- Ah, heter han Kalle? Jag åkte och snackade med honom idag uppför andra backen ...

-Andy-

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Du har inte varit på cykelresor hör jag! Där kan man höra dialoger i stil med:

- Har du varit på någon sån här resa tidigare?
- Nej. Jag hade en kompis som varit iväg flera gånger och som lockade med mig.
- Vem då?
- Kalle.
- Kalle? Vem är det?
- Är väl runt 45 år, medellängd och ganska kortklippt.
- Nej, jag vet nog inte vem det är.
- Det är han har Orbean.
- Ah, heter han Kalle? Jag åkte och snackade med honom idag uppför andra backen ...
Jag tror inte att någon av Kalles medcyklister ser ner på Kalle för att han cyklar på en Orea.

Lejon

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Tänker du att den här ramen är bättre än den gamla, eller är det bara för visa att du kan cykla från andra oavsett märke?
Jag bytte för att jag ville ha en större ram. Skulle jag hålla mig till premiummärke skulle den operationen kosta 2-4 ggr så mycket i den mån det ens går att hitta ny ram med fälgbromsar årsmodell 2021. Jag ville behålla hjul och delar eftersom jag inte ser någon rimlig anledning att byta ut dem.
Sen tror jag inte att ramen egentligen är vare sig bättre eller sämre än andra märken. Alla bättre ramar från vilket märke som helst skulle vara tillräckligt bra.
Som bonus kan jag som sagt också finna ett visst barnsligt nöje i att cykla fort på en ”skräpcykel” utifrån hur andra ser det. (Och jo Andy - många cyklister bryr sig tyvärr om vad andra har för cykel, jättemycket till och med.)

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Jag tror inte att någon av Kalles medcyklister ser ner på Kalle för att han cyklar på en Orea.
Alltså, mitt inlägg var en skämtsam kommentar som du lite bjöd in till genom att formulera dig på det sättet du gjorde snarare än att som du nu påpekar uttrycka att det handlade om ett nedvärderande snarare än ett uppmärksammande.

Sen tror jag tyvärr att det finns de som faktiskt lite ser ner på de som kommer med en ”billig” cykel även om de flesta av den typen av kommentarer kring cyklar nog fälls med en rejäl glimt i ögat. Personligen har jag alltför många gånger blivit ifråncyklad av människor på billigare cyklar än jag har (som då ändå inte är långt ifrån något 100000-kronorsmonster) för att tro att cykeln är det viktiga. Det som sitter på den är det viktiga för hur fort det går. Och där ska man förstås inte heller se ner på någon för att denna person är långsammare (vid det tillfället).

Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Är det inte ändå så att om man är en übersnabb cyklist så lägger man gärna sina sista sekiner på en svindyr cykel? Det liksom hänger ihop lite. Så en btwin hoj signalerar oftast nybörjare? Vet ej, har själv noll koll på vad folk cyklar på, utom ev. i GoranS-fallet ovan.

hm

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Haha vilken hjälte du är .
En gubbe i din kaliber både på cykel och utbildning som går från spez till att köpa ny cykel på decklaton :)
Men finns onekligen ett viss nöje att köra ifrån gubbar på cyklar med 1/10 så credig cykel .

GoranS

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Sen kan man ju vända på det också och säga att det knappast är så snyggt att se ner på de som cyklar långsamt på dyra cyklar heller. Om den dyra cykeln motiverar dem att över huvud taget ta sig ut och cykla och de har så gott om pengar att den dyra cykeln vare sig gör till eller från för deras totala ekonomi är det väl bra att de i alla fall kommer ut och cyklar?!

Att man i hemlighet kan tycka det är lite roligt kan väl sen vara förlåtet.

Lejon

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Sen kan man ju vända på det också och säga att det knappast är så snyggt att se ner på de som cyklar långsamt på dyra cyklar heller. Om den dyra cykeln motiverar dem att över huvud taget ta sig ut och cykla och de har så gott om pengar att den dyra cykeln vare sig gör till eller från för deras totala ekonomi är det väl bra att de i alla fall kommer ut och cyklar?!

Att man i hemlighet kan tycka det är lite roligt kan väl sen vara förlåtet.
Absolut! Om en fin/dyr cykel får en att cykla mer så är det utmärkt. Jag har inga problem med det alls och ser inte ner på dem med fin cykel det minsta oavsett hur fort eller långsamt de cyklar.
Som sagt, det är den inte helt ovanliga lite nedlåtande synen från "riktiga" cyklister på nybörjaren med "felaktiga" utrustningsval jag vänder mig emot.

ejma

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Lite roligare färgsättning än svart, men inte mycket... Dock lättare att identifiera...

Van Rysel har väl lyckats bättre än Serneke/Allebike i internationella tävlingar?

Lejon

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Den här alltså

Lite väl liten skillnad i reach med endast 21mm skillnad mellan minsta och största strl
Men åtminstone största strl har en rejsig sittställning med reach >40cm och stack <60cm.
Mellan small och medium skiljer 10 mm i reach. Mellan medium och large endast 3 mm och till xl bara 2mm till. Lite konstiga steg mellan storlekarna när man detaljstuderar tabellen (så det skall jag låta bli).

Lejon

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Haha, kul! Hoppas storleken funkar, men det gör den säkert! 👍
Ja jag har verkligen tagit i på ramstorlek och minskat maximalt i styrbredd. Då kan jag förhoppningsvis utvärdera förändringarna mer trovärdigt för mig själv. Att ändra några millimeter hit eller dit känns som att det lika gärna kan bara placebo-effekt som reell effekt när man känner efter.

NickPick

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Ja jag har verkligen tagit i på ramstorlek och minskat maximalt i styrbredd. Då kan jag förhoppningsvis utvärdera förändringarna mer trovärdigt för mig själv. Att ändra några millimeter hit eller dit känns som att det lika gärna kan bara placebo-effekt som reell effekt när man känner efter.
Brukar man inte säga att smalare styre ska ge X kortare stam, så större storlek med detta smala styre låter väl vettigt. Får du inte ont i axlarna av bredden?
Kul med en b'twin! Why not liksom.

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Inte min, inte på önskelistan, inte jättebillig men kanske av intresse för den som går i gruscykeltanker.
Verkar inte ha särskilt genomtänkt geometri, åtminstone vad gäller reach: den minsta strl skall ha en reach på hela 385mm, men den största är inte längre än 396mm
en skillnad på endast 11 mm!

Pfaff

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Verkar inte ha särskilt genomtänkt geometri, åtminstone vad gäller reach: den minsta strl skall ha en reach på hela 385mm, men den största är inte längre än 396mm
en skillnad på endast 11 mm!
Vilken tur jag aldrig förstått det här med ”reach”
Här kan jag dock gissa att de olika sadelrörsvinklar kan ha en viss inverkan på avståndet mellan sadel och styre.

Berk

Aktiv medlem
Visa din Van Rysel
Vad är det här för ”visa din...”-tråd egentligen? Mer än 30 inlägg och endast ett som visar upp en cykel av märket i fråga!
Du (och jag) lägger bara till inlägg utan bild. Tänkte att jag skulle kunna gå förbi Decathlon för att ta och lägga till en bild, min rubriken heter "visa din Van Rysel" inte "visa en Van Rysel" och jag behöver ingen ny lvgcykel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer