Visa din vintercykel

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
Visa din vintercykel
Jag upplever inte att det sprutar utan skärm annars åt det hållet, så nej. Jag ska inte köra i snö, utan bara i blötväder (plusgrader) eller när det är minusgrader och torrt, eller som mest lite torr snö (pulvrigt). Blötsnö kommer jag nog aldrig mer att cykla i, utan mutor.

Jag ska också förtydliga: det går inte att ha skärmen längre "fram", eftersom den inte får plats mellan däcket och "bryggan" mellan sadelstagen. Och att korta ner den är inte aktuellt i första skedet. Skulle nåt strula får jag ta till sågen då.

Senast ändrad:
Visa din vintercykel
Här är min! (MTBikers gamla) Ber om ursäkt för den dåliga iPad bilden...
Skärmar är beställda och dessa ska bestyckas med IKEA skärbräda, sedan är den klar.

n.jpg

Visa din vintercykel
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Väcker den här lätt insomnade tråden med mitt
> bidrag.
>

Fan, det var ju en riktig racer traktor!
Coolt.

Visa din vintercykel
nypan skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Väcker den här lätt insomnade tråden med
> mitt
> > bidrag.
> >
>
> Fan, det var ju en riktig racer traktor!
> Coolt.

Grum!

Visa din vintercykel
IMG_1385.jpg
IMG_1386.jpg

Kör samma hoj året om. Idag gick den med dubb, färre växlar och bromsar än vanligt. Kombinationen öppet vatten, snö och låg temperatur skapade härliga isklumpar runt vitala delar.

Visa din vintercykel
geologen skrev:
> Jag upplever inte att det sprutar utan skärm
> annars åt det hållet, så nej.

Diogenes skrev:
filename=IMG_1385.jpg

:)

Visa din vintercykel
Jag köpte ett skärmsett men stagen är för korta, så får inte dit bakskärmen. Någon som vet var jag kan köpa böjbara metallrör så jag kan fixa det själv?

Visa din vintercykel
geologen skrev:
> Lossar på skärmen bara. Klipper buntbandet i
> "fronten" och har med nytt att sätta fast efter
> ev lagning. Men nej, annars går det inte.

Fick tillfälle att byta däck (hade satt på dubbdäcken men tröttnade och de behövs inte än ändå så jag satte på odubbat igen) och det var enkelt. Bara att knipsa av buntbandet och flytta fram skärmen. Tog fem sekunder.

Inget problem med kanter heller. Den tar i, som förväntat, men hoppar bara till lite. Inget annat händer.

Visa din vintercykel
Nästan samma vy som Ermokratis.
CAADX 5 i vinter/pendlarskrud:

caadxwinter.jpg

Kedjebyte, nya bromsklossar, ordentlig rengöring till våren så är den som ny och kan tjänstgöra som CX och lvg-reserv igen.

Visa din vintercykel
Numera vintercykel, då.. tävlingscykel? Här på kungsan crossen förra året. Aluminium cross med tiagra komponenter, typ 11-12kg.

111029-292-andreasnystrom.jpg

Visa din vintercykel
Detta är pärlan som fungerar som pendelcykel under vintern. Arvegods från min kära far som efter mycket om och men lyckades supa ihjäl sig. En underbar cykel utan växlar men perfekt motstånd. Riktig kärringhoj med så mycket fjädrar i sadeln så det känns som man kör fulldämpat och man behöver bara trampa en gång för att den ska rulla hela dagen. Man behöver inte heller låsa den och den har en fin korg för matkassar som är fastsatt med lite buntband :D

Bilagor

• DSC00045.jpg
    DSC00045.jpg
    39.3 KB · Besök: 103
Visa din vintercykel
slackie skrev:
> Skakar liv i tråden - vill ha lite inspiration
> till vintern nu när man snart ska bli
> cykelpendlare året om.

+1

Lysande! Ska jag med bli. (hoppas jag)

Visa din vintercykel
Snickrade på en främre lastkorg på vinteråket förut, blev riktigt bra, längtar nästan efter att få åka till jobbet :)

Bilagor

• DSC_0321.jpg
    DSC_0321.jpg
    60.4 KB · Besök: 106
Visa din vintercykel
theBrand skrev:
> Snickrade på en främre lastkorg på vinteråket
> förut, blev riktigt bra, längtar nästan efter
> att få åka till jobbet :)

Funderar nästan på att skaffa ett hjul med navdynamo och en fin lampa att fästa i lampfästet.

Bilagor

• DSC_0322.jpg
    DSC_0322.jpg
    63.6 KB · Besök: 114
  • DSC_0323.jpg
    DSC_0323.jpg
    64.8 KB · Besök: 120
Visa din vintercykel
Här kommer min:

P1030758-Kopia.jpg

P1030764.jpg

P1030767.jpg

Grundplåten införskaffades billigt i form av en 26" MTB av okänd äldre modell. Hade äldre Deore/XT växlar och nästan nya hjul.

Skrotade den gamla Suntour-gaffeln till fördel för stel Surly-variant och kapade på så sätt ett kilo vikt. Därefter investerades i bredaste plåtstänkorna från Gilles Berthound för att få optimalt stänkskydd och ordentligt med "snow clearance".

Drivlinan var helt slut och nytt köptes från Tyskshop. Här valdes en förnuftig mix mellan Deore och Alivio 9-delat för pris och slitstyrka.

Och så avslutningsvis ett par Suomi W160 dubbdäck. Pendlingssträckan är 18km mindre landsväg så detta däck föreföll som en lagom kompromiss när faktorer som rullmotstånd och säkerhet vägdes in.

Återstår dekorering med reflexer och att testköra och ställa in sittposition. Jag är mycket nöjd och kan inte tänka någon komponent som jag i nuläget skulle vilja ändra på, möjligtvis heldragna wirar till växlarna.

Får se hur den står sig mot tidigare vinterpendlare som nötts ner.

Visa din vintercykel
Kör samma MTB året runt men för vinterpendling och mysiga grusdistansrundor gillar jag stålcrossar. I år blev det en Genesis.

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    303.5 KB · Besök: 119
Visa din vintercykel
Jag är helnöjd med min Ibis Hakkalugi, förstår inte riktigt meningen med att släpa runt på ett 15kg monster bara för att det är vinter. Skall jag motivera mig att köra distansträning varje helg i skitväder vill jag göra det på en så rolig cykel som möjligt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    44 KB · Besök: 105
Visa din vintercykel
Funkar kalas. Bromsarna blir visserligen helt oanvändbara i sådär djup snö men då stannar jag ju ändå så fort jag slutar trampa :)

Bilagor

• WP_20131208_001.jpg
    WP_20131208_001.jpg
    154.7 KB · Besök: 105
Visa din vintercykel
Rattnalle skrev:
> Funkar kalas. Bromsarna blir visserligen helt
> oanvändbara i sådär djup snö men då stannar
> jag ju ändå så fort jag slutar trampa :)

Det ser ut som att du har enormt tåöverlapp på bilden. Är ramen väldigt kort eller är det bilden?

Visa din vintercykel
happymtb.fr skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funkar kalas. Bromsarna blir visserligen helt
> > oanvändbara i sådär djup snö men då
> stannar
> > jag ju ändå så fort jag slutar trampa :)
>
> Det ser ut som att du har enormt tåöverlapp på
> bilden. Är ramen väldigt kort eller är det
> bilden?

Utan skärm hade jag nog precis tagit i däcket med tårna, vilket jag gör även på racern. Med skärm däremot har jag väl en 2-3cm överlapp så det ser lite värre ut på bilden än det är. Det tog några mil att vänja sig men nu stör det mig inte alls. Det krävs ganska stora styrutslag för att det ska märkas.

Visa din vintercykel
Jag har samma "problem" på min pendlare. Det stör mig inte så mycket så länge jag trampar men jag märker det när jag övar balans vid stopp eller rödljus...

Tillbaka
Topp