Visa dina kolfiberhjul

bruce

Ny medlem
Visa dina kolfiberhjul
Ähh, glöm originaltråden, har hunnit ändra mig några ggr sedan 30 mars 2012. Det blev ett par Kinahjul
38mm tubular carbon wheels
Weight of wheelset: 1130+/-30g/pair excluding skewers
Front: 490+/-15g
Rear:640+/-15g

Kostnad: 2817 kr (hjul & frakt) 313 kr (tullavgift)= 3130 kr totalt (och då medföljde en extra eker samt fyra bromsklossar)

http://stores.ebay.com/diy-bike?_trksid=p2047675.l2563 (jag valde "Ultra light, 38 mmm, tubular"

Inget att jmf med direkt men de ser schyssta ut, kolfiberfälgarna till synes felfria, spikraka ur kartong, rullar bra, inget glapp eller synbar vajsing med naven, bra fjong på ekrarna, vacker ton om man knäpper på dem. Återstår att se om de håller. Och om de är styyyyva.

IMG_7358.jpg

IMG_7356.JPG

IMG_7365.jpg

IMG_7363.jpg

IMG_7364.jpg

Verklig vikt (vägda på min exklusiva Rubicsonvåg, kalibrerad av Nasa):
Enbart hjul
IMG_7372.jpg

Hjul inkl snabblås
IMG_7375.jpg

Hjul inkl snabblås + 2 st Tufo Flexus Primus + 2 st rullar limtejp
IMG_7379.jpg

Hela videvitten (det tog f ö exakt lika lång tid att posta mellan Karlstad-Solna som mellan Kina-Solna)
IMG_7361.jpg

Senast ändrad:
Visa dina kolfiberhjul
Fun Works-kitet blir nog pra. Det är väl Novatecnav som är ombrandade har jag för mig?
Har 3 hjul med Novatecnav och det har funkat fint förutom att jag bodyn gav upp på ena. Avtrampade bodys är det flera som upplevt så det är väl lite si och så men å andra sidan är reservdelar billiga.

Open Pro är ju en beprövad tålig fälg så den håller nog alla gånger.

Visa dina kolfiberhjul
baggy skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Varför inte testa den lite lättare varianten med
> alpha340 fälgen om vikt är i fokus?
> http://www.actionsports.de/de/Laufraeder/Laufrad-S
> pecials/Fun-Works-N76-NoTubes-ZTR-Alpha-340-Road-L
> aufradsatz-1390g::13603.html
>
> Sambons vägde 1371g

+1. Dessutom är det ju fälgarnas vikt som är mycket lägre, vilket är det "viktiga" vikten.

Visa dina kolfiberhjul
@Traingunner: 1g? Skiljer ju 41 g, som en halv liten sibyllaburgare som snurrar runt på fälgen och suger energi.. Och jmf med ZTR kombon är det ju som en superstarhamburgare ;)

@Baggy: 1371 g låter ju kalas, jag hade missat den varianten. Hur tillförlitliga är 340 fälgen, googlat men hittar inte så mycket.

Jag trodde det skilde lite mer på bredden..
openproZTRjmf.png

Visa dina kolfiberhjul
Tjo bruce

För kanttråd skulle jag köra ultegra nav och no tube fälg.
Titta även på mavic reflexfälg. Tubdäck är the shit.Själv blev jag övertalad att testa tubdäck rill räsern och nu är jag hooked. Att det skulle vara så stor skillnad kunde jag aldrig tro. Det är verkligen dag och natt.

Visa dina kolfiberhjul
bruce skrev:
> @Traingunner: 1g? Skiljer ju 41 g, som en halv
> liten sibyllaburgare som snurrar runt på fälgen
> och suger energi.. Och jmf med ZTR kombon är det
> ju som en superstarhamburgare ;)

Gewicht: VR 618g , HR 864g
= 1482 gram.

Källa: tyskar på internet!

Visa dina kolfiberhjul
Så länge som man bygger med skapligt många ekrar (28, 32 eller 36) lägger dem i 2- eller 3-kors och drar dem jämt och hårt så blir inga hjul svajiga.
Mina favoritekrar är DT SuperComp. De är lättare att bygga med än DT Revolution eftersom de inte vrider sig lika lätt när man drar dem och de har en bra reducering. Aningen tyngre visserligen, 36 st SuperComp väger 196 gram (290 mm långa) jmf med Revolution 177 gram.
/K

Visa dina kolfiberhjul
gandhi skrev:
> Så länge som man bygger med skapligt många
> ekrar (28, 32 eller 36) lägger dem i 2- eller
> 3-kors och drar dem jämt och hårt så blir inga
> hjul svajiga.

Äh fast det där är väl ändå lite påhitt? En mjuk fälg är en mjuk fälg så även med hög ekerspänning. Mitt gamla bakhjul t.ex. var byggt med 32 ekrar med hög ekerspänning (riktades och spänndes om en herrans massa gånger innan jag gav upp på den fälgen). Fälgens flex gjorde att ekrar släppte trots pro-lock nipplar och riktning och spänning enligt konstens alla regler. Bytte till en Open Pro sen och vips så var problemen borta.

Visa dina kolfiberhjul
kokodrill skrev:
> Tjo bruce
>
> Titta även på mavic reflexfälg. Tubdäck är
> the shit.Själv blev jag övertalad att testa
> tubdäck rill räsern och nu är jag hooked. Att
> det skulle vara så stor skillnad kunde jag aldrig
> tro. Det är verkligen dag och natt.

Tubdäck för CX is the shit big time. Där man verkligen känns skillnaden och man slipper bry sig om bredd och sådant på fälgen på samma sätt då däcken sitter mycket bättre än på kanttrådsfälgar.

Visa dina kolfiberhjul
@Koko: Dura Ace, 340 fälg och revolutionekrar blir ju lite tyngre, 1490 g (1370 g) och jag vill ha lättats möjligt (fast inte tub, det är jag inte redo för än.. :)

@Glitch: var det Stans 340 fälgen som du hade osis med, som var mjukost och en av dem som du sedermera kvaddade (fast det har du väl gjort på ngr va ;)

Visa dina kolfiberhjul
Klart du ska ha tub, bruce. Sov lite mer på det så ska du se att det är det enda rätta. Lätt, snyggt och väldigt Happy!

Visa dina kolfiberhjul
mzi skrev:
> Klart du ska ha tub, bruce. Sov lite mer på det
> så ska du se att det är det enda rätta. Lätt,
> snyggt och väldigt Happy!

Ha ha, jag har sovit på den saken många ggr nu men inte fattat ännu ;) Tävlade jag så visst.. Fast det är ju fränt så klart.

Visa dina kolfiberhjul
bruce skrev:
>
> Jag trodde det skilde lite mer på bredden..
>

Bredden på fälgen i sig skiljer sig inte så mycket. Däremot så sitter däcket helt annorlunda på Alpha 340-fälgen jämfört med vanliga fälgar - det finns en bild på deras hemsida om det som även brukar dyka upp här ibland.

Däcket liksom "väller ut" från fälgen och blir mycket bredare. 25mm däck såg helt obscent breda ut (blev 28mm), jag var tvungen att gå ner på 23mm (blev 25,5mm) för att det inte ska se ut som att jag ska på cykelsemester med touringdäck. ;-)

Visa dina kolfiberhjul
bruce skrev:

> @Glitch: var det Stans 340 fälgen som du hade
> osis med, som var mjukost och en av dem som du
> sedermera kvaddade (fast det har du väl gjort på
> ngr va ;)

Nopp det var dessa:
http://superlight-bikeparts.de/Crit...u-Lightweight-Racebike-wheelsetm-Aerowheelset

I min enfald trodde jag att 100kg viktgränsen och att det var 32 ekrar bak borde hålla fint för mig som väger 80kg men icke. Efter typ 6 månader av konstant riktande gav jag upp och byggde om hela bakhjulet. Framhjulet har hållit sig rakt sen det var nytt, men fälgflexet är märkbart.

Visa dina kolfiberhjul
bruce skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klart du ska ha tub, bruce. Sov lite mer på
> det
> > så ska du se att det är det enda rätta.
> Lätt,
> > snyggt och väldigt Happy!
>
> Ha ha, jag har sovit på den saken många ggr nu
> men inte fattat ännu ;) Tävlade jag så visst..
> Fast det är ju fränt så klart.

Vad har det med tävling att göra? Jag körde tub på vintercykel och pendlarcykeln :)

Visa dina kolfiberhjul
@DT: det låter ju som toppenegenskaper till cross, gräjt! (för på en cross ser det väl inte touring ut? Va va va? :)

@Glitch: det var ju bra att det inte var 340 fälgen som knasade. Jag hittar inget negativt kring dem på nätet i övrigt heller.

Det lutar med andra ord åt Baggy´s föreslagna 1371 g kombo. Och kanske testa slanglöst igen?

Visa dina kolfiberhjul
Cool, du får skicka upp en recension om/när du fått hem dem. Jag behöver ett till hjulpar och den där prisklassen verkar ju toppen. Jag var ju inne på Pro Lite, men det här låter ju minst lika bra.

Visa dina kolfiberhjul
Var köper man handbyggt med Alpha340 för Campa nu när actionsports inte längre har DT-nav som alternativ?

Alltså, har inte Campa en något hyfsad del av marknaden för komponentgrupper? När man kollar runt som i det här fallet kan man ju f-n tro att andelen ligger runt en 0,016-0,017 promille. Det gör den säkert bara för att jag skrev så..

Visa dina kolfiberhjul
Stumpy skrev:
> Jag tycker du skall ta Reynoldshjulen. De har
> högst blingfaktor.

Ja, jag tror det är lite pulveriserad diamant i fälgsidorna, mer bling, bättre bromsverkan, behövs inga reflexer, klart och betalt.

Visa dina kolfiberhjul
Äh, nu har jag recyklat tråden och bumpar lite, har inte fått ngr uttömmande svar på vad den stora skillnaden är mellan lätt/billigt vs lätt/dyrt.

Visst, blingfaktorn, systemhjul är mycket snyggare generellt men vad är det i övrigt som motiverar en kostnad flera gånger om?

Visa dina kolfiberhjul
Hjul...mycket snack lite verkstad :D

Se till att du har bra lager, raka hjul och pumpa däcken hårt. Sen spelar det nog ingen roll om de kostar 3 tusen eller 20, tub eller slang.

Visa dina kolfiberhjul
Julius Kenéz skrev:
> och pumpa däcken hårt.

Därom tvista de lärde...

Visa dina kolfiberhjul
Vad är det man säger...
Lätt, starkt och billigt - välj två!

Men se upp! Om man inte har huvet på skaft är risken att man bara får en. :-)

Visa dina kolfiberhjul
bruce:
Skall du fortfarande ha lätta hjul som skall användas både till CX och lvg?
(Dessutom får de inte kosta hur mkt som helst)

Strada har några intressanta alternativ då,
men enl mig bör man välja olika fälgar, och kanske även nav,
fram och bak.

Fram
Hjul med Alpha340-fälgen och min 24-28 ekrar
http://www.stradawheels.co.uk/shop/stans-notubes-ztr-alpha/

Bak
Hjul med Velocity A23 och min 28-32 ekrar
http://www.stradawheels.co.uk/shop/velocity-a23-wheelset/

Självklart är även ekrar, nav och inte minst hur bra hjulen är byggda minst lika viktigt.
Dessutom går det ju att jöpa likadana hjul från många andra ställen än från Strada
Tex så Velocity A23-fälgen av Cyclecomponents http://www.
cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&extra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=VCI0001-28r

/Håkan

Visa dina kolfiberhjul
Lånar tråden lite....

HåkanC du som verkar kunna det mesta om hjulbygge..
Jag matar in EXAKT samma värden i wheelpro spokecalc och i DT Swiss men får svar som skiljer 11mm (jag har både dubbel- och trippelkollat inmatningsvärdena)

Vilken vågar man lita på?

Visa dina kolfiberhjul
glitch skrev:
> Nopp det var dessa:
> [lång länk borttagen]
>
> I min enfald trodde jag att 100kg viktgränsen och
> att det var 32 ekrar bak borde hålla fint för
> mig som väger 80kg men icke. Efter typ 6 månader
> av konstant riktande gav jag upp och byggde om
> hela bakhjulet. Framhjulet har hållit sig rakt
> sen det var nytt, men fälgflexet är märkbart.

Jag har kört mina Criterium (Ambrosio) sedan i höstas inklusive CX Cupen och Flandern Runt.
Riktats bak en gång efter en trottoarkant i ca 35 km/h och behöver riktas fram lite nu efter Flandern. Ingen gång har det behövts mer än att ställa ut bromsen lite. 75 kg.

Visa dina kolfiberhjul
Tille skrev:
> Jag har kört mina Criterium (Ambrosio) sedan i
> höstas inklusive CX Cupen och Flandern Runt.
> Riktats bak en gång efter en trottoarkant i ca 35
> km/h och behöver riktas fram lite nu efter
> Flandern. Ingen gång har det behövts mer än att
> ställa ut bromsen lite. 75 kg.

jag skulle precis säga hur gamla är dina hjul, men "i höstas" antar jag betyder att du köpte då?
De gjorde ju om fälgen något efter att mina köptes. För när jag påtalade mjukostfaktorn så menade tysken på att de kunde ekra om hjulet med den förbättrade styvare (och bredare tror jag) fälgen.
Så det är nog inte samma fälg som jag har / hade. Sen spelar ju naven in också så klart.

Visa dina kolfiberhjul
Klavikel skrev:
> japp, det är bara heltal som jag matat in..
>
> Både wheelpro och DT Swiss är on-line
> kalkylatorer så inget excelprogram

Jag tror inte DT räknar fel... Gör om (istället för att kontrollera) och det kommer säkert gå bra. :-)

Tillbaka
Topp