Googling säger att Burleykärran är klassad för 45 kg, men 25-30 kg som du skriver känns faktiskt mer som vad jag minns från när jag köpte min. Vilket var redan på första sidan i den här tråden efter att
lastcykeln havererade... Med erfarenhet av att hantera färsk björkved skulle jag nog gissa att det var mer substans i ditt lass, och kanske inte heller världens bästa cykelväg vad det ser ut, även om Solna stad utan att tveka skulle ha klassat den som helt perfekt.
Å andra sidan har jag antagligen kört mer än 45 kg på min. Redan arbetsbänken i
första inlägget med kärran var så tung och otymplig så jag inte kunde få ner den på kärran på ett bra sätt utan fick ställa den på högkant, hålla upp kärran mot bänken, surra fast kärran mot den, och till slut välta ner hela ekipaget och koppla det till cykeln.
Egentligen känns kärran i sig själv förvånansvärt stabil, problemet är dragstången som är både för kort och för sladdrig, varav det senare gör att den kan komma i svängning, som du skriver. Man behöver skifta lasten framåt för att få det mer stabilt, men då blir man istället begränsad av längden på dragstången...
Jag är i vilket fall imponerad av hur mycket vissa i den här tråden framgångsrikt har lyckats lasta på Burleykärran, trots dess brister! Och inte minst av alla hembyggen och andra kreativa lösningar!