Visa dina laster...

Visa dina laster...
Det är ett swytch-bike. "Köpte" det på indiegogo.

Otroligt skönt att ha, gör att vi kan köra med en 30kg unge till skolan/aktiviteter utan att behöva duscha när man kommer till jobbet.

Batteriet är litet. Räcker absolut för oss som bara kör i stan, håller ca 1 vecka. För dom som har lite längre att pendla, blir det nog ladda lite väl ofta.

Motorn är 250w. Har alltid på minsta support, går alldeles för fort annars. Hade gärna bytt vridmoment/hastighet.
Hej Lydia! Intressant! Funderar på att köpa en Swytch, p g a problem med lårmusklerna. Ni har alltså goda erfarenheter?

Visa dina laster...
Lådor och mer lådor.
IMG_3979.jpeg

Bilagor

• IMG_3977.jpeg
    IMG_3977.jpeg
    730.6 KB · Besök: 95
Visa dina laster...
Ser ju vettigt ut ändå. Kul att det fungerar!
Inget jag vill göra speciellt ofta men bra att veta att det går. Det är lite mer omständigt än at bara ta av hjulen.

Sänk styre och stolpe. Av med väskor och annat tugnt. På med kapell. Av med hjulen, Gedjan får vila på QRn. Av med styrlänkagebulten där den fäster i gaffeln. Surra styrlänkage med cykelram. Surra främre skärm mot styrlänkagarm. På med filt på biltaket för att undika skador. Lyft upp cykel. Surra på lastbågar. KLART

Visa dina laster...
burley-kärran är verkligen inte gjord för det den inbjuder till. max 25-30 kg skulle jag säga att den klarar innan den börjar flexa och kommer in i en svängning som motarbetar varje tramptag. skulle bara köra ut en björk idag, men det gillade inte kärran alls. jag ska ta mig tusan bygga en mycket bättre.

Googling säger att Burleykärran är klassad för 45 kg, men 25-30 kg som du skriver känns faktiskt mer som vad jag minns från när jag köpte min. Vilket var redan på första sidan i den här tråden efter att lastcykeln havererade... Med erfarenhet av att hantera färsk björkved skulle jag nog gissa att det var mer substans i ditt lass, och kanske inte heller världens bästa cykelväg vad det ser ut, även om Solna stad utan att tveka skulle ha klassat den som helt perfekt. :rolleyes:

Å andra sidan har jag antagligen kört mer än 45 kg på min. Redan arbetsbänken i första inlägget med kärran var så tung och otymplig så jag inte kunde få ner den på kärran på ett bra sätt utan fick ställa den på högkant, hålla upp kärran mot bänken, surra fast kärran mot den, och till slut välta ner hela ekipaget och koppla det till cykeln.

Egentligen känns kärran i sig själv förvånansvärt stabil, problemet är dragstången som är både för kort och för sladdrig, varav det senare gör att den kan komma i svängning, som du skriver. Man behöver skifta lasten framåt för att få det mer stabilt, men då blir man istället begränsad av längden på dragstången...

Jag är i vilket fall imponerad av hur mycket vissa i den här tråden framgångsrikt har lyckats lasta på Burleykärran, trots dess brister! Och inte minst av alla hembyggen och andra kreativa lösningar!

Visa dina laster...
Googling säger att Burleykärran är klassad för 45 kg, men 25-30 kg som du skriver känns faktiskt mer som vad jag minns från när jag köpte min. Vilket var redan på första sidan i den här tråden efter att lastcykeln havererade... Med erfarenhet av att hantera färsk björkved skulle jag nog gissa att det var mer substans i ditt lass, och kanske inte heller världens bästa cykelväg vad det ser ut, även om Solna stad utan att tveka skulle ha klassat den som helt perfekt. :rolleyes:

Å andra sidan har jag antagligen kört mer än 45 kg på min. Redan arbetsbänken i första inlägget med kärran var så tung och otymplig så jag inte kunde få ner den på kärran på ett bra sätt utan fick ställa den på högkant, hålla upp kärran mot bänken, surra fast kärran mot den, och till slut välta ner hela ekipaget och koppla det till cykeln.

Egentligen känns kärran i sig själv förvånansvärt stabil, problemet är dragstången som är både för kort och för sladdrig, varav det senare gör att den kan komma i svängning, som du skriver. Man behöver skifta lasten framåt för att få det mer stabilt, men då blir man istället begränsad av längden på dragstången...

Jag är i vilket fall imponerad av hur mycket vissa i den här tråden framgångsrikt har lyckats lasta på Burleykärran, trots dess brister! Och inte minst av alla hembyggen och andra kreativa lösningar!
håller inte med. dragstången kunde varit styvare, men den är nog ändå den mest robusta delen av kärran. jag har inte upplevt den som kort, långa saker fraktas bättre på diagonalen, och någon decimeter mer dragstång gör varken till eller från. om du menar att delen från böjen till cykeln är kort, så är väl det en bra sak, då det minskar hävarmen som gör att dragarmen flexar.

vidare är ramen är ihopskruvad med "star nut":ar, de där som sköter lagerspänningen i ahead-styrlager. "knutarna" på ramen är därför inte helt styva utan kan vicka och till slut vickar skruvarna in i star nut:arna av. lösningen blir att banka in den gamla star nut:en längre in i röret, och montera en ny star nut. för att undvika att hela ramrören fylls av starnuts får en försöka lasta på hjulaxeln och framförallt undvika det främre högra hörnet på kärran.

ihopfällningsfunktionen gör att det är massa sprintar och halvlösa ramdelar som rasslar irriterande, de bytte jag mot skruvar.

sömmarna i tygbotten gick sönder ganska omgående, jag har slängt i en osb-skiva och är opepp på att göra nån snyggare lösning på en så rapplig kärra.

elastomerdragprylen går av till slut och kostar flera hundra kronor, hutlöst för en liten gummipryl som är förbrukningsvara. thules kula verkar mycket smartare.

hade kärran kostar 995 kr på jula hade jag kanske inte varit missnöjd. där nånstans ligger kvalitetsnivån. men visst, kärran går att dra saker på.

Visa dina laster...
Kanske din är ett måndagsexemplar eller så har jag haft ovanlig tur med min, för jag har inte upplevt lika stora problem som de du beskriver. Eller så är det olika typer av last. Jag kör ofta möbler och liknande som är för breda för att lägga på diagonalen och runt två meter långa, och då kunde dragstången gärna fått vara ett par decimeter längre för att få jämnvikt utan att behöva barlasta.

Men stora och otympliga saker innebär å andra sidan att vikten hamnar på ramrören på kärran, inte på gummiduken. Annars lägger jag ofta i en träskiva just för att duken inte skall gå sönder, och för att fördela lasten.

Håller med om dragprylen, min har hållit än så länge men det är väl bara en tidsfråga... Och kärran är definitivt sladdrig i sig själv! Det jag menade är att den känns förvånansvärt stabil att lasta på och cykla med och att i alla fall min har hållit ihop förvånansvärt väl just med tanke på den sladdriga konstruktionen!

Visa dina laster...
ibland gör en det för svårt för en själv, jag har kört runt med stora motorsågen till sågverket på kärra, men nu upptäckte jag att den passar perfekt på smala vanliga pakethållaren, med sågsläden monterad.
20230831_124628.jpg

misstänker att det finns massa geniala sätt att lasta stora saker på liten bakpakethållare, det blir ofta lite rangligt när jag försöker. skulle gärna se exempel här i tråden :)

Visa dina laster...
ibland gör en det för svårt för en själv, jag har kört runt med stora motorsågen till sågverket på kärra, men nu upptäckte jag att den passar perfekt på smala vanliga pakethållaren, med sågsläden monterad.
Visa bilaga 650375

misstänker att det finns massa geniala sätt att lasta stora saker på liten bakpakethållare, det blir ofta lite rangligt när jag försöker. skulle gärna se exempel här i tråden :)
Jag vill se exempel på vad du sågat! Vill också ha sågverk..

Visa dina laster...
Visa bilaga 650375

Hur får du med dig alla pumpor/Zucchinis utan släpet då!?
Eller tänkte du köra fruit ninja med sågen? ;)

Eget bidrag:
20220912_162817.jpg

Inte pakethållaren och inte så tungt visserligen, men lite bökigt stort...

Visa dina laster...
Hur får du med dig alla pumpor/Zucchinis utan släpet då!?
Eller tänkte du köra fruit ninja med sågen? ;)

Eget bidrag:
Visa bilaga 650376
Inte pakethållaren och inte så tungt visserligen, men lite bökigt stort...
Älskar hur väl detta illustrerar att man behöver en cykel för att köra hem delar för att bygga en cykel som man behöver för att köra hem delar att tweaka sin cykel med. N+1 for the win! ❤️

Visa dina laster...
Visa bilaga 650484
idag panel till ett skjul. det är ganska tidskrävande, men det är kul att räkna ihop vad virket en sågat skulle kostat på bygghandeln. men det blir inte lika exakta mått som köpt, det är bara acceptera.
Snyggt!

Nej det är klart det är svårt att hålla superhöga toleranser, men det är också en del av charmen. Har varit med och renoverar en 1800-talsgård i småland där allt är handhyvlat och jättesnett. Snacka om att man behöver ha överseende med mycket då, men oj vad fint det blir!?

En tanke på din senaste bild: tror ingen annan toppar lasten "sågverk på cykel" om jag ska vara ärlig!?

Senast ändrad:
Visa dina laster...
Visa bilaga 650484
idag panel till ett skjul. det är ganska tidskrävande, men det är kul att räkna ihop vad virket en sågat skulle kostat på bygghandeln. men det blir inte lika exakta mått som köpt, det är bara acceptera.
Jag tänkte "hur övertalar man sin livskamrat att bo så man får leva såhär"?

Visa bilaga 651692

Leverans av egenodlat (minus kantarellerna) tack till den fina personen som vattnade luffaplantorna i växthuset under drygt tre veckor i somras när jag drog iväg på cykelsemester.
Kanske detta är svaret...

Visa dina laster...
Ingen imponerande last för att vara den här tråden, men men...

Ärenden på väg hem från jobbet. Dator och lås där fram. Där bak hänger två 5kg plattor som beställdes när det var rea på sportbutiken och en kasse jeans som lämnats till skrädderiet för lagning av grenen.
Frontracket är ganska nytt. Jag gillar att jag kan har uppsikt över lasten, men cykeln har blivit liiite instabil. Nu när jag lastade där bak också blev cykeln plötsligt bergstadig.... Tills jag skulle svänga.? Då svajade det ordentligt! Kanske hade lite dåligt med luft i däcken. Hann inte kolla när jag kom hem. Får smita ut och kolla trycket efter middagen.
20230915_133803.jpg

Visa dina laster...
Ingen imponerande last för att vara den här tråden, men men...

Ärenden på väg hem från jobbet. Dator och lås där fram. Där bak hänger två 5kg plattor som beställdes när det var rea på sportbutiken och en kasse jeans som lämnats till skrädderiet för lagning av grenen.
Frontracket är ganska nytt. Jag gillar att jag kan har uppsikt över lasten, men cykeln har blivit liiite instabil. Nu när jag lastade där bak också blev cykeln plötsligt bergstadig.... Tills jag skulle svänga.? Då svajade det ordentligt! Kanske hade lite dåligt med luft i däcken. Hann inte kolla när jag kom hem. Får smita ut och kolla trycket efter middagen.Visa bilaga 653802
Insåg att jag missade beställa häromdagen! Osis! Men snyggt :) och kul med jack the rack. Nöjd?:)

Visa dina laster...
Insåg att jag missade beställa häromdagen! Osis! Men snyggt :) och kul med jack the rack. Nöjd?:)
Mycket nöjd med jack the rack. Inte lika stabilt som ett som fästs i framgaffeln, men i det här fallet övervägde enkel installation och möjligheten att snabbt flytta det till en annan cykel.

Äsch då, glömde kolla trycket. Får bli imorgon...

Visa dina laster...
Transport av stor heliumballong i form av en fyra i regnbågsfärger. Abäkigt!
Det visade sig att knyta sopsäcken runt midjan och cykla den sista milen i makligt tempo var ett vinnande koncept.

Men tror jag kommer ha en nöjt födelsedagabarn imorgon. Pappan är också nöjd med insatsen.

IMG_6923.jpeg

Tillbaka
Topp