Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Trist be första ägaren lämna om om du känner han?
Annars om det blir slut kan jag vara intresserad av trasig ram att bygga nåt kul av.

Visa ditt rambrott
Oh Snap, 3 år garanti för andra ägaren på TREK, det här kan få ett lyckligt slut.

1657192375830.png

Visa ditt rambrott
Håll oss gärna uppdaterade o lycka till!
Har pratat med allas vän Preacher på TREK-store och det ser ut och lösa sig. Läste på lite under morgonen och jag ser ut att ha det på det torra mhp garantitider och papper som krävs.

Men hade en ovanligt dålig upplevelse hos den lokala TREK-handlarn i Sölvesborg. Ska bara smälta det så ska jag öppna mitt hjärta.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Så nu har jag sovit på saken och kan berätta om min upplevelse med the gentleman.

Jag knallade in i verkstaden och snackade med någon yngre mek som iaf då fortfarande var trevlig, han kollade på sprickan och lämnade över till the man.

Han började på och sa att de registrerar ett case och så hör dom av sig. Då bad jag om en uppskattad tid vilket jag inte kunde få, nehe. För "the world is upsidedown", jo det vet jag med och alla ni andra som försöker få tag i Siemenskomponenter.

Sa jag ringer i nästa vecka så kan vi väl se, fick svaret att det skulle jag inte göra och att det var "quite insulting, we´ll call you". Jobbar med med service och tycker det är bra med kommunikation, men men.

Efter det gick det snabbt utför, han surade över att jag inte köpt cykeln där men jag sa att det står på tillverkarens hemsida att man ska köra till närmsta verkstad, inte en mening om dit cykeln köptes.
Frågade om flytten av komponenter och om dom ville behåla cykeln där eller jag skulle ta hem den tills nya ramen var på plats? "And your paying for that" vänta nu, på ett garantiärende sa jag?
Alltså så funkar det inte, jag har inte garantin med er utan med tillverkaren. Sen drog han en vals om att andra ägarens garanti inte täcker flytten av komponenter. Jag sa att det gör den visst, en garanti är en garanti och ni får betalt av tillverkaren för jobbet.
Då vände han och sa att det bara var en "minimal fee" av tillverkaren som inte "cover their expenses, we dont do business like that and work for nothing".
Då ballade jag ur och bad han att radera fotona och ge mig servicelappen med mina uppgifter på men dom var visst hans. Jag sa att det var sista gången vi pratar, rullade ut och körde hem.

Så mina herrar på Sölvesborgs Velo, jag har inte varit nån storkund hos er bara köpt däck, smådelar och en hjälm till dottern hos er. Men ni kan officiellt dra åt helvete och frågar någon om er kommer jag göra mitt bästa att få dom till någon annan verksamhet.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Så nu har jag sovit på saken och kan berätta om min upplevelse med the gentleman.

Jag knallade in i verkstaden och snackade med någon yngre mek som iaf då fortfarande var trevlig, han kollade på sprickan och lämnade över till the man.

Han började på och sa att de registrerar ett case och så hör dom av sig. Då bad jag om en uppskattad tid vilket jag inte kunde få, nehe. För "the world is upsidedown", jo det vet jag med och alla ni andra som försöker få tag i Siemenskomponenter.

Sa jag ringer i nästa vecka så kan vi väl se, fick svaret att det skulle jag inte göra och att det var "quite insulting, we´ll call you". Jobbar med med service och tycker det är bra med kommunikation, men men.

Efter det gick det snabbt utför, han surade över att jag inte köpt cykeln där men jag sa att det står på tillverkarens hemsida att man ska köra till närmsta verkstad, inte en mening om dit cykeln köptes.
Frågade om flytten av komponenter och om dom ville behåla cykeln där eller jag skulle ta hem den tills nya ramen var på plats? "And your paying for that" vänta nu, på ett garantiärende sa jag?
Alltså så funkar det inte, jag har inte garantin med er utan med tillverkaren. Sen drog han en vals om att andra ägarens garanti inte täcker flytten av komponenter. Jag sa att det gör den visst, en garanti är en garanti och ni får betalt av tillverkaren för jobbet.
Då vände han och sa att det bara var en "minimal fee" av tillverkaren som inte "cover their expenses, we dont do business like that and work for nothing".
Då ballade jag ur och bad han att radera fotona och ge mig servicelappen med mina uppgifter på men dom var visst hans. Jag sa att det var sista gången vi pratar, rullade ut och körde hem.

Så mina herrar på Sölvesborgs Velo, jag har inte varit nån storkund hos er bara köpt däck, smådelar och en hjälm till dottern hos er. Men ni kan officiellt dra åt helvete och frågar någon om er kommer jag göra mitt bästa att få dom till någon annan verksamhet.
Känner inte till vad Sölvesborgs Velos åtaganden är eller om dom har rätt eller fel i ngt av deras påståenden men vilken jäkla attityd! Att aggressivt komma med halvsanningar för att försöka skrämma kunden till att backa från sina rättigheter känns inte alls ok.

Om dom har ett avtal med Trek så har dom oavsett hur det är skrivet eller hur dåligt de får betalt, det är inget som du som kund ska behöva höra. Att sedan försöka skinna dig på lite extra pengar, suck...

Dina uppgifter är inte alls hans för övrigt, det är bara att hänvisa till GDPR så kan dom stänga butiken sedan om dom fortfarande vägrar.

Visa ditt rambrott
För att det inte ska bli så att vissa återförsäljare bara åtnjuter intäkterna av att ha ett stormöärke, men skiter i baksidorna, medans en annan ÅF tar allt skitjobb. Så börde du kanske påpeka detta för Trek?
Inte för att det kanske gör så stor skillnad med ett klagomål. Men om det är flera som råkat ut för liknnade så kan dom ju se ett mönster efter ett tag.

Visa ditt rambrott
För att det inte ska bli så att vissa återförsäljare bara åtnjuter intäkterna av att ha ett stormöärke, men skiter i baksidorna, medans en annan ÅF tar allt skitjobb. Så börde du kanske påpeka detta för Trek?
Inte för att det kanske gör så stor skillnad med ett klagomål. Men om det är flera som råkat ut för liknnade så kan dom ju se ett mönster efter ett tag.
Tänker väl mig att det inte är något man ska göra i affekt utan jag bider min tid och tar det när det lugnat ner sig lite.

Visa ditt rambrott
Jag hade kontakt med Sölvesborgs Velo förra sommaren när jag hade en spricka i ett kedjestag på min rocky mountain. Första kontakten med Rocky Mountain var utmärkt, men de hänvisade mig till närmaste åf (inte där jag köpt cykeln) som var Sölvesborgs velo. Långsam och strulig kommunikation med borttappade mail och beställningar, efter några månaders tjatande när jag väl fick kedjestaget så blev det 1500 kr (60%) dyrare än vad som sas från början.

Inte speciellt imponerad. Det är klart att det inte är roligt att sköta garantiärenden, men om man nu är åf åt ett märke som vill hantera det på det sättet så får man väl leva med det och försöka sköta det professionellt.

Visa ditt rambrott
Två 2019 spectrals förra året. Den första (svart) gick ett och ett halvt år, den andra (silver) i tre månader. Första fick jag ny utan kostnad andra fick jag inte ny, så den svetsades om, men det sprack också. Senaste vintern gjordes en andra omsvetsning med extra material från första ramen bla. På grund av andra skador satta jag över gamla baksvingen. Pappa kör cykeln nu men det verkar hålla. Båda ramarna är körde av en ganska snabb junior.

Bilagor

• E5541A63-3779-42A3-856E-EDC8C4C424C1.jpeg
    E5541A63-3779-42A3-856E-EDC8C4C424C1.jpeg
    67.4 KB · Besök: 212
  • F5307D6D-14BE-42DE-95EF-A26ABAEA0CCD.jpeg
    F5307D6D-14BE-42DE-95EF-A26ABAEA0CCD.jpeg
    43.6 KB · Besök: 204
  • 07F23D3F-6803-4681-B73E-A8F23A41B5FF.jpeg
    07F23D3F-6803-4681-B73E-A8F23A41B5FF.jpeg
    40.6 KB · Besök: 193
  • 663F3BC6-91E0-46F9-AEC6-77A92480390B.jpeg
    663F3BC6-91E0-46F9-AEC6-77A92480390B.jpeg
    26 KB · Besök: 183
  • 2180138A-C32A-441D-BE5E-0857FB8F3205.jpeg
    2180138A-C32A-441D-BE5E-0857FB8F3205.jpeg
    31.5 KB · Besök: 182
  • 6FA643BF-CA33-44A6-B155-9C8581324910.jpeg
    6FA643BF-CA33-44A6-B155-9C8581324910.jpeg
    31.6 KB · Besök: 186
  • D619589A-972A-416E-9819-8A771B1A06DD.jpeg
    D619589A-972A-416E-9819-8A771B1A06DD.jpeg
    29.8 KB · Besök: 201
  • 5AAEC278-6E18-468F-8E32-25B45CC1BBFC.jpeg
    5AAEC278-6E18-468F-8E32-25B45CC1BBFC.jpeg
    29 KB · Besök: 194
  • 78ACF9DA-88B8-48AF-9D0F-1A5C900E9516.jpeg
    78ACF9DA-88B8-48AF-9D0F-1A5C900E9516.jpeg
    57.2 KB · Besök: 195
  • 206D466B-5EA7-410C-859E-A26E2FF8EFD2.jpeg
    206D466B-5EA7-410C-859E-A26E2FF8EFD2.jpeg
    59.7 KB · Besök: 211
Visa ditt rambrott
Två 2019 spectrals förra året. Den första (svart) gick ett och ett halvt år, den andra (silver) i tre månader. Första fick jag ny utan kostnad andra fick jag inte ny, så den svetsades om, men det sprack också. Senaste vintern gjordes en andra omsvetsning med extra material från första ramen bla. På grund av andra skador satta jag över gamla baksvingen. Pappa kör cykeln nu men det verkar hålla. Båda ramarna är körde av en ganska snabb junior.
Vänta va, downtuben sprack mitt på efter tre månader och Canyon ville inte kännas vid det på garantin?? Eller missförstod jag?

Visa ditt rambrott
Det är en rätt kul fundering. Antar att ramarna optimeras för lättare åkare( men dimensionerad för en maxvikt)

Känns som att en ram ska upplevas rätt olika ifall man väger 65 eller 110. Men sällan man ser någon nämna anpassningar relaterat till det

Jag tror att körstil och känslighet mot flex gör mer än vikten av åkaren. T.ex. tycker jag att en Fox 34 flexar för mycket även om några åkere tyngre än jag tycker att den är helt ok.

Visa ditt rambrott
Jag tror att körstil och känslighet mot flex gör mer än vikten av åkaren. T.ex. tycker jag att en Fox 34 flexar för mycket även om några åkere tyngre än jag tycker att den är helt ok.
Jag tänker huvudsakligen på stela ramar, typ lvg/gravel där flex och responsivitet lyfts fram som säljargument i högre grad

Visa ditt rambrott
Jag tänker huvudsakligen på stela ramar, typ lvg/gravel där flex och responsivitet lyfts fram som säljargument i högre grad

Där håller jag med.

Styvheten och komfort varierar dock mycket. Bara för några år sen har några tillverkare börjat med att göra mindre storlekar mindre styv. Och på en lvgcykel är sadelstolpen mycket viktigt för komfort. Den flexar mycket mer när den stickar ut längre vid en längre åkare.

Visa ditt rambrott
Så gick det med sprillans nya cykeln på första åket. 2 månader har jag nu väntat på ny baksving.

Bilagor

• IMG20220513193423.jpg
    IMG20220513193423.jpg
    839.4 KB · Besök: 450
  • IMG20220513193436.jpg
    IMG20220513193436.jpg
    881.2 KB · Besök: 455
Tillbaka
Topp