Visa ditt VO2max

Visa ditt VO2max
73,9 ml/kg/min på Aktivitus, 8 mars 2013. Försäsong, hade inte ens börjat köra landsväg ute innan dess. Motionscyklist, 41 år, kör mest happy rides i skogen.

/Leo

Visa ditt VO2max
Rickard.v skrev:
-------------------------------------------------------
> Förstår inte ens frågan......

Det här är ungefär som "jag börjar fyllna till"-tråden eller "ah, äntligen fredag"-tråden fast för helylle.

Visa ditt VO2max
Hannez5.3 skrev:
> Leo: har du tränat mycket kondisidrott innan du
> började cykla?

Nej, jag började cykla 1998 efter att jag tröttnade på att försöka springa lite. Då var jag 26, hade inte mycket till kondition. Det gick dock fort uppåt när jag började cykla. Har som mest cyklat ca 5-600 timmar om året, de senaste 6-7 åren. Träning med tung mtb i skogen, med naturligt hårda intervaller året om, det har gett en hel del ökning på VO2Max värdet.

/Leo

Visa ditt VO2max
MRobson skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hannez5.3 skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Leo: har du tränat mycket kondisidrott innan
> > du
> > > började cykla?
> >
> > Nej, jag började cykla 1998 efter att jag
> > tröttnade på att försöka springa lite. Då
> var
> > jag 26, hade inte mycket till kondition. Det
> gick
> > dock fort uppåt när jag började cykla. Har
> som
> > mest cyklat ca 5-600 timmar om året, de
> senaste
> > 6-7 åren. Träning med tung mtb i skogen, med
> > naturligt hårda intervaller året om, det har
> > gett en hel del ökning på VO2Max värdet.
> >
> > /Leo
>
> Leo, har du någon grundsiffra på din VO2max,
> vore kul att se hur mycket du förbättrat den
> genom åren =)

Har inte så många mätningar - bara tre totalt. Första gången testade jag mig hos Aktivitus 2010-04-10. Då blev VO2Max 72,7. Och sist nu då i mars 2013 blev det 73,9. Frågade lite sist jag testade mig och enligt Mattias kan VO2Max variera runt 5 enheter mellan låg och högsäsong, så man ska nog testa sig vid samma tidpunkt på året för att få en rättvis jämförelse.

/Leo

Visa ditt VO2max
Ville skrev:
> Hur stor blev förbättringen i liter då Leo?

2010-04-10: 72,7 ml/kg/min & 5,09 l/min
2013-03-08: 73,9 ml/kg/min & 5,13 l/min

/Leo

Visa ditt VO2max
Resultat från ramptest.

2011: 4.95l 390W sista minuten
2012: 5.12l 450W sista minuten

Även om det varit ganska små ökningar i vo2max, så har jag iaf lyckats få upp effekten lite.

Visa ditt VO2max
+70 ml/kg/min räcker långt om bara den lokala kapaciteten och arbetsekonomin är tillräckligt bra. Dvs. Musklernas syreupptag. Det tar dock en del tid och slit att träna upp sina muskler. Att en cyklist ofta når sin topp i 30 års åldern är inte så konstigt.

Visa ditt VO2max
Såg en Instgram-reel för en podcast där de intervjuade Tadej Pogacar. De frågade honom om hur hans zon2-träning såg ut.

Ett normalt cykelpass var ca 5h långt med en puls på ca 140-150 och hans output var då ca 320-340W.

Visa ditt VO2max
About 65 currently, at 101kg. Assuming I can get down to 95kg without power loss, then by spring, it'll be 68-69. With the extra muscle mass from gym training in earlier years, I can't see myself getting below 95kg (at 203cm)

Visa ditt VO2max
Ekblom-Bak testet får hon nog fila lite på gjorde den enklare testet i appen som baseras på ålder,vikt ,puls ,högsta och lägsta då fick jag 21mml vilket motsvarar en kondition som räcker till promenad.:ROFLMAO:

Visa ditt VO2max
Testet (app eller inte) baseras väl fortfarande på två pulsvärden uppmätt för två standardiseqde belastningar vid ergometercykling ? Om man matar in random pulsvärden (t.ex ens egen min och maxpuls) kommer man nog få resultat därefter

Tillbaka
Topp