Det började med att jag skulle bygga ett kök i ett hus där jag hyrde en våning...
Bygghjälp, började med ett tomt rum om ca 16 kvadratmeter:
Saker började komma på plats:
Kryptiska meddelanden byggdes in för efterkommande:
Det tog form till något som gick att använda, men även fast jag köpt alla skåpstommar, spisfläkt och fixat vatten, köpt en spis... Så blev det en cykelverkstad:
På grund av mitt etniska handikapp ville mina vänner bestämt hävda att det var en "bombverkstad" så rummet blev allmänt känt som bombverkstaden.
Min dragning till cykelsmidandet dominerade dagarna, så resten av våningen var spartanskt inredd med endast en sackosäck, samt en madrass på golvet som jag sov på. Om man har cyklar behöver man inte mer. Faktiskt inte ens ett kök =) Jag bodde helt enkelt i en lya med två rum och verkstad.
Hyllsystemet är noggrant byggt för att passa ClasOhlssons plastbackar. De är proppfyllda med cykeldelar av varierande ursprung, oljor, rengöringsmedel, verktyg och material för att svarva/fräsa/smida roliga grejer.
Massor av roliga gamla grejer jag fått till skänks av cyklister som inte förstår bättre än att slänga sånt som är trasigt. Nästan allt kan man ju faktiskt bygga nya grejer av. Det förstår alla som växt upp med flåklypa.
Inhandlade också ett cykelställ från CRC, som skulle bli min bästa mekarkompis. Kanonbra att bygga i ett sånt ställ. Den långa behållaren på golvet är ett fynd från Rusta, perfekt storlek på en lång plastbehållare där jag tvättar gafflerben och liknande när gafflarna är demonterade för service. Eftersom det är tillhörande lock så kan man försluta så att man slipper dålig lukt av gamla oljor eller isopropylakohol.
Skruvstädet med kulled är också otroligt fiffigt, fungerar bra att bygga lättare cyklar i.
Verktygen är indelade i flera olika verktygslådor, efter hur smutsiga de blir när man mekar. Alltså finverktyg för finmekande, och smutsverktyg för smutsmekande, och en verktygslåda för det därmellan.
När jag provcyklade DH släden första gången inomhus skrotade jag dock rätt in i en av köksstommarna vilken reducerades till kaffeved, och lyckades smidigt nog med årets första dh-skada innan cykeln ens lämnat huset. Foten antog så småningom en svullen form och en blå / gul färg, och var fullständigt obruklig på flera veckor. Men vad gjorde det, jag behövde ju bara ta tre steg från madrassen så var jag på kontoret.
//K