Visa hur din cykelverkstad ser ut...

Funderar på att bygga ett hus åt alla cyklar som eventuellt också kan få rymma en bil + lite annat. Nån som har byggt hus och tänkt mycket kring cykelverkstad och förvaring? Tänker på dimensioner, dörrar, m.m.
Ett garage alltså?

Jag har byggt både ett stort och ett litet. I det stora vanlig ytterdörr och sen en port som är 5x3,3m, valde hög port för att kunna köra in med takbox på. Öppet i nock, 4m takhöjd i mitten och loft på samma yta som porten tar när den är öppen.

Förrådet är 5x3 och en friggebod, platta på mark och garagedörrar som öppnar utåt som vanliga dörrar minns inte vad det kallas. Inget innertak, vanliga takstolar så jag kan förvara skidor och annat i takstolarna. Ej uppvärmt, går säkert in en liten bil i det men jag har cyklar, skoter etc. Gjuter du en platta så mura en spolkant av leca så spelar det ingen roll om det blir vatten inne av snö etc.

Senast ändrad:
Att spontant fundera på att bygga 1 hus för sina telningar, är ingen enkel sak!
4 frågor måste besvaras: Skall det vinterbonas? Skall det dras in el? Krävs byggnadstillstånd? Finns det griniga och missgynnsamma grannar i närheten?
Jodå frågorna är många fler. Om du inte har en fet plånbok, krävs det också "§" en ekonomisk vettig kalkyl.

Men för all del. Kan man göra det mesta av det praktiska jobbet själv, finns det flera 100.000 SEK att spara. Hur det hela förlöper kräver dock långsiktig planering.
Mitt absoluta tips är att inleda med att planera grunden. Detta ifråga om det skall vara gjuten bottenplatta eller inte. Annars duger det med 1 väl ventilerad grund med god genomströmning!

Berätta gärna om dina planer framöver...

1000024367.jpg

Här är kort på mitt stökiga pojkrum. Tittar man på bilden noggrant så ser man faktiskt fyra stycken cyklar där. Jag sålde precis mitt hus så jag fick stuva in lite grejer här inne innan jag drog till fjälls å vänta på att skidsäsongen ska börja.

Ett garage alltså?

Jag har byggt både ett stort och ett litet. I det stora vanlig ytterdörr och sen en port som är 5x3,3m, valde hög port för att kunna köra in med takbox på. Öppet i nock, 4m takhöjd i mitten och loft på samma yta som porten tar när den är öppen.

Förrådet är 5x3 och en friggebod, platta på mark och garagedörrar som öppnar utåt som vanliga dörrar minns inte vad det kallas. Inget innertak, vanliga takstolar så jag kan förvara skidor och annat i takstolarna. Ej uppvärmt, går säkert in en liten bil i det men jag har cyklar, skoter etc. Gjuter du en platta så mura en spolkant av leca så spelar det ingen roll om det blir vatten inne av snö etc.
Troligen bara ett förråd med tillhörande carport, kommer nog inte köra in nån bil ändå. Tack för input!

Att spontant fundera på att bygga 1 hus för sina telningar, är ingen enkel sak!
4 frågor måste besvaras: Skall det vinterbonas? Skall det dras in el? Krävs byggnadstillstånd? Finns det griniga och missgynnsamma grannar i närheten?
Jodå frågorna är många fler. Om du inte har en fet plånbok, krävs det också "§" en ekonomisk vettig kalkyl.

Men för all del. Kan man göra det mesta av det praktiska jobbet själv, finns det flera 100.000 SEK att spara. Hur det hela förlöper kräver dock långsiktig planering.
Mitt absoluta tips är att inleda med att planera grunden. Detta ifråga om det skall vara gjuten bottenplatta eller inte. Annars duger det med 1 väl ventilerad grund med god genomströmning!

Berätta gärna om dina planer framöver...
Definitivt el, platsen är nära några vår elcentral dessutom. Grannarna på den sidan är inga problem. Uppvärmning tänker jag nog nåt man kan slå på bara när det behövs, typ lvp eller frostvakt och kupévärmare. Bergvärmepumpen är dock i rätt hörn av huset så det vore ju inte en omöjlighet med riktig värme heller.

Vi har behov av mer förvaring generellt pga dålig planlösning på huset och liten hall, så tanken är ett förråd ca 5m från ytterdörren. Det kan då även inrymma saker som cykelskor och -jackor m.m.

Tillbaka
Topp