Mustaschen
Aktiv medlem
Visa smarta cykel-lifehacks
Jag har inte använt det som däckavtagare men har använt tången till (11-delad) quicklink. Lite trångt men det fungerade.Har du använt Topeaks verktyg?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har inte använt det som däckavtagare men har använt tången till (11-delad) quicklink. Lite trångt men det fungerade.Har du använt Topeaks verktyg?
Jag hade redan lagt en beställning... skönt att höra... :)Jag har inte använt det som däckavtagare men har använt tången till (11-delad) quicklink. Lite trångt men det fungerade.
Återkoppling. Det tog inte lång tid innan jag övergav Crankbrothers Eggbeater-pedalerna. Kör nu Shimanos SPD istället. Väntar tålmodigt på Assioma MX One-pedalerna, som ska Shimanos SPD-klossar.Återkoppling gällande Crankbrothers Eggbeater-klossarna. Mitt "hack", känns inte 100% tillförlitligt. Snarare 50% riskfyllt. Det blir ett på tok för långt överhäng på fram och baksidan av klossen. Får konstruera något annat.
Såg nån som pillade in engångshandskar i styret. Bara att plocka bort handtaget eller ändploppen och plocka ut två fräscha handskar.Jag lärde mig den hårda vägen att det kan samlas en hel del smuts på ett blött/fuktigt däck. Smutsen har en förmåga att lossna och trilla ner i däcket när man lagar en punktering och vips har man en ny punktering. Efter det har jag alltid med en liten trasa/tygbit som jag kan använda vid blött väglag för att torka bort all lös smuts från däcket innan jag börjar åtgärda punkteringen.
Jag brukar även ha med ett par såna supertunna engångshandskar för att slippa olja ner händerna om jag behöver mecka med delar på cykeln som är riktigt grisiga (fett/olja eller som bara riktigt, riktigt smutsiga). Att slippa cykla vidare med nergrisade oljefettsmutsiga fingrar/händer är rätt skönt.
Om det är så "bara" skulle jag tappat ändplupparna eller fått handtaget i handen för längesen... (Har tappat ändpuppar som inte var "bara att plocka bort" tillräckligt många gånger när jag hade handtag med sådana). No hack for me.Såg nån som pillade in engångshandskar i styret. Bara att plocka bort handtaget eller ändploppen och plocka ut två fräscha handskar.
Det är bara att köra styrbredd / 2 - 5mm ifrån ett träd i hög fart så lossnar dom fint.Om det är så "bara" skulle jag tappat ändplupparna eller fått handtaget i handen för längesen... (Har tappat ändpuppar som inte var "bara att plocka bort" tillräckligt många gånger när jag hade handtag med sådana). No hack for me.
Det är ju det jag har gjort några gånger (ja, eller i låg fart då, när det gått fort har styrändspluggarna varit det sista jag tänkt på ...) och nu kör jag Oury med gjutna ändar så styrändapluggarna sitter oåtkomligt innanför (eftersom jag inte vill hålslå mig själv vid olycklig vurpa).Det är bara att köra styrbredd / 2 - 5mm ifrån ett träd i hög fart så lossnar dom fint.
/Dagens cykel-lifehack
Det är bara att köra styrbredd / 2 - 5mm ifrån ett träd i hög fart så lossnar dom fint.
/Dagens cykel-lifehack
Köpte dessa handtag, följde med rejäla ändpluggar ?Ännu bättre är att köra Ergons styrändpluggarna, då räcker styrbredd / 2 - 1 mm.
Min son har dock problemet att styrändpluggarna trycks inne i styret när han ramlar. Det är svårt att hitta plugarna med tillräckligt goda att de överlever flera fall.
Overigens kan jag inte komma med en riktigt lifw hack. Enda jag tyckte var lite smart är att lägga en salami i min Topeak Tubi 11 verktyg så att jag överlever i skogen med 83 gram verktyg och en minipump och ingenting mer.
ändpluggar :DJag upplever det säkrast att inte översätta cap till plugg i sammanhanget. Man hittar så mycket konstigt i google så
Är det typ som en sadel?ändpluggar :D
Är det typ som en sadel?
Jag såg inget direkt konstigt. Jag hade förväntat mig att se betydligt värre saker. Det enda jag hittade var "ändplugg för kolon...", som vid nämare påseende visade sig vara "ändplugg för kolonn". ?Jag upplever det säkrast att inte översätta cap till plugg i sammanhanget. Man hittar så mycket konstigt i google så
OT: Tack så mycket, ny upptäckta jag att jag inte har en enda skiva av klamydia i samlingen, det här kommer bli dyrt.
Påminner mycket om finska punkdängan "Ookko tehnyt lenkkiä" som handlar om man cyklat en tur på en cykel utan sadel. Givetvis utspelas den till stor del i finska motsvarigheten till "Så ska det låta" - "Pum tsi pum" som här blivit "Punk tsi pum"
har reservekrar i styret. lite bubbelplast runt så de inte skramlar,Jag kör hantag men täckta ändor och fäste bara ena sidan. Då behöver man bara skruva upp en 2,5mm eller 3mm och sen ta av hela handtaget. Så kan man förvara lite vad man vill i styret. Om man vill.
Stalle
Bockstyre :-)har reservekrar i styret. lite bubbelplast runt så de inte skramlar,
ja är man lagd åt det hållet finns ju andra hålrum, som sadelstolpen?Bockstyre :-)
Nu har någon druckit för mycket sportdryck och vill skryta...Jag brukar stoppa saker i det lilla hålet längst fram på ollonet. Nycklar, ekrar, etc.
Man kan även knosa in en banan innanför ändpluggen på en väns styre så att det blir en liten överraskning när dom öppnar styret igen!Skulle man kunna ha ett par handskar i fickan eller blir det för lite hack då?
Annars så går det väl med räkor också ?Man kan även knosa in en banan innanför ändpluggen på en väns styre så att det blir en liten överraskning när dom öppnar styret igen!
Men nu letar jag bara det inlägget du skrev om bikefit, och att man ofta ska sitta lite annorlunda motför vad man tror. Jag vill ha en vidareutveckling!
Jadå, eller en köttbulle i styrröretAnnars så går det väl med räkor också ?
Jag skriver så mycket strunt så det är svårt att hålla reda på allt...?Man kan även knosa in en banan innanför ändpluggen på en väns styre så att det blir en liten överraskning när dom öppnar styret igen!
Men nu letar jag bara det inlägget du skrev om bikefit, och att man ofta ska sitta lite annorlunda motför vad man tror. Jag vill ha en vidareutveckling!
Är väl en M5 gänga, så har du något ledigt flaskställ/skärm/rack-fäste på cykeln borde väl det passa?Får man även efterfråga smarta cykel-lifehacks?
På senaste långturen insåg jag att det vore smart att ha med en extra pedalklosskruv. Var förvarar jag den så att den alltid är med, inte tappas bort och inte låter eller förstör något annat?
Om du har skivbromsar med 6bults-fäste så byter du en av de bultarna mot en cleatskruv.Får man även efterfråga smarta cykel-lifehacks?
På senaste långturen insåg jag att det vore smart att ha med en extra pedalklosskruv. Var förvarar jag den så att den alltid är med, inte tappas bort och inte låter eller förstör något annat?
Efter att jag har börjat använda skruvlåsning på pedalklosskruvar (+ annat gängat jag vill ha kvar) så har ingen mer lossnatPå senaste långturen insåg jag att det vore smart att ha med en extra pedalklosskruv.
Smarta tips ! Vadfalls fungerar gorilla tejpen så djävligt alltså ? Jag är expert på å nöta skaljackor allt från Everest fjällräven å till North face i detta nu men de går fan sönder allting . Å jag har hållt på gorma å laga å försöka få tag i dkaljacke tyg för å sy å ja gorma som en satans idiot . Så fungerar det där ?!?!Tjena!
Det finns säkert några små bra tricks och tips för cyklandet. Visa era smarta så kanske man får nåt smart med sig ut på turen.
Jag har en liten stump kedja på den nyckelknippa som alltid följer med ut på turen. Redo för eventuella haverier. Har ett kedjelås i multiverktyget som löser det mesta men blir det ordentlig sallad så kan en kedjestump komma väl till pass.
Visa bilaga 684158
Sen har jag lagat skaljackor med Gorillas genomskinliga tejp. Med stor framgång! Lappen sitter och det blir visserligen en blank yta men det är iaf i samma färg.
Visa bilaga 684160
Visa bilaga 684161
Nu råkar tejprullen och tyget vara samma färg men så är alltså inte fallet. Tejpen är genomskinlig.
Så... hit me up med fler bra trix!
Stalle
Clesse Olsson har en massa olika Gorilla-produkter.Smarta tips ! Vadfalls fungerar gorilla tejpen så djävligt alltså ? Jag är expert på å nöta skaljackor allt från Everest fjällräven å till North face i detta nu men de går fan sönder allting . Å jag har hållt på gorma å laga å försöka få tag i dkaljacke tyg för å sy å ja gorma som en satans idiot . Så fungerar det där ?!?!
Ja om en kunde bli vithårig över nånting som skaljackor ja .
Vars köper du dendär tejpen ? Fungerar det å tvätta skaljackan å det sitter kvar ?
Paul