Visar watt-mätaren på Trainern rätt?

matjon

Ny medlem
Under vintern har jag för första gången cyklat lite inomhus på trainer, en Tacx Flow. Nu undrar jag om wattmätaren på den verkligen visar rätt. Tycker liksom att jag borde få till mer watt ;). När jag har kört intervaller på några minuter, typ 2-4 minuter har jag fått slita rätt bra för att ligga på ca 220 watt. Jag är egentligen löpare men har börjat fuska lite med triathlon förra året. Tycker att jag står mig hyfsat på lokala tri-tävlingar gentemot de bästa på cykeldelen. De enda siffrorna jag kan minnas är att jag snittade 38 km/h på tempocykel (med träningshjul) över 40 km ganska platt på Göteborg Triathlon och snittade 36 km/h på 87 km på Tjörn halvironman förra sommaren. Väger ca 70 kg. Det verkar som att 200-220 watt är långdistanssnitteffekt för många som cyklar lika fort som jag. Är jag extremt aero eller kanske wattmätaren på trainern visar fel?

Den visar antagligen tillräckligt rätt för att kunna använda siffrorna för strukturerad träning men kanske inte tillräckligt rätt för att kunna jämföra siffrorna mot andra personer och deras effektmätare.

Senast ändrad:
Mayhem skrev:
-------------------------------------------------------
> Den visar antagligen tillräckligt rätt för att
> kunna använda siffrorna för strukturerad
> träning men kanske inte tillräckligt rätt för
> att kunna jämföra siffrorna mot andra personer
> och deras effektmätare.

Om man jämför med någon annan med en lika trainer då? (Tacx Flow) eller blir det lika fel ändå? Isf undrar jag hur det går till när man tävlar i VR-cykling online?

När jag hade en Tacx flow så visade den ca 25w mer än mitt power2max vevparti. Har du kalibrerat trainern? Om inte, gör det. Står i manualen hur man gör. Det jag har sett på nätet så ska flowtrainern visa glädjewatt om den är kalibrerad precis som min gjorde.

Edit:Får revidera detta inlägg lite. Detta gällde när jag körde med slope 0 på trainern. Med slope +2 på trainern så stämde siffrorna bättre. Allt enligt detta inlägg
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1020005/2311309#msg-2311309

Senast ändrad:
eiskall skrev:
> Halvkapar tråden; villa effektmätare anses
> vettiga och korrekta?

Alla de kända anses nog ok. Garmin vector. Powertap e t c

eiskall skrev:
> vettiga och korrekta?

Snackar vi om att sitta och gnugga sig igenom vintern är det ju rätt gött med en Monark.

Senast ändrad:
eiskall skrev:
> vettiga och korrekta?

Den nya Quarq Riken AL, 799€ utan klingor. Klarar i princip alla klingor och behöver inga märkesspecifika batterier som P2m classic för att funger 100%.

P2m behöver inte heller några märkesspecifika batterier för att fungera 100 procent. Jag har använt 25-kronorsbatterier 3-4 gånger nu, utan problem. Jag tror tillverkarna har nåt avtal med Renata så att de rekommenderar deras version av batteriet, men det funkar som sagt utmärkt med andra.

Ja det är lite märkligt med Renata-batterierna till P2M, men någon stor issue kan det väl inte vara - bara att köpa på sig ett gäng så att man har när man behöver byta, vilket inte är särskilt ofta?

Som sagt, de behövs inte. Fattar inte varför folk ältar detta så mycket. Sist jag bytte köpte jag batterierna på Coop Forum Backaplan. Tvåpack för typ 60 spänn.

Men vafan, om man köper en effektmätare för 10 000 kr så spelar det väl ingen jävla roll om driftskostnaden i form av batterier är 50, 100 eller 150 kr per år?! :-)

Nä, men varför lägga mer pengar än nödvändigt? Dessutom är det ju inget man köper på Coop, de där Renata. Specialbeställning från Düskland ju!

Nej alltså, jag förstår bara inte varför batterierna skulle vara en stor issue överhuvudtaget som en faktor till vilken effektmätare man ska skaffa sig, vare sig man köper dem från Niedersachsen, Coop Backaplan eller från ens langare på Plattan. :-)

Nej, men det var ett argument mot det BjornR tog upp som nackdel för P2m. En nackdel som inte existerar i verkligheten alltså.

geologen skrev:
> Nej, men det var ett argument mot det BjornR tog
> upp som nackdel för P2m. En nackdel som inte
> existerar i verkligheten alltså.

Finns tydligen bara nackdelar med alla mätare nu när jag tittat närmare :)

Kör själv med Type-S just för att de skrev själva att man bara kunde köra Renata i classic, borde läst på mer.

Nån som kan rekommendera nåt extra dyrt batteri till PowerTap-nav? Jag litar inte på Coop-batterier utan vill ha de mer varma och krispiga effektsiffrorna som kvalitetsbatterier ger.

Det verkar som det händer en hel del nu avseende effektmätning... rotor har lanserat nytt billigare system, ett kickstarter projekt bygger på effektmätning mellan arm o pedal mfl. Avvakta, det kommer bättre o framförallt billigare prylar snart tror jag.

julgus skrev:
> Avvakta, det kommer bättre o framförallt
> billigare prylar snart tror jag.

Det resonemanget har aldrig någonsin i världshistorien fungerat.

Jag fick slöjda en del med eltejp för att få min p2m classic att funka med Kjell-batterier. Och fortfarande är det inte helt 100, jag får droppade värden när jag växlar ner hårt och spurtar. Batterihållarkonstruktionen är märklig, på gränsen till idiotisk.

För att var OnT, jag har gjort lite lösa tester med min I-magic (samma bromsenhet som flow tror jag) mot olika effektmätare. Kontentan är att effektsifrrorna som trainern rapporterar är beroende av bakhjulshastighet och tid/temperatur. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1020005/2376568#msg-2376568

Senast ändrad:
gabbeon skrev:
> Jag fick slöjda en del med eltejp för att få
> min p2m classic att funka med Kjell-batterier. Och
> fortfarande är det inte helt 100, jag får
> droppade värden när jag växlar ner hårt och
> spurtar. Batterihållarkonstruktionen är
> märklig, på gränsen till idiotisk.

Märkligt, i min P2m sitter de som berget vare sig det är Renata eller billigt. Köpte du din tidigare än mig (jag skaffade den 2012)? Kanske de ändrade batterihållarens konstruktion under pågående produktion?

Jo just nu... eftersom det verkligen finns påannonserade produkter på väg ut.. bl a Rotors som bevisligen är billigare men levererar samma data som väsentligen dyrare lösningar.

Annars förstår jag precis vad du menar ;-)
JT skrev:
> julgus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Avvakta, det kommer bättre o framförallt
> > billigare prylar snart tror jag.
>
> Det resonemanget har aldrig någonsin i
> världshistorien fungerat.

julgus skrev:
> Jo just nu... eftersom det verkligen finns
> påannonserade produkter på väg ut.. bl a Rotors
> som bevisligen är billigare men levererar samma
> data som väsentligen dyrare lösningar.

På vilket sätt skulle Rotor INpower vara bättre än någon annan mätare i samma prisklass? Precis som Stages, Rotor Power L, Garmin Vector S, etc. mäter endast kraften applicerad av vänster ben och dubblerar därefter siffrorna.

BjornR skrev:
> eiskall skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Halvkapar tråden; villa effektmätare anses
> > vettiga och korrekta?
>
> Den nya Quarq Riken AL, 799€ utan klingor.
> Klarar i princip alla klingor och behöver inga
> märkesspecifika batterier som P2m classic för
> att funger 100%.

Var hittar man den i EU-webshop,
http://www.powermeter24.com/de/produkte/quarq/quarq-powermeter-road/quarq-riken-powermeter-al-road och mer?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp