[viss OT, men på hjul] Bästa barnvagnen i stan?

dogday

Aktiv medlem
Hej Happy! Letar efter barnvagn pga anledning. Min fru kom på att det kanske kan vara klokt att fråga ingenjörerna på Happy, så vi gör väl det.

Vi bor i lägenhet med mkt liten hiss och nästan lika liten hall (där vagnen kommer att behöva stå). Är därför på jakt efter en barnvagn med följande kriterier:

• liten
• lätt
• rejäl stack – behöver funka för långa personer (2x180+)
• duo-vagn – dvs kan ha både ligg- och sittdel
• tillgänglig på begagnatmarknaden.

Kollar just nu på Bugaboo Fox 3/5 då vänner har och gillar den + att den faktiskt ryms i vår hiss. Det centrala är inte märket utan just att den matchar ovanstående kriterier, så därför funderar vi på om någon har tips på annan modell som också klarar kravspecen.

Det som inte är så viktigt

• lätt att fälla ihop
• coolt märke
• terränggående däckdiameter
• babyskyddskompatibel

Är bekant med "hur gammal är du"-tråden och ska man tolka den finns det risk för låg babyhalt, men håller tummarna för att det finns expertis även på detta fält ?

Spännande tråd! Kan finnas en liten chans att det är en ny för Happy, det händer inte ofta längre.

Det är så länge sedan vi sålde sista vagnen att jag inte har koll på marknaden längre. Men jag minns att de vagnar som hade stora hjul (det du menar med terränggående?) var bra mycket trevligare att köra än de med mindre. Hade jag två i övrigt likvärdiga vagnar skulle jag alltid välja den med stora hjul.

Är inne på tredje barnet och barnvagn nummer tre också, gillar starkt den bugaboo vi har nu, tror det är en fox 3? iaf så är den smidig att köra och har funkat fint för allt man normalt använder den till. Ska det köras mycket dåliga vägar och oplogat på vintern finns det bättre men för oss som bor i dalarna och har asfalterade vägar har den funkat fint. Bor man i stan skulle jag satsa på svängbara framhjul framför fasta hjul vilket gör den mycket smidigare i affärer osv.

Första barnet hade vi en joolz till och barn två en bugaboo duo och då en den sista smidigast. Alltid haft en Thule Chariot för sport.

Är inne på tredje barnet och barnvagn nummer tre också, gillar starkt den bugaboo vi har nu, tror det är en fox 3? iaf så är den smidig att köra och har funkat fint för allt man normalt använder den till. Ska det köras mycket dåliga vägar och oplogat på vintern finns det bättre men för oss som bor i dalarna och har asfalterade vägar har den funkat fint. Bor man i stan skulle jag satsa på svängbara framhjul framför fasta hjul vilket gör den mycket smidigare i affärer osv.

Första barnet hade vi en joolz till och barn två en bugaboo duo och då en den sista smidigast. Alltid haft en Thule Chariot för sport.
Vi har haft kronan, ingen kalaskvalitet så, men stalltipset är att skaffa en till cykelvagn/sportvagn, gör underverk framförallt när barnen blir lite större.

Vi har varit nöjda med Fox, kört två barn i samma vagn. Önskar nästan att jag hade haft en vagndator till den och laddat upp till Strava för det hade nog varit sporten med längst distans under tidsperioden sedan jag fick barn.

Vagnen funkar bra ännu.

Vi hade någorlunda liknande kravspecifikation som er och kollade runt länge men det var verkligen bara Bugaboo Fox som uppfyllde våra önskemål.

Vi köpte sprillans ny och då tänkte jag ”fan vad dyrt” men nu i efterhand tänker jag bara ”fan vad billigt”.

Jag har en Tfk Mono till min dotter. Trehjuling med låsbart framhjul och handbroms så att det går fint att jogga med den. 12" lufthjul med skivbromsar.

Den har en sovdel som är ombyggbar till sportsdel, och båda kan vändas både framåt och bakåt. Nu vid två åå är hon för stor för den första sportsdelen, nu har jag köpt en separat lite större.

Vi hade en Emmaljunga NXT90, men hade så mycket problem med den (iväg veckor på reparation utan erbjudande om annan vagn under tiden) så rekommenderar ingen att köpa en sån. Gick över till en Thule Sleek med barn nr 2 och vi är sjukt nöjda med den. Går dessutom att köra med ligg och sittdel samtidigt nu när vi har två små och det behovet. Enkel att fälla ihop och lättstyrd.

Vår primära vagn var en Emmaljunga Mondial nånting. Modellen verkar inte finnas längre men är väl i princip det de kallar Alu nu.

Vi valde med svängande framhjul. Den blev ganska lättmanuvrerad trots sin storlek och om man låste hjulen (så de inte svänger) kunde man lätt plöja genom snö. Har testat ett antal vagnar och stora hjul är inte att underskatta.

Vi bodde också i lägenhet, med liten hiss, då och det kanske inte var det optimala valet då den är ganska stor, men en var grym så fort man kom utanför dörren.

Nu ligger en i garaget och samlar damm.

Om jag hade fått köpa en vagn idag hade jag köpt en thule urban glide 2. Smidig att vika ihop. Bra för långa.

Vi hade en Bugaboo Buffalo. Det verkar att Fox är ersättaren. Vi var mycket nöjd. Vi letade efter en som var bra konstruerad, med terräng- och framförallt fastfrusensnögående hjul och inte ful. Sen visade det sig att den också riktigt enkelt fälldes ihop. För 11 år sen var den den enda rimliga barnvagn vi kunde hitta, men kanske finns det flera nu. Så vi hade lite annorlunda krav.

Bugaboo är också bra tillgänglig på begadnadmarknaden, men priserna är höga. Vi köpte var nyt online i Nederländerna, där priserna var lägre, och sålde i Stockholm för några tusenlappar mindre, som jag tycker är låga kostnader för två år av nästan daglig användning.

Vi hade en Stokke Trailz som vi var löjligt nöjda med. Hög så gick att få in mycket matkassar under barnet. Bra kvalitetskänsla, robust. Bra, stora hjul som gick att låsa så de inte styrde med i fram.

Den har lite bredare axelavstånd på bakhjulen än de flesta andra. En kompis tycker den är lite svår att köra med på små butiker.
Kan så vara. Men är man lång så kanske det är värt att få gå rak i ryggen. Är själv nära 2m så borde inte köpt en Britax den är precis på gränsen. Och inte alls så rolig att gå långt med.

Oj, det var längesedan detta var aktuellt. Men för 20 år sedan köpte vi en Mountain Buggy från Urban Jungle. Vet inte hur de står sig i dagsläget, men då var det lätt val efter att först ha provat på en traditionell Emmaljunga.

Nån Brio och en Emmaljunga har vi haft. Stora icke-swivelhjul var kriterierna. Tror det var så att Emmaljunga hade värdelös sele, men annars bättre än Brio. Var inga problem att hitta ett par år gamla begagnade för några hundringar.
Att dom går in i bussar, hissar och andra typer att infrastrukturdörrar är viktigt.

Vi hade en Bugaboo Buffalo. Det verkar att Fox är ersättaren. Vi var mycket nöjd. Vi letade efter en som var bra konstruerad, med terräng- och framförallt fastfrusensnögående hjul och inte ful. Sen visade det sig att den också riktigt enkelt fälldes ihop. För 11 år sen var den den enda rimliga barnvagn vi kunde hitta, men kanske finns det flera nu. Så vi hade lite annorlunda krav.

Bugaboo är också bra tillgänglig på begadnadmarknaden, men priserna är höga. Vi köpte var nyt online i Nederländerna, där priserna var lägre, och sålde i Stockholm för några tusenlappar mindre, som jag tycker är låga kostnader för två år av nästan daglig användning.
Tror vi ska köpa en Buffalo begagnad. Hoppas det blir bra. Det är en annan som har lite mer makt i detta beslutet ;)

Köp ingen ny vagn iallafall, det är sjukt oprisvärt.

Vi är inne på andra barnet och andra begagnade vagnen och det är skönt att inte behöva vara rädd om den. Plus att vi har en lätt vagn som alltid ligger i bilen för kortare stopp.

Apropå n+1 så är mitt tips att köpa en beggad extravagn om ni har ngt ställe ni ofta återkommer till (typ landställe eller dylikt). Sjukt värt att inte behöva stuva in vagnen i bilen varje gång man ska dit.

Jag har haft en Mountain Buggy, en Kronan och en Bugaboo Donkey 2 Duo, samt även en Briovagn, okänd modell.

Skulle jag få ett till barn hade jag köpt en Bugaboo igen. Klart bäst manöverbarhet.

Och såklart en Thule Sport 2 för att springa och cykla med.

Bugaboovagnen var dyr begagnad men höll andrahandsvärdet; vi gick plus 500 spänn efter två år. ?

Slutade med en Crescent Prestige för oss efter testat alla diverse märke flertalet gånger i butikerna.
Barnet är inte här än men verkar fylla våra krav och har en här hemma nu.
Var den som känts bäst förutom Emmaljunga Sento Pro men efter kört vagnarna sida vid sida gick Emmaljungan bort, för stor att få in smidigt i båda våra bilar och en del tyngre i styrning och vikt.

Tack för alla svar, drog en liketumme-runda! ?

Låter som många är pro-Bugaboo Fox och det är nog på en beggad sån vi hamnar.
Apropå n+1 så är mitt tips att köpa en beggad extravagn om ni har ngt ställe ni ofta återkommer till (typ landställe eller dylikt). Sjukt värt att inte behöva stuva in vagnen i bilen varje gång man ska dit.
Det låter klokt. Har lantställe så det blir säkert så framåt när vi etablerat en vardag att utgå från...

När jag ändå har er på tråden – när det kommer till cykelvagnar, är det Thule Chariot som gäller eller finns det andra bra alternativ?

När jag ändå har er på tråden – när det kommer till cykelvagnar, är det Thule Chariot som gäller eller finns det andra bra alternativ?

Jag vet inte hur bra nya modellen är. Modellen utväcklad av Chariot, med eller utan Thules namn på, är otroligt bra. Också med riktigt bra andrahandsvärde. Om du kan hitta en begagnad skulle jag rekommendera den. Vi hade också skidsetet, som funkade mycket bättre än en fjällpulka.

Tack för alla svar, drog en liketumme-runda! ?

Låter som många är pro-Bugaboo Fox och det är nog på en beggad sån vi hamnar.

Det låter klokt. Har lantställe så det blir säkert så framåt när vi etablerat en vardag att utgå från...

Plusettar Bugaboo.

Jag hade kört på Thule vagnar för att jag gillar att springa också. Det finns en del här på happy som verkar rätt nöjda med den billigare hamax-vagnen. Pingar in @desmo .

Jag är väldigt nöjd med Hamax Outback som cykelvagn. Jag springer dock inte med den, till det har/hade jag min Tfk Mono.
Jag har skidsettet till Outbacken men jag har helst barnet i pulka ändå. Pulkan tar mindre plats både i bilen (går in i boxen!) och i spåret och glider inte så värst.

Vi har haft en burley dlite som har varit toppen. Men tror att alla cykelvagnar av lite dyrare snitt funkar helt ok. (Även om jag inte är särskilt imponerad av Nordic cab.).

Blev inpingad i tråden.

Hamax Outback. Vi har cyklat många mil med den. Och den är helt klart praktisk till ett bra pris. Men visst märks prisskillnaden i kvalitetsskillnaden jämfört med Thule. Framförallt verkar dragkedjan på framsidan vara en svag punkt, vår gick sönder och det fanns inget vettigt sätt att laga den.

Innan den hade vi en Chariot CX1 som var en jättebra vagn.

Men för att springa så var Thule Glide flera klasser bättre än Chariot (Hamax var dubbelvagn och den sprang jag aldrig med).

Blev inpingad i tråden.

Hamax Outback. Vi har cyklat många mil med den. Och den är helt klart praktisk till ett bra pris. Men visst märks prisskillnaden i kvalitetsskillnaden jämfört med Thule. Framförallt verkar dragkedjan på framsidan vara en svag punkt, vår gick sönder och det fanns inget vettigt sätt att laga den.

Innan den hade vi en Chariot CX1 som var en jättebra vagn.

Men för att springa så var Thule Glide flera klasser bättre än Chariot (Hamax var dubbelvagn och den sprang jag aldrig med).
Vilken del av dragkedjan gick sönder?

Det finns nya "framrutor" som reservdel vet jag iaf, är det i ramdelen så e d ju värre dock :/

Tillbaka
Topp