Lovade ju några inlägg upp i tråden att skriva några rader om Vitusen jag fick levererad förra veckan. Notera att jag är nybörjare när det gäller MTB så ta mina tankar med åtminstone ett halvt badkar med salt!
Cykeln är alltså en Vitus Mythique 29 VRX årsmodell 2021 i storlek Large. Jag är 181 cm och väger ca 80 kg. Jag upplever cykeln som lagom stor för mig. Jag har droppern ett par centimeter från bottenläget och med droppern i högsta position är den kanske ett par centimeter för hög, men det är ju enkelt att fixa till. 2020-modellen fick en del kritik för att droppern inte kunde skjutas in tillräckligt långt i ramen, men jag tycker det verkar som att det är fixat på 2021 års modell.
Cykeln levererades tämligen monterad, det man fick göra själv var att montera dropper, framhjul, styre och pedaler. Wiggle skickade med ett par plastpedaler som funkat helt OK än så länge även om jag säkert kommer uppgradera dem vad det lider. Monteringen för någon med grundläggande meckarvana är förmodligen ytterst enkel. Cykeln levererades med däck och dämpare pumpade.
Hur som helst - har cyklat några rundor på cykeln nu och utifrån min förväntning att det skall vara en kul nybörjarhoj att "växa med" har jag inte mycket att klaga på. Har kört lite grusväg, en del "snäll/flowig" stig och en del lite trixigare stig med mycket stenar, rötter, spångar och lera. Om vi börjar med transportcykling / grusväg så var jag lite rädd att avsaknaden av lockout på bakdämparen skulle göra cykeln ineffektiv, men så länge jag sitter på sadeln så är det inga som helst problem med att dämparna "sjunker ihop" när jag trampar.
På lite mer "flowig" stig tycker jag cykeln rullar på fint, den är nog inte jättesnabb i starten pga vikten (14.9 kg), men håller farten bra och har hittills inte gett mig några otrevliga överraskningar när jag försöker träna bunny-hops i fart eller övar kurvtagning. Dessutom har jag kört en längre halvbrant klättring på fin stig ett par gånger och även här tycker jag cykeln har riktigt bra fäste trots en del väta och det är inga konstigheter att "få fast" bakhjulet i marken. Utför tar jag det ganska försiktigt, kan egentligen inte uttala mig om de egenskaperna annat än att jag tycker cykeln känns stabil och pålitlig samt att bromsarna (Shimano MT501) gör vad jag förväntar mig. Drivlinan (hopkok av Shimano Deore / SLX-grejer) är jättetrevlig, växlarna går i mycket exakt och utan att uppväxlingarna kräver någon större kraftinsats. Jämför jag med fruns Specialized Rockhopper tycker jag de här växlarna spelar i en högre division. Hoppas jag tycker samma sak om ett par år...
På lite mer stökig stig med mycket rötter, stenar etc så är hojen betydligt mer förlåtande än fruns hardtail och fullt i nivå (tycker jag) med den Scott Spark 960 jag testat som hyrcykel. Det är nog till 99% mina färdigheter som är begränsningen när det börjar bli knixigt. Kanske att cykeln kan upplevas som lite "stor" i vissa sammanhang, men det känns som en ganska rimlig upplevelse för en 29:a i storlek L med den vikten.
Möjligt att jag kommer sakna remote lockout en aning. Scott-hojen hade remote lockout i tre steg för båda dämparna vilket var rätt trevligt när man växlade underlag ett flertal gånger på kort tid.
Ja, det var väl det hela. Egentligen mest en massa subjektivt tyckande kring en cykel där jag inte har mycket att jämföra med. Jo, en sak - den svarta färgen är rätt trist. Tyckte mycket bättre om den gråa kulören på 2020-modellen.