Vitus MTB's 2021 (Mythique, Sentier, Nucleus)

moros

Aktiv medlem
Man kan väl kortfattat säga att sub 10k inte ger en mycket cykel 2021. (gjorde det kanske inte 2020 heller visserligen). Det är ju nu minst Sentier VR som känns som acceptabel instegs-HT och då är det fortfarande en nästan 14kg HT för 14'

Senast ändrad:

Purchaser

Aktiv medlem
Man kan väl kortfattat säga att sub 10k inte ger en mycket cykel 2021. (gjorde det kanske inte 2020 heller visserligen). Det är ju nu minst Sentier VR som känns som acceptabel instegs-HT och då är det fortfarande en nästan 14kg HT för 14'
Blir det så mycket som 14 för VR 1.099£ ?

EDIT: såg nu priset på Wiggle....onekligen ganska högt iofs.

Känns ju ändå ganska ok med dropper, Z2 gaffel och shimanoväxlar/bromsar.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tycker nog ändå att Nucleus-modellerna och billigaste Sentier-modellen fortfarande är bra nybörjarcyklar. Rapide lär också vara ett bra alternativ (även om specsen inte är ute än för 2021). Jag menar, vad har vi att jämföra med? Känns ju mer gedigna än andra i prisklassen. Blir nog fortfarande Vitus-rekommendationer 2021. :D

Tose

Medlem
Mythique vrx har fått sig en rejäl uppgradering på drivlinan, synd att den hade lite ful färg bara 😅

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Mattsvart med röd gaffel är ju najs! Däremot är jag inget fan alls av den där gråa färgen som Vitus och Nukeproof kört på vissa varanter i år och förra året. Kan man inte komma på något roligare än ljus/mellangrå?! Så väldigt tråkigt.

Lupson

Medlem
någon som slänger iväg en tidig beställning/reservation?
Jag lade en pre-order på Wiggle för en Mythique 29 VRX 2021 igår.

Märkte först idag när jag trillade in i denna tråden att specifikationerna ändrats från 2020, men till det bättre vad det verkar så jag klagar inte. Även om jag håller med om att färgen var lite sådär.

Blir min första MTB efter att ha lånat/hyrt både HT och FS tidigare, ska bli riktigt kul som komplement till landsväg.

Jag lade en pre-order på Wiggle för en Mythique 29 VRX 2021 igår.

Märkte först idag när jag trillade in i denna tråden att specifikationerna ändrats från 2020, men till det bättre vad det verkar så jag klagar inte. Även om jag håller med om att färgen var lite sådär.

Blir min första MTB efter att ha lånat/hyrt både HT och FS tidigare, ska bli riktigt kul som komplement till landsväg.
Hur löste du förbeställning? När jag kollar, även inloggad, på wiggle står det att dom troligtvis går att beställa om 2-4 veckor. Någon speciallösning du gjorde?

Laan84

Aktiv medlem
Tänk på att brexit träder i kraft fullt ut vid nyår om leverans inte kommer tidigare. Vilka regler som gäller sedan är ju fortfarande oklart..

Lupson

Medlem
Hur löste du förbeställning? När jag kollar, även inloggad, på wiggle står det att dom troligtvis går att beställa om 2-4 veckor. Någon speciallösning du gjorde?
Nej, tror att jag sökte på "Vitus Mythique 29 VRX" för att kolla om den fanns i lager, och noterade att det stod 2021 i sökresultatet. Klickade mig in, fanns då en knapp med "Pre-order" på. Loggade in och lade en beställning på direkten i storlek L.

Orderstatus som inloggad är dock "Not Yet Processed" men med "Delivery Expected - Thursday 24/09/2020".

Försökte göra samma sak nu, men ser samma text om 2-4 veckor som du.

Jag hade nog helt enkelt tur som tittade in vid rätt tillfälle. Har även en mejlbevakning på CRC, men därifrån har inget kommit.

occepocke

Medlem
Vitus Vrs 29 var ju sjukt snygg! Och lyxigt med Fox 34 ändå! Men trodde nog på en uppdatering i geo i år... Fast för mig är de gött då jag har 2018 modellen, fall jag sälja den är geon fortfarande up to date!

Kul med nyheter för 2021!! Är det någon som vet om det är stora skillnader mellan
Vitus Senter 29 VRX 1599 pund
Vitus Sentier VRS 1399 pund
Vitus Sentier 29 849 pund?

Ser nedan att det är andra växlar, bromsar och stötdämpare men kanske inte jättestor skillnad för en nybörjare ? VRX och VRS verkar ha dropper. Sen undrar jag varför kablaget som vajrar etc går utanpå ramen på dessa hojar ?

VRX

Sentier 6061 Alloy Boost frame

• FOX 34 Float Performance Series 29”
  • Shimano XT/SLX 1x12 Drivetrain
  • Shimano SLX brakes
  • WTB ST i30 Tubeless ready rims
  • Schwalbe Magic Mary / Hans Dampf tyres
VRS

• FOX 34 Float Rhythm Series 29”
  • Shimano SLX/Deore 1x12 Drivetrain
  • Shimano MT520/510 brakes

• X-Fusion RC32 Boost 29”
  • Shimano Deore 1x10 Drivetrain
  • Tektro HD-M290 Brakes

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Kul med nyheter för 2021!! Är det någon som vet om det är stora skillnader mellan
Vitus Senter 29 VRX 1599 pund
Vitus Sentier VRS 1399 pund
Vitus Sentier 29 849 pund?

Ser nedan att det är andra växlar, bromsar och stötdämpare men kanske inte jättestor skillnad för en nybörjare ? VRX och VRS verkar ha dropper. Sen undrar jag varför kablaget som vajrar etc går utanpå ramen på dessa hojar ?

VRX

• FOX 34 Float Performance Series 29”
  • Shimano XT/SLX 1x12 Drivetrain
  • Shimano SLX brakes
VRS

• FOX 34 Float Rhythm Series 29”
  • Shimano SLX/Deore 1x12 Drivetrain
  • Shimano MT520/510 brakes

• X-Fusion RC32 Boost 29”
  • Shimano Deore 1x10 Drivetrain
  • Tektro HD-M290 Brakes
Allt blir bättre u mer pengar du slänger på det 😉 så beror ju lite på din budget.
Jag tycker du missar VR modellen i din jämförelse. Dropper kommer man vilja lägga till så har man råd är det lika bra att göra direkt och då tycker jag VR är bästa valet om man ville hålla ner kostnaden.

wukkaN

Aktiv medlem
Suget på att införskaffa en mtb har blivit rätt stort. Då jag är total nybörjare när det gäller att cykla stig och dyl. så antar jag att inte ens en nucleus skulle vara för mycket cykel för mig. Om jag blir biten och lär mig vad jag vill ha så kommer jag nog investera i en cykel som möter mina preferenser. Frågan är dock: hur mycket mer cykel är snik-sentiern vs dyr-nucleus? Är svag för den röda lacken men vettefan om det inte är värt 2k mer (och "fulare" hoj) för boost, bättre gaffel och geo. Vad säger ni?

jonte987

Aktiv medlem
Beror ju på om du kan nöja dig med att uppgradera sentier på sikt eller det slutat med en annan cykel i alla fall inom kort.

Allt blir bättre u mer pengar du slänger på det 😉 så beror ju lite på din budget.
Jag tycker du missar VR modellen i din jämförelse. Dropper kommer man vilja lägga till så har man råd är det lika bra att göra direkt och då tycker jag VR är bästa valet om man ville hålla ner kostnaden.
Okej, VR hade jag missat. Ser bra ut men som andra har sagt är färgen alltså grått inte snyggt. Man ska ju gilla färgen på hojen man köper tycker jag 🙂

wukkaN

Aktiv medlem
Beror ju på om du kan nöja dig med att uppgradera sentier på sikt eller det slutat med en annan cykel i alla fall inom kort.
Ja, det är ju svårt att veta så här på förhand. Om sentiern passar för den cykling jag gillar (vad det faktiskt är vet jag ju inte än) så är det såklart ett bättre val, verkar ju vara någorlunda framtidssäker. Nucleus kommer förmodligen vara en inkörsport och sen bytas ut mot något som passar bättre för den cyklingen jag kan tänkas vilja göra. Nu verkar ju alla slut så det kanske inte blir något ändå :) Bäst vore väl att tycka mer om lacken på sentiern..

Tycker många rekommenderar Vitus som riktigt bra cyklar speciellt deras HT men stöter aldrig på någon som har en. Ser inte mycket på Youtube, Facebook etc heller. Har de inte lyckats hitta hit ? Är de mer populära och vanligt förekommande i andra europeiska länder ? Vad jag förstår får man mycket kvalitet för pengarna.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Lär ju inte vara några problem att få sin Sentier såld om man nu skulle ångra sig. En förlust blir det ju absolut, men i dessa tider kan man säkert ta rätt bra betalt för en begagnad, välskott Sentier. :D

Lär ju inte vara några problem att få sin Sentier såld om man nu skulle ångra sig. En förlust blir det ju absolut, men i dessa tider kan man säkert ta rätt bra betalt för en begagnad, välskott Sentier. :D
Okej, andrahandsvärdet var min andra fundering. Men är mest fundersam över att aldrig stöta på någon som äger en Vitus. Förmodar om man ska sälja den att det blir till någon som känner till märket då många andra kanske bara känner till Scott, Trek osv...

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Du hittar inte många cyklar om Sentier överhuvudtaget i random svensk skog, de flesta har ju XC-cyklar av märken Scott, Specialized, Cannondale, Trek eller BMC typ.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Många köper väl det som ligger nära till hands antar jag. Det är ju helt klart smidigast (förhoppningsvis). :D

Du hittar inte många cyklar om Sentier överhuvudtaget i random svensk skog, de flesta har ju XC-cyklar av märken Scott, Specialized, Cannondale, Trek eller BMC typ.
Jaha ok, jag har inte cyklat jättemycket i skogen men det är alltså vanligt med cyklar du nämner. Snackar vi 80-100 mm xc från Scott etc alltså ? Trodde det var lite annorlunda cyklar som dominerade i skogen.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jaha ok, jag har inte cyklat jättemycket i skogen men det är alltså vanligt med cyklar du nämner. Snackar vi 80-100 mm xc från Scott etc alltså ? Trodde det var lite annorlunda cyklar som dominerade i skogen.
Beror väl iofs på vart du bor och vad det finns för möjligheter. Här där jag bor är det mycket full suspension XC-cyklar, ofta medelålders män i lycrakläder. :D Men bor du i ett område som faktiskt har mycket enduro/downhill-spår så lär du hitta en helt annan typ av cyklister och cyklar.

Jag tror de flesta använder cykling som en träningsform, vare sig det är MTB eller landsväg. Downhill-åkarna är ju en "liten" nisch bara, en förgrening av cyklandet. Happy är nog inte helt representativt för cyklandet heller, det här är ju i mångt och mycket ett nördforum (precis som så många andra forum på Internet).

davveno1

Medlem
Okej, andrahandsvärdet var min andra fundering. Men är mest fundersam över att aldrig stöta på någon som äger en Vitus. Förmodar om man ska sälja den att det blir till någon som känner till märket då många andra kanske bara känner till Scott, Trek osv...
Min sentier sålde jag på 5min för 500:- mindre än vad jag gav 1 år tidigare.
Var oerhört stort intresse.

Om man inte vill ha för aggressiv cykel ska man främst kolla på reach och head tube angel då ? Tänker på vart Vitus Sentier klassar sig om man jämför med andra inom HT segementet ? Är den väldigt flack och framåtlutad ?

Purchaser

Aktiv medlem
Beror väl iofs på vart du bor och vad det finns för möjligheter. Här där jag bor är det mycket full suspension XC-cyklar, ofta medelålders män i lycrakläder. :D Men bor du i ett område som faktiskt har mycket enduro/downhill-spår så lär du hitta en helt annan typ av cyklister och cyklar.

Jag tror de flesta använder cykling som en träningsform, vare sig det är MTB eller landsväg. Downhill-åkarna är ju en "liten" nisch bara, en förgrening av cyklandet. Happy är nog inte helt representativt för cyklandet heller, det här är ju i mångt och mycket ett nördforum (precis som så många andra forum på Internet).
Stämmer bra in på alla på mitt jobb, medelårldersgubbar som dag ett köper fs hoj för 40-70k och fullkitt på det :) tuffar sen fram på grusvägarna i trakten.

JBogevik

Aktiv medlem
Suget på att införskaffa en mtb har blivit rätt stort. Då jag är total nybörjare när det gäller att cykla stig och dyl. så antar jag att inte ens en nucleus skulle vara för mycket cykel för mig. Om jag blir biten och lär mig vad jag vill ha så kommer jag nog investera i en cykel som möter mina preferenser. Frågan är dock: hur mycket mer cykel är snik-sentiern vs dyr-nucleus? Är svag för den röda lacken men vettefan om det inte är värt 2k mer (och "fulare" hoj) för boost, bättre gaffel och geo. Vad säger ni?

Alla dessa cyklar är så prisvärda att det inte är klokt, men Sentier skulle jag rekommendera alla dagar i veckan.

sandos

Medlem
Tycker många rekommenderar Vitus som riktigt bra cyklar speciellt deras HT men stöter aldrig på någon som har en. Ser inte mycket på Youtube, Facebook etc heller. Har de inte lyckats hitta hit ? Är de mer populära och vanligt förekommande i andra europeiska länder ? Vad jag förstår får man mycket kvalitet för pengarna.
bike.jpg
Jag äger en 2020 VR 29". Är grymt nöjd! Kör allt från grusväg till enklare "DH" med den. Tänk 50 fallhöjdsmeter :)

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer