Vitus Sentier 2020

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Vitus Sentier 2020
Nu har det kommit lite Sentier 2020 specs och bilder på vissa av modellerna iaf. Tycker 290 VR ser lite skum ut i geon på bilden? Vet inte vad det är riktigt. Typ som att det är en dammodell jämfört med Deore-varianten. Kollar man specsen så verkar det som att dom uppgraderat vissa grejer. VR kommer med dropper t.ex, det gjorde den ju inte förra året. Vi kan nog räkna med att samtliga modeller gått upp i pris, säkert 1000-1500 SEK dyrare än förra årets modeller.

Ska hur som helst bli intressant om dom fortfarande kommer leda segmenten för bästa instegshardtails eller om någon annan modell kommer överta tronen. Har Vitus blivit giriga efter framgångarna eller varför bryter dom modellen? :D

Vad tycker ni om specsen preliminärt?

Vitus Sentier 290 Bike (Deore 1x10) 2020: https://www.chainreactioncycles.com/vitus-sentier-290-bike-deore-1x10-2020/rp-prod181508

prod181508_IMGSET.jpg

Vitus Sentier 290 VR Bike (SX Eagle 1x12) 2020: https://www.chainreactioncycles.com/vitus-sentier-290-vr-bike-sx-eagle-1x12-2020/rp-prod181520

prod181520_IMGSET.jpg

Vitus Sentier 275 VRS Bike (XT-SLX 1x12) 2020: https://www.chainreactioncycles.com/vitus-sentier-275-vrs-bike-xt-slx-1x12-2020/rp-prod181526

prod181526_IMGSET.jpg

Vitus Sentier 290 VRX Bike (XT-SLX 1x12) 2020: https://www.chainreactioncycles.com/vitus-sentier-290-vrx-bike-xt-slx-1x12-2020/rp-prod181546

prod181546_IMGSET.jpg

Senast ändrad:
Vitus Sentier 2020
jingleyschmidt sa:
Tycker 290 VR ser lite skum ut i geon på bilden? Vet inte vad det är riktigt. Typ som att det är en dammodell jämfört med Deore-varianten.

Jag har fått för mig att de inte använder samma strl för alla bilder. Dvs den som ser ut som dam är medium eller small och de andra large eller XL.

Vitus Sentier 2020
Vad hände med Recon/Sektor-gafflarna? De ansågs väl som mer än godkända sett till prisnivån?

Tektrobromsar på billigaste modellen istf. Shimano MT-400. Ingen aning ifall det var ett bra byte men ställer mig tveksam. Tråkigt att de däremot behåller Suntour-vevpartiet på nämnda modell.

Småsnålt med alla Neutron-grejer istf. för Horizon, och det över hela linjen. (Fast iofs ingen nyhet).

Färgsättningarna var inte direkt klockrena i år heller. Babyblå?

...fast VRX var snygg ja :-)

Vitus Sentier 2020
29 VRX är fin. Äntligen en lyxigare 29:a med riktig 12 spd, MicroSpline-body och 10-51T kassett, även kul med biffigare F34 gaffel, XT 4-kolvsbromsar med metallbelägg/kylflänsar och bra skivor etc. Hoppas priset blir rimligt, 16 K vore kul, 18 K mindre kul.

Vitus Sentier 2020
Sixten Fors sa:
29 VRX är fin. Äntligen en lyxigare 29:a med riktig 12 spd, MicroSpline-body och 10-51T kassett, även kul med biffigare F34 gaffel, XT 4-kolvsbromsar med metallbelägg/kylflänsar och bra skivor etc. Hoppas priset blir rimligt, 16 K vore kul, 18 K mindre kul.

Priserna är uppe nu, 19999 kkr för en 29 VRX, 16999 för 27,5 VRS och 13999 för VR.

Vitus Sentier 2020
Såhär ser det ut. Deore-varianten är alltså oförändrad, men är specsen sämre än förra årets modell? Är den prisvärd?

Resten har fått en ökning, där VR-varianten kommer gå lös för 2000:- mer än föregående modell, men kommer nu med dropper vilket den inte gjorde förra året. Ska bli intressant att se vad som kommer bli årets mest rekomenderade hardtail.

Vitus Sentier Deore 2019 - 9999:-
Vitus Sentier Deore 2020 - 9999:-

Vitus Sentier VR 2019 - 11.999:-
Vitus Sentier VR 2020 - 13.999:- (men kommer nu med dropper, vilket den inte gjorde förra året)

Vitus Sentier VRS 2019 - 16.499:-
Vitus Sentier VRS 2020 - 16.999:-

Vitus Sentier VRX 2019 - 18.999:-
Vitus Sentier VRX 2020 - 19.999:-

Senast ändrad:
Vitus Sentier 2020
Ja det är väl iofs inga jätteökningar när allt kommer omkring. Jag har dock ingen riktig kunskap angående komponenter, så där får väl ni experter göra en bedömning om det är mer eller mindre prisvärt jämfört med förra året. Det är ju som sagt en hel del prylar som bytts i år.

Vitus Sentier 2020
Är grymt sugen på dessa, men hamnar såklart mellan S och M med mina 171 cm. Efter att ha kollat på en cykel som var aningen för hög är man lite avskräckt från att köpa för stor cykel dessutom. Dessutom har jag fått för mig att 29" är för stort... suck.

Vitus Sentier 2020
Ja, det är det nog men 19 999 för en sentier kanske ändå tar emot. Fast ramen reprsenterar bara 2-3000 av värdet så egentligen är det enbart komponenterna man ska titta på.
Frågan är väl vad scout kommer att kosta och om Big Al kommer med en billig SLX variant. Sen kommer kanske mängder av coola märken som bara haft 27.5 HT komma med 29or? Samt Calibre börja säljas i EU om gud och BosseJ vill.

Vitus Sentier 2020
sandos sa:
Är grymt sugen på dessa, men hamnar såklart mellan S och M med mina 171 cm. Efter att ha kollat på en cykel som var aningen för hög är man lite avskräckt från att köpa för stor cykel dessutom. Dessutom har jag fått för mig att 29" är för stort... suck.

Jag tyckte M var för litet för mina 176cm.

Höll på att glömma: "Men proportioner och preferenser kan vara olika"

Vitus Sentier 2020
sandos sa:
Sentier. 29" Medium funkar utmärkt om man är 171 cm. Rimligt kort 432 mm sadelrör och bara 428 mm reach. Cykeln passar cyklister från 162 till 175 cm ungefär.

27,5" Small med 380 mm sadelrör och 413 mm reach passar cyklister från ca 150 cm kroppslängd och slutar passa vid ca 165 cm.

Vitus Sentier 2020
Marzocchi är en Italiensk klassiker som sedan ett tag tillbaka är en delmängd av FOX.
Bomber Z2 är typ en Fox 34 med lite färre features och lägre prislapp.
Bomber Z1 är typ en Fox 36 med lite färre features och lägre prislapp.

Min första HT (1993 ish) hade en Marzocchi XC400 gaffel. Olja/luft. Höll aldrig tätt och hade noll dämpning. Den sög. :)
26tum_XL2.jpg

Senast ändrad:
Vitus Sentier 2020
jingleyschmidt sa:
Jag har inte ens hört talas om "Marxocchi Bomber Z2" förut, är det något vettigt? :D Samma sak med X-Fusion RC32.

Det är nog ingen som hört talas om Marxocchi*. Marzocchi däremot var ett gammalt välrenommerat företag som pysslat med diverse fjädringskomponter till lite av varje. De är numera uppköpta av Fox sedan några år tillbaka. Bomber är ett återanvänt namn taget från storhetstiden. Har däremot ingen koll på denna version alls...

*Sin vana trogen kommer felaktigheter i produktbeskrivning troligen aldrig ändras.

Vitus Sentier 2020
Sixten Fors sa:
Marzocci är en Italiensk klassiker som sedan ett tag tillbaka är en delmängd av FOX.
Bomber Z2 är typ en Fox 34 med lite färre features och lägre prislapp. Bomber Z1 är typ en Fox 36 med lite färre features och lägre prislapp.

Bättre än Sektor RL DebonAir? I så fall blev väl Sentier VR 2020 mer prisvärd än Sentier VR 2019? Med tanke på att växelgrupp också fått en uppgradering? Eller jag vet inte, SX Eagle kanske är sämre än SLX?

Vitus Sentier 2020
jingleyschmidt sa:
Sixten Fors sa:
Marzocci är en Italiensk klassiker som sedan ett tag tillbaka är en delmängd av FOX.
Bomber Z2 är typ en Fox 34 med lite färre features och lägre prislapp. Bomber Z1 är typ en Fox 36 med lite färre features och lägre prislapp.
Bättre än Sektor RL DebonAir? I så fall blev väl Sentier VR 2020 mer prisvärd än Sentier VR 2019? Med tanke på att växelgrupp också fått en uppgradering? Eller jag vet inte, SX Eagle kanske är sämre än SLX?
Båda gör jobbet ungefär lika bra.

Vitus Sentier 2020
Ja verkar ju inte så pjåkigt då. Och med tanke på att de flesta verkar köpa dropper typ inom ett halvår efter att dom köpt sin första HT så är det väl lika bra att bunta ihop det på en gång. ;)

Vitus Sentier 2020
jonte987 sa:
Ja, det är det nog men 19 999 för en sentier kanske ändå tar emot. Fast ramen reprsenterar bara 2-3000 av värdet så egentligen är det enbart komponenterna man ska titta på.
Frågan är väl vad scout kommer att kosta och om Big Al kommer med en billig SLX variant. Sen kommer kanske mängder av coola märken som bara haft 27.5 HT komma med 29or? Samt Calibre börja säljas i EU om gud och BosseJ vill.
Radon Cragger! Modernare ram och lika bra (eller bättre?) pang-för-pengarna än Sentier VRS/VRX. Tänk om de kunde få till en XL ram också, varför bara Cragger S/M/L?

Vitus Sentier 2020
paxel sa:
Marzocchi Bomber Z2 verkar ju få bra kritik jämfört med andra i samma prisnivå https://www.pinkbike.com/news/ridden-and-rated-four-affordable-trail-bike-forks.html
Under förutsättning att man jämför funktion vs. prisläget/tillgänglighet som gäller i USA. För Marzocchi/Fox jmf. med RockShox i Europa är det ett helt annat prisläge. Pinkbike anger $500 för Bomber Z2 och $700 för RS Yari RC.

När jag jämför lösa gafflar...
566€ Pike Charger RC DebonAir https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=330213
604€ Bomber Z2 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=334373
729€ Pike Charger 2.1 RC2 DebonAir https://www.komking.de/bike-parts/f...9-Federgabel?sort=p.price&order=ASC&limit=100

569€ Lyrik Charger RC DebonAir https://www.komking.de/bike-parts/f...9-Federgabel?sort=p.price&order=ASC&limit=100
772€ Bomber Z1 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=338442
799€ Lyrik Charger 2.1 RC2 DebonAir https://www.komking.de/bike-parts/f...9-Federgabel?sort=p.price&order=ASC&limit=100
...så har Jag väldigt svårt att motivera köp av en Bomber. Det blir RockShox varje gång.

Bomber är absolut vettiga gafflar, kommer de monterat på cykeln är det bara att cykla vidare, men att köpa löst är inte en lika bra deal. Kan jag tycka.

Vitus Sentier 2020
VItus hemsida är nu uppdaterad med geo och mer teknisk data på dom nya cyklarna: http://vitusbikes.com/2020-products/

På Wiggle ska man nog kunna förhandsboka hela sortimentet, inklusive Nucleus, Rapide, Sentier, Escarpe, Sommet och nya Mythique. Datum för lagerföring verkar vara någonstans i mitten eller slutet på November.

Det verkar som att Mythique ersätter Escarpe som den billigaste FS-hojjen. Det står på Wiggles hemsida, som sedvanligt är dåligt uppdaterad med korrekt info, att Mythique är en dammodell, men det stämmer alltså inte. Det finns däremot en damanpassad modell som går under namnet VRW. Resterande Mythique-cyklar är unisex.

Vitus Sentier 2020
Nu när man gått och väntat i månader på nya modellen av Sentier 29 VR så kommer det 3st olika, VR, VRS och VRX.

Vilken tycker ni man ska satsa på?

Tänker också att priset springer inte iväg allt för mycket så nu kanske man kan ta en "Mythique".

Vitus Sentier 2020
Det har alltid funnits flera modeller av Sentier i stigande grader, så inget nytt där!

Nya Sentier 29 VR är dyrare för att den kommer med en dropperpost som är värd runt 1500:-, något du säkert kommer köpa till i alla fall. Billigaste Mythique t.ex kommer inte med dropper post.

Sen, visst, det kanske är lockande med en Mythique för att den är billig, men komponenterna på billigaste Mythique är ju sämre än på Sentier VR. Man kan nästan säga att Vitus Mythique 290 VR är som en Vitus Sentier 290 Bike (Deore 1x10 - 2020), fast med rear shock.

Dessa delar bör du ju ha i åtanke innan du shoppar loss! Så dra en funderare på vad du behöver för typ av cykel först. :D Är det nödvändigt med FS? Eller är det värt att lägga krutet på en mer komplett hardtail?

Vitus Sentier 2020
Får känslan av att de med Mythique försöker utmana i segmentet som domineras av Calibre Bossnut och Triple B. VR hamnar dock prismässigt något över Bossnut och VRS precis vid Triple B.

Vitus Sentier 2020
jingleyschmidt sa:
Dessa delar bör du ju ha i åtanke innan du shoppar loss! Så dra en funderare på vad du behöver för typ av cykel först. :D Är det nödvändigt med FS? Eller är det värt att lägga krutet på en mer komplett hardtail?

Jo men det har jag och jag tror jag skulle klara mig med en HT till de stigarna jag tänkt cykla. En FS är för dyra och för överklass för mig känner jag då jag gärna fokuserar på mitt fotograferande istället för bli en MTB-mästare :)

Vad säger du om den svartvita Vitus Sentier 290 VR Bike (SX Eagle 1x12 - 2020) för 13000kr?
Förutom att geometrin verkade knas enligt er.

Vitus Sentier 2020
Nya Sentier 290 VR är en bra cykel, precis som förra årets. Jämförde geon med 2019-modellen, och enligt deras hemsida så är geon exakt samma för 2020, så antingen har dom skrivit fel eller så är det exakt samma geometri helt enkelt. :D I så fall är det kanon!

Vitus Sentier 2020
jonteq sa:
Får känslan av att de med Mythique försöker utmana i segmentet som domineras av Calibre Bossnut och Triple B. VR hamnar dock prismässigt något över Bossnut och VRS precis vid Triple B.

Det var ett tag sedan jag jämförde specar men är det inte så att Bossnut inte kommer med boost samt bara har 27,5 tums-hjul?

Håller med jonte987 att den verkar ngt tung men det får man väl räkna med i den prisklassen. Neuron AL 7.0 känns onekligen som ett rappare alternativ men det blir ett steg upp i pris.

Slänger in ett annat alternativ i samma prisklass som jämförelse: https://www.polygonbikes.com/eur/shop/bikes-eur/mountain-eur/trail-eur/siskiu-d7-4/ Denna version dock utan dropper.

Vitus Sentier 2020
SocialGimp sa:
jonteq sa:

Det var ett tag sedan jag jämförde specar men är det inte så att Bossnut inte kommer med boost samt bara har 27,5 tums-hjul?

Bossnut: Fram 100x15, bak 142x12 dvs ej boost.
http://calibrebicycles.com/bike/bossnut-3/

Triple B:
Fram: Boost 110x15, bak 142x12 ej boost
http://calibrebicycles.com/bike/triple-b-2/

Båda kommer endast i 27.5-versioner

Vitus Sentier 2020
Tack för klargörandet, jonteq!

Onekligen har steget mellan HT o FS minskat de senaste åren. Det går att få en helt körbar FS för under 15 k nu vad det verkar.

Senast ändrad:
Vitus Sentier 2020
Ojdå, försökte svara Sandos men det gäller väl alla som vill testa :) Ny på inlägg.
Jag har bytt till slanglöst och Schwalbe Rocket Rons på min Sentier VR efter att ha läst en massa av Sixten Fors inlägg.
För pengarna är jag oerhört nöjd med cykeln!

Vitus Sentier 2020
Anders Hobbe Holm sa:
Ojdå, försökte svara Sandos men det gäller väl alla som vill testa :) Ny på inlägg.
Jag har bytt till slanglöst och Schwalbe Rocket Rons på min Sentier VR efter att ha läst en massa av Sixten Fors inlägg.
För pengarna är jag oerhört nöjd med cykeln!

Tack för infon, bra att höra, är tyvärr inte i närheten där på ett tag nu men har åkt förbi ett antal ggr i år! Är ju en djungel av cyklar att välja mellan som nybörjare, tänkte mig en budget på långt under 10k men nu sneglar man på Sentiern för 14k.... :/

Senast ändrad:
Vitus Sentier 2020
jingleyschmidt sa:
Det är ju inte det hemskaste som finns i världen att köpa en Vitus Nucleus om man har ont om pengar men ett oerhört sug att komma ut i skogen. :D

Nej, det var faktiskt originalplanen. Sket först i tom. singelklinga, men sedan började det kännas som ett ska-krav. Nästa grej (som jag kanske lugnat ner mig om) var plus-size däck, eller ja runt ~2.6" då vilket inte verkar fungera på nucleus. Sedan dropper...

Man har väl lite i-landsproblem, det är inte det att man inte har pengarna men man ska kunna motivera varför man lägger ner pengarna på just detta :)

Vitus Sentier 2020
Börja med att köpa en OK cykel, om du sen tycker det är jävligt kul så kan du köpa till dropper osv. Någon särskild anledning till att du vill ha plus-size däck? 2.3/2.35 duger fan! Finns ju folk som köttar runt i skogarna på smalare däck än så. :D

Happy är ett bra ställe på många sätt, men också jävligt jobbigt om man saknar erfarenhet och är lite oroligt lagt. Det finns nästan ingenting som är cyklingsbart om man ska lyssna på alla röster här inne. :D Verkligheten är dock VÄLDIGT annorlunda.

Vitus Sentier 2020
jingleyschmidt sa:
Börja med att köpa en OK cykel, om du sen tycker det är jävligt kul så kan du köpa till dropper osv. Någon särskild anledning till att du vill ha plus-size däck? 2.3/2.35 duger fan! Finns ju folk som köttar runt i skogarna på smalare däck än så. :D.

Jo, så är det ju. Var lite orolig att 29" är för stort för mig (dock är ju 27.5+ lika stort i dia ungefär så...). Och det verkar nice med lite mer dämpning, men förstår ju att det väger mer och rullar trögare. Får nog bli 29" eftersom det verkar vara "inne", man vill ju inte ha fel prylar. Eller vänta nu ja, det spelade ingen större roll nej.... Överanalysera, ja det gör jag gärna!

Vitus Sentier 2020
Tillbaka
Topp