Vitus Sentier eller Nukeproof Scout...Eller nåt annat?

Kimpa951

Aktiv medlem
Japp! Ni läste rätt! Ännu en vilken cykel ska jag köpa tråd!?!?

Jag har varit helt insnöad på Vitus Sentier 29VR https://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-vr-mountainbike-2021

men när jag var inne och surfade runt så sprang jag även på Nukeproof Scout 290 https://www.wiggle.se/nukeproof-scout-290-comp-mountainbike-deore12-2021

är det värt att lägga 2lax till för att få denna.. eller är Vitus bättre bang for the buck!?

Hänger på här eftersom jag går lite i samma tankar och har titta på båda dom cyklarna plus Commencal Meta Am (ingen dropper på den dock så med dropper är det ju typ samma pris som Nuke)

Berör på var du cyklar. På stökig eller brant stig är Scouten bättre med flackare gaffelvinkel (snyggare också).
Commencal cyklar är bra (har ingen erfarenheter själva), men 2021 modellerna har blivit mycket mindre prisvärt. Och skulle inte köpa en cykel med RockShox 35 Silver.

Berör på var du cyklar. På stökig eller brant stig är Scouten bättre med flackare gaffelvinkel (snyggare också).
Commencal cyklar är bra (har ingen erfarenheter själva), men 2021 modellerna har blivit mycket mindre prisvärt. Och skulle inte köpa en cykel med RockShox 35 Silver.

Nu har ju ingen av dom cyklarna som jag startade tråden med RS silver gaffel.. Och dom har samma gaffelvinkel 66 grader..
Nu verkar Nukeproofen vara lite vassare med sina komponenter.. Men jag vet inte..

Nu har ju ingen av dom cyklarna som jag startade tråden med RS silver gaffel.. Och dom har samma gaffelvinkel 66 grader..
Nu verkar Nukeproofen vara lite vassare med sina komponenter.. Men jag vet inte..

Sentier har 66.5 grad gaffelvinkel, Scout har 65 grad gaffelvinkel (geometri tabell på Wiggle är fel). Obs att det blir 68 grad på Sentier och 66.5 grad på Scout med sag.

Nu var min RS Silver svar i en mening efter mening med "Commencal". Jag får väl svara på en fråga från en annan in "din" tråd, eller?

Du har rätt i allt förutom att nukeproof är snyggare. De brukar vara så men i år är ju senitern snyggare ?

Jag tycker scout , men jag är partisk?
6215B4E2-3DFA-4FEF-A69E-82CAB3AC522B.png

Ingen av dom är speciellt lätt att få tag på men det släpper kanske snart. Sentier och scout är rätt olika så det hänger nog mer på vart du kommer cykla.

Senast ändrad:
Tycker du ska överväga stål, så mkt trevligare på en HT. (Har kört både alu å carbon) stål är överlägset bäst komfort. Rullar själv på en Ragley Big Wig

När de har testat cyklarna mot varandra så har Vitus dragit det längsta strået. Finns lite att läsa på om man googlar och youtubar runt. Men helt klart så tycker jag att Nukeproof är snyggare. :)

Tillbaka
Topp