Var det bara jag som tyckte Emma låg litet långt efter framförvarande i sista utförskörningen? Såg för mig ut som hon ganska ofta låg utanför det riktiga suget och fick pinna på litet i onödan. I övrigt tycker jag hon gjorde helt rätt som attackerade i det läget hon gjorde. Tror knappast det blivit mer än brons om hon bara suttit på hjul och hade Worrack inte gått upp och kört kunde det mycket väl ha blivit att Cooke och Vos hade tittat på varandra litet för länge och ett svenskt guld. Med något års träning till kan hon säkert få litet bättre tryck och ha större chans att ro hem den typen av attacker från små grupper.
Sedan var det ju rackarns retsamt med Ljungskogs punktering. Utan den tror jag det blivit svensk medalj. Tycker det är sällan man ser Ljungskog vara så på bettet och plocka utbrytningar någon mil från mål. De två VM-titlarna har hon ju vunnit delvis p.g.a. att hon varit iskall och låtit andra ta utbrytningar och sedan satt in stöten precis på slutet.
Dock måste jag säga, vad tusan sysslade Vos med? Att hålla på och attackera i backarna när man sitter inne med den spurten känns inte så smart. Sedan borde hon kunnat spela ut Cooke litet mer på slutet också när hon själv tog i stort sett hela Worracks utbrytning. Var nästan litet deja vu från Cooke för några år sedan då hon var så het att hon höll på att explodera och också brände sina chanser.
I övrigt kan mjag bara hålla med Vacchi och Adamsson, cykelåkning kan inte bli så mycket mer rafflande än så här. Kan på rak arm bara komma på Finestre-etappen på girot för några år sedan (med fyra åkare fightandes om slutsegern under den näst sista etappen) som kan matcha av det jag sett. Sedan var ju Bäckstedts PR-seger en pulshöjare utan dess like, men lika händelserikt som detta var det väl i ärlighetens namn inte.