Vobblande kasset

ajdå

Medlem
Vobblande kasset
Hej.
Kassetten på min scale 930 vobblar som f-n.
Sitter nu på jobbet och googlar och ser att många haft broblem med vobblande kasseter, men hittar inte hur ni löst problemet.
Så min fråga är. Hur löste ni det?

Jag ska skruva i sär min till helgen. Så jag återkommer med hur jag löste det...

Vobblande kasset
Det låter som om du bara inte spänt åt den ordentligt. Jag har inte hört talas om någon annan sorts "vobblande kasset". Det är inte helt ovanligt att skruven lossnar. Har du ett kassettverktyg?

Vobblande kasset
Det är en shimano kassett och verktyget har jag, men inte tiden förens till helgen.
Så därför internetlagar jag den nu..
Såg oxå att många inte gjort något åt saken men problemet med min är att om jag lyfter upp bakhjulet och trampar så vobblar även cykeln vid frirullningen av obalansen..

Vobblande kasset
Vobblar hjulet någonting? Jag tänker mig om QR har hamnat lite snett. Fast då borde ju inte kassetten vobbla.

Nej, jag lägger nog min röst på att CL har börjat att släppa.

Vobblande kasset
Lite svårt att se, men jag tror att den vobblar vid ingrepp, garanterat vobbel på frirull.
Om axeln vore böjd borde väl hela hjulet vobbla..

Vobblande kasset
ajdå skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite svårt att se, men jag tror att den vobblar
> vid ingrepp, garanterat vobbel på frirull.
> Om axeln vore böjd borde väl hela hjulet
> vobbla..

Dåliga lager i bodyn eller dåligt dragen cl eller dåligt dragen body känns som de troligaste. Riv ner och undersök. Ovan nämnda orsaker + missad distans är de enda orsakerna till sjösjuka kassetter jag stött på.

Vobblande kasset
Har hänt mig två gånger och båda gångerna har det funkat ett tag och sedan har bodysarna skurit mer eller mindre brutalt. Båda var billigare Shimano-nav.

Vobblande kasset
ajdå skrev:
> vobbla..

Nej. Axeln sitter ju fast, och hjulet roterar kring axeln.
En böjd axel kan däremot påverka hur hjulet är riktat jämfört med ramen.

Vobblande kasset
ajdå skrev:
> Lite svårt att se, men jag tror att den vobblar
> vid ingrepp, garanterat vobbel på frirull.
> vobbla..
Att den wobblar vid frirull behöver ju bara vara att en klack trycker lite hårdare och lagret inni frihjulet är lite glappet (inte glappigt som i kasst utan bara som i stort spel). Det är nog ganska vanligt - om det är på gränsen till synbart - på enklare shimano och DT om jag hört rätt.
Wobblar det vid ingrepp - eller som fan på frirull - och kassetten sitter åtskruvad som den ska så låter det som om hylsan som håller frihjulet är kass (men då borde även gå trögt ryckvis).

Vobblande kasset
på min Scale 50 från -08 vobblade kassetten direkt från butiken. De bytte axeln som, var sned och sa att det var ett vanligt problem. . Då..

Vobblande kasset
Jag har kört sönder 3 xt kasetter i skogen så att enstaka drev blitt skeva. Men om det är hela kasettenhar det säkert med monteringen att göra. Om den vobblar när du frihjular så är något riktigt fel, kasetten skall nämligen vara stilla när du frihjular. Om den inte är det så är det något fel på bodyn. Då skall den bytas på garantin.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Tillbaka
Topp