Vobblande kassett

barkan80

Medlem
Vobblande kassett
Tja på er alla.

Jag har bara lite funderingar angående min xt kassett.
Den vobblar(rör sig i sidled) när man rullar(frijular).
Har någon varit med om det? Jag har aldrig sett det under alla mina år på cykel.

Det är ett -08 xt nav med ca 30mil på nacken, Inga krasher eller något sådant. Allt annat är rakt navet vobblar inget vad man kan se och inte heller fälgen. Bodyn glappar inte och kassetten sitter fast å glappar inte.
Tänker att axeln eller bodyn är kass. Vilket vore väldigt skumt om det inte är något fabrikationsfel. Om axeln vore sned skulle även navet och fälgen vobbla tycker jag.
Tråkigt när man slår till och handlar ny cykel....

Har ni några ideér? Eller tankar om vad det kan vara???

Vobblande kassett
Hej.
Jag hade en skev kassett för ett tag sen,,,,jag vet inte om det är det du menar med vobblande
kassett? Titta noga om den är skev, din kassett alltså. Det är ju ganska uppenbart att min kassett
var helt skev. Jag riktade till den, men den höll bara för 3 skogsturer efter riktningen, sen
fick jag köpa en ny.

Cranckit//
Se bild

Bilagor

• 024.jpg
    024.jpg
    74.1 KB · Besök: 54
Vobblande kassett
He he ja den där såg risig ut!
Nä det är inte bara ett drev hela kassetten rör sig enhetligt.
Har iaf anmält det till handlaren så han kan reklamera till merida eller shimano sen. Bor ganska långt ifrån min handlare får ta det när man ska söder ut i sommar...

Vobblande kassett
Tror jag har sett det jag också på någon cykel. Trodde dock att det skulle vara så för att kedjan lättare skulle hoppa upp/ner vid växling. Det var på en väldigt gammal cykel dock.

Vobblande kassett
Borde inte även navet/hela hjulet röra sig då? Jag har cyklat mtb 18år och har 2st till med nav från -96 xt nav å kassett, -05 mavic crossmax å xtr kassett, ingen av dom två tidiga gör så och ingen av mina vänners nya cyklar gör så heller! Det är hel skumt...

Jag hade också det där med växlingen som en tanke, men kollade med en kompis med en fylldynamix-07 (xtr nav) den är still. Måste forska på fler nya cyklar.
Handlaren kunde inte heller säga något på telefon...

Tackar för tankar och förslag, fortsätt!

Tillbaka
Topp