Vote för Peo

GarryJones

Aktiv medlem
Vote för Peo
Peo (Per-Ola Johansson) är nominerat till posten som ordförande i Svenska Cykelförbundet.

Tycker ni illa om styrelsens övertramp mot befintligt praxis då man höjde licensen?

Tycker ni man borde behålla satsningen på motionen (intäkter 1,6 miljoner, budgetförslag för motion 2010 - slaktat till 100 000).

Tycker ni man borde låta deltagare ställer upp i propaganda/rekryterings arrangemang med en SCF försäkring men inte nödvändigtvis med licens eller klubbtillhörighet?

Undrar ni varför man i verksamhetsförslaget ska satsa 500 000 till på Elit (dvs 3 MILJONER) men bara 60 000 på rekrytering?

Tycker ni att jag borde ha fått ett svar på följande email som skickades till nuvarande ordförande Yvonne Mattsson och nuvarande vice-ordförande Thomas Rehn för en månad sedan. Jag frågade efter beslutet att elitkommittén skulle få övertrassera sin budget med 500 000. Sedan tidigare vet jag att varje kommitté får en budget. Om man behöver mera pengar ska man gå till styrelsen och beslutet om ökat budget ska protokollförs. Inget beslut har protokollförs. Men finns det ett beslut?

Min email löd
"
Jag skriver i egenskap av ordförande i Dalarna Cykelförbund. Vi ska snart ha årsmöte och ska behandla ärenden i kallelsen. Det borde rimligen finnas ett styrelsebeslut att det var okej att elitkommittén fick styrelsens tillåtelse att övertrassera sin budget 2009?
Vad kan jag hitta detta beslut?
Garry Jones - Ordförande Dalarnas CF
"

Nej, inget svar kom. Men det är det vanliga. Jag har tidigare under året försökt få svar i flera andra viktiga frågor. Är frågan för besvärlig svarar man inte.

Om ni tycker "ja" till ovanstående frågor kan ni fakstikt vara med och påverka

Mer om Peo....
Han har själv skrivit till alla föreningar och distrikt i landet. Varje förening har en röst. Har ni kontakt med en förening eller en distrikt kan ni vara med och påverkar.

Yvonne Mattsson däremot, det enda andra kandidat till ordförandeposten har inte kontaktat föreningar eller distrikt. Det hade varit bra att få veta hur hon ser på sådana viktiga frågor som Peo tar upp här.

Här kommer Peos brev...

CITAT START
Öppet brev till Svenska Cykelförbundets Föreningar och Medlemmar

Vi närmar oss årsmötet för Svenska Cykelförbundet den 13 mars 2010. Som kandidat till ordförandeposten vill jag därför passa på att ge er min bild av Cykelsverige.

Först av allt vill jag göra er uppmärksamma på att det är Ni, dvs. alla Föreningar och Medlemmar som ”äger” Förbundet och att ni via årsmötet kan bestämma svensk cykels framtid! Som ni säkert vet har varje cykelförening en röst på årsmötet - Ta vara på möjligheten att göra er förenings röst hörd! Kom ihåg att anmäla er medverkan till Förbundet senast 3 mars.

Enligt stadgarna kan Distriktsförbund kontakta sina Föreningar för att via fullmakter få använda er röst till årsmötet. Jag tycker att Ni ska kräva att Distriktets representant/-er öppet ska redovisa sina åsikter om hur de tänker rösta i era ”hjärtefrågor”, innan ni ger er fullmakt. Annars kan ni hamna i den sitsen att de röstar tvärt emot er förenings vilja!

Dessutom vill jag med detta brev ge er min bild av hur jag som ordförande, tillsammans med er skulle vilja utveckla Cykelsverige.

Jag har på nära håll följt Förbundets arbete under drygt 20 år och min åsikt är följande:
• Organisationen har ”trampat vatten” i allt för många år utan någon egentlig strategi.
• Förbundet uppvisar en brist på ett tydligt och starkt ledarskap.
• En alldeles för svag ekonomisk styrningen genomsyrar Förbundet.

Min kandidatur utgår från:
• Mina grundmurade kunskaper om svensk cykel (se mitt cykel CV nedan).
• Min förmåga att entusiasmera och leda människor.
• Mitt stora engagemang för svensk cykel.
• Mina visioner och idéer för att utveckla svensk cykel.
• Min vilja att lyssna på vad våra ”ägare”, d.v.s. Distrikt/Föreningar/Medlemmar, vill med svensk cykel.
• Min kärlek till cykelsporten!

I valberedningens utskick till Distrikt och Föreningar inför årsmötet målas det upp en bild av att allt är ”guld och gröna skogar” inom Förbundet, men har man som jag tillfälle att regelbundet träffa gräsrötterna i organisationen dvs. cyklister, föräldrar och ledare, så får man en annan bild!

Självklart finns det ljusglimtar i verksamheten t.ex. alla de otroligt fina framgångar som våra aktiva levererat under de senaste åren. Jag hoppas och tror att arbetet som i nuläget görs i ”Projekt Svensk Cykel” kan leda till en nystart i många frågor. Arbetet med våra motionärer/motionslopp har de senaste åren gett ett fantastiskt bra utfall vilket har inneburit en rejäl ökning när det gäller antal sanktionerade motionslopp som i sin tur ger allt fler deltagare.

Nedan redogör jag för några av mina funderingar, idéer och visioner angående Svenska Cykelförbundet.

Kommunikation:
Här finns, enligt min åsikt, stora brister i dagsläget.
- Förbundet måste jobba mer utåtriktat gentemot Distrikt/Föreningar/Medlemmar, både fysiskt och via hemsida/utskick. Jag ser det som t.ex. självklart att ett ”månadsbrev” skickas ut från Ordförande, Generalsekreterare, Sportchef och Förbundskaptener, där personerna i fråga berättar vad som händer, vad som ska hända och övriga reflektioner från verksamheten. I dagsläget känns det som allt ska vara så hemligt som möjligt!
- Ett annat bra exempel är styrelsens protokoll som är så otydliga och diffusa att enbart de som sitter i styrelsen har möjlighet att förstå vad som beslutats. Här bör ett ”publikt protokoll” tas fram som via utskick och internet når de flesta inom cykelsporten. Självklart behöver detta ”publika protokoll” inte innehålla alla punkter utan ge en tydligare och grundligare beskrivning i de viktigaste frågorna.
- Varför inte använda Distrikt/Föreningar som ”bollplank/remissinstans” i det kontinuerliga arbetet. I dagsläget tas större förändringar i verksamheten på årsmötet. Med en bra kommunikation mellan styrelse och cykelsverige kan idéer få tummen upp och förverkligas mycket snabbare.
- Att vi hela tiden måste mata media med information är självklart för syns man inte så finns man inte!
- Varför höja licensavgifterna på ett styrelsemöte? Detta är en fråga som jämt har stötts och blötts på förbundsmötet där ”ägarna” har fått sagt sitt. Vid styrelsemötet den 5 december -09 tog nu styrelsen beslutet att höja avgifterna. Enligt stadgarna gjorde dom inget fel men jag kan tänka mig att man inte spädde på sin popularitet ute i cykelsverige. Man undrar också om datumet för beslutet var noga planerat då tidsfristen
för att lämna motioner till årsmötet gick ut den 1 december!

Ekonomi:
I den bästa av alla världar ska man inte behöva tänka på detta problem men tyvärr ser verkligen ut på ett annat sätt.
- Intensifiera sponsorarbetet nu! Självklart är jag medveten om att vi befinner oss i en lågkonjunktur men Förbundet måste kavla upp ärmarna och verkligen jobba hårt i denna fråga. Jag ser detta som en överlevnadsfråga då Förbundet inte enbart kan lita på RF:s stöd och fortsätta dränera Distrikts/Föreningars/Arrangörers/Cyklisters plånbok så fort som inte finanserna går ihop! Kanske finns en handlingsplan för denna fråga men i så fall är den inte kommunicerad.
- En översyn av organisationen är nödvändig. Har vi rätt besättning och jobbar vi med rätt saker vid rätt tidpunkt?
- Den svaga ekonomiska styrningen har inneburit överdrag i kommittéernas budgetar i parti och minut. Som exempel har Elitkommittén förbrukat 493 000 kr mer än budgeterat medel under 2009!
- Telefonkostnader på drygt 144 000 kr under 2009, hur lyckas man med det?
- Den ojämna fördelningen av förbundets pengar är förbluffande. Som exempel kan vi ta styrelsens förslag, Inför 2010, för Bredd- och Motionskommittén där de föreslås få 100 000 kr och Rekryteringskommittén 60 000 kr. Hur ska man kunna planera och genomföra vettiga aktiviteter runt om i Sverige med denna budget? Som jämförelse har dessa två kommittéer tillsammans ungefär samma summa pengar som man under 2009 drog över budgeten under punkten ”Driftkostnader fordon”!
- Oförmågan att aktivt dra nytta av våra fantastiska framgångar på tävlingsbanorna de senaste åren, både ekonomiskt och medialt, vittnar om ett Förbund och framförallt ett ledarskap utan ambitioner och handlingskraft!

Rekrytering:
Denna punkt blir ganska ”bred” men jag tycker alla dessa frågeställningar på ett eller annat sätt hör till rekrytering.
- Det är viktigt att det skapas fysiska resurser för att stödja föreningarnas arbete i rekryteringsfrågor såväl när det gäller cyklister som ledare.
- Vi måste tillsammans arbeta ännu aktivare med att öka intresset för cykel som motionsform.
- Utveckla tävlings- och motionsprogrammet med fler och bättre arrangemang. Kom ihåg att en stor del av Förbundets budget kommer via sanktionsavgifter.
- Förstärk den positiva utvecklingen som svensk veteranverksamhet har haft genom att göra fysiska och ekonomiska insatser.
- Det är ganska uppenbart att om vi inte satsar på rekrytering så har vi inga cyklister att skicka till VM om 10-15 år.

Ovanstående arbetsuppgifter/projekt under punkten rekrytering är livsviktiga för svensk cykel och bör snarast skötas av anställd/betald personal. Ska man jobba seriöst med dessa frågor kan det inte vara rätt att våra styrelseledamöter är tvingade att lägga kopiöst mycket ideell tid för att kunna genomföra sina idéer/projekt. Jag vet vad jag pratar om eftersom jag själv la ner hundratals timmar för att få Hemglasstrampet att fungera. En omfördelning av Förbundets arbetsinsatser är i mitt tycke nödvändigt!

Elitverksamhet:
- En grundlig genomgång av all landslagsverksamhet bör göras. Hur når vi störst framgång med den ekonomi vi har?
- När Förbundet väl lyckats attrahera sponsorer är det naturligt att en stor del av dessa pengar öronmärks för elitsatsningar.
- En utveckling av cuperna i många av disciplinerna känns nödvändig. Fortfarande känns våra cuptävlingar alltför lika de ordinära tävlingarna. Ska cuperna leva kvar måste Förbundet satsa mer annars är det lika bra att lägga ner dessa.

Visioner:
Bredd- och Motionskommittén har med god framgång startat upp Cykelns Dag. Varför inte göra denna dag till en årlig återkommande manifestation för svensk cykel. En dag då alla föreningar och dess medlemmar kraftsamlar för att skapa PR för svensk cykel och locka in fler i cykelfamiljen. I arrangemangen kan det ingå rekryteringslopp för barn, motionstur för vuxna, information om den lokala föreningen och dess verksamhet, presentation av elitlag m.m. m.m. För att genomföra detta krävs självfallet både rikstäckande samarbetspartner såväl som lokala aktörer.

Är det inte dags för Sverige att arrangera ett stort mästerskap? Varför inte undersöka möjligheterna för ett Cykelcross VM i södra delarna av vårt land. Rätt förvaltat kan detta, förutom möjligheten för svensk cykel att visa upp sig på världskartan, innebära att vi kan finna samarbetspartner som både kan sponsra arrangemanget och landslagverksamhet. Självfallet kommer marknaden för nya samarbetspartner att öka markant då vi har minst hela Europa som arbetsfält.

Till sist en lite fundering…
Som medlem i Bancykelklubben har jag förundrats vilket minimalt intresse som Svenska Cykelförbundet har visat för velodromen som nu står klar i Falun. Denna anläggning har skapat perfekta träningsmöjligheter som våra cyklister kan nyttja året runt.
Man kan också undra när Bancykel har gjort sig förtjänt av att få vara med under fliken ”grenar” på Förbundets hemsida!

Med vänliga Cykelhälsningar
PeO Johansson, Tranås

Mitt Cykel CV
- Aktiv landsvägscyklist i 17 år.
- Ordförande i Kopparbergs CK i 7 år
- Aktiv som ledare på Förenings och Distriktsnivå under mer än 10 år
- Konsulent på Svenska Cykelförbundet 1989-1990
- Förbundskapten för juniorlandslaget på landsväg 1991
- Truppledare till bl.a. Junior VM och Ungdoms OS
- Förbundets ansvarige för Tjejtrampet under 2 år
- Tävlingsledare för bl.a. Svealandsmästerskap, Svenska Veteranmästerskap och Kortbane SM
- Styrelseledamot i Svenska Cykelförbundet vid två tillfällen de senaste 15 åren
- Ansvarig för Hemglasstrampet
- Materialchef Post Girot Open
- En av initiativtagarna till Bancykelklubben
- Under 15 år som Cykelspeaker har jag i nuläget bevittnat drygt 320 tävlingar
- I dagsläget är jag suppleant i Smålands CF, Sekreterare i Bancykelklubben och medlem i Kopparbergs CK

CITAT SLUT

Årsmöte sker 13 mars 2010 i Stockholm

Vote för PEO!

Garry Jones
Ordförande Dalarna Cykelförbund.

Senast redigerad av en moderator:
Vote för Peo
Eller iaf en sammanfattning på en statusrad på fejan. detta är ju omänskligt.

Björn72 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man få detta inlägg på twitter istället?

Vote för Peo
Twitter versionen:

Peo för presidenten!

Sammanfattning.
Peo har varit verksam inom svensk cykel från många olika sidor under 30 år. Han har mycket kunskap och erfarenhet och har aldrig varit i bråk med någon. Han har mycket respekt från ledare, cyklister och cykelbranschen. Han har vittnat från nära höll hur nuvarande styrelsen inte satsa framåt och hur man slår ner på de som tar initiativ och skapar.

Han har kunskap, kontakter och enagemang. Han vill bli ordförande i SCF, han vill hjälpa cyklister och ledare skapar framtid. Han vill lyssna på alla och han anser att förbundet måste bli mer öppen och satsar budgeten mer rättvis mellan grenarna. Han har ett stort stöd men vissa bakåtsträvande starka personer gör allt de kan för att behålla sin egen makt och inflytande. Trenden måste brytas. VOTE FOR PEO!

De med makten vill ha kvar makten och det är mer viktigt än verksamheten för några personer. Några av dessa har otrolig mycket makt via att samla på sig föreningars röstar inom sina distrikt. Bottom line för att bryta trenden är att får mer personer att bli engagerat because "The turkey does not vote for Christmas".

"Vem som helst" får inte rösta. Men alla kan vara med och påverka. Varje förening har en röst. Har du åsikter kan du göra de hörda inom din förening och inom din distrikt.

Senast redigerad av en moderator:
Vote för Peo
vote-for-pedro.jpg ht=300

Vote för Peo
Han mår har varit lvg åkare men han var cyklist under 70 och 80 talet. Han har däremot mycket kunskap om mtb, cyclocross, para, bana och alla andra grener.

Kuriösa om Peo: Han träffade sin fru på Lil-Babs "Vem Tar Vem" och var det enda under showens historia som gifte sig med tjejen som blev valde. Lil-Babs t o m sjöng på brollopet.

Kanske något för förbundets årsmöte. Kandidaterna till ordförandeposten bakom en vägg, ombuden ställer frågorna och så väljer man ordförandekandidaten som har de bästa svaren.

Vote för Peo
GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
> Kuriösa om Peo: Han träffade sin fru på
> Lil-Babs "Vem Tar Vem" och var det enda under
> showens historia som gifte sig med tjejen som blev
> valde. Lil-Babs t o m sjöng på brollopet.

Häpp! Det var en käck liten bit trivia!

Tillbaka
Topp