VR 2008 Sub 12 så gick det.

ÅL skrev:
-------------------------------------------------------
> Stefan, ska inte du ligga och sova och kurera din
> förkylning i stället för att chatta på Happy
> klockan 03.18 (eller håller du på att ställa
> om dygnet (Vår starttid: 03.18!! )) :-)
>
> -Åke

Hehee, 03:18, ska man ta det som ett omen att man Ska köra!?
Jo, sova skulle vara underbart, men låg och hostade så pass att det helt enkelt inte var ngn idé att försöka sova.
Det ska väl mycket till innan jag verkligen ställer in VR, men det får nog bli stopp o vila i varje depå i år. En satsning på att få så mycket valuta för pengarna som möjligt :)
Ska försöka köra Destination Nynäshamn den 31 Maj, det får avgöra satsningen inför VR.

ÅL skrev:

>
> Är det någon i denna klunga som ska åka Siljan
> Runt? Ska vi försöka starta samtidigt/köra
> tillsammans?
>
> -Åke

Det är mycket möjligt att jag kör Siljan Runt, ska nog vara i Falun den helgen, så det är lika bra att passa på.

/Henrik

Gruppen fn:
1 Ala (Andreas),Växjö, Anmäld, betald
2 bengt (Bengt),Borlänge, Anmäld och betald
3 Johan_ (Johan), Stockholm, Anmäd, betald Sub 11
4 Laser (Lars), Stockholm, Anmäld, betald Sub 11
5 s-o (Sven-Olof), Sundsvall, Anmäld, betald
6 viperi (Anders), Göteborg, Anmäld och betalt

9 Kaj a (Kaj), Uppsala Anmäld och betald
10 Jana a -Kajs syster, Kalmar, Anmäld och betalt
12 den långe (Mattias),Ekerö, Anmäld och betald
13 Placebo (Henrik), Trollhättan , Anmäld och betald
14 Stefan_Nhn (Stefan), Nynäshamn, Anmäld och betald
15 ÅL (Åke), Leksand, Anmäld och betalt

17 Anton (Alas kompis), Växjö, Anmäld, betald
18 Erik (Bengts kompis), Gävle, Anmäld och betald

Tillkommit men inte gett sig tilkänna här i tråden är tre st.

Vill byta till oss är kanzeon sub11 och seCAck.

Planeringen fn är att Sub12 ska stanna på alla kontroller och äta lasagne i Hjo. Någon däremot?

Mitt önskmål är att vi (sub12-gänget) stannar i varannan depå de första 2/3-delarna av loppet (Gränna, Fagerhult och Karslbor) och lite tätare sista 1/3-delen. Jönköping är väl en depå som ska ta "evigheter" enligt en del. Jag körde varannan depå förra året och det fungerade utmärkt för min del.

Stefan_Nhn skrev:
> Mitt önskmål är att vi (sub12-gänget) stannar
> i varannan depå de första 2/3-delarna av loppet
> (Gränna, Fagerhult och Karslbor) och lite tätare
> sista 1/3-delen. Jönköping är väl en depå som
> ska ta "evigheter" enligt en del. Jag körde
> varannan depå förra året och det fungerade
> utmärkt för min del.

Tycker att det låter som en vettig strategi.

/Henrik

Tycker också vi kan hoppa vissa depåer, framför allt de "stora" matdepåerna. Jag tänkte köra medhavda energikakor och på så vis endast/(mestadels) tanka vatten här och var.

Hellre det och lägre fart än många/långa pauser med följd at vi måste stå på pedalerna och spurta runt pölen :-)

Kul att några håller med mig om depåstrategin.
Ett 10-minutersstopp i varannan depå ger ett rullsnitt på ca 26,6 km/h och om vi ska stanna ca 10 minuter i varje depå så stiger rullsnittet till ca 28,8 km/h.
Att stanna i varannan depå är väl inte "heligt" på något sätt, utan behöver någon stanna och tanka vatten/sportdryck/energi så gör vi givetvis det.

http://raymond.bergmark.googlepages.com/home kan ni tanka ner en excel-fil "Idealtider" som finns under rubriken "Cykling".

Håller med föregående användare om depåstrategin. Eftersom det är min första runda har jag ingen erfarenhet av att stanna på depåer. Tänker i synnerhet på kisspauser. Personligen tänker jag köra med Camelback + två flaskor och kommer förmodligen bara behöva fylla 1 ggn.

Vet inte riktigt hur jag skall lösa boende. Någon som har erfarenhet av bo i sporthall, vandrahem eller i egen bil, och var?

Då de flesta bor geografiskt långt ifrån varandra, skulle det kanske vara en bra ideé att köra ett gemensamt motionslopp och träna klungkörning.

Tyvärr boys & girls. Jag har nu bestämt mig för att stå över årets VR :(
Skilsmässa och flytt har tagit alldeles för mycket tid och ork, så en tur runt sjön skulle bli allt utom angenäm.
Kanske syns vi på något kortare motionslopp eller utflykter senare i sommar!?

Stefan: tråkigt att du måste ge upp årets försök, men jag förstår dig!
Själv har jag hojat rätt mycket på sistone, och kan i dagsläget äntligen dra ifrån små barn med stödhjul och mycket gamla damer. Skämt åsido känner jag mig glad och hoppfull men inte särskilt fixerad vid tiden.
Är det någon som skall resa ner från Stockholm? Samåkningsmöjlighet?
/Mattias

den långe skrev:
> Stefan: tråkigt att du måste ge upp årets
> försök, men jag förstår dig!
> Själv har jag hojat rätt mycket på sistone, och
> kan i dagsläget äntligen dra ifrån små barn
> med stödhjul och mycket gamla damer. Skämt
> åsido känner jag mig glad och hoppfull men inte
> särskilt fixerad vid tiden.
> Är det någon som skall resa ner från Stockholm?
> Samåkningsmöjlighet?
> /Mattias

Tja jag ska åka ner från Stockholm. Samåker gärna. Har du fixat någonstans att bo ännu (det har inte jag)?

/Johan

Jag måste också hoppa av tyvärr. Har precis opererat bort blindtarmen. Blir för stort träningsbortfall för nära loppet...

/laser

Johan_ skrev:

> Tja jag ska åka ner från Stockholm. Samåker
> gärna. Har du fixat någonstans att bo ännu (det
> har inte jag)?
>
> /Johan

Det har jag inte ännu, men har goda erfarenheter av att hyra in mig privat i Motala. Är du intresserad?
Mattias

Gruppen fn:
1 Ala (Andreas),Växjö, Anmäld, betald
2 bengt (Bengt),Borlänge, Anmäld och betald
3 Johan_ (Johan), Stockholm, Anmäd, betald Sub 11
5 s-o (Sven-Olof), Sundsvall, Anmäld, betald
6 viperi (Anders), Göteborg, Anmäld och betalt
9 Kaj a (Kaj), Uppsala Anmäld och betald
10 Jana a -Kajs syster, Kalmar, Anmäld och betalt
12 den långe (Mattias),Ekerö, Anmäld och betald
13 Placebo (Henrik), Trollhättan , Anmäld och betald
15 ÅL (Åke), Leksand, Anmäld och betalt
17 Anton (Alas kompis), Växjö, Anmäld, betald
18 Erik (Bengts kompis), Gävle, Anmäld och betald

Tillkommit men inte gett sig tilkänna här i tråden är tre st.

Vill byta till oss är kanzeon sub11 och seCAck.

Det ser inte bra ut för Sub11 som just nu bara är Johan_ kvar

Vi som ska trampa tillsammans i Sub 12 är då 11 stycken. Av de som köpt platser av våra av olika skäl är det än ingen som visat intresse av att cykla tillsammans med oss, utan det förfaller vara löshästar. Vad som händer när man däremot har avbokningsskydd (smart) vet jag inte. Men flera för mig okända namn har smugit sig in på vårt startnummer på Vätternrundan.se

kanzeon skrev:
> ja men om det bara skulle bli jag och johan i
> sub11 så blir sub 12 fint också.

Jag tror nog att SUB 12 avspeglar mitt tempo bättre i nuläget.. Har blivit lite för mycket studier och lite för lite cyklande (pendla som jag inte gör just nu ger så många mil)

den långe: Jag drog iväg ett PM till dig ang. boende.

/Johan

Idag fick jag min Cykla med startbeviset. Nu tror jag ni vet det, men låt den inte åka ut med reklamen.

Vi borde på något vis träffas i Motala på fredagen.

Och ni som ska byta till oss hoppas jag är alerta och med på noterna.

Jag köper rött karborreband som vi kan märka oss med, i hjälmen, på tröjan etc

Jag ser erat dilemma med sub11. Jag har sett Johan_s kapacitet i höstas och hävdar fortfarande att han platsar hos niosubborna. Om han bara åker för att se och lära men ändå vill ta några järntag så är han välkommen med sub10. Vi klämmer in honom nånstans.

Med tanke på hur få vi börjar bli i sub11 funderar jag på att byta till sub10 och hänga med där så långt det håller.

/Ala

Anders H skrev:
> Jag ser erat dilemma med sub11. Jag har sett
> Johan_s kapacitet i höstas och hävdar
> fortfarande att han platsar hos niosubborna. Om
> han bara åker för att se och lära men ändå
> vill ta några järntag så är han välkommen med
> sub10. Vi klämmer in honom nånstans.

Med tanke på att jag förra året cyklade totalt 422 mil och var i ganska god form när jag körde slut på mig totalt på roslagshösten (i medvind) och att jag hittills i år bara har cyklat kring 80 mil racer. Så kommer nog sub12 bli ganska bra. (får se om det blir glida eller om man får jobba ordentligt)

/Johan

Jag börjar känna mig tveksam till om jag kommer att fixa sub 12. Förhoppningsvis oroar jag mig i onödan, men det känns ändå som att jag vill fråga mer rutinerat folk vad ni tror om mina chanser.

Dagens runda blev 171 km tur och retur Sundsvall - Bispgården. Det mesta kändes rätt ok, tills jag med ca 55 km kvar slog pannan blodig mot motvinden från helvetet. Snitthastigheten blev till sist 26,9 km/h.

Vad tror ni? Räcker tempot till, eller ska jag hårdträna intervaller de dagar som är kvar?

Höjdprofil för väg 86 mellan Sundsvall och Bispgården:
kurva.gif ht=170

/s-o

s-o: jag har själv aldrig snittat 26,9 på en såpass lång solorunda, och ändå gick det på 12 tim blankt senaste VR (06). Du är förmodligen snabbare än jag i alla fall!
/Mattias

Du oroar dig i onödan, ty farten räcker mer än väl. Det där är rena rama sub10 farten! Iofs behövde du bara ta en förning ;-) men du cyklade själv och en avsevärd del i vad som verkar ha varit en hyfsad motvind! Det är, som det ofta påpekas, en anmärkningsvärt skillnad att köra i klunga.

s-o skrev:
> Jag börjar känna mig tveksam till om jag kommer
> att fixa sub 12. Förhoppningsvis oroar jag mig i
> onödan, men det känns ändå som att jag vill
> fråga mer rutinerat folk vad ni tror om mina
> chanser.
>
> Dagens runda blev 171 km tur och retur Sundsvall -
> Bispgården. Det mesta kändes rätt ok, tills jag
> med ca 55 km kvar slog pannan blodig mot motvinden
> från helvetet. Snitthastigheten blev till sist
> 26,9 km/h.
>
> Vad tror ni? Räcker tempot till, eller ska jag
> hårdträna intervaller de dagar som är kvar?
>
> Höjdprofil för väg 86 mellan Sundsvall och
> Bispgården:
>
>
> /s-o

Tack, det låter lovande.
En av de stora nackdelarna med att träna solo är att jag som sagt inte har någon mer rutinerad cyklist att jämföra mig med, och eftersom jag nu har haft ett kort uppehåll i cyklandet (Av en ren slump blev det ca 18 års uppehåll :-) vet jag ju inte riktigt hur mycket nytta träningen har gjort.

Då ska jag bara sikta in mig på ett par motionslopp de sista helgerna innan rundan för att försöka bli hjälpligt rumsren i klungor också. Alnötrampen och Jämthjulingen borde bli lagom.

/s-o

Nu är det bara några veckor kvar, och benen känns bra. Körde en tur på 182 km med kraftig motvind första halvan i lördags, snittade 28 km/h. Börjar se fram emot Vättern mer än att skrämmas av den.

Träningen har kommit igång lite smått. 18 mil med 23 km/h i snitt. Solfan skiner o fågeldjävlarna kvittrar och suget efter att köra VR är Enormt!
Jag kommer att åka till Motala och Om det är kaaanonväder så kommer jag att köra. Om jag kör så blir det "myspystempo" och stopp i depåer efter behov.
Är det sämre väder så somnar jag om och tar sedan en promenad i Motala och kanske tar en pilsner eller 2.

I går gjorde jag en rejäl uppvärmningsrunda: solokörning runt Mälaren 33 mil. Vilken dag, vilken cykelextas! Ryggen funkade riktigt bra liksom strategin att hålla igen i uppförsbackarna för att orka med högre snittfart (som i och för sig är pinsamt låg, men målet med rundan var att njuta och att försöka att ha krafter kvar på slutet.) Det fina med Mälarrundan är att VR känns så kort efteråt:)
/Mattias

"uppvärmningsrunda" hrrfm =-/ Kul att det gick bra :D
Ja, VR är ju ca 10% kortare, dvs "bara" 30 mil :-)

Själv kör jag intesnivt på mina 4,5 milsrundor så ofta jag kan. Ska slänga in en 10-milare i helgen + en i början av veckan som kommer.

Skämt åsido, "uppvärmningsrunda" är nog precis rätt ord, för när jag sedan hade sovit 3,5 timme vaknade jag med puls omkring 80 och varm i hela kroppen. Tyder möjligen på att jag hade utnyttjat min stackars kropp lite väl hårt.
Men kul var det!
Mattias

Jag ska köra mitt genrep på lördag, 159 km Siljan Runt. Min plan är att starta i måttlig fart och kolla om man kan öka på slutet. Jag tänker också testa om 4 * 750 ml vätska räcker. (I så fall blir det inget stopp) Om vind och väder är gynnsamt och jag träffar på någon snäll klunga hoppas jag på en tid under 5½ timme (5:18 ger 30 km/h. Det vore skoj!)

Känslan efter lördagen bestämmer sedan min "svansföring" inför SUB12 -äventyret.

En fråga dock: Hur ska man träna sista veckan före VR? Intervall/mala? kort/långt? vila x antal dagar? Tips mottages tacksamt

ÅL skrev:
[...]
> En fråga dock: Hur ska man träna sista veckan
> före VR? Intervall/mala? kort/långt? vila x
> antal dagar? Tips mottages tacksamt

Jag har vilat 3-4 dagar innan de båda gångerna jag har kört och det har funkat bra. Bra kompromiss mellan att vila sig ur form och att komma sliten till start tycker jag. Kanske inte den mest mördande träningen 4 dagar innan heller..

Hoppas att det hjälper något..

Jag tar sista tyngre träningspasset på måndag, sedan blir det "aktiv" vila fram till rundan. Med aktiv vila menar jag att man håller igång med promenader, lättare cykelturer m.m.

Min fullständigt improviserade plan är att köra en halvhård femmil på måndag morgon, en lätt femmil på tisdag eftermiddag (Vi på jobbet ska iväg till en konferensgård fem mil inåt landet och planera inför hösten, så sträckorna gav sig själva :-), och sedan bara ta det lugnt fram till rundan. På torsdag kväll kommer jag till Motala, och sedan lallar jag runt där utan större mål och mening tills det är dags för start.

När kommer ni dit? Var ska ni bo? Var samlas vi och snackar ihop oss? Vilka tydliga kännetecken bör vi ha för att hålla ihop klungan under rundan?

/s-o -- många frågor blir det ...

Jag ska gå ut i EM och titta efter rött kardborre vi kan sätta en snutt av bak på hjälmen.
Sen skulle många ha lika tröjor om den kommer.

Jag ska bo i hyrstuga en mil norrut från Motala. Vi dyker väl upp vid ett två och går direkt och hämtar nummerlappar.

Ska vi träffas någonstns sedan. kanske 4 5 6 tiden.

Om alla som vill skickar PM med ert mobilnummer till mig så kan jag göra en lista och PM a. tillbaks så kan vi nå varandra i Motala.

Oh Captain my Captain. SUB12 har känts lite chefslöst ett tag. Bra att du tar tag i detta Bengt. Hoppas det blir lite aktivitet i tråden nu när det bara är dagar kvar.

Stefan, synd om du måste ställa in. Vi lovar att sucka och pusta för dig med!

Jag har skickat memo till Bengt och ser fram mot att träffas fredag kväll i Motala. CU

Alla får var sin bit med rött kardborreband, att sätta bak på hjälmen och i övrigt enligt eget önskemål t.ex på cykeln.
Utdelas av mig vid träff på sena eftermiddagen eller som reserv vid starten.

Har till min fasa sett att man ska checka in vid starten, senast en timme innan, alltså 02:18.

Tydligen kan man fylla på vätska där. Är det någon veteran som vet något om den "mindre frukost" som finns på start området. Vad består den av, kostar det?

Om det regnar tänker jag trampa runt i cykelbilen "RAPID" som jag byggt efter ritningar jag köpt hos Clas Ohlsson i Insjön innan dom blev börsnoterade. Den kan väl ändå inte räknas som liggcykle.

Den där incheckningen en timme innan start känner jag inte igen från mina två tidigare VR. Inte heller någon frukost. Jag har bara rullat in nån halvtimma före start, fyllt flaskorna och kollat läget lite.
Det blir kul att ses i Motala på fredag! Jag kör ner i bil tillsammans med Johan_ och bang och hans flickvän. Vi bor på olika ställen. Skickar PM till bengt med mitt mobilnummer.
/Mattias

PRESS STOP
Det är ingen incheckning vid starten 1 timma innan, som bengt trodde. Det är nummerlappsutlämning som kan ske senast då, men det gör vi ju kvällen innan. 15 min före start är det belysningskontroll vid starten (fast jag har inte sett någon som kollar).
Mattias

Jag är inte erfaren på VR men jag kan läsa. På sidan 61 i Cykla andra stycket. Starten. Du ska vara på startplatsen Vintergatan 15, senast 60 min före start..... osv 15 min innan start ska du infinna dig i startfållan.

Men checkar man inte in så följer jag erfarnas råd, sovmorgon är aldrig fel...

Och om frukost på startplasen står på sidan 60, men bäst att satsa på egen.

bengt skrev:
> Jag är inte erfaren på VR men jag kan läsa. På
> sidan 61 i Cykla andra stycket. Starten. Du ska
> vara på startplatsen Vintergatan 15, senast 60
> min före start..... osv 15 min innan start ska du
> infinna dig i startfållan.
Förlåt, Bengt, det var inte meningen att vara besserwisser:) Jag har inte varit med om detta förr, det står inte på startbeviset och inte på hemsidan heller, så vi får väl kolla upp med arrangören. Men eftersom det finns en regel att men kan hämta nummerlapp på torget fram till 60 min före start, och torget ligger en bit ifrån starten så verkar det inte riktigt stämma.
När ska vi träffas på fredag? Ska vi äta middag ihop?
Mattias

Skönt att skrivs i den här tråden igen.

Hur blir det med taktiken och depåstoppen?
Cyklade för ca två veckor sedan och höll ungefär 28,3 km/h i snitt, men hann bli förkyld under förra veckan. Igårs cykeltur landade på ca 26 km/h i snitt, dock ensam på en sträcka av 175 km som var väldigt backigt på slutet och motvind de sista 60 km. Lite orolig för om jag klarar 300 km med en snitt på 27 km/h.

Jag låg tyvärr bara på ca 24 km/tim när jag cyklade solo i helgen, på en sträck av ca 18 mil o tre stopp,så jag platsar inte i denna gruppen. Har tränat mindre än planerat pga muskelbristning i vaden :(.
Tänker satsa på ännu tidigare starttid än er så vi kanske ses på vägen :) när ni "blåser" förbi.

Tillbaka
Topp