VR 2008 Sub 12 så gick det.

bengt

Ny medlem
Egen tråd för Vättern 2008 Sub 11 Jag drar med 12 också får vi väl se hur vi gör.

Ni som fortfarande vill ansluta er, hör av er till Bengt för att få anmälningsnummer.

Jag är nybörjare så om någon mer erfaren vill ta stafettpinnen från mig så är ni välkomna.
vi kommer snegla på dom andra och även gamla trådar får vi se hur det går.
Själv känner jag för att stanna fler gg antingen jag vill eller inte. Likaså sneglar jag på dom andra och röstar för tidig morgonstart hellre än kvällstart. Mer om det senare.
Jag är ingen tränare, ingen lagledare och inte heller någon coach, så jag kommer inte vara särskilt drivande. Ibland har jag inte heller tid, mellan Happy måste jag jobba och helst cykla.
Jag förbehåller mig också rätten att hoppa av, vilket inte är min avsikt för då hade jag inte gjort tråden, men man vet aldrig vad som händer.

Skriv hur mycket er cykel väger, principen är att ju tyngre cykel ju mindre måste ni dra och ju lättare desto mer måste ni dra. (min väger 1435 gr). Om man jobbar på posten får man dra jättemycket.

Dessa har jag lyckats identifiera än, men jag det är nog listigt om alla ni goda vänner som är med, på listan skriver i tråden och bekräftar ert önskemål att vara med.

Jag är med

Ni andra och alla som vill hoppa på VÄLKOMNA.

SUB11 (12) Vättern 2008
1 Ala
2 bengt (Bengt)
3 Johan_ (eventuellt)
4 Laser
5 s-o
6 viperi
7 Bruse ?

Senast redigerad av en moderator:
bengt skrev:
-------------------------------------------------------
>
> SUB11 (12) Vättern 2008
> 1 Ala
> 2 bengt (Bengt)
> 3 Johan_ (eventuellt)
> 4 Laser
> 5 s-o
> 6 viperi
> 7 Bruse ?
8 precious
9 pers

bengt skrev:

> Skriv hur mycket er cykel väger, principen är
> att ju tyngre cykel ju mindre måste ni dra och ju
> lättare desto mer måste ni dra. (min väger 1435
> gr).

Med så lätt hoj får du nog dra hela varvet.

Bra att nån tar tag i det här lite mer än vad det var innan. :-) Jag har aldrig cyklat vättern men några motionslopp har det blivit i år så lite rutin vad det gäller klungkörning har man fått. Eftersom det har blivit en sub 11-12 så kan du stryka det där eventuellt från min sida. Jag var fundersam om jag skulle greja det på 11 h eller om jag behövde planera in längre tid för att ta mig runt.

Tror min racer väger runt 8,5 kg men med den mängd extraslangar som jag behöver ha med mig för att klara hela varvet så är jag nog uppe över 9 kg (lite sur över de senaste 4 punkorna på 50 mil)

/Johan

Lillsyrran har kommit på att vi ska göra klassikern... Att hänga på i happy-sub11/12 blir nog lämpligt för oss.
> > SUB11 (12) Vättern 2008
> 1 Ala
> 2 bengt (Bengt)
> 3 Johan_ (eventuellt)
> 4 Laser
> 5 s-o
> 6 viperi
> 7 Bruse ?
> 8 precious
> 9 pers
10 Kaj a
11 Jana a -Kajs syster

bengt skrev:
> Skriv hur mycket er cykel väger, principen är
> att ju tyngre cykel ju mindre måste ni dra och ju
> lättare desto mer måste ni dra. (min väger 1435
> gr).

Min cykel är varken levererad eller ihopskruvad än. Innebär det att jag måste dra extra mycket, eller får jag kanske till och med ta med mig en bogserlina till Motala? :-)

> Dessa har jag lyckats identifiera än, men jag det
> är nog listigt om alla ni goda vänner som är
> med, på listan skriver i tråden och bekräftar
> ert önskemål att vara med.

Jag är med. Visserligen är jag i monumentalt dålig form just nu, men höstträningen har ju bara precis börjat.

/s-o

Är det bara nybörjare här eller några vätternrävar.
Jag planerar för min tredje runda och vill nu gå under elva timmar. Det låter enkelt i teorin... 30 km/h hela tiden och nästan en timme till pauser. Den verklighet jag upplevt på mina två rundor är dock lite annorlunda. Första året baar gled jag runt och mysåkte. I år körde jag på 12 h 20 minuter. Detta inkluderade en nästan timmeslång paus i Hjo (där jag egentligen inte skulle stannat) eftersom kroppen inte höll. För dåligt tränad i rygg och axlar.

Min strategi för att gå under elva timmar (helst rejält under) är väl i nuläget ungefär så här.

Träning:

Cykla minst 150 mil innan under 2008. Gärna 200 mil men jag vet att det är väldigt optimistiskt. 100 mil är ett absolut minimum.

Basrunda på ca 6 mil att köra under veckan, typ två gånger.

Mer riktigt långa träningskörningar, 15 mil och mer.

Lite mer hårda pass med mer mjölksyra, uppförsbackar och tunga växlar.

Cykla ringsjön runt och ev. halvvättern som uppladdning.

Framförallt hålla igång under vintern med löpning, rullskidor (ev) och MTB-cykling.

Loppet:

Stanna på 4 ställen: Gränna, Fagerhult, Karlsborg och Hammarsundet. Snabba stopp. Äter bars och geler efter vägen.

Hitta en bra grupp att köra med och ta lite förning ;-) Gärna köra med gruppen lite innan.

Eventuellt lite senare start så att man slipper lysena.

Starta relativt lugnt de första milen och sedan försöka hålla en snittfart runt eller strax över 30 km/h och naturligtvis låta farten variera en aning beroende på förutsättningarna för stunden.

Men jag är absolut ingen expert och har långt från järnfysik.

/Ala

> > SUB11 (12) Vättern 2008
> 1 Ala
> 2 bengt (Bengt)
> 3 Johan_ (eventuellt)
> 4 Laser
> 5 s-o
> 6 viperi
> 7 Bruse ?
> 8 precious
> 9 pers
>10 Kaj a
>11 Jana a -Kajs syster
12 Mr Scott

Då har vi alltså redan

SUB11 (12) Vättern 2008
1 Ala klar
2 bengt (Bengt) klar
3 Johan_ klar
4 Laser
5 s-o klar
6 viperi
7 Bruse ?
8 precious klar
9 pers klar
10 Kaj a klar
11 Jana a -Kajs syster klar
12 Mr Scott klar

Bra skrivet av Ala och då minst en "veteran"

bengt skrev:

> Bra skrivet av Ala och då minst en "veteran"

Veteran...jaja... cyklar bäst som cyklar sist!

Count me in.

Jag tänkte låta pendlingen stå för vardagsträningen (25 km enkel väg, 10 mil i veckan) och försöka dra ut på säsongen så mycket det går med varma kläder och lite vilja. Sen tugga trainer under vintern och komma ut igen så tidigt som möjligt i vår. Detta uppblandat med nån löptur lite då och då och lite längre cykelpass (4-6 mil) på helgerna när övriga schemat tillåter det.

Det svåraste kommer bli att hitta tid till de lite längre rundorna som kommer behövas i vår, men det ska nog lösa sig.

Nybörjare på vättern, körde Siljan i år som första och enda motionslopp hittills. Tänkte bättra på klungvanan med Roslagshösten i år och Roslagsvåren och Siljan nästa år.

Lyckas jag med det borde jag lyckas med sub 11 och ha kul samtidigt...

/Laser

Detta verkar vara något för mig! Jag startade förra årets Sub11-tråd, men sedan sket sig det mesta: jag hade inte tid att träna med de andra och i april fick jag diskbråck. Cykelstina tog över kaptenskapet väldigt proffsigt och hela satsningen blev nog lite väl seriös i min smak. Pga ryggen fick jag ställa in. Nu är jag bättre och kan kanske hänga på er grupp under VR 2008. Kanske kommer ryggen att tvinga mig till fler korta stopp än ni vill göra, men då får jag släppa er.
Jag har samma erfarenhet och tempo som Ala, två rundor, senast 12.00 tim. Arbetspendlar på racer/cross så mycket jag kan, även vinter, 25 km enkel väg, men har minimalt med tillfällen till extra långturer. Det brukar gå att mala på ändå, huvudsaken är att man har kul.
Efter förra årets runda insåg jag att det inte krävs så mycket för att bättra på tiden ner mot 11 tim - det viktiga är att man fortfarande har kompisar att köra med under loppets andra halva då det kan vara väldigt splittrat och kroppen är trött. Tolvtimmarsrundan solokörde jag från Hjo efter mindre genomklappning och snittfarten rasade. Om vi kan hänga ihop hyfsat under loppet så är det nog inte så kinkigt med detaljerade delmål under resan. Det är viktigare att vara flexibel och kunna kommunicera inom gruppen.
Bengt: håller du koll på bra starttider så att vi kan göra gemensam anmälan?
/Mattias

SUB11 (12) Vättern 2008
1 Ala
2 bengt (Bengt)
3 Johan_ (eventuellt)
4 Laser
5 s-o
6 viperi
7 Bruse ?
8 precious
9 pers
10 Kaj a
11 Jana a -Kajs syster
12 Mr Scott
13 Den långe (Mattias)

"Bengt: håller du koll på bra starttider så att vi kan göra gemensam anmälan?"

jag har försökt läsa in mig på VR:s hemsida men är inte alls med på anmälningsprcessen- så om någom kan bistå med fakta så underlättar det för oss alla.

Jag tror jag förstått att vi ska göra en s.k gruppanmnälan men är inte klar med hur det går till.

För att få en viss önskad starttid måste vi anmäla oss en viss dag tror jag, men är inte säker.

Jag vill starta på morgonen helst eftr 04:00, men är anpassningsbar. Jag vill inte starta på kvällen.

Vad vill Ni?

För att göra en gruppanmälan för en viss starttid gör man så här: en person (Bengt) gör en egen anmälan på nätet och lägger sedan ut sitt anmälningsnummer (överst i formuläret) i den här tråden. Alla som vill starta tillsammans skriver in samma anmälningsnummer i sina anmälningar. Vi får den starttid som gäller när sista personen har anmält och betalt. När vi tycker att starttiden är bra (omkring 4.00 är OK) så tar du bort anmälningsnumret ur tråden. Man får kolla på VR's hemsida hur det går med starttider och anmälningar. För att få starta omkring 4.00 skall vi kryssa i "sen start" och försöka avsluta det hela när anmälningarna nått fram dit.
Bengt som startade tråden får redigera rubriken eller första inlägget med information om anmälningsstart, anmälningsnummer och så småningom stängd anmälan.
Tips till alla: köp försäkringen Startklar - pengarna tillbaka om man (som jag i år) inte kan starta av medicinska skäl.
/Mattias

Här är vi nu
SUB11 (12) Vättern 2008
1 Ala klar
2 bengt (Bengt) klar
3 Johan_ klar
4 Laser kla
5 s-o klar
6 viperi
7 Bruse ?
8 precious klar
9 pers klar
10 Kaj a klar
12 Mr Scott klar
13 den långe (Mattias)

OBS kisspauser efter behov (göteborgsvits nästan)

Min ide är att alla Sub 11 och sub 12 anmäler sig här och sen får erfarenhet vilja och styrka se hur vi hänger ihop dlear vi på oss gör vi det i klungor.

Om några känner sig starka sen och vill dra iväg tillsammans så är det OK. Och men att helst ingen blir lämnad efter, så splittar vi så gör vi det i grupper, sammanhållning och kamratskap gör mycket. Om någon släpper snart pga att man inte vet vad som händer, har vi fått gemenskap och peppning fram dit i vart fall. Men hoppas att det inte ska gå så.

Efter som det tydligen är lätt att tappa varandra vid kontrollerna så försöker vi hitta på något. Det är nog bra att man har med sig bars och gel så vi kan skippa några.

Om ingen säger emot siktar vi på start kl 4. Hur gör jag då för att få till starttiden.
Alla måste ha anmält sig och betalat utom jag? När jag betalar får vi starttid och anmälan går igenom. Men hur vet jag när det är, har inte lyckats surfa fram någon sida på VR:s hemsida med starttider än.
Kan någon gammal Happy subveteran förklara.
Och när börjar det bli tid ,är det nu, eller är det sen eller. Ibland måste jag jobba, så jag numer inte har superkoll 100%.
Själv har jag kommit igång med träningen men kan inte jobbpendla så jag får cykla på fritiden.
Om jag får ha hälsan kör jag på var tredje dag fram till starten. Ska försöka bättra kvaliten på träningen hur man nu gör det. Just nu gäller naturliga intervaller på MTB:n, men jag måste öka benstyrkan och lära min hålla högre tempo.
Mitt längsta och nästan ända lvg-lopp är Världdsarvsloppet 7 mil, men då fick jag lära mig hur bra det var att ligga på rulle. Och hur kass det var att sen ligga ensam.

Men nu nu tomskriver jag för att visa att tråden lever. osv osv

SUB11 lives kom igen. Vi höres och synes

Hej Bengt!
Så här skrev Leo förra året att vi skulle göra:

"Ja, det är nog lagom tid att börja anmälningen, 03.45. Håll blankettnumret för gruppanmälan synligt i första inlägget i den här tråden i en vecka eller två, tills tiden är 03.58-04.00, sedan tar du och "stänger" anmälan genom att ta bort blankettnumret. Om numret är tillgängligt längre tid så får man senare starttid, då starttiden spikas efter att sista man/kvinna anmält sig med samma gruppanmälningsblankettnummer.

Det som anmäler sig först får blankettnumret, dvs den långe anmäler sig som teamleader och lägger därefter upp numret här. "

Min roll förra året är alltså din i år!
Lycka till!
Mattias

Här är vi nu
SUB11 (12) Vättern 2008
1 Ala klar
2 bengt (Bengt) klar
3 Johan_ klar
4 Laser kla
5 s-o klar
6 viperi
7 Bruse ?
8 precious klar
9 pers klar
10 Kaj a klar
12 Mr Scott klar
13 den långe (Mattias)
14 Placebo (Henrik)

Huereka det stod ju på första sidan:
VÄTTERNRUNDAN 13-14 juni 2008
273 dagar kvar
Antal anmälda 2277. Tidig start ca: 20:56 och sen start ca: <B> 02:44 </B>. Välkommen med din anmälan!

Observera att 02:44 står i fet stil <I>(nästan alltså)<I/> C:

Ni får ursäkta, men jag förstår inte vad klar betyder då jag inte hittar något anmälningsnummer?

SUB11 (12) Vättern 2008
1 Ala klar
2 bengt (Bengt) klar
3 Johan_ klar
4 Laser klar
5 s-o klar
6 viperi klar
7 Bruse ?
8 precious klar
9 pers klar
10 Kaj a klar
12 Mr Scott klar
13 den långe (Mattias) klar
14 Placebo (Henrik) klar
Hej, det är jag som skriver dit det.
Så här skrev jag förut "men jag det är nog listigt om alla ni goda vänner som är med, på listan skriver i tråden och bekräftar ert önskemål att vara med."

Men det betyder inget för det är internet och det är frivilligt, men nu får du ditt klar du med.

Sen ska jag skaffa anmälningsnummer och då anmäler vi oss, men det dröjer nog lite om vi är överäns om att starta vid 4-tiden om dom alls kommr dit annars får vi starta lite tidgare.

Men det är bra om alla ni som är med tramsar lite i tråden då och då så den inte hamnar för långt ner.

Är det inte väldigt sent att börja vid 4-tiden? Har hört att de flesta snabbåkare väljer sen start. Det i sin tur innebär att man blir ikappåkta av någon snabbare klunga som riskerar att splittra vår klunga.

OK ska vi satsa på lite tidigare då tex kl 3 Jag bestämmer inget, vi tar in alla synpunkter och sen samsas vi om något. Dock är kvällsstart inte aktuell för min del.

Tiden står fortfarande på 02:44

Vi blir omkörda hela tiden i vilket fall som helst. Jag har provat bägge starttiderna och märkte ingen avgörande skillnad. Vi håller ihop om vi prioriterar att göra det. Det strategiskt viktigaste är att inte bli ensam efter Hjo. Kan vi hålla ihop i en stor eller flera små grupper under hela loppet så kommer det att gå bra!
Nu vill jag inte vara förkyld längre:(
Mattias

Här är jag, där är ni, inga fler som är sugna så vi kan köra Hollänsk supergrupp8klunga. Allihop, kom ihåg att börja kolhydratladda så ni blir fina vindfång så jag får riktigt mycket lä när jag ligger på rulle. Jag har inte cyklat på en vecka så borde börja få ett ett fint vidnfång för er.

SUB11 (12) Vättern 2008
1 Ala klar
2 bengt (Bengt) klar
3 Johan_ klar
4 Laser klar
5 s-o klar
6 viperi klar
7 Bruse ?
8 precious klar
9 pers klar
10 Kaj a klar
12 Mr Scott klar
13 den långe (Mattias) klar
14 Placebo (Henrik) klar

Bruse har inte skrivit mer, börjar du inte bli lite sugen, det finns ett fint ånglok i Hjo.

Nu ligger sen starttid på 2,48 den har flyttat på sig bara 4 minuter på en vecka. Undra om alla subklungor ligger och passar på varandra. Inga fler åsikter om starttiden. Två är för kl. 4 en vill starta tidigare.

Vad betyder Sub, är det kort för subaltern som var dom som var yngsta officerana i det militär, om någon minns det militära. Fänrikar och subfänrikar och sån´t. Dom fick hämta kaffe åt dom andra.
Det militära var hårt minnsann. Det måste vara tyska förståss, tänkte inte på det Sub-altern, = före gammal. Och... osv

Jag har ju inte varit i det militära och har därför ingen självdisciplin! Trevlig flamsfaktor i senaste inlägget, Bengt:) Men var är alla andra? Är det bara vi kvar?

Jobbar på att bli ett bra vindfång, sitter och äter chips och bygger nytt bakhjul... Men när det är klart kommer det bli mer cykling igen.

den långe skrev:
> Men var
> är alla andra? Är det bara vi kvar?

Jag är här. Tror jag i alla fall. Just nu består träningen mest av att bygga ett undergroundgym på jobbet -- ingen använder ändå den vinden till någonting -- och att vänta på delar till min lysdiodslampa. Men så snart förkylningen ger sig ska jag lyfta skrot och cykla!

/s-o

Har hittat ett träningsprogramm för Vätternrundan.Verkar jobbig då den innehåller 3-5 timmar pass. Problemet är att jag bor i en lägenhet och då blir det svårt att cykla med trainer. Planerar att köpa dubbdäck till min mtb och cykla med den istället. Hur har ni andra planerat att cykla under vintern?

viperi skrev:
> Planerar att köpa dubbdäck till min mtb
> och cykla med den istället. Hur har ni andra
> planerat att cykla under vintern?

Jag siktar mot att ha dubbdäck både på mountainbiken och en gammal racer. Dels för att åka till jobbet, men eftersom jag bor alldeles för nära min arbetsplats är planen är att också ta två - tre längre turer per vecka. Fram till februari lär det inte bli så mycket organiserad cykelträning, utan bara rent nöjesåkande.
Blir vädret alldeles för ondskefullt får jag väl damma av mina gamla rullar också.

Hur ser ditt träningsprogram ut?

/s-o

bengt skrev:
> Bruse har inte skrivit mer, börjar du inte bli
> lite sugen, det finns ett fint ånglok i Hjo.

Ånglok! Ska det va på de vise, vill ja ente va me.

Jag har inte bestämt mig. Orkar jag 10 eller behöver jag 12? Ska jag köra nästa år alls?

Vill bara visa att jag fortfarande är med på tåget...om vi nu snackar ånglok... Har inte hängt med i tråden på ett tag men jag tycks inte missat några stora grejer... Vilken starttid är det som gäller om man ska få starta utan lyse? Med en tidigare startid är chansen större att man hittar en klunga man kan hänga på om man skulle bli avhängd. Startar man sent är alla klungorna blixtsnabba och då är man chanslös om man tänkt sig en sub 11-runda. Tror jag i alla fall...

/Ala

Borde det inte vara dax att anmäla oss dödliga snart? Så att det sedan bara är för bengt att betala in sin startavgift för att få starttiden sen?

(Jag har inte satt mig in i anmälningen på vätterns hemsida)

/Johan

02.50 verkar vara tiden som gäller för belysning. Mitt tips är tidigaste möjliga start efter 02.50!

Fixar du anmälan Bengt?

/Ala

viperi skrev:
> Vill bara informera att den sena starttiden ligger
> på ca: 03:00.

Det hindrar väl inte att alla förutom bengt anmäler sig och att han inväntar rätt starttid för sin betalning?

/Johan

Det känn som det börjar dra ihop sig. Ordnar anmälan i morgon, såvida det inte händer något oförutsett.
Jag registrera min anmälan och lägger ut anmälningsnumret här i rubriken, sen kan alla anmäla sig med det, tiden spikas när jag till slut betalar in.

ala skrev:
Startar man sent är alla
> klungorna blixtsnabba och då är man chanslös om
> man tänkt sig en sub 11-runda. Tror jag i alla
> fall...
>
> /Ala

Jag är inte med riktigt på ditt klungresonemang. Det är ju vi som ska vara vår sub 11 klunga. Eller?

Me oavsett det så verkar det som vi kanske är någorlunda överäns om att det börjar bli dags att fixa fixera starttiden till tresnåret, själv vill jag starta senare men böjer mig eftersom vi ska köra tillsammans. Det är mycket pengar, höga förväntningar, mycket jobb och förberedelser och jättemycket träning så alla ska vara så nöjda som omständigheterna medger.

Inte för att jag har erfarenhet på området. Men jag skulle hellre starta vid 3 än 4. Då har man en extra timme på sig om någonting oförutsett skulle inträffa. t.ex. 10 punkteringar på de 3 första milen (eller någonting annat dumt). Jag tror att det borde finnas tillräckligt många andra personer/grupper som vill köra runt sjön på ungefär 11h även kl 3, om vi som klunga inte vill dra själva eller om man tappar klungan så är det större sannolikhet att man blir uppplockad av en annan grupp.

Hoppas nån blev klokare på det här..

/Johan

Nu är anmälan halvöppen.
Gå in på Vätternrundan och klicka på:

"Klicka här för att anmäla dig till Vätternrundan. Välkommen!"

När du får upp anmälningssidan, fyll ivårt anmälningsnummer på ÄNDRA.

Följ anvisningarna på sidan och betala in anmälningsavgiften.

Skicka ett PM till mig när ni anmält er. Ändra gärna på listan nedan också. När alla på listan är klara och betalda så betalar jag in min avgift och vi får starttid och är klara.

Alla andra som vill vara med är givetvis hjärtligt välmomna att hänga på förutsatt att bi anmäler er på numret innan jag betalar, vilket jag gör när jag fått klartecken från den sista

SUB11 (12) Vättern 2008
1 Ala
2 bengt (Bengt) Anmäld, ej betald
3 Johan_
4 Laser
5 s-o
6 viperi
7 precious
8 pers
9 Kaj a klar
10 Jana a -Kajs syster
11 Mr Scott
12 den långe (Mattias)
13 Placebo (Henrik)

bengt skrev:
> ala skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Startar man sent är alla
> > klungorna blixtsnabba och då är man chanslös
> om
> > man tänkt sig en sub 11-runda. Tror jag i alla
> > fall...
> >
> > /Ala
>
> Jag är inte med riktigt på ditt klungresonemang.
> Det är ju vi som ska vara vår sub 11 klunga.
> Eller?

Det jag menar är att om man av någon anledning måste släppa vår klunga, dålig dagsform eller vad som helst. Så finns det chans att hitta en annan klunga att åka med. Det måste väl vara fritt att lämna vår sub 11-klunga om man känner att man inte hinner med och inte vill sinka gruppen. Det skulle i alla fall jag ha valt att göra.

/Ala

ala skrev:
> bengt skrev:
> -----
> > ala skrev:
> >
>
> > -----
> > Startar man sent är alla
> > > klungorna blixtsnabba och då är man
> chanslös
> > om
> > > man tänkt sig en sub 11-runda. Tror jag i
> alla
> > > fall...
> > >
> > > /Ala
> >
> > Jag är inte med riktigt på ditt
> klungresonemang.
> > Det är ju vi som ska vara vår sub 11 klunga.
> > Eller?
>
> Det jag menar är att om man av någon anledning
> måste släppa vår klunga, dålig dagsform eller
> vad som helst. Så finns det chans att hitta en
> annan klunga att åka med. Det måste väl vara
> fritt att lämna vår sub 11-klunga om man känner
> att man inte hinner med och inte vill sinka
> gruppen. Det skulle i alla fall jag ha valt att
> göra.
>
> /Ala