VR 2010

VR 2010
PeterA skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker det skulle vara roligt med en sub8,5
> som startar extremt tidigt. Undrar om det är
> genomförbart?
> /Peter

Detta är en idé som jag och några polare närt, att starta typ kl 20 eller så på fredagen och köra utav bara he..te och gå imål någon gång halv fyra, fyra eller så. Ingen av oss har någonsin startat så tidigt så vi har ingen förstahandsinfo hur svårt det är att köra fort under dom mörka timmarna och hur kallt det egentligen är mitt i natten. Fördelen borde vara att trafiken på västra sidan borde vara i princip obefintlig. Eftersom det inte kommer att finnas några som helst starka klungor att åka med har vår plan varit att vara 5-10 relativt jämnstarka gubbar som kan åka utan hjälp av andra klungor. Om det är någon här som åkt så tidigt själv och vet hur det är så är jag mycket intresserad av era intryck, synpunkter på vårt upplägg, har tips etc etc.

VR 2010
Jag startade 20.12. Jag kommer försöka få liknande starttid i år. Tokskönt utan köer i depåer o vid målet. Dock jobbigt då det blev mkt solokörning för min del, då det inte finns så många att åka med.

VR 2010
Leo skrev:
> Märkligt, frågade VR kansliet för ett par
> veckor sedan om just snabbgruppernas starttider
> och hur man ska gå tillväga för att anmäla
> sig. Fick till svar, "Allt kommer att stå på
> hemsidan den 1 september" var det korta svaret jag
> fick via mail. Inget mer?
>
> Alltså, vad är det för info som klubbar har
> fått som vi vanliga dödliga inte lyckas få?
> :-/
>
> Det kommer en tråd om Team 8 snart, nästa vecka
> troligvis. Stay tuned...
>
> /Leo

Detta är vad som stått om förmiddagsgrupperna i utskicket .
Vet också att det blir 10 startgrupper a 60 cyklister .

Hej
Tack för er medverkan i våra arrangemang 2009. Hoppas ni haft en fin cykelsommar. Nu är det dags igen att se över hur många platser ni vill reservera till nästa års Vätternrunda arrangemang. Senast den 31 augusti vill vi veta hur många platser ni vill reservera.
Nytt för 2010 års Vätternrunda.
Det finns 600 extra platser med start från kl. 9:30 på lördagen den 19 juli för cyklister som kör Vätternrundan på under 9 timmar. (De cyklister som inte hinner till Hjo innan kl. 15:30 eller till mål innan 24:00 får bryta loppet.) Platserna går endast att reservera av grupper som tidigare haft reserverade startgrupper i Vätternrundan och senast den 31 augusti måste reservationen finnas hos oss. OBS Det finns endast ett begränsat antal platser. Om det finns platser kvar den 1 september kommer även övriga cyklister ha möjlighet att anmäla sig till Sub 9 som anmälnings alternativ.

Martin

VR 2010
Leo! Paprikan! Anders H!

Jag har en dålig känsla om det här. Om VR redan kontaktat klubbar och börjar ta upp intresseanmälningar så håller vi ju på att missa tåget redan! Buss på dom bara.

Vi hade en fin tur senast Paprikan och jag vill absolut under åtta nästa år. Många som var med i år har nog mejlbevakning på de gamla trådarna, så skriv gärna där när det blir dags att gör en lista.

hej på er

VR 2010
Vic skrev:
> Sub 60 någon?
>
> Hoja från Stockholm fredag morgon, Motala fredag
> kväll, övernattning, cykla Vättern runt på
> lördagen, övernattning, cykla tillbaks hem till
> Stockholm på söndagen.
> Ca. 80 mil, bör gå på under 60 timmar.

Enligt Aris excelark blir det bara ca 24 timmar, men då är det SUB7 och inte så mycket sömn som gäller.

VR 2010
smiley skrev:
>> Leo fick en briljant idé om en sponsor till som jag har kontaktat och som jag ska träffa första
>> veckan i september.

Då måste det vara detta företag :-).
http://www.leo.se/

Ögonsalvan Fucithalic fick bukt på min ögoninflammation efter årets runda.

Sedan är jag också skeptisk till start runt 09.00-10.00
med samma anledning som saltgurkan - motorburen trafik.
Vi startar kl 02.00 och pinnar runt på 7 timmar.
Skulle vara kul att se minerna på snabbgrupperna när Finax
glider i mål, på en grym tid, innan dom startat.

/Pilen

VR 2010
När tråden ändå dyker upp måste jag passa på att fråga en gång för alla. När man kommer till Jönköping och Elmia-området, måste man svänga upp där? Hur gör ni, fortsätter ni bara rakt fram och isåfall kan man köra fel eller står det funktionärer på den vägsträckan också?

Tycker det verkar rätt onödigt att ta svängen upp där om man ändå inte tänkt att stanna till.

VR 2010
> Sedan är jag också skeptisk till start runt
> 09.00-10.00 med samma anledning som saltgurkan - motorburen
> trafik.
>
> /Pilen

Men problemet med trafiken uppstår ju främst vid omkörningar och det har ju redovisats tidigare här i tråden att det kommer att bli klart färre omkörningar och dessutom av långsammare cyklister så att de går snabbare.

Det som talar emot morgonstart ur ett köra fort-perspektiv är väl snarare att det tenderar att blåsa mer dagtid än på natten.

Calle

VR 2010
Pilen skrev:

> Vi startar kl 02.00 och pinnar runt på 7 timmar.
> Skulle vara kul att se minerna på snabbgrupperna
> när Finax
> glider i mål, på en grym tid, innan dom
> startat.
>
> /Pilen

Jag tänkte lite som Pilen. Happy är inte en cykelklubb och det är kul att försöker nåt annorlunda. Fast jag är fortfarande inte säkert på om jag kör VR 2010. Leo och smiley får övertyga mig med sponsoren först ;-)

/Toni

VR 2010
pyre skrev:
> När tråden ändå dyker upp måste jag passa på
> att fråga en gång för alla. När man kommer
> till Jönköping och Elmia-området, måste man
> svänga upp där? Hur gör ni, fortsätter ni bara
> rakt fram och isåfall kan man köra fel eller
> står det funktionärer på den vägsträckan
> också?
>
> Tycker det verkar rätt onödigt att ta svängen
> upp där om man ändå inte tänkt att stanna
> till.

Rakt fram. Inga problem.

VR 2010
kitzblitz skrev:
> Pilen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vi startar kl 02.00 och pinnar runt på 7
> timmar.
> > Skulle vara kul att se minerna på
> snabbgrupperna
> > när Finax
> > glider i mål, på en grym tid, innan dom
> > startat.
> >
> > /Pilen
>
> Jag tänkte lite som Pilen. Happy är inte en
> cykelklubb och det är kul att försöker nåt
> annorlunda. Fast jag är fortfarande inte säkert
> på om jag kör VR 2010. Leo och smiley får
> övertyga mig med sponsoren först ;-)
>
> /Toni

Hehe. Jag ska bara övertyga sponsorn först.

Vad tror den samlade happyeliten. Är det säkrare att köra på natten och tror ni att ledningen för VR eventuellt planerar att spärra av vissa sträckor, eller hade de redan skrivit om det om de hade för avsikt att göra det?

VR 2010
Låter som det blir svårt att få en tidig start, om de inte låtsas att Team Finax är en klubb..

Det var inte så hemskt att cykla på natten..
Jag är ev intresserad av sub8..

VR 2010
Vic skrev:
> Sub 60 någon?
>
> Hoja från Stockholm fredag morgon, Motala fredag
> kväll, övernattning, cykla Vättern runt på
> lördagen, övernattning, cykla tillbaks hem till
> Stockholm på söndagen.
> Ca. 80 mil, bör gå på under 60 timmar.

En sån variant hade jag tänkt mig ha gjort i år. Men jag gjorde en happy på den precis som allting annat i år.

VR 2010
Jag planerar att inte cykla VR i år heller, utan lägger pengarna på något trevligt motionslopp i Italien eller Frankrike tror jag.

VR 2010
RobinG skrev:
> Massa snabba åkare här, alltid trevligt.
>
> Ingen som siktar på en sub 12 som en annan?

Jodå. Så länge som det inte kolliderar med någon randonneurtillställning är jag med.

/s-o

VR 2010
s-o skrev:
>
> Jodå. Så länge som det inte kolliderar med
> någon randonneurtillställning är jag med.

Det finns alltid en trevligare randonneurtillställning.

VR 2010
Vic skrev:
> Sub 60 någon?
>
> Stockholm övernattning Vättern övernattning Stockholm

Intressant, har tänkt lika ett par år, någon gång lär det bli av...

VR 2010
tillmann skrev:
> Det finns alltid en trevligare
> randonneurtillställning.

Jo, det är sant. Alnö CK hade en 60-mil samma helg som Vättern i år ...

/s-o

VR 2010
mzi skrev:
> Inte bara en klubb, utan en klubb som har
> reserverat starttider föregående år.

Det står inget om att man ska vara en klubb utan en grupp som reserverat förut .
Det är väl vad de/ni gjorde i fjol ?
Ser inga problem med det förutom att det kan bli överbokat .

Martin

VR 2010
Jag undrar om detta är första steget mot att göra om vätternrundan till en tävling?
Tidigare har man ju rätt hårdnackat hävdat att man inte ska ha resultatlistor.
Men nu ger man möjligheten för 600 pers att starta i en speciell grupp för att kunna cykla så snabbt som möjligt. Alltså så visar man att resultatet är viktigt, och då blir det ju dubbelmoral att hävda att man inte ska ha resultatlistor, för att det är "farligt" eller att det är ett "motionslopp" och andra konstiga argument man har hört genom åren.

Jag tycker att det är uselt att man utsätter deltagarna för extra stor fara genom att köra på inte avlysta vägar, just med tanke på hur stort vätternrundan är. Men det går ju bra bara man kallar det "motionsslopp" så slipper man ta den bollen.

VR 2010
Fikasvettot (fd Sprockets) skrev:
> Starta på kvällen så hinner ni med ett varv
> till med snabbgrupperna på morgonen. :)

Där har du ett annat kul alternativ om man gillar utmaningar.

VR 2010
Håller med om att det vore kul att starta tidigare och vara i mål innan de övriga snabbgrupperna startar. Djupt imponerad av Happygängets satsning förra 2009. Körde "själv" på 08,30 på min första runda förra året och är absolut spekulant på en plats som draghäst i nästa års Sub8 i det fall det finns platser..
Sporty

VR 2010
Hej här har ni en till som vill cykla fort på vättern.

Var kapten för en sub10 grupp på 24 st som jag drog imål på 9,12 i år.
Fick dra dom sista 8 milen solo för då hade alla blivit trötta i gruppen, så var det ju bara 9 st som orkade med in i mål med mig med,men alla som var med kom in under 10tim.

Cykla från Stockholm till Motala o sen hem igen skulle vara skoj men då vill jag nog starta på torsdag morgon för att få en dags vila nere i motala innan man ska köra under 8 tim på vättarn.

VR 2010
Hej alla.

Jag bara måste hänga med ett sub8-gäng nästa år. Har hittills inte lyckats pricka rätt gäng för att köra hela rejset på snabbast möjliga tid. Kommer sajna upp mig på de nya raska grupperna på lördags morgonen men byter grupp direkt om rätt gäng finns nån annan stans. Lite svårt att veta hur man ska göra??

villrådig??

VR 2010
figge skrev:
> Då är jag anmäld med start 9,46, klart och
> betalt.

Och jag har anmält mig till både 4.26 och 9.46 då jag har svårt att bestämma mig. Dubbel avgift men vafan, Vättern runt är ju det största man kan va med om liksom ;).. Funderar även på att anmäla mig till tidig start kl 20 och vara först i mål, finns chans att hinna med två varv då.

VR 2010
VR:s nya hemsida funkar inte i Firefox. Värdelöst! Nämen titta! Nu har nån vridit på en kran! Altt funkar jättesnyggt!

Senast ändrad:
VR 2010
Anders H skrev:
> VR:s nya hemsida funkar inte i Firefox.
> Värdelöst!

Ladda ner ngn annan browser då, Google Chrome t ex. Jag är inte heller anmäld ännu, tycker det verkar ganska förvirrat liksom, är det först till kvarn eller kan man i lugn och ro anmäla sig till den 9.42-grupp som du "reserverat"?

VR 2010
Jag ska har ett snack med Paprikan i kväll. Vi får fundera ut något bra sätt att dela ut platserna. Håll koll!

VR 2010
Jag anmälde mig till sub9 gänget imorse men var ser man vilken starttid man fick? på anmälningsbekr står det bara "sub9 prefered"... Är jag med där eller är jag "kanske" med? Nån som vet hur det funkar?

VR 2010
chlu skrev:
> Jag har anmält mig till sena starten.
> Min fråga är hur man skall göra för att
> ansluta till Happy-gruppen?

Alltså i vanliga fall, typ som förra året så anmälde sig den som "reserverat" gruppen först och fick sedan ett startnummer. Efter detta anmälda sig sen övriga som ville vara med i gruppen och använde sig av samma startnummer så att man hamnade i samma gäng.
Kanske läge att ha lite is i magen innan de som reserverat grupperna anmält sig alltså ;)..?

VR 2010
Anders har anmält två startgrupper, en med 70 platser i och en med 60 platser i. Vi skall sancka ikväll om hur happy skall göra, vilka tider som respektive sub skall köra i. Först efter det vet vi hur många varje sub kan ha och först efter det kan vi börja snacka om fördelningar av platser.

Jag hoppas att Anders och/eller Stisse tar tag i sub9 gruppen. Jag tar gärna tag i den ena sub8 gruppen och Leo kommer hålla i den snabbare sub8 gruppen.

Så som någon skrev - ha is i magen. Anmäler ni er för snabbt kan det hända att ni hamnar i en grupp som inte leds av happy.

Patric

VR 2010
aj fan. känns som man anmält sig lite för tidigt då... Om möjligt vill jag gärna vara med i en sub8 grupp. Har hört så mycket bra om happygruppen. kommer ni lägga ut starttid på detta forum för sub8gruppen?

Tillbaka
Topp