[VR 2011] SUB10 tråden (start 04:36)

MarQs

Ny medlem
Tänkte vi kunde starta en officiell happymtb-SUB-10 tråd inför 2011 års Vätternrunda. Här kan alla vi som har för avsikt att ta oss i mål under 10 timmar snacka och planera inför detta äventyr. Och självklart inte bara vi som startar kl 04:36 :)
För egen del är det min första runda och jag har massor med frågor och funderingar...

Har ni cyklat mycket förr? Jag körde sub10 i år, men är inte anmäld genom happy för nästa runda. Om det blir avhopp kanske jag kan hjälpa till :-)

Det är 10 år sedan jag körde VR senast och sub-10 är högt ställt mål för mig. Men men, hellre kämpa mot ett mål än att skita i det helt, eller nått sånt.

Kul att de händer lite i tråden... Har inte cyklat mycket alls förr utan det är ett ganska nytt intresse. Första räsern köptes 06 och sen dess har de väl varit si och så med cyklingen. Är först dom sista 2 åren jag börjat köra mer målinriktat.. Så nu när man hela tiden får frågan om man ska köra vätternrundan av arbetskollegor och andra kan man säga -Ja! å fort ska de gå oxå... :)

Asså ett upplägg är väl att lägga sig i svansen på sub8 tills det inte går längre. Förhoppningsvis är du då såpass nära mål att det bara är att rulla i mål på sub-10

Det går fort i sub8... räkna med 40 km/h i rullsnitt... det blir nog att bita sig själv i svansen att lägga sig bakom dem. Om man orkar hänga med sub8 ett par mil så kanske man bör satsa på att cykla snabbare än sub10. Sub9 eller sub8.30 låter rimligare då.

Man bör dessutom kunna hjälpa till att dra i den klungan man kör med...

/sebagge

Jag är rätt ny på det här med cykel. Började 2009 som otränad 41-åring och trampade runt VR på 11.32.
I år kom jag ned på 9:52 utan allt för mycket träning ( fast det gjorde jävligt ont ).

Tror de flesta kan komma ned under 10 timmar med lite träning och bra klungkörning.

Satsa på ganska få stopp, typ Fagerhult, Karlsborg och kanske något mer. Dra inte på för hårt ned mot Jönköping så att du går in i väggen.

Lycka Till! (själv ska jag köra med Ride of Hope)

Ja, att starta med sub8 tempo är nog att bita lite för stor bit... :) Men kanske hänga med sub 9 gruppen i början... Med en sub 9 tidsplan fast mer tid i depåer och veta att man har tid att plocka av mot slutet när man troligen tappar lite i snittfart är nog inte så dumt...

Lite kort om mig:
Har kört VR fem gånger. I år körde jag på 8.54 i happy sub10, med tre stop och en rulltid på drygt 8.30. Åren innan hade jag rulltider på ca. 9.15. Har tidigare cykelpendlat till och från jobb men nu räcker tiden bara till för att cykla till jobbet ett par gånger per år (har ca. 12+12 mil till jobbet).

Fick barn för några månader sedan och pendlar alldeles för långt just nu. Om bara tiden räcker till nästa vår så tar jag gärna över start-bevis vid eventuella avhopp :-). Någon som vet hur mycket ett barn som är mellan 6 och 12 månader sover i sträck mitt på dagen? Tänkte försöka använda pappaledigheten till att komma i bättre form :-)

I år hade vi lite för mycket marginal, och några fick släppa redan de första milen. Frågan som bör ställas är: Vilken målsättning har vi? Att alla kommer in på 9.55 eller att hälften rullar in på 9.25 och andra hälften på 10.10? Att cykla fort är kul, men jag kan inte riktigt förstå "häng-hysterin". Skulle det inte kännas bättre att ha tagit sig runt utan att ha legat och feg-kört bakom en annan klunga?

Nog med gnäll för den här gången :-) Här kommer min konkreta input:
Vill man att alla ska komma in på sub10 så kan nog även sub9-gruppens tempo vara för högt, om så bara i några mil.

Det skiljer ca 3.5 km/h på sub10 och sub9 om man räknar på att båda klungorna har en kvarts paus och går in exakt på 9 respektive 10 timmar. 3.5 km/h är i samma storleksordning som det man tjänar på att ligga i klunga jämfört med att ligga ensam...

/sebagge

Att köra i klunga ser jag som ett kul alternativ. Ett roligt sätt att komma runt pölen. Men om man är flera som kör och hjälper till att dra tycker jag att det skal vara fart som gäller.

Körde VR första ggn nu iår. Körde lugnt, hade sex slag från min absolut lägsta träningspuls som snitt. Total tiden var runt 13,5 med rulltid på strax över 11 timmar.

Skulle nog vilja köra i SUB10 med Happy 2011. För att kanske året efter möjligen försöka mig på sub9 eller lägre :-) . Jag tycker att VR var roligt men vill inte drämma till med en tid som jag inte kommer kunna slå. Kanske risk att jag tröttnar då :-D. Har inte kört Lv så länge heller, det gör att jag inte riktigt vet min kapacitet.

Hur gör man för att vara med? Kommer det finnas träningstillfällen där de som skall köra i samma grupp samlas så man kan träffa folket?

bebbe skrev:
-------------------------------------------------------
> text,,,
>
> Hur gör man för att vara med? Kommer det finnas
> träningstillfällen där de som skall köra i
> samma grupp samlas så man kan träffa folket?

För att hamna i just 04:36 gruppen skulle du anmält dig i VR-tråden innan fredags, så där har nog alla 60 platser gått åt... Men de finns väl fortfarande en möjlighet att försöka anmäla sig på ordinarie sätt och få en tid väldigt när Happys 04:36..

Självklart är det roligare om alla kan få vara med och dra sitt strå till stacken så att målet nås inom 10h. 8:54 känns ju som sagt som lite väl mycket marginal... Inte kul att bli avhängd för att det går onödigt fort i början.

Alla som tänker vara med borde väl göra sökningen "sub10" och liknande här på Happy och läsa vad man har diskuterat inför förra året (och förr förra).
Det finns mycket bra gamla diskussioner där om hur man lägger upp scheman och vad som spräcker grupper osv osv. Dessutom får man veta vad folk tyckte om dessa upplägg.
Det känns dumt att uppfinna hjulet på nytt.

Nån som är sugen på att höst/vinterträna i Sigtuna/Uppsala/(Märsta) området?

/Joppe

Snabblänk till upplägget för SUB10 i fjol (puzzled skrev inlägget):
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1247165/page=9

En liten kommentar till paus-tiderna: Det var svårt att hinna få alla samlade inom 5/7 minuter, så detta tog längre tid om jag minns rätt. Vi cyklade däremot snabbare (för snabbt för några). Följande passertider hade vi i fjol:

Depå Resultat
Start 04:34
Gyllene Uttern 06:49
Fagerhult 08:41
Karlsborg 10:43
Medevi 12:51
Mål 13:28

Jag tycker att dessa tider är lite för snabba för en sub10-klunga :-)

@U-Joppe: Ska på bröllop i Uppsala om knappa två veckor, och blir sannolikt kvar några dagar. Har med mig någon cykel om vädret ser OK ut :-)

Jag blir avis på sub 9 gruppen och deras tröjsnack. Lever ni och era sub 10 förhoppningar fortfarande, och isf är inte en tröjsatsning givet?

Mina SUB10 drömmar lever :-) Däremot har jag inte anmält mig eller fått tag på någon som har bangat ur... Kom precis upp från källaren efter 2 timmar på trainern!

Sub10 förhoppningarna lever fortfarande men har åkt på vinterns andra rejäla förkylning som sätter käppar i träningsplanerna. Blev 3 veckor utan träning i januari å lagom när man känner att de går fint då slår halsont å hosta till... Får spendera träningstiden med att handla nya delar å bygga ny cykel istället :)
Vi var väl inte så många med sub10 planer i 04:36-gruppen. Så tröjor kanske inte är en nödvändighet. Fast om någon vill dra i domtrådarna så handlar jag säkert tröja jag med.

1 månad kvar... Hur har det gått med vårträningen för alla med sub10-planer?
Själv har jag lyckats skrapa ihop 1700km sedan utepremiären i början på mars. Å då har jag pga seg förkylning bara hunnit med 110km i maj än så länge.
Känner mig hyfsat i fas med min träningsplan trots förkylningen. Tror att de ska räcka men vet inte alls.
Distanspassen både på egen hand och med cykelklubben ger allt högre snittfarter och senaste soloturen på 120km gav ett snitt på 30,5km/h.
På lördag ska formen testas med ett elitmotionslopp på 127km på och runt kinnekulle (kinnekulle cyclassic) Hoppas hitta en lagom snabb klunga att klamra mig fast vid iaf tills den "tunga" klättringen upp för hökullen börjar.

CK LUNEDIs SUB-9 grupp startar 2 minuter efter er dvs kl 04.38 och har börjat formera sig. Vi ser fram mot ett lika gott samarbete som förra året med de från HappyMTB som delar vår något högre ambitionsnivå.

Vi ses!

Jag har till slut anmält mig, men fick bara tag på en annan starttid. Lever SUB10-ambitionerna här? Om det fortfarande finns folk som är intresserade av SUB10 så överväger jag att byta starttid.

Det har inte blivit särskilt många mil för min del (~85 + en del löpning och längdskidor), men det känns som att formen trots det är ganska bra. Rullade 10 mil i helgen med ett totalsnitt på runt 34 km/h i helgen (dock i klunga de första 6 milen).

Hade tänkt cykla med några från jobbet men de har nu fegat p.g.a. för lite träning.

Funderar på att hänga på sub10.
Men är ny i år på racercykel och har aldrig kört VR innan. Så lite osäker på om jag hamnar rätt?
Tog mig runt Nationaldagsloppet 100km på 3:16 ink. 2 depåstopp.
Cyklade mestadels solo med en medelhastighet 30.2km/h.

Boldtaar skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade tänkt cykla med några från jobbet men de
> har nu fegat p.g.a. för lite träning.
>
> Funderar på att hänga på sub10.
> Men är ny i år på racercykel och har aldrig
> kört VR innan. Så lite osäker på om jag hamnar
> rätt?
> Tog mig runt Nationaldagsloppet 100km på 3:16
> ink. 2 depåstopp.
> Cyklade mestadels solo med en medelhastighet
> 30.2km/h.

Klart du fixar sub10 om du körde nationaldagsloppet (Gbg?) på 3:16!

Det verkar däremot vara klent intresse för sub 10... Jag hade gärna kunnat tänkt mig det annars! När startar du?

Vart har ni som var intresserade av sub 10 tagit vägen? Finns det några som fortfarande är intresserade?

Jag cyklar för första gången men har för avsikt att ta mig runt på sub10, har en väldigt sen starttid (~6,30) men försöker gärna byta om jag hittar några att åka med.

sebagge skrev:
>
> Vart har ni som var intresserade av sub 10 tagit
> vägen? Finns det några som fortfarande är
> intresserade?

Mitt mål är fortfarande sub10 men har bestämt mig för att starta med sub9 gänget...
Sub9 med start 04:36 är nästan dubbelt så många som oss som hade sub10 planer. Nu vet jag att de kommer finnas mängder med folk som startar både innan och efter 04:36 som har liknande tidsmål som oss men rent psykologiskt känns det bättre att veta att man ska starta i en större klunga även om det innebär lite högre hastighet...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp