[VR 2011 TEAM DATAUNIT] 7:54 Vi klarade det!!!!!!

AlexanderLapajne skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> Kursen början kl 09.00 varje morgon så gärna
> inte tidigare än 8.00, om det funkar för dig?
> Var vill du mötas? Jag kan nås på 0702-620141.
>
> /Alex
>
OK med mig, helst onsdag. Vilket hotell i Alvik? En XL skulle du ha?

På allmän begäran så ger mig på ett försök att sammanställa statusen i gruppen. Efter lite tråd- och PM-arkeologi korsläst med Excelarket för tröjorna så får jag följande startuppställning:

Nick / Namn Startar
-------------------------------------------------------------
Mr Orange: OK
Poxeman: OK
Superfettot: OK
SvenC: OK
puzzled: OK
Trampedalen: OK
Niklas Peterson: Ersätter Rog
Knutte: OK
evo: OK
Uppenbarligen...: OK
Poopzilla: OK
Kvisten: OK
Danne123: Ersätter arinaldo (som ersatte rularn)
thomalin: Bytt till 8.58-gruppen
Kent ART: OK
DT: OK
schäfer: OK
Tomeds: OK
Mattias: OK
MarcusM: OK
SöderLasse: OK
Henbro: OK
MatsG: OK
JO(HenBro kompis): OK
Freddy (HenBro kompis): OK
Magnus (HenBro kompis): OK
janahl: OK
TommieN: OK
AlexanderLapajne: OK
Thomas Karlsson: OK
Martin Ondrasek: OK
Olof G: Ersätter peterbianchi
Frille66: Har köpt startplats från vem?

Just nu 32 startande i 9:46 - Sub8. Vet ni att det är några fel i denna lista så redigera gärna.

Imorgon kommer jag skicka ut resten av tröjorna till dom jag har adress till. jag kommer PM:a dom jag saknar adress till. Ang betalning så antar jag att ni fått PM från MarcusM.

Senast ändrad:
Mr Orange skrev:
> AlexanderLapajne skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej,
> >
> > Kursen början kl 09.00 varje morgon så gärna
> > inte tidigare än 8.00, om det funkar för dig?
> > Var vill du mötas? Jag kan nås på
> 0702-620141.
> >
> > /Alex
> >
> OK med mig, helst onsdag. Vilket hotell i Alvik?
> En XL skulle du ha?

XL tröja, L byxor om jag minns rätt. Scandic Alvik.

Förresten: Jag kommer ha med mig cykeln upp till Sthlm så om någon i gruppen ska ut på nån runda så hänger jag gärna på.

AlexanderLapajne skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > AlexanderLapajne skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hej,
> > >
> > > Kursen början kl 09.00 varje morgon så
> gärna
> > > inte tidigare än 8.00, om det funkar för
> dig?
> > > Var vill du mötas? Jag kan nås på
> > 0702-620141.
> > >
> > > /Alex
> > >
> > OK med mig, helst onsdag. Vilket hotell i
> Alvik?
> > En XL skulle du ha?
>
> XL tröja, L byxor om jag minns rätt. Scandic
> Alvik.
>
> Förresten: Jag kommer ha med mig cykeln upp till
> Sthlm så om någon i gruppen ska ut på nån
> runda så hänger jag gärna på.
>
Snäckanrunda på tisdag!! Vi brukar vara 5-7 st från 9:46 - Sub8, Evo har dessutom utlovat kräktempo. Kan du komma loss vid 17:00, vi startar 18:15 från Huddinge. DT visar vägen :)

Siljan avklarad.
Dock med lite missöden som gjorde att jag tappade klungan......
Men kan säga att jag under 3 mil försök att komma ikapp gjorde att jag fick sesångens genomkörare nr:1.

Nu mosas här vidare på formtoppningen tills den 18:e

Over and out.

//D

Senast ändrad:
danne123 skrev:
> Hello!
>
> Finns det ngra invändningar om "Krille" tar
> Tomalins plats?!
> Kan gå igod för att prestandan finns hos denne
> man!
>
> Om nu Tomanlin då medger detta förståss..
>
> Träna hårt nu!
> Sista rycket/rycken.
>
> Over and out.

Hej,

Ett förtydligande, (som jag även PM:at krille).

Det finns tyvärr ingen ledig plats, jag har endast bytt grupp inom 9:46 gruppen, som består av Happy sub8 och 8:58. Jag cyklar alltså med 8:58 istället för sub8...

//Thomas

[edit] danne hade ändrat sitt inlägg :)

Senast ändrad:
Trampedalen skrev:
> @Orange: du får gärna ta med en tröja i storlek
> small till snäckan imorgon.
>
Mr Orange, om jag får be!

Men OK då, en S kommer levereras 1815 ;)

Bra sammanställning Mr Orange.

Kul att se att vi verkar bli drygt 30 st (jag hade fått för mig att vi skulle bli lite färre av någon anledning), det här ska nog kunna gå vägen om vi kan få ett jämnt och fint tempo!

Även jag kan plocka upp tröja vid Snäckan i morgon om du har plats för en till. Jag är med och cyklar om jag får avlösning hemma annars kommer jag förbi med bil och barn och hämtar tröja. Tror det var en large.

Thomas

Yes Thomalin.

Jag hörde Krille vart i kontakt med dig om d där.
Sry jag va lite snabb med att lägga ut.

Men som sagt är "vi" fortfarande mkt intresserade av en till plats i gruppen.
Är den full förresten?

Ngn som vet?

//D

En tröja har hittat ner till Göteborg också och var riktigt snygg o bekväm på gårdagens Nationaldagslopp. Synd bara att jag satt och sov i början och missade en lucka längre fram.
Det fick bli singelleds-grupetto och ett hårt träningspass istället.
10mil, 1000höjdmeter och 34km/h.

Körde årets första triathlon i lördags och då fick cykeldelen en snittfart på dryga 37km/h. Gäller bara att hålla 28mil till!

Förresten: Har någon provcyklat byxorna? De ser misstänkt genomskinliga ut i de bakre partierna...

Hej
Vi var 7 st av totalt 9 från ART (Alnö race team) som cyklade Siljan och som ingår i vår sub8 grupp.
Vi startade nån minut innan den sk snabbgruppen. Många hakade på då den passerade, och cyklade med den så länge man orkade. Det blev enorma gummibandseffekter i svansen efter alla korsningar och rondeller så det blev ganska slitigt. Vi hade bra tider samtliga med dryga 4 timmar i sluttid. Janne alias janahl gick under 4 timmar:)

Eftersom det var varmt på Siljan runt så gick det åt en del vätska. Ca 2,5 liter. Min fundering inför Vättern är hur mycket man ska ta med sig? Hinner vi fylla på vätska? Eller tar vi med oss all vätska? Camelbaks?
Hur gör ni?

/Mats

"Kul" att fler än jag blev avhängda i helgen ( eller inte eg ), själv fick jag inte ned min puls från 180... så när den legat där ett tag gjorde jag som Hysén och plockade av mig klungan efter ca 3 mil, myste lite tills vi blev en grupp på 8 st och fick ett bra pass, 125 km med 35.5 i snitt tills slut. I slutet var vi bara 2, så det blev goa förningar, bra pass. Slipper jag bara det där djävla tokkörandet i början så är jag inte speciellt orolig, har svårt att cykla i 50 knyck ryckigt...

Är det nån mer än jag som tycker att klungan borde respektera ett högt rungande "LUCKA", vore kul att prova iaf...

Blir det lika varmt som i helgen så lär vi få fylla på mycket vätska, läge för "slutplanering" kvällen innan angående det.

Då var det er som jag låg bakom och åkte med till snabbgruppen kom. Var det inte 2 st ART som vi plockade upp någonstans mellan Rättvik och Leksand, körde i en blandad grupp som till stordel anfördes av 3 st Västeråsare.

Jag kommer köra vättern med 2 st 75 cl flaskor och 1,5 l cammelback. Det brukar räcka hela varvet runt om det inte är tokvarmt.

Sven C

MatsG skrev:
> Hej
> Vi var 7 st av totalt 9 från ART (Alnö race
> team) som cyklade Siljan och som ingår i vår
> sub8 grupp.
> Vi startade nån minut innan den sk snabbgruppen.
> Många hakade på då den passerade, och cyklade
> med den så länge man orkade. Det blev enorma
> gummibandseffekter i svansen efter alla korsningar
> och rondeller så det blev ganska slitigt. Vi hade
> bra tider samtliga med dryga 4 timmar i sluttid.
> Janne alias janahl gick under 4 timmar:)
>
> Eftersom det var varmt på Siljan runt så gick
> det åt en del vätska. Ca 2,5 liter. Min
> fundering inför Vättern är hur mycket man ska
> ta med sig? Hinner vi fylla på vätska? Eller tar
> vi med oss all vätska? Camelbaks?
> Hur gör ni?
>
> /Mats

Angående vätska så planerar vi ju (väl?) att göra ett stopp i snabbdepån i Fagerhult efter 140 km där man kan fylla på vatten, övriga (eventuella) stopp är väl bara korta piss-stopp utanför depåer.

Jag tänkte försöka klara mig med två stora flaskor som jag fyller på i Fagerhult. Fast om det blir riktigt varmt så vetefasen om det räcker. :=/

Bestäm för guds skull taktiken innan. Gör inte som Finax-gänget för några år sedan där halva klungan stannade för påfyllning och halva fortsatte.

Vi bestämmer vad som gäller innan (det kanske redan är gjort?) och jag har för mig att vi gör ett stopp för påfyllning i Fagerhult. I alla fall tycker jag att vi gör det:)

Jag kör nog själv med två 75 cl-flaskor. Är det riktigt varmt blir det två enlitersflaskor (jodå, det finns sådana också).

Jo, jag var en av dessa. Jag fick släppa klungan ungefär vid Rättvik. Medelhastigheten dit var 43km/h. Körde lungt ett tag och fyllde på energi. Sedan blev vi fler och fler i den nya klungan. Vi hade rätt så bra fart på slutet, trots den kraftiga vinden.

Ang vätskan så funderar jag på att införskaffa mig en camelbak.

Röstar för 1 stopp + max 2 pisspauser enligt nedan:

1: Pisspaus i uppförsbacken efter kullerstenarna i Gränna (innan det officiella Grännastoppet)
2) Vattenfyllning i Fagerhult (valfritt om vi tar snabbstoppet eller den med bullar, bananer etc)
3) Pisspaus på krönet i uppförsbacken vid Tiveden, ett par mil efter om Karlsborg (där pastorn brukar stå och predika)

Funkade fint förra året med minimalt med krångel.

/Lasse

Tjo igen,

Gällade tröjor så kommer jag göra följande: Jag kommer ta med tröjor/byxor idag och imorgon till några i Stockholmstrakten, resten kommer skickas i möjligaste mån med post. Tröjor som saknar adress kommer tas med till Motala.

Dom som har anmält intresse av överlämning i Stockholm är:

Trampedalen: Tröja S; Tas med till Snäckan 7 juni
AlexanderLapanje: Tröja XL, Byxa L; Lämnar av i Alvik 8 juni
Poopzilla: Tröja L; Tas med till Snäckan 7 juni
SvenC: Tröja XL, Byxa XXL; Värtahamnen 7 juni

Har uppdaterat förstainlägget:

Uppdaterat:
I dagsläget är vi 32 starka cyklister som skall köra runt sjön.

1. Poxeman, Floda (Göteborg)
2. Niklas Peterson, Ersätter Rog (Ort?)
3. Knutte, Norrköping
4. Trampedalen, Huddinge (Södra Stockholm)
5. DT, Stockholm
6. Mr Orange (Stockholm, Västerort)
7. Uppenbarligen var man inte intresserad av det (Stockholm, Lidingö)
8. evo, Älvsjö (Stockholm)
9. HenBro, Kalmar
10. Freddy (HenBro kompis 1), Kalmar
11. Magnus (HenBro kompis 2), Kalmar
12. JO (HenBro kompis 3), Karlskrona
13. Superfettot Huddinge
14. Sven C, Uppsala
15. Danne123, ersätter Arinaldo, ersatte rularn, (ORT?)
16. Mattias S, Sala
17. Kvisten (Nacka)
18. puzzled, Malmö
19. Kent ART . Sundsvall (Alnö Race Team)
20. AlexanderLapanje (ORT?)
21. MarcusM, Sundsvall (Alnö Race Team)
22. SöderLasse, Stockholm...Södermalm
23. janahl, Sundsvall (Alnö Race Team)
24. schäfer, Södertälje
25. Thomas Karlsson (ORT?)
26. Poopzilla, Huddinge
27. Tomeds, Sundsvall (Alnö Race Team)
28. TommieN, Sundsvall (Alnö Race Team)
29. MatsG, Sundsvall (Alnö Race Team)
30. Martin Ondrasek (ORT?)
31. Olof G, ersätter Peterbianchi (ORT?)
32. Frille66, Ersätter "Någon"? (Stockholm)

Vet ni att det är några fel i denna lista så redigera gärna.

Körordning spikad:
1: Pisspaus i uppförsbacken efter kullerstenarna i Gränna (innan det officiella Grännastoppet)
2) Vattenfyllning i Fagerhult (valfritt om vi tar snabbstoppet eller den med bullar, bananer etc)
3) Pisspaus på krönet i uppförsbacken vid Tiveden, ett par mil efter om Karlsborg (där pastorn brukar stå och predika)

Är det någon som orkar renskriva / ändra tider från Leos-upplägg så får ni gärna göra det och posta här i tråden. Det är ett vinnande koncept!

Angående Fagerhult så tycker jag det är givet att vi tar snabbstoppet, finns väl ingen anledning att lägga dyrbara minuter på att köra in i en "vanlig" depå och börja äta bullar och bananer, eller?

+1
Som sagt, funkade bra förra året.

Sven C

SöderLasse skrev:
> Röstar för 1 stopp + max 2 pisspauser enligt
> nedan:
>
>
> 1: Pisspaus i uppförsbacken efter kullerstenarna
> i Gränna (innan det officiella Grännastoppet)
> 2) Vattenfyllning i Fagerhult (valfritt om vi tar
> snabbstoppet eller den med bullar, bananer etc)
> 3) Pisspaus på krönet i uppförsbacken vid
> Tiveden, ett par mil efter om Karlsborg (där
> pastorn brukar stå och predika)
>
>
> Funkade fint förra året med minimalt med
> krångel.
>
> /Lasse

Poxeman skrev:
> Är det någon som orkar renskriva / ändra tider
> från Leos-upplägg så får ni gärna göra det
> och posta här i tråden. Det är ett vinnande
> koncept!

Så här ungefär (synpunkter mottages tacksamt):

1. Vi ska köra Vätternrundan på max 8h. Det innebär en snittfart på närmare 39 km/h.
För att hålla den här snittfarten ändå in i mål, så ska vi köra med runt 41-42 i snitt ner till Jönköping - första 11 milen. Efter Jönköping så är det några backar som drar ner farten. När vi når Karlsborg bör snittfarten fortfarande ligga på ca 40km/h.

Sista tre-fyra milen är rätt sega, då det är backig och smal väg. Där har vi även många andra cyklister att ta hänsyn till, så det blir lägre fart i slutet rent naturligt.

Vi bör ha lite marginal till 8 timmar så slipper vi stressa sista milen.

Det går inte att öka snittet efter halva loppet, dels för att banan inte tillåter det i slutet och dels för att vi inte är lika pigga andra halvan. Att spara sig till slutet går säkert om man har långsammare målsättning runt Vättern än 8 timmar, men vi har inga marginaler för att ligga och köra lugnt första halvan för att sen öka.

(Om vindarna blåser helt fel och vi får kraftig motvind ner till Jönköping så kommer vi inte kunna snitta 41-42 dit, men då kommer vi kunna köra fortare på andra sidan istället. Ovan exempel gäller om det är relativt vindstilla.)

2. Tre pisspauser är spikade:

1) Pisspaus i uppförsbacken efter kullerstenarna i Gränna (innan det officiella Grännastoppet)
2) Vattenfyllning i Fagerhult - snabbstoppet

Total stopptid under Vätternrundan beräknas bli ca 8-9 minuter.

3. Vi ska köra Belgisk kedja hela vägen runt Vättern.

* Ropa alltid "Sist!" eller namnet på siste man du passerar i det långsamma ledet när du kör in i det snabbare ledet. Gör detta när du är jämnsides med cyklisten, annars kan det bli snurrigt och även farligt om han viker in framför dig istället för efter dig.

* När du är längst fram i ledet så ska du INTE öka farten utan behåll den fart som du hade. När du passerat cyklisten i det långsammare ledet viker du in framför honom, försiktigt och inte för nära hans framhjul så att han åker i diket. Fortsätt därefter att dra i täten, men med 2km/h lägre fart än i det snabba ledet.

Hastighetsskillnaden mellan leden i den Belgiska kedjan ska som sagt vara runt 2km/h. Detta är mindre än gångfart. Tänk på det, passerar du cyklisterna i det långsamma ledet för snabbt så blir det tungt att hänga på som siste man i klungan vid byte till det snabbare ledet. Det är mycket smidigare att ha en låg hastighetsskillnad mellan leden - även om vi blåser på i 50km/h på rakorna.

* Det är _DU_ som bestämmer hastighetsskillnaden på leden. Sluta inte trampa när du viker av till det långsammare ledet i täten, fortsätt med endast 2km/h lägre fart än vad du hade innan du vek av. Är det motvind, ja då är inte dragjobbet över där framme i det långsamma ledet innan näste man viker in framför dig.

* Undantaget från Belgisk kedja är samtliga uppförsbackar där vi låser kedjan - förste man in i backen ropar "tvåled!" och sänker gradvis tempot i backen så att inte svansen av klungan behöver bromsa in för mycket i infarten av backen.

Hastigheten uppför ska vara lagom, dvs det ska inte gå fortare än att alla hänger med. Tänk på att ta det lugnt även när man når toppen, så att hela klungan hinner uppför hela backen innan man ökar farten.

* Även när vi passerar delar av banan där det är smalt eller farligt, som delar av Jönköping och sista 1.5 milen av loppet, så kör vi i tvåled istället. Är det väldigt smalt eller trångt kan ett led behöva användas korta stunder.

* När vi åter ska börja rotera i kedjan ropar förste man längst fram "Belgiskt!"

Rotationsriktningen på den Belgiska kedjan beror på om vi får sidvind.

* Långsamma ledet kör alltid i vinden, snabba ledet ligger alltid i lä.

* Rotationsriktning ändras vid signal med visselpipa, se nedan. Huvudsakligen bör vi rotera medurs, för det känns säkrare vid omkörning av andra klungor på vägen.

4. Tänk på att säkerheten i klungan är VIKTIGAST! Vi ska _inte_ vurpa.

* Ha alltid marginal så att du inte kör in i framförvarandes bakhjul. Detta är särskilt viktigt i alla uppförsbackar - om framförvarande ställer sig upp förflyttas cykeln 10-20cm bakåt och du riskerar att köra in i hans bakhjul. Tänk på att ställa dig upp försiktigt med jämn fortsatt kadens i uppförsbackarna så undviker man hastiga förflyttningar av det slaget.

* Vik inte in för tidigt från snabba till långsamma ledet när du dragit, håll lite marginal så att det går säkert till. Men undvik även för stora luckor, det här är något man måste öva på mycket.

* Ge tecken för alla faror: framförvarande cyklister, farthinder, gropar, refuger, skyltar osv. Ropa "Bil" om så behövs, upprepa i klungan!

* Vidarebefordra alla tecken bakåt som framförvarande cyklist ger.

5. För att kunna kommunicera med hela klungan på ett enkelt sätt i full fart så kommer vi att använda en visselpipa.

Detta har fungerat bra för andra team och att bara använda rösten ger ofta upphov till missförstånd, då hade vi flera visselpipor men det ska räcka med en enda.

Under loppet kommer följande signaler att användas. Endast tre olika:

* Tre korta snabba - Öka farten i klungan, ca 2-3km/h mer.

* En kort + en lång - Byt rotationsriktning i den Belgiska kedjan. Gäller vid starkt sidvind.

* Lång ihållande signal - Pissepaus, förbered för att stanna, stopp om ca 100-200m. En lång signal till kommer när det är dags att stanna.

6. Kör jämnt i klungan - cykla absolut inte ryckigt!

Bromsa inte hårt och accelerera inte snabbt. Varenda litet ryck orsakar förödande effekt bakåt i klungan och det blir lätt luckor. Ska du täppa en lucka, gör det sakta. Jämn fart sparar mycket energi!

7. Hastighet, vad är rätt? Det beror helt och håller på vägen och vindarna.

* Är det platt och vindstilla bör vi ligga på drygt 45 km/h i marschfart. Blåser det medvind kan det lätt gå 5-10km/h fortare, likaså lika mycket långsammare i motvind.

* Uppförsbackarna, som sagt ovan, hastigheten ska vara lagom. Om det sen är 15-20-25-30 km/h beror på backens lutning och längd samt vinden. Sunt förnuft gäller.

* Nedförsbackarna, där ska vi inte hålla igen. Gravitationen ska utnyttjas till fullo. Den som ligger längst fram i den Belgiska kedjan ska jobba hårt så att inte alla andra bakom behöver bromsa sig nerför hela vägen. Runt 60-70 km/h kan det bli.

* Rondeller och korsningar: Tänk på att inte accelerera för snabbt efter dessa, klungan är drygt 30m lång och alla ska hänga med!

8. Blir man trött och inte orkar rotera i den Belgiska kedjan, så lägger man sig längst bak och agerar grindvakt.

När siste man kommer ner så ropa "Grindvakt!" om inte framförvarande uppfattar varför du ligger där bak. Orkar man åter att rotera efter att ha vilat en stund så återgår man till kedjan. Skulle man bli tvungen att släppa klungan så kommer det andra snabbklungor bakom, sub9 startar samtidigt och kommer att ligga bakom.

9. Vi kommer att plocka upp cyklister längs med vägen från andra snabbklungor.

Vi släpper in cyklister från andra snabbklungor i den belgiska kedjan efter att de åkt med en stund och när de sett hur det fungerar. Att få draghjälp är bara bra, men det gäller att hålla koll alla som kör med oss. Skulle någon inte göra rätt eller orsaka ryckig körning i klungan, så säg till personen i fråga direkt. Det kan då vara bättre att han/hon ligger efter i svansen istället.

10. Får någon punka så är det inte mycket att göra åt, klungan stannar inte.

Detta ska förhoppningsvis inte hända. Se till att ha gått igenom cykeln i tid med nya fräscha däck och slangar, smörjd kedja osv.

11. Blir det en klungvurpa så stannar hela klungan snabbt för att se hur det har gått.

Om inget allvarligt har hänt så rullar vi så fort det går. Här är det ytterst viktigt med kommunikation, det är inte lätt att stanna en klunga på 30 man. I vissa fall kanske det inte ens är möjligt omedelbart. Lång signal med visselpipan betyder STANNA! Om sjukvård behövs ringer den som snabbast kan 112.

12. När vi rullar in i Motala så samlar vi ihop oss i tvåled för gemensam målgång strax innan Luxor-rondellen.

Vi har samarbetat hela vägen runt Vättern och vi går i mål samtidigt. Inga slutspurter alltså. Rätta till tröjorna och så rullar vi snyggt i tvåled in i mål!

Det är ytterst viktigt att alla är med på att vi kör VR som ett team. Oavsett orsak till varför vi stannar, om det är pisspaus eller vurpa så ska _ALLA_ stanna om signal ges för stopp. Märker ni att klungan är delad, stanna och invänta, kör inte vidare. Vi är starka tillsammans, inte splittrade.

Dryck och energi är så individuellt att det får vi diskutera på forumet.

Kanon, då står allt som gäller ( nästan ) i tråden.

Grindvakter ? Skall vi ha sådan/a ?? Bör ju utses innan, jag är i år totalt ofrivillig, vill mysa kedja. Visselpipa på grindvakt eller annan/andra ??

Förra året tappade vi två grindvakter med visselpipa redan efter 7 mil av olika orsaker, så 2-3 st kanske behövs ( om vi skall ha... )

Behövs verkligen grindvakter när vi startar i 9:46? Dessa tider är förbehållna snabbcyklister. Det kommer vara ganska tomt på vägen den första halvan och vi kommer cykla såpass fort att inga nattcyklistere kommer orka ta rull på oss.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> * Vik inte in för tidigt från snabba till
> långsamma ledet när du dragit, håll lite
> marginal så att det går säkert till. Men undvik
> även för stora luckor, det här är något man
> måste öva på mycket.

Det här är viktigt. Jag har haft några skräckmoment när folk har vikt in med väldigt snäv marginal framför mig, det är inte kul (har säkert själv gjort mig skyldig till det också). Samtidigt vill man ju inte har en överdrivet stor lucka heller så att man får göra en onödig fartökning. Svår balansgång, men bättre med lite för mycket marginal än för lite...

DT skrev:
> Uppenbarligen var man inte intresserad av det
> skrev:
> -----
> > * Vik inte in för tidigt från snabba till
> > långsamma ledet när du dragit, håll lite
> > marginal så att det går säkert till. Men
> undvik
> > även för stora luckor, det här är något
> man
> > måste öva på mycket.
>
> Det här är viktigt. Jag har haft några
> skräckmoment när folk har vikt in med väldigt
> snäv marginal framför mig, det är inte kul (har
> säkert själv gjort mig skyldig till det också).
> Samtidigt vill man ju inte har en överdrivet stor
> lucka heller så att man får göra en onödig
> fartökning. Svår balansgång, men bättre med
> lite för mycket marginal än för lite...

Var själv skyldig till för att gå in för snabbt under helgens runda när vi körde i motvinden. Man tappar fart mycket snabbare i motvind än i medvind vilket kan vara bra att tänka på också.

Mr Orange skrev:
> Behövs verkligen grindvakter när vi startar i
> 9:46? Dessa tider är förbehållna
> snabbcyklister. Det kommer vara ganska tomt på
> vägen den första halvan och vi kommer cykla
> såpass fort att inga nattcyklistere kommer orka
> ta rull på oss.

Ja det låter troligt, då är det bara någon/några som visslar i pipan som behövs. Nån med stenkoll på hur vi ligger till under färden som kan slå på takttrumman...

evo skrev:
> Alltså, är jag den enda som saknar startbevis?
> Eller hur funkar det?

Tydligen så skickar de inte hem det, utan du får logga in på "Mina Sidor" på VR-hemsidan och ladda hem & skriva ut det själv. Om du inte redan har inlogg och lösen så mailas det till dig om du fyller i ditt namn och födelsedatum. :-)

Tack för påminnelsen, nu är startbeviset utskrivet!

En första bild på mig i den nya tröjan, gjorde ett ärligt försök att hänga av min grupp i denna 11%-are på Nationaldagsloppet...
christerhedberg_110606_101509_834.jpg

Fler grymma cykelbilder finns på fotografens sida:
http://www.christerhedberg.se

Hejsan!

Här finns en stark cyklist som gärna skulle vilja ansluta till er sub8 grupp. Hade sluttid på 8:22 förra året och har större ambitioner tills i år.
Är de någon som tänker byta eller inte tänker cykla och ger sin plats till förfogande, är jag väldigt intresserad av denna plats.

Tack på förhand!
Kristoffer Jonsson

Poxeman, här gör jag allt för att INTE hänga av din klunga......

christerhedberg_110606_101536_848.jpg

Lycka till alla nästa lördag! Med ett bra samarbete kommer ni lyckas! Glöm inte att ha en grundvakt som hindrar tomtar från att förstöra ert samarbete. Förra året höll allt på att gå åt pipan för att vi fick in folk i klungan som körde tex körde ryckigt eller låg mitt mellan leden. Vi styrde upp det och kastade ut utbölingarna och fick en fint fungerande belgisk klunga som höll hela vägen hem!

Paprikan

paprikan skrev:
> Poxeman, här gör jag allt för att INTE hänga
> av din klunga......
>
>
>
> Lycka till alla nästa lördag! Med ett bra
> samarbete kommer ni lyckas! Glöm inte att ha en
> grundvakt som hindrar tomtar från att förstöra
> ert samarbete. Förra året höll allt på att gå
> åt pipan för att vi fick in folk i klungan som
> körde tex körde ryckigt eller låg mitt mellan
> leden. Vi styrde upp det och kastade ut
> utbölingarna och fick en fint fungerande belgisk
> klunga som höll hela vägen hem!
>
> Paprikan

Haha! Jag vet, det märktes att du inte var så sugen på att rulla med oss slökorvar. Synd på punkan!

Tack för tipsen!

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Vad sägs om ett pre-motionsloppsmöte på
> fredagskvällen? Bara för att ta upp eventuella
> frågor, få lite ansikten och byta kakrecept.

Låter som en utmärkt idé! Förslag på plats?

DT skrev:
> Uppenbarligen var man inte intresserad av det
> skrev:
> -----
> > Vad sägs om ett pre-motionsloppsmöte på
> > fredagskvällen? Bara för att ta upp
> eventuella
> > frågor, få lite ansikten och byta kakrecept.
>
> Låter som en utmärkt idé! Förslag på plats?

Förra året valde vi att träffas och ladda med pasta på "Restaurang Sjövik" som har pasta-servering + annat. Ligger straxt utanför tätorten intill den där sjön... Vättern heter den visst.

Adressen är Solskensvägen 8, hemsida http://www.restaurangsjovik.se och ligger här:

http://kartor.eniro.se/m/aVESq

Öppen för andra förslag också.

/Lasse

/Lasse

Ni sub8 cyklister, om ni åker ut på en 100-150km runda själv, vad håller ni för rullsnitt ungefär?

Jag är sugen på en sub8 satsning själv till nästa år. Jag räknade snabbt ut att ni behöver hålla 38.2km/h i rullsnitt på vättern för att klara 8h inkl 10minuter vattenpåfyllning/kisspaus. Själv ligger jag på 30-32km/h på en 100km runda ensam idag utan att ha en rulle att vila på, är det vettigt att satsa på sub8 till 2012 om jag fortsätter träna 4-5 gånger i veckan hela året ut?

Tillbaka
Topp