[VR 2012] 04:36 - Sub10 (09:38, GRYMT KÖRT!)

+1 på massor med bra saker.

Vi SKA ju göra sub-10, vilket inte kommer bli några problem.
Men, om vi lägger upp hela loppet efter 9:59 så kan det ju bli vääääldigt tight efter eventuella depåstrul, masspunkteringar, motvind +ANNAT.
Med så tight schema kan det ju nästan spricka pga felmarginalerna i cykeldatorn.

Siktar vi på 9:45 har vi i alla fall en kvart att spela på, vilket kanske skulle kännas bra?

En annan smart sak när man skall falla in från yttre led till inre och kanske kan få slippa att måtta och krångla när det finns rum är att den som ligger i innerledet hojtar till när det är utrymme nog?
Ex: KLART FRAMFÖR! - och så viker man helt enkelt in (lite som en sidobackvarnare :-) )

...eller något liknande?

Upplägget ser kanon ut!

Jag har plats i bil och boende för en. Ner från Sthlm lunchtid fredag och hem på söndan. Trevlig inhysning hos Ulla-Karin på Varamon. PM:a!

Senast redigerad av en moderator:
Min uträkning är för en Totaltid på 9.50. Då spelar de ju en roll om första stoppet tar 5 min längre. Men de är ju ännu bättre att sikta på en Totaltid på 9.40. Då hinner vi med en ordentlig fika i boviken :-)

Jag tycker inte vi ska stanna i depån i Gränna utan på lämplig parkeringsficka för att pissa. Vi behöver inte fylla på vätska efter 8 mil. De är ju inte speciellt varmt första 15 milen så vi ska nog klara oss till fagergult :-) Och då är ju snabbdepån lämplig :-)

Låter bra att ta stoppet utanför Grännadepån, ser ingen större vits att ge síg in där.

Tycker också vi lägger upp körschemat efter 09:40 och kan ta det lugnt sista biten in mot målet. Inget kul att jaga minuter i slutet...

Ser super ut Morty!

993 km är jag uppe i nu, skulle tippa på att jag kommer att landa en bit över 1300 km innan loppet. Hur ser det ut för er?

Någon som ska köra Siljan runt lördag den 2 juni?
Jag tänkte hoja in på under 5h.

// Jocke

Jag kör Siljan! Har dessutom en plats i stuga om någon behöver. Vi siktar väl på 4:30?

Körde årets hittills längsta pass i söndags, 148km. Kändes lite småsegt i benen på väg till jobbet igår :)

Bara tre träningsveckor kvar nu, så bit ihop och njut av cykling och väder!!

Fint att se att det jobbas på, kör daglig stretch av musklerna som aktiverar tractorbandet, massage och linnex. Har rullar igång cykelpendlingen den här veckan (15km enkel resa),. på dessa korta sträckor kör jag utan känningar över huvud taget.

I fredags körde jag och Ricki en en 100km (Täby-Waxholm-Rindö-Gustavsberg-Stockholm), hade lite problem med slutet. Nästa långa runda blir troligen på söndag med Friskis täby, jag hoppas innerligt att det ska vara ännu bättre då.

Hur många Stockholmare har vi egentligen i 04:36 Sub 10? Tänkte om vi skulle samla oss för en kort runda innan det är dags?

Härligt grabbar!

Anders, jag tänte ta husbilen dit. 4:30 låter liiite för snabbt för mig, men jag är gärna på! Hur många är ni? När tänkte ni åka?

Forre skrev:
-------------------------------------------------------
> Fint att se att det jobbas på, kör daglig
> stretch av musklerna som aktiverar tractorbandet,
> massage och linnex. Har rullar igång
> cykelpendlingen den här veckan (15km enkel
> resa),. på dessa korta sträckor kör jag utan
> känningar över huvud taget.
>
> I fredags körde jag och Ricki en en 100km
> (Täby-Waxholm-Rindö-Gustavsberg-Stockholm), hade
> lite problem med slutet. Nästa långa runda blir
> troligen på söndag med Friskis täby, jag hoppas
> innerligt att det ska vara ännu bättre då.
>
> Hur många Stockholmare har vi egentligen i 04:36
> Sub 10? Tänkte om vi skulle samla oss för en
> kort runda innan det är dags?

Check! Värmdö!

Altberg skrev:

Hur många är ni? När tänkte ni åka?

Jag åker dit med ett par andra gubbar och Jullan som kommer att åka i våran grupp på VR. Ett problem är att jag inte anmälde mig i tid och förmodligen måste göra en fulstart utan nummerlapp. Men vi brukar försöka komma iväg hyfsat tidigt. Jag skickar ett PM när det börjar närma sig.

Också Stockholmsbaserad, dock är jag för tillfället sjuk och har helgerna framöver uppbokade med annat (bra planering!). Antingen till helgen (om jag blir frisk...) eller nästa vecka skulle passa mig.

Jobbar i Sickla (måndag-fredag) och brukar cykelpendla dit. Så jag skulle kunna ta en längre runda hem någon vardag i nästa vecka (Sickla-Värmdö-Rindö-Waxholm-Rydbo-Arning-Täby-Danderyd). Har flex 15-18 så länge det inte händer något kritiskt på jobbet.

Är det något som skulle kunnda fungera?

// Forre

Fan, waxholmsrundan vore skitskoj.

Tyvärr har jag också helgerna helt chokade och hinner nog inte ifrån jobbet. Får ta igen efter VR kanske...

/P

Forre skrev:
> Jobbar i Sickla (måndag-fredag) och brukar
> cykelpendla dit. Så jag skulle kunna ta en
> längre runda hem någon vardag i nästa vecka
> (Sickla-Värmdö-Rindö-Waxholm-Rydbo-Arning-Täby
> -Danderyd). Har flex 15-18 så länge det inte
> händer något kritiskt på jobbet.
>
> Är det något som skulle kunnda fungera?
>
> // Forre

Jag har som avsikt att cykla mån, ons och fre nästa vecka. Kan nog vara ute i Sickla vid 16 typ.

Edit: Glömde bort att jag lovat vara hemma en dag...

Senast ändrad:
Dumpade cykeln på service idag, men borde ha tillbaks den om en vecka, max. Nån runda borde vi kunna styra ihop.

Boende förresten, kanske man skulle fundera på.. Hur har ni andra löst det?
Jag har förresten plats i bil från Sthlm på fredag. (bara ett cykelställ på taket dock, men kombi)

Jag och min tjej hittade en lgh att hyra mitt i motala via startplatser.se vi hyrde lgh via den sida i mora inför vasan också. Har funkat toppen för mig iaf!

/P

Har också plats i en bil ngn gång på fredag eftermiddag/kväll från stockholm!

Så, nu har ännu ett PM gått ut. Blev som sagt lite extra för frakten som jag inte visste om...
Å dessutom är tröjorna på väg från fabriken sedan igår och bör komma under veckan.

Yey!!

Kan ev. göra det i helgen. Ska dock prioritera träning ;) Om någon känner sig manad så är det bara att göra, posta här så lägger jag in den i första inlägget!

Så! Har varit och hämtat tröjorna nu. Sitter och myser i min. Jag beställde storlek 4, är 183 cm lång och i övrigt "normalbyggd". Tröjan sitter tight och fint på mig. Får på mig en underställs tröja under om det behövs. Ska inviga min tröja imorgon på en tävling här i Gävle :)

Tröjan i sig känns som att den är i bra kvalitet - som vilket tröja som helst jag skulle köpa på typ Stadium. Tre fickor på baksidan som sig bör, hellång dragkedja (vit). Bra material. Blev positivt överraskad.

Nåväl, bilder vill ni nog ha :)

jYxrp.jpg

50RY6.jpg

zds0b.jpg

b3v02.jpg

Xat6q.jpg

Idag kördes ett långpass med ett gäng gubbar och det styrde mot Uppsala. Det var visserligen rätt mycket pauser och rulltempot låg på 30km/h trots att vi var tolv cyklister, men stretchen verkar göra sitt och knät höll sig rätt fint..ser allt ljusare ut =).

Vad tror Stockholmarna om att preliminärboka en runda på onsdag?

Hur tidigt kan folk ansluta?
Ska vi ta en vaxholms-runda?

Forre skrev:
---------------------------------------------------
> Vad tror Stockholmarna om att preliminärboka en
> runda på onsdag?
>
> Hur tidigt kan folk ansluta?
> Ska vi ta en vaxholms-runda?

Jag är på! Passar mig bäst att inte lämna stan tidigare än 16 men kan ev tidigare om det passar andra. Vaxholm blir nog bra, vi borde väl köra minst 12 mil iaf? Det går att köra till 22 utan lysen.

mwahlstedt skrev:
> Forre skrev:
> --------------------------------------------------
> -
> > Vad tror Stockholmarna om att preliminärboka
> en
> > runda på onsdag?
> >
> > Hur tidigt kan folk ansluta?
> > Ska vi ta en vaxholms-runda?
>
> Jag är på! Passar mig bäst att inte lämna stan
> tidigare än 16 men kan ev tidigare om det passar
> andra. Vaxholm blir nog bra, vi borde väl köra
> minst 12 mil iaf? Det går att köra till 22 utan
> lysen.

Det låter väl inte så dumt om vi kan komma iväg vid 16 i varje fall. För min del är jag troligen rätt nöjd efter en runda från Sickla-Danderyd (via Vaxholm) närmaste vägen, vilket blir omkring 8 mil. Skulle vara skönt att inte komma hem allt för sent då det visade sig att veckan på jobbet innehåller lite mer än vad jag trodde från början =)

Då är vi i alla fall två som ska cykla, hoppas att det är några fler som har möjlighet.

// Forre

Jag kan nog tänka mig att haka med på onsdag, men det förutsätter att jag fått cykeln från service.
1600 är dock alldeles för tidigt för min del. Kan ni möjligen tänka er en senare start?

Luke skrev:
> Jag kan nog tänka mig att haka med på onsdag,
> men det förutsätter att jag fått cykeln från
> service.
> 1600 är dock alldeles för tidigt för min del.
> Kan ni möjligen tänka er en senare start?

Jag kan köra senare. Är inte kinkig men skulle gärna vara hemma innan 22 dock (ffa pga mörkret).

Jag ska även köra idag om nån är intresserad av att hänga på.

16 kanske är lite tidig start för mig också. 16:30 eller 17 låter mer rimligt. Var startar vi, slussen? Åker vi moturs?

Dagens 5 mils runda med 31,7 i snitt gör mig trygg inför sub10. Nu ska bara dom sista veckorna vara sjukdomsfria så blir de en behaglig sub10 :-)

Hej på er!

Är anmäld till start 04:36 med Happymtb, och tänkte satsa på att ta mig runt under 10 timmar. Är det ok att ansluta sig till gruppen så här några veckor innan?

Körde 11 mil i går med brorsan och en hare, 33 i snitt så det verkar väl förmodligen vara ok... inte jättetrött i benen idag heller (körde 2 timmar MTB), bådar gott...

har även kört en hel del blåsiga solorundor runt 4 mil med ett snitt på ca 32-34 kmh...

Blir kul det här!

Ps. betalade in den extra fraktkostnaden idag Ds.

Var på en mindre tävling i söndags, ca 80 startande på 6 mil. Vi drog iväg 3 pers i början, dock en på tempohoj som tog tag i dragjobbet mesta delen av loppet. Sedan tog jag och den andra snubben tag i tävlingen sista 5 km, han drog igång en spurt som jag hakade på och sedan försökte jag rycka några gånger, han hängde dock med varje gång. Sista uppförsbacken försökte han köra på, men jag gick bananas upp för backen och kom in först. Stärker självförtroendet inför VR hur som helst :)

Vi hade ett snitt på 33,6 km/h, dock var det en jävulsk motvind halva loppet (körde tre varv på samma bana). http://connect.garmin.com/activity/182086119

Kul att ni ska köra i huvudstaden, hoppas det går bra :) Ingen av er som ska till Siljan runt mer än Anders?

// Jocke

Senast ändrad:
Morty skrev:
> 16 kanske är lite tidig start för mig också.
> 16:30 eller 17 låter mer rimligt. Var startar vi,
> slussen? Åker vi moturs?

Skulle eventuellt passa mig bra. Cykeln hämtad från mek idag.
Tar vi moturs ansluter jag i Gustavsberg.
Jag vet dock inte bekräftat förrän onsdag pga barnlogistik.

Ludde W skrev:
> Hej på er!
>
> Är anmäld till start 04:36 med Happymtb, och
> tänkte satsa på att ta mig runt under 10 timmar.
> Är det ok att ansluta sig till gruppen så här
> några veckor innan?

Självklart!!!
Välkommen!

Men... Då du missat tröjbeställningen måste du nu handmåla din egen. Textilfärg finns på Panduro! Alternativt gul stalledrängsstrut tejpad på hjälmen så vi känner igen dig. ;-)

Luke skrev:
> Morty skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 16 kanske är lite tidig start för mig också.
> > 16:30 eller 17 låter mer rimligt. Var startar
> vi,
> > slussen? Åker vi moturs?
>
> Skulle eventuellt passa mig bra. Cykeln hämtad
> från mek idag.
> Tar vi moturs ansluter jag i Gustavsberg.
> Jag vet dock inte bekräftat förrän onsdag pga
> barnlogistik.

Moturs blir fint för mig också så kan jag ansluta i Sickla. Tänkte som sagt ge mig när vi kommer tillbaka till Danderyd efter omkring 8 mil. Vi kanske får skicka runt ett PM med kontaktuppgifter så att vi kan få tag i varandra och bestämma lite mer precisa samlingspunkter/tider under onsdagen.

PS. Jag hoppas att jag inte sinkar er andra allt för mycket, är som jag nämnt tidigare relativt ny på cykling och det låter som att några av er har lite mer fart i benen. DS.

Morty skrev:
> Här är ett utkast på taktik, modifierat Conti
> Test Teams taktik från en tidigare runda för att
> passa oss. Om det är något som man har
> invändningar/tankar om, skriv!
> 1. Vi ska köra Vätternrundan på max 9:59. Det
> innebär en snittfart på minst 30km/h.
> För att hålla den här snittfarten ändå in i
> mål, så ska vi köra med runt 31-33 i snitt ner
> till Jönköping - första 11 milen.
> Efter Jönköping så är det några backar som
> drar ner farten. När vi når Karlsborg bör
> snittfarten fortfarande ligga på ca 31km/h. .
> Sista tre-fyra milen är rätt sega, då det är
> backig och smal väg. Där har vi även många
> andra cyklister att ta hänsyn till, så det blir
> lägre fart i slutet rent naturligt.
> Vi bör ha lite marginal till 9:59 så slipper vi
> stressa sista milen.
>
> Förra året var banan 295,8km. I år vet jag inte
> exakt längd, då en del av banan är omdragen i
> Jönköping.
>
> Det går inte att öka snittet efter halva loppet,
> dels för att banan inte tillåter det i slutet
> och dels för att vi inte är lika pigga andra
> halvan.
>
> (Om vindarna blåser helt fel och vi får kraftig
> motvind ner till Jönköping så kommer vi inte
> kunna snitta 31-32 dit, men då kommer vi kunna
> köra fortare på andra sidan istället. Ovan
> exempel gäller om det är relativt vindstilla.)
>
>
> 2. Tre pauser är spikade:
> * 74km, Gränna (3 minuter)
> * 141km, Fagerhult (6 minuter)
> * 205km, Boviken (6 minuter)
>
> Total stopptid under Vätternrundan beräknas bli
> ca 15 minuter
>
>
> 3. Vi bör köra 2 led i klungan
>
>
a.Jag håller med. Andra halva kommer det att bli tufft att höja farrten och speciellt sista milen in till Motala kommer vi inte att kunna höja farten. Backarna suger musten ur en och de två senaste åren har det varit bilköer med långtradare mm som åker jämsides, så ett lagom tempo ner till Jönköping blir 34 på flacken förutsatt att det är vindstilla, det är först efter Jönköping loppet börjar anser jag.

b.Vi bör planera för ett riktigt stopp vid depån i Gränna för påfyllning av vätska mm, vi tjänar i längden på att inte släpa på för mycket vikt vid starten. Totaltiden ska självklart inte överstiga 5 minuter/depå vilket ger en total paustid på 15 min.

släpa på extra vikt? Vi ska inte cykla i alperna. Vättern är platt så jag tror nog att alla klarar sig med vätska i 15 mil.. Pissa behöver vi inte stanna i depå för att göra.

Vilka blir vi på onsdag?

mwahlstedt - Slussen (kännetecken: röd hjälm, blå-orange CyclePro)
Morty - Slussen (kännetecken: dreads)
Forre - Sickla
Luke - Gustavsberg (ev. osäker)

Föreslår följande tider:
Slussen 16.45: Utanför Patricia?
Nacka station: 16.55
Gustavsbergs C: 17.25

Har jag missat nåt eller är det nån annan som ska med? När deltagarlistan är komplett kan vi skicka telefonnummer via PM utifall nånting skulle hända.

Och dagens statusuppdatering: Körde 86km igår med ett rullsnitt på 32. Känns lovande!

Senast ändrad:
Toxy skrev:
> släpa på extra vikt? Vi ska inte cykla i
> alperna. Vättern är platt så jag tror nog att
> alla klarar sig med vätska i 15 mil.. Pissa
> behöver vi inte stanna i depå för att göra.

Att släpa vätska för 15 mil skulle för min del kräva en mindre cykelkärra.

När jag igår cyklade 9 mil var det 12 grader varmt. Under ett sådant pass gör jag åt 4 normalstora flaskor, men har ändå tappat nästan en liter vätska under passet.

Jag ser gärna att vi stannar i Gränna för att fylla flaskor.

Tillbaka
Topp