[VR 2012] 04:36 - Sub10 (09:38, GRYMT KÖRT!)

Hur var turen Anders H?

Har fått svar nu från Kalas. Det är 6 veckors leveranstid på tröjorna, så vi bör beställa de ögonen böj. Jag ändrar senast datum för att beställa tröjor till _SENAST_ FREDAG 6 APRIL 2012 - då ska pengar vara översatta - skicka PM till mig om du vill vara med och inte fått något PM.
Då det är ungefär 9 veckor till loppet lär vi rappa på även med betalningarna, mer om det nedan samt i PM.

Priset på tröjorna är endast 299 kr!

Då betalning lär ske i klumpsumma skickar jag ut mitt kontonr för att sedan betala in allt. Märk er inbetalning med ert namn. Jag kommer att skicka ut ett nytt PM med info kring detta. Det som tillkommer förutom kostnaderna för tröjorna är en startavgift på 300 kr (~30 kr/person). Dock skickar dom ut alla tröjorna till ett ställe (till mig). Smidigast är om jag tar med mig tröjorna till loppet.

Jag kommer att vara i Motala minst en dag innan loppet. På tal om det, kanske vi har någon som har gjort loppet tidigare och någon taktik kring loppet? Jag har läst lite i tidigare SUB10-trådar där man ofta har haft 3 stopp á 10 min.

Som det är just nu är vi 10 stycken som är med på tröjorna, vilket gör de billigare än om vi är färre än 10 stycken. Jag tror alla är med på att köra med lång dragkedja?

Mer info
http://www.civelo.no/index.php?opti...le&id=21:civelo-10&catid=14&Itemid=40&lang=sv

Prislista
http://www.civelo.no/brochures/Civelo_prislista_0212_SWE.pdf

Mycket text skrivet rakt ut från huvudet, hoppas ni kan tolka allt.
Jag återkommer med mer information i PM, se till att läsa och svara fort som fasen :-)

// Jocke

Senast ändrad:
Nu är PM utskickat. Ni som inte har fått PM, skriv till mig.

OBS! Se till att sätta över pengarna i tid, _SENAST_ FREDAG 6 APRIL.
Har ni några övriga frågor, skicka ett PM eller skriv här i tråden.

// Jocke

Altberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur var turen Anders H?
>
> Har fått svar nu från Kalas. Det är 6 veckors
> leveranstid på tröjorna, så vi bör beställa
> de ögonen böj. Jag ändrar senast datum för att
> beställa tröjor till _SENAST_ FREDAG 6 APRIL
> 2012 - då ska pengar vara översatta - skicka PM
> till mig om du vill vara med och inte fått något
> PM.
> Då det är ungefär 9 veckor till loppet lär vi
> rappa på även med betalningarna, mer om det
> nedan samt i PM.
>
> Priset på tröjorna är endast 299 kr!
>
> Då betalning lär ske i klumpsumma skickar jag ut
> mitt kontonr för att sedan betala in allt. Märk
> er inbetalning med ert namn. Jag kommer att skicka
> ut ett nytt PM med info kring detta. Det som
> tillkommer förutom kostnaderna för tröjorna är
> en startavgift på 300 kr (~30 kr/person). Dock
> skickar dom ut alla tröjorna till ett ställe
> (till mig). Smidigast är om jag tar med mig
> tröjorna till loppet.
>
> Jag kommer att vara i Motala minst en dag innan
> loppet. På tal om det, kanske vi har någon som
> har gjort loppet tidigare och någon taktik kring
> loppet? Jag har läst lite i tidigare
> SUB10-trådar där man ofta har haft 3 stopp á 10
> min.
>
> Som det är just nu är vi 10 stycken som är med
> på tröjorna, vilket gör de billigare än om vi
> är färre än 10 stycken. Jag tror alla är med
> på att köra med lång dragkedja?
>
> Mer info
> http://www.civelo.no/index.php?option=com_content&
> view=article&id=21%3Acivelo-10&catid=14&Itemid=40&
> lang=sv
>
> Prislista
> http://www.civelo.no/brochures/Civelo_prislista_02
> 12_SWE.pdf
>
> Mycket text skrivet rakt ut från huvudet, hoppas
> ni kan tolka allt.
> Jag återkommer med mer information i PM, se till
> att läsa och svara fort som fasen :-)
>
> // Jocke

------------------------------
Hej!
din undran på upplägg/stopp?!!
Jag körde år 2010 rundan själv under 10-tim på tiden 9:46 och då hade jag två stopp på ca vardera 10 min, stoppen var i Fagerhult och Boviken ( tror det heter så) snittfart på rundan strax under 32 km/h. Jag försökte med samma upplägg 2011 men då havererade cykeln i Fagerhult. Nu i grupp och alla hjälps åt kan vi mycket väl ligga på två stopp, tycker jag.

Jag föredrar helt klart 3 stopp, "jämnt" fördelade över loppet (Gränna, Fagerhult och Boviken). Att köra 14 mil utan paus är lite väl långt tycker jag. Framför allt i backarna mellan Jönköping och Fagerhult brukar jag ha tillräckligt med problem även med tre stopp :-). När happy (SportGps) körde på 8.54 för två år sedan var det med tre pauser.

Med 10 minuters marginal behöver vi hålla ett rullsnitt på 31.65 km/h om vi kör med tre stopp á 10 minuter.

Tre stopp tycker jag också låter mer mänskligt :-)
Mina axlar brukar vilja ha lite massage efter ett par mil.

Jag har fått många bekräftningar på insättningar nu, kom ihåg att sätta över pengar och att märka med ert namn. PM kommer ut när jag ser att ni satt över pengar.

Tål att skrivas en gång till, sista datum för insättning är _SENAST_ fredag 6 april.

// Jocke

Altberg skrev:
> Hur var turen Anders H?
>
Min hustru hävdar att jag är sinnessjuk men jag är inte tillräckligt knäpp för att köra 21 mil i snöstorm. Särskilt inte som jag körde banan för två veckor sedan i helt anständigt väder. Det var bara de riktiga fullblodsgalningarna som var ute igår.

Usch och fy... Jag förstår dig.

Såhär kan det se ut med tre stopp.
vr2012.jpg

Här kan ni trixa själv: http://sites.google.com/site/raymondbergmark2/

Det verkar vara en del som vill ha tröjorna skickade till er innan loppet, det förstår jag fullständigt.

Dra över 50 kr extra så skickar jag dom som brev till er.

/J

Skönt att det är en del som tränar på.
Själv har jag tappat kondisen efter min Knä operation i höstas.
Så vi fårse om konditionen hittat tillbaks till VR starten.

Tänk nu på att lära er att cykla i grupp och försök hålla jämnt tempo i gruppen, det kommer alla att tjäna på.

Tre stopp fungerar alldes utmärkt.
Jag avstår att köpa tröja i år.

Vi ses i Motala
Joakim

Jag överlåter helt planeringen av upplägget till någon som är mer erfaren och vet vad som kan fungera. Hur är det med klungkörning - jag tänker på vad för sorts rotation vi ska köra samt om man ska ha grindvakt eller inte? Någon med vassa armbågar? :)

Synd att du inte hakar på tröjorna JoakimB, hör av dig om du ändrar dig!

Vi är just nu 6 personer som är klara med allt som heter betalning för tröjorna. Skoj! Har du inte fört över pengar än, ta och gör det ögonen bums. Skicka gärna PM till mig när du gjort det. Än en gång, har du inte fått mitt PM - skriv till mig.

30 mil har jag fått i benen totalt, hoppas på att kunna få in alla fall minst 10-15 mil per vecka nu fram till det är dags.

// Jocke

Det börjar ta sig! Vi är nu nio personer som har satt över pengar, en sista till sedan hamnar vi på bra prisläge med tröjorna.

Fram till fredag på er att sätta över pengar.

// Den eviga mammiga och tjatiga Jocke :-)

Senast ändrad:
Vi körde tre stopp med 8:58-gänget förra året och det kändes optimalt. Först en pisspaus strax efter Gränna, sedan stopp för vattentankning i Fagerhult och Boviken. Det mest effektiva sättet att transportera cyklister är ju att ständigt rotera på två led. "Belgisk kedja" säger de flesta även om Vacchi och Adamsson inte vill kännas vid det begreppet. Helst ska man ju rotera mot vinden så att det långsamma ledet tar mest vind. När du kommit längst fram i det snabba ledet slår du åt sidan direkt och börjar backa ner. Det är viktigt att man inte ökar farten när man kommer längst fram för då kan kompisen bredvid få problem att ta sig in framför dig. Träna detta med lokala klubben! Vi kommer alldeles säkert att få sällskap av andra som tycker att vi håller ett lagom tempo. Jag tycker att man kan bjuda in folk som klarar av att hjälpa till, övriga få hålla sig i kön. Det brukar lösa sig. Inga sura miner eller griniga tillmälen, det tror jag vi tjänar på. Eftersom vi kommer att vara ganska ojämna i klungan är en bra taktik att slå av på tempot ordentligt i motluten så att vi inte hänger av någon i onödan. Vid alla stopp måste vi se till att alla kommit iväg ordentligt innan vi trampar på igen. Ett sätt kan vara att alla rullar i knapp styrfart till sista man kört om alla och gett klartecken till den som är först. Om man blir krokig och måste släppa så säger man till ordentligt.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror för egen del att 9.50 passar bra. 15 minuter hit eller dit spelar ingen större roll, men om ambitionerna är högre än det lär jag inte kunna hjälpa till särskilt mycket i år.

/Johan

Låter som att du har bra koll på läget Anders.

Toxy, vi har som ambition att komma under 10 timmar, sen hur vi gör det är väl upp till diskussion. Den bilden jag postade tog jag i med en kvart i marginal. 5-10 minuter kanske är rimligare.

Några andra idéer? :-)

/J

Inte för att verka allt för negativ, men misstänker att vi är för många orutinerade cyklister för att köra belgiskt. Funkar det är det säkert kanon och vi kanske hinner träna ordentligt på det så kedjan flyter bra, men känner mig själv rätt bra och tror inte jag kommer få så många mil i benen med den sortens träning...

2 eller 3 stopp spelar ingen roll för min del, jag äter på cykeln och förbrukar inte särskilt mycket vätska om det inte är varmt förstås. Har klarat mig på 2-2,5 liter tidigare.

Tror nog att det är bra att lägga in viss marginal i schemat, dvs sikta på runt 9:45. Däremot hoppas jag inte halva klungan drar iväg och kör på 8:55, då har man satsat på fel grupp och antagligen dragit med sig några som sen bonkat och missat sitt mål. Inte riktigt som jag planerar, då jag hoppas vi kan hjälpas åt att dra in så många som möjligt under 10 timmar.

Imorrn blir det årets första lite längre pass (runt 10 mil)!!

Tips från läktaren:

Belgiskt kan ju vara lite klurigt om man aldrig har kört det innan. Samtidigt så är ni rätt många (20 st?) så det blir ett väldigt långt och utsträckt led med risk för stor gummibandseffekt om ni kör på ett led. Ett alternativ kan ju vara att köra i dubbla led och rotera ganska ofta (typ varje eller varannan minut). Inte riktigt lika effektivt som kontinuerlig rotation, men kanske lättare att handskas med?

Kan nu meddela att vi 11 stycken som är med på beställningen av tröjor = det billigare priset.
Jag kommer under nästa vecka prata med Kalas om design och sedan skickas den för tillverkning.

Jag återkommer i helgen med ett PM så att jag har fått rätt med alla storlekar, har jag inte hört från er innan måndag tar jag mig friheten och säger att jag har gjort rätt :-)

Glad påsk!

// Jocke

Sådär, nu verkar listan komplett på vilka som kommer att ha tröjor.
Se era PM för kontaktuppgifter.

Är något galet - skriv till mig direkt!

70472700.jpg

Jag har fått tag i en biljett till VR och ska försöka byta tid för att hänga på er SUB10-grupp. Om jag förstått det rätt så är det omöjligt att byta tid förrän man hämtar ut sin nummerlapp vilket gör det svårt att veta om det går. Hur gör ni med boendet? Camping? Hade varit kul att ses en sväng innan och snacka ihop oss om möjligt.

Akoa skrev:
> Jag har fått tag i en biljett till VR och ska
> försöka byta tid för att hänga på er
> SUB10-grupp. Om jag förstått det rätt så är
> det omöjligt att byta tid förrän man hämtar ut
> sin nummerlapp vilket gör det svårt att veta om
> det går. Hur gör ni med boendet? Camping? Hade
> varit kul att ses en sväng innan och snacka ihop
> oss om möjligt.

Traditionsenlig viltcamping i tält i lugnt villaområde! Ser för mig att vi träffas under fredagen för att snacka och äta?

Ja, boendet ja.. Det har jag inte ägnat en tanke åt ännu.
Hur tänker ni?
Traditionsenlig viltcamping? Innebär?

Jag brukar hålla till här: http://g.co/maps/yx684 . Detta är inte en camping, utan allmänna gräsytor som är lämpliga för tält/husvagn.

Det brukar vara relativt lugnt och skönt och på ett lagom avstånd från centrum. Det ligger en mack i närheten, så det finns tillgång till det mest nödvändiga (toalett, enklare tilltugg).

Jag tar husbilen ned :-)
Låter bra sebagge att campa där.

Vi blev nu 13 personer som är med på tröjorna.
Imorgon kontaktar jag Kalas och beställer tröjorna.

Notera att designen kommer att se liiiiiite annorlunda ut mot det som visades tidigare då dessa tröjor är lite olika till designen, de skiljer alltså något, men i det stora hela same same.
Jag postar den här när allt är färdig.

Just det, kommer ut med PM med kontaktuppgifter till allihopa.

// Jocke

Låter toppen det här tycker jag!

:) Ska bli riktigt skoj att köra. Nu gäller det bara för folk att få mil i benen antar jag...

Som sagt, vi ses på delfinvägen! :)

Hej pojkar (och kanske har vi några karlar med? ;)!

Nu har jag skickat iväg ordern till Kalas. Designen är något modifierad och jag hoppas att jag inte blir halshuggen för de ändringar jag gjort. Hör av er kvickare än kvickt till mig om ni tycker jag gjort bort mig helt (se bild nedan).

Totalt blir vi 13 stycken med på tröjorna. Kontaktuppgifter kommer att komma ut i PM senare.
Då Kalas har gjort om storleksmärkningen på de nya tröjorna kan vi behöva uppdatera de, jag har bett kontaktpersonen att göra en översättning så hoppas jag på att vi slipper det :)

Jag har fått i mig ett 40-tal mil i benen nu. Inget längre pass än 7 mil dock... Hur ser formen ut för er?

DHFjK.jpg

6hIK.jpg

// Jocke

Dryga 40 mil här också. Men jag behöver få upp farten igen. 31 km/h på ett entimmespass är OK just nu, men det bör öka med ett par km/h till juni.

Börjar cykla från jobbet någon dag i veckan så snart regnet slutar...

Bra jobbat med tröjorna, ser nice ut!!

Jodå, 15 mil var planerat i helgen. Det blev absolut inte en meter då jag ägnade mig åt snöskottning istället. Ligger efter med träningen nu.... :-(

Var ute på första 10-milapsset i helgen, kändes rätt bra även om det var backigt :)
Har också klarat av första 1-timmespasset och det blev lite drygt 32 i snitt vilket var lite över förväntat, så det finns bra hopp inför VR.

Skall bli kul att se tröjan live, ser iaf bra ut än så länge. Bra jobbat Altberg!

Träningen har gett positiva signaler, och tror att sub 10 blir lätt.
Finns det fler som har haft tankar på att komma runt på sub 9?

Träningen ligger lite efter men räknar med att tagga till resterande helger... Passar dock på att öva rätt mkt på att ligga på rulle, kör mycket med polare.

wiknil skrev:
> Träningen har gett positiva signaler, och tror
> att sub 10 blir lätt.
> Finns det fler som har haft tankar på att komma
> runt på sub 9?

Tror att jag är god för sub9 med lite vilja och en ordentlig laddning men kommer att köra sub10. Känns bäst så och dessutom står det på tröjan :)

Låter bra i mina egoistiska öron Morty, vi kanske behöver nån som är stark på slutet och kan ta långa förningar...

Ikaros skrev:
> Låter bra i mina egoistiska öron Morty, vi
> kanske behöver nån som är stark på slutet och
> kan ta långa förningar...

Vi får hoppas att jag håller ihop över distansen bara. 15 mil i 30-snitt var inga problem förra året, men nu blir jag lite trött av halva det. Kan förvisso vara för att jag bantar.

Hej LV-åkande MTB:are,

Jag och min bror kommer att sikta på sub 10 också, vi var initialt med i ett gäng som startar redan kl. 21.45 men har insett att det är en idiotiskt starttid för oss och kommer att försöka byta i motala till ex. den startgrupp som ni skall köra. Finns det plats i gänget för 2 cyklister till?

Min prestanda är jag inte supersäker på då jag började cykla LV för några månader sedan. Dock en hel del MTB i blodet. På de rundor jag kört (20-tal) så håller jag väl ca 31 i snitt över 10 mil.. bästanotering 32,5 km/h över 5 mil häromdagen (platt körning). Brorsan har betydligt fler lv-mil i benen och har kört några år i alla fall...

Är det för sent att ansluta?

Mvh/P

Härligt grabbar! Verkar ligga lite bättre till än mig med cyklingen, så kan jag ligga mer i lä under 30 mil :) Morty, du får dra de första 15 milen, sååååå.. Då var det bestämt ;)

Xenomorf, givetvis finns det plats för er, dock är det för sent att hoppa på tröjorna nu.

Tillbaka
Topp