[VR 2012] 04:36 - Sub10 (09:38, GRYMT KÖRT!)

Har i princip varit förskonad från sjukdom helt och hållet set senaste året, men i lördags slog förkylningen till med full kraft. Jag måste ta ett beslut senast i morgon...

Resturangen it is.

Precis som Altberg, har vi en Klungführer+Subcommendante än? Luke, du tog fram taktiken? Morty har varit på tal förrut? jag skiter egentligen i vem det är, jag vill bara ha nån som skriker på mig att öka... :)

Toxy skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter bra med resturangen. Men tror även happy
> sub8? Träffas där.

Ja, fast den är rätt stor.

Tänk bara på att Sverige-England startar kl 20:45, kan bli trångt framför storbilds-TV:n då... ;-)

Själv är jag lite osäker hur det blir med starten, har varit i Tullinge och kört mtb och moder jord var lite hård att ramla på. Så nu är man blåslagen och svullet knä men det är ju några dagar kvar till start så....

//Johan

Bra formbesked ikväll! 70 km på Färingsö med ett snitt på 34.6. Totalt inklusive stadskörning 85 km med 33.2 i snitt.

Hoppas nu bara att jag kan smita med i er startgrupp, då kommer nog det här gå kalas!

Bra formbesked i kväll! Bärs, bastu och 5-kamp med jobbet på en ö i skärgården.
Men, va fan.. Det ordnar sig!

Jag kan ta på mig att vara LITE führer. Men!! Vi behöver en överste FÜHRER som kört förut och som kan ta oss genom loppets olika skeenden. Pavé, pisspaus, stigningar mm.

Vilka har kört förut??

Jag har tjugo rundor förut men kommer nog inte att sitta med i gruppen så jättelänge, kan man befara. Jag tycker att ni verkar väldigt snabba och duktiga att döma av rapporterna. Jag tror att det är viktigt att vi inte blir för ystra i början om vi ska kunna hålla ihop gänget så länge som möjligt. Det är vanligt med tokkörning redan från start och då kan det lätt ramla av några i onödan. Ett jämnt och fint tempo utan stress den första timmen tills alla kommit igång med pulsen, sedan kan vi öka lite om det behövs. När backarna börjar dyka upp är det bra om man anpassar tempot efter de svagaste så att det inte blir luckor. Förra året slog vi av ordentligt i backarna med 8:58-gänget vilket bidrog till att de flesta var med runt.

Senast redigerad av en moderator:
Anders H skrev:
> Jag tycker att ni verkar väldigt snabba
> och duktiga att döma av rapporterna. Jag tror att
> det är viktigt att vi inte blir för ystra i
> början om vi ska kunna hålla ihop gänget så
> länge som möjligt. Det är vanligt med
> tokkörning redan från start och då kan det
> lätt ramla av några i onödan.

Jo, av rapporterna att döma så verkar en del här ha kapacitet att köra såväl SUB-9 som SUB-8.

Jag tror att det är bra om ni från början är klara med målsättningen: köra SUB-10 (så att alla som klarar SUB-10 kan hänga med) eller köra så snabbt som möjligt (fast minst SUB-10).

Om ni väljer det tidigare så får de starka i gruppen se till att hålla igen och acceptera att det går lite långsammare än vad ni har kapacitet till, om ni väljer det senare så kommer många att åka av och det kan lätt bli lite tråkig stämning efteråt... :-)

Bra kommentarer!

Min målsättning är SUB-10, inte fortare, inte långsammare.
Vad säger resten?

Har vi någon annan som kört förr som planerar att köra varvet runt med oss?

Låter som om Luke kanske kan ta en subcommendante-roll?

/Patrik

Håller med om att det finns risk att det kommer gå fort i början. Som jag känt under de tidigare rundor jag kört, så börjar loppet nånstans runt Jönköping och väldigt lätt att bli övermodig i början och köra på vilket kan straffa sig senare.

Flera känns väldigt starka och det finns risk att de kommer tycka sub10 kommer gå för långsamt. Håller med om att vi bör vara överens från början om vilken målsättning som gäller. Är det 09:45 och få med så många som möjligt eller är det så mycket under 10 timmar som möjligt?

En tanke som slog mig är hur vi skall köra de sista milen på de trånga vägarna. Kanske skall fundera på ett led för att ta så lite plats som möjligt och underlätta omkörningar. Brukar vara en del folk på slutet och trångt med de bilar som ändå finns på vägen.

Många bra synpunkter och jag har själv reflekterat över det som Anders H säger. Jag vet inte vad jag har för kapacitet eftersom det är första året som jag kör, det känns som om med rätt gäng skulle kunna gå snabbare än 10h, men det är rena spekulationer eftersom det längsta jag har cyklat är 135km (roslagsvåren), vilken gick i ett 9-timmarstempo.

Med Vättern i år hoppas jag att vår grupp håller ihop så många som möjligt och kommer in så nära 9 timmar och 59 minuter som möjligt och jag hoppas att jag själv kan stanna kvar under hela rundan och även bidra med att föra min del. Har jag mer kvar att ge när jag går i mål är jag bara glad och tar med mig det till nästa år istället och anmäler mig till en SUB9-grupp.

Det finns dock oro för att jag dör efter 135km, att något går sönder på cykeln, att jag går sönder eller veknar..eller..eller..men då får det vara så och jag får bita ihop och träna bättre till Vätternrundan nästa år.

// Forre

Morty skrev:
> Jag kan ta på mig det. My body is ready.

Morty; Jag hoppas att du också har liknande tankar och bidrar till att hålla ihop gruppen. Gärna med samma goda lunk som vi hade när vi körde vaxholmsrundan; Snabbt utför och sakta men säkert uppför...ingen stress och inga luckor!

Det ska jag verkligen försöka att göra. 45 i svaga nerförs är inga problem, ännu snabbare om det är brant. Eftersom klungan hjälper skitmycket nerför men väldigt lite uppför.

Ser ut som att det blir regn, 0,5-10mm beroende på vilka orter man kollar och vilken vädersite. Packa regnjacka och skoskydden.

Fan fan fan!!! *knaprar Esberitox som smågodis*

Skrev inte någon (Anders?) om en annan restaurang att mötas på? Jag hittar inte inlägget..

Precis under 10 timmar är även min ambition.

Nu är jag mest nojjig för vädret, massa regn i 10 timmar lockar inte...

/G

Nej, det ser ju inte lika bra ut längre...klart.se uppdaterade sin prognos för Motala till det sämre nu ikväll. Min regnjacka från TGstore fick ikväll status "your item has reached the destination country" så jag hoppas att inte posten i Sverige göra mig tvungen att åka och köpa en annan regnjacka på fredag morgon.

Men som sagt ett lite mer än knappt mer än två dygn kvar så att det blir regn är inte skrivet i sten än så länge.

Namnls.jpg

Hej vi är 3 starka Varbergscyklister som startar 4:30 och siktar på sub 10. Jag har följt tråden här ett tag och jag hoppas att vi kan hoppa på er klunga när ni kommer ifatt oss. Tänkte att jag skulle försöka komma förbi sjöbrisen och stämma av på Fredag.

Kul att du tog tag i taktpinnen Morty!

Hur många kommer köra med 4 st vattenflaskor? Känns lite väl snålt att bara köra 2st dvs 4,5 L vatten på 10h cykling.

Jag kör med två en liters flaskor. Stilpolisen säger nej men inte många som klarar stilen på vätternrundan.

Ska bli skoj att se hur många vi är imorrn på Sjövik. Jag har liksom inte fattat om vi är närmre 10 eller 20.

Var fäster ni tredje flaskstället?

/P

15 med tröjor, ytterligare några (5?) därtill. Sen ytterligare ett gäng som vi kanske kör ikapp. Säkert minst 30 på väg ner till Jönköping och målet är väl att inte tappa någon.

Jag har ett vätskeställ som sitter i sadelrailsen. Man kan också ha en flaska i stora ryggfickan, den i mitten.

Okej, men den stora frågan just nu är;

Vem har sån här "tandem-dragkrok" på sin hoj och drar runt mig?
Mitt livs sämst tajmade förkylning just nu...

Var precis i Motala och bytte tid! Inga problem, fanns 9 platser kvar i 4.36 gruppen kl 12:45 idag.

Tyvärr kan jag inte komma på samlingsmötet imorgon kväll då det blir väl sent om jag ska kunna få någon sömn överhuvudtaget, eftersom jag bor 1h bort.

Kan någon ta på sig att skriva några rader om vad som sagts imorgon efter mötet?

xenomorf skrev:
> Vädret ser som sagt bra ut ;-)

"medvind 20 m/s"
Haha!!

Altberg skrev:
> Så! Då var jag på plats. Någon som är i
> Motala?
> Vart fasen ska man ställa husbilen över natten?
>
> // Jocke

Förra året stog vi med husbilen på parkeringen utanför McDonalds från fredag morgon till lördag kväll.
Kanske inte så poppis men nära o bra till både McD och statoil för inköp av godis mat öl mm! :)
I år blir det nerresa med vanlig bil i morgon istället.

Har varit ute och cyklat en sväng, var förbi några campingar, men nä, kändes inte värt.
Står nu vid parkering Syd med två andra bilar.

Just det, till er som inte är med på tröjorna har jag tagit med en svartvit "varningstejp" som tejpas på bak på hjälmen. Ta gärna med er hjälmarna till maten imorgon!

// Jocke

Hej!

Igår körde jag genom Jönköping. Vid Tändsticksområdet innan vi går ut på den vägen som leder oss pp mot Bankeryd håller de på med ett stort vägbygge (rondeller och grejer). Var uppmärksamma här, det är möjligt att de ställer i ordning och underlättar för oss cyklister men var inte för säkra på det.

Lycka till i er satsning!

Fick klartecken i sista sekund att vara med av doktorn efter en långvarig virusinfektion.
Hänger med så länge det går och droppar sedan av.

Lampor och reflexer behövs väl inte 04:36?

SebastianP skrev:
> Fick klartecken i sista sekund att vara med av
> doktorn efter en långvarig virusinfektion.
> Hänger med så länge det går och droppar sedan
> av.
>
> Lampor och reflexer behövs väl inte 04:36?

Nej...

Syns om några timmar :-)

SebastianP skrev:
> Fick klartecken i sista sekund att vara med av
> doktorn efter en långvarig virusinfektion.
> Hänger med så länge det går och droppar sedan
> av.
>
> Lampor och reflexer behövs väl inte 04:36?

nej de behövs inte. Men du behöver ringklocka

För min del har jag nog bestämt mig för att köra vind-/regnjacka med cykeltröja och underställ. På underkroppen kör jag vattentäta överskor och benvärmare.

Tillbaka
Topp