[VR 2012] 04:36 - SUB9

Jag skulle gärna köra med er men har annan starttid.

Hur gör man med starttidsbyte? Ska man göra det riktigt eller bara dyka upp och chansa på att man kommer med?

liksom_killen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle gärna köra med er men har annan
> starttid.
>
> Hur gör man med starttidsbyte? Ska man göra det
> riktigt eller bara dyka upp och chansa på att man
> kommer med?

Byte gör man på torsdagen dagen innan start, dom har ett bås på mässan där man kan byta tid men förvänta dig inte att vara ensam... :)

Senast ändrad:
liksom_killen skrev:
> Jag skulle gärna köra med er men har annan
> starttid.
>
> Hur gör man med starttidsbyte? Ska man göra det
> riktigt eller bara dyka upp och chansa på att man
> kommer med?

Förra året bytte jag tid för att åka med kompisar, fanns ingen plats i deras startgrupp, men jag bytte till närmast föregående grupp där det fanns plats, vilket blev ca 20 min innan dem. Fick tyvärr "tekniska problem" med cykeln så jag kunde inte starta i min startgrupp men på något magiskt sätt löste sig alla problem när det var dags för mina kompisar att start;-)

Bytet kostar 200:- eller så.. har du bara starttid innan den grupp du vill köra i så tror jag inte att det är ett stort problem att missa sin tid och starta senare, men några garantier kan jag ju såklart inte lämna.

Starttiden mäts iaf från när man faktiskt kommer iväg och inte från tiden för startgruppen.

Senast ändrad:
Det löser sig nog med starttiden.
Jag är på!

2. Puchas (Kallinge)
3. StaVir
4. Tony Pettersson (Bålsta)
5. Jihde (Uppsala)
6. Lillfruppa (Tobo, norduppland)
7. MikaelD (Halmstad)
8. StarkStark (Lerum)
9. Stisse (Göteborg)
10. Danne f (katrineholm)
11. OhAmmAr (Sthlm)
12. ante78 (Sthlm)
13. hanshed (Sthlm)
14. Mattias Nordström
15. wiknil
16. RaceFace
17. PeterA
18. PP (Katrineholm)
19. Spire (Nacka)
20. j_nilsson (Sthlm)
21. KingPong (Nacka)
22. Stenugn (Stockholm)
23. Benet (London)
24. liksom_killen (Malmö)

Hejsan,

Är ny här på Happymtb, undrar om jag kan få vara med och köra i denna
sub9 grupp? Åkta förra året på 9.28 i en väldigt liten grupp, och tror inte
sub9 ska vara några problem med bra kamrater. Har startid 2200 på kvällen, men ska ändra denna.
Är det alltså 04:36 som är starttid för denna grupp?

2. Puchas (Kallinge)
3. StaVir
5. Jihde (Uppsala)
7. MikaelD (Halmstad)
8. StarkStark (Lerum)
9. Stisse (Göteborg)
11. OhAmmAr (Sthlm)
12. ante78 (Sthlm)
13. hanshed (Sthlm)
14. Mattias Nordström
15. wiknil
16. RaceFace
17. PeterA
18. PP (Katrineholm)
19. Spire (Nacka)
20. j_nilsson (Sthlm)
21. KingPong (Nacka)
22. Stenugn (Stockholm)
23. Benet (London)
24. MartinSIK (Stockholm)

Tänkte också haka på denna klunga om jag lyckas boka om min starttid i Motala.

2. Puchas (Kallinge)
3. StaVir
5. Jihde (Uppsala)
7. MikaelD (Halmstad)
8. StarkStark (Lerum)
9. Stisse (Göteborg)
11. OhAmmAr (Sthlm)
12. ante78 (Sthlm)
13. hanshed (Sthlm)
14. Mattias Nordström
15. wiknil
16. RaceFace
17. PeterA
18. PP (Katrineholm)
19. Spire (Nacka)
20. j_nilsson (Sthlm)
21. KingPong (Nacka)
22. Stenugn (Stockholm)
23. Benet (London)
25. Lingon (Trångsund)

2. Puchas (Kallinge)
3. StaVir
5. Jihde (Uppsala)
7. MikaelD (Halmstad)
8. StarkStark (Lerum)
9. Stisse (Göteborg)
11. OhAmmAr (Sthlm)
12. ante78 (Sthlm)
13. hanshed (Sthlm)
14. Mattias Nordström
15. wiknil
16. RaceFace
17. PeterA
18. PP (Katrineholm)
19. Spire (Nacka)
20. j_nilsson (Sthlm)
21. KingPong (Nacka)
22. Stenugn (Stockholm)
23. Benet (London)
25. Lingon (Trångsund)
26. Cyklopat (Uddevalla) i god form efter Vänern runt förra helgen

Halloj,
Ser att det är fler som kommit till, ser bra ut. Tänkte höra omj det är några i Stockholmstrakten som är intresserade att köra en runda innan vi ses i Motala, kan ju vara bra att testa lite olika rotationssystem (vi har ju denna helgen,nationaldan (Björn Borgs födelsedag) och nästa helg som kan vara lämpligt). Jag bor ju norr om uppsala men kan förflyyta mig söderut för en sådan ev. sammankomst.
Hälsningar Lillfruppa (Fredrik)

Jag tycker det vore kul att köra en runda, Nationaldagen är väl en bra ide. Vad sägs om en tur runt Stockholm-Vaxholm-Värmdö-Stockholm? Har inte riktigt koll på bästa(cykel)vägen från stan till Vaxholm, men det kanske någon annan har? Gjorde ett snabbt överslag på listan och det verkar vara ca 12st från Stockholm-Uppsala området. Vilka är på?

jag är klart intresserad om vi inte blir fler får vi väl träna partempo ;-)
Jag kommer med bil norrifrån och vi kan väl ha nån samlingsplats man lätt kan hitta till med parkering...antar att det blir någon form av färja om vi ska ta oss från vaxholm till värmdö eller har det kommit till en fast förbindelse sen sist jag åkte där (sommaren -78)?

Vi var fem från 04:36 sub 10 som körde den rundan idag. Prick 10 mil bidde det. Vi hade dock taskig tajming med färjorna. På norra sidan, från Vaxholm till Mörby ungefär, var det rätt bökigt att hitta tyckte jag. Printa vägnötter om ni är osäkra. Finns här om ni söker lite.

Hur fort vill ni åka runt värtan? Jag skulle kanske kunna visa vägen. Jag har också starttid 04:36 men är osäker på om jag vågar ansluta till nån uttalad subgrupp.

allt beror väl på hur många vi är och väder och vind men vi bör nog försöka rulla i minst den fart vi ska hålla runt den där sjön...snitt 34-36 kanske, vad tycker ni?
F.

Kör gärna 15-20 mil på söndag om nån kan då. Är tyvärr uppbokad med ANNAT 6 juni. Helgen efter är det Lida så då blir det MTB för min del.

Jag är gärna på och kör den 6 juni, tycker vaxholm - värmdö låter som en trevlig tur. Hastigheten håller jag med ovan skribent om. Har själv inte någon koll på lämplig väg så någon med god kännedom om vägen (likt mks) skulle ju inte vara helt fel att ha med. I värsta fall kan jag göra ett försök att hitta/rita en runda att lägga in i GPS:en.
Angående startplats är jag öppen för förslag bor själv i solna så jag har inte så långt oavsett vartifrån vi kör.

Det verkar som om flertalet subgrupper på forumet har kommit ganska långt i planeringen inför loppet. Samtidigt tycks många klungor ha samma ställen att stanna på med lite olika långa pauser (Gränna, Fagerhult). Vi kommer säkert överens om taktiken senast i Motala på fredag kväll. Vad som däremot skulle vara bra vore om någon med ett antal rundors erfarenhet kunde ta på sig att dirigera gruppen lite under färd. Det kanske löser sig när vi väl kommer iväg, men om någon gillar att kommendera lite så är det inte mig emot.

Jag kör också gärna på nationaldagen. Vilken tid tänker ni er? Förmiddag, eftermiddag? Själv tycker jag om att komma iväg på förmiddagen, kanske runt 9.

Fm blir bra för mig. Jag och KingPong kommer ju från Nacka, så om vi rullar från Lidl vid Orminge C vid 9, vart plockar vi upp er andra?

Vi kör väl Gamla Värmdövägen, Hammarby Sjöstad, Danvikstull, Stadsgården, Slussen.

Vad är bästa vägen sen?

Gamla Stan, Nybroplan, Strandvägen eller via stureplan för att komma till stora skuggan eller kör man direkt mot Roslagstull? Efter det är jag hur som helst helt lost fram till vaxholmsvägen...

Senast ändrad:
Fm passar mig perfekt också. Jag åker från Solna så mig skulle ni kunna plocka upp vid Danderyds sjukhus. Så meddela bara en tid då jag kan vänta mig att ni kommer farande förbi Danderyds sjukhus (om ni väljer den vägen)

Här kommer ett förslag på väg från statoil stora skuggan till Vaxholm, en liten omväg men nån mil extra skadar väl inte?

http://connect.garmin.com/course/1351036#.T8jXZW6hHSQ.email

Har kört den vägen för nått år sen när jag bodde vid roslagstull, finns några sköna temposträckor på vägen. Sen slipper man lite av den stora vaxholmsvägen genom att åka förbi Rydbo och sen boggesundsvägen.

När vi kommer över till Värmdö får någon annan ta över för där har jag ingen erfarenhet av att åka

Halloj,
OhAmmAr, var i SOlna börjar du?
Där någonstans borde det väl vara mäjligt att parkera bilen för en lantis som jag.
I så fall kan jag hänga på där ifrån.
Hälsningar Fredrik

lillfruppa,
Börjar ungefär vid råsunda, skulle rekommendera dig att parkera någon annanstans än solna då dom i början av maj ändrade parkeringsavgiften till att vara dygnet runt året om :(. Om du vill parkera i närheten av där jag startar rekommenderar jag dig att ta dig över kommungränsen till sundbyberg då dom har gratis parkering kvällar och helger.
Annars borde det också finnas någon lämplig parkering i närheten av Danderyds sjukhus/ Mörby centrum där jag tänkt möta upp de andra som kommer söderifrån

Vilka från gruppen är det som ska med på Värtan runt (Nacka-Stockholm-Vaxholm-Värmdö) på nationaldagen?

Vi startar vid 9 från Orminge C. Tempo beror ju på väder/vind och hur många vi blir, men målet är ju såklart att köra i närheten VR sub9 tempo, åtminstone när vi är utanför stan.

Från Nacka kör vi:
Gamla Värmdövägen, Hammarby Sjöstad, Danvikstull, Stadsgården, Slussen, Stora Skuggan, Universitet, Mörby Centrum/Danderyds Sjukhus. Därefter blir det enligt OhAmmArs förslag http://connect.garmin.com/course/1351036#.T8jXZW6hHSQ.email , Från Vaxholm färja till Rindö och till Värmdö, sen väg 274 till Hemmesta, gamla skärgårdsvägen till Gustavsberg C,(ev via Lagnövägen) till Orminge C.

Ska försöka hinna med att rita in hela sträckan.

Fyll på listan och vart du vill kliva på. Jag uppdaterar tisdag em, med ungf passeringstider.

Spire, Lidl Orminge C
KingPong, Lidl Orminge C
j_nilsson, Lidl Orminge C
OhAmmAr, Danderyds sjukhus/Mörby Centrum
lillfruppa, Danderyds sjukhus/Mörby Centrum

Puchas skrev:
> Vad säger ni om Fagerhult & Boviken som depå
> stopp + någon pissepaus längs vägen ?

Tänker du pissepausen vid en vägkant eller snabbare paus vid depå? Om Fagerhult är första depåstopp/vattenpåfyllning måste jag fundera över min flaskstrategi tror jag.
Här är en rolig sida för att planera sin VR, om någon missat den:

http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/tips/vatternrundan/idealtid.asp

Hej.
Jag hänger gärna på en tur på nationaldagen. Bor i enskede gård. Tar mig lämpligen till Hammarby sjöstad.
Är inte helt hundra på vart ni åker förbi. Men om ni ska vidare till Danvikstull blir det mer åt sickla hållet va?

//hanshed

Kul att du vill hänga på. Vi kommer ju från Värmdövägen, så vi kommer ner på Fartygsgatan och sen blir det Kanalvägen till Danvikstull.

hanshed skrev:
> Hej.
> Jag hänger gärna på en tur på nationaldagen.
> Bor i enskede gård. Tar mig lämpligen till
> Hammarby sjöstad.
> Är inte helt hundra på vart ni åker förbi. Men
> om ni ska vidare till Danvikstull blir det mer åt
> sickla hållet va?
>
> //hanshed

Det stämmer. Vi kommer från Värmdövägen, ner på Fartygsgatan och sedan Kanalvägen. Precis i närheten, i början av Skeppsmäklargatan, ligger en Specialized concept store om du vill glutta i skyltfönster om du skulle vara tidig :)

Jag hakar på!

> Spire, Lidl Orminge C
> KingPong, Lidl Orminge C
> j_nilsson, Lidl Orminge C
> OhAmmAr, Danderyds sjukhus/Mörby Centrum
> lillfruppa, Danderyds sjukhus/Mörby Centrum
> ante78, Danderyds sjukhus/Mörby Centrum

Så nu har jag plottat ut rutten, upptäckte att det blev några fel, tex vid slussen, verkar inte gå att redigera och jag orkar inte göra om det en gång till (första gången gick det inte att spara och allt försvann:-( )

http://www.gmap-pedometer.com?r=5497051
Har även bifogat rutten som GPX om någon vill importera den.

Deltagarlista just nu:

09:00 Lidl Orminge C
Spire
KingPong
j_nilsson

~09:18 Hammarby Sjöstad, förslagsvis där vi kommer in på fartygsgatan vid gång/cykeltunneln
hanshed

~09:54 Danderyds sjukhus/Mörby C - efter rondellen mellan Mörby C och sjukhuset?
OhAmmAr
lillfruppa
ante78

Passertiderna gäller för 30km/h i snitt, vid 34km/h skulle det bli 09:16 respektive 09:47 men jag tror inte vi kan hålla den farten igenom stan...

Glöm inte slang, energi, vätska och ett glatt cykelhumör;-)

Bilagor

Jag ser till att vara vid rondellen vid danderyds sjukhus till 9:40 så har jag lite marginal också.
Bifogar bild på plats för upphämtning av oss tre som startar vid danderyds sjukhus (se ring på bilden), observera att det går en cykelbana genom en tunnel under vägen vid rondellen (utritad i blått på kartan) vi väntar efter cykelbanan. Sen får vi en fin backe upp till Mörby C som start så är vi varma och redo att köra sen :)

Bilagor

• Samling.JPG
    Samling.JPG
    90.4 KB · Besök: 59
Re identifiering av cyklisterna i klungan.

Vi skulle kunna fästa en bit tejp på baksidan av hjälmen där vi kan skriva namn för lättare kommunikation/ identifiering.

Förslagsvis en grön eltejp som säljs på Mekonomen.

//Benet

Hej!

En i vårt SUB9-gäng från klubben (Eskilstuna IK) har kört med er innan och tipsade vår grupp att ni startar 4 min efter oss på Vättern.

Vi är 9-10 st starka som vill under 9 timmar. Några har varit under förut och några har tider strax över 9 timmar.

Vi är alla vana cyklister och tränar mycket. Kan vi slå oss ihop med er om ni kommer ifatt oss? Då blir vi många starka.

(Vi har ett gäng sub10:or som skall hänga med ert sub10-gäng)

/ Mathias

IMG_0067.JPG

Härligt! Det tackar vi för!

Ovan ser ni våra klubbdräkter som alla kör i.

Kommer ni att köra belgisk kedja för det mesta?

Har ni grindvakt?

Har ni gemensamma kläder?

Vilka stopp har ni tänkt er och hur långa? Vi hade tänkt oss ett planerat stopp vid lastbilen efter fagerhult (endast vatten där) på ca 5-6 min.

Stannar ni om ngn punkterar eller för cykelproblem? Det hade inte vi tänkt os självklart vid olyckor naturligtvis....

Mathias

MikaelD skrev:
> Det verkar som om flertalet subgrupper på forumet
> har kommit ganska långt i planeringen inför
> loppet. Samtidigt tycks många klungor ha samma
> ställen att stanna på med lite olika långa
> pauser (Gränna, Fagerhult). Vi kommer säkert
> överens om taktiken senast i Motala på fredag
> kväll. Vad som däremot skulle vara bra vore om
> någon med ett antal rundors erfarenhet kunde ta
> på sig att dirigera gruppen lite under färd. Det
> kanske löser sig när vi väl kommer iväg, men
> om någon gillar att kommendera lite så är det
> inte mig emot.

Hej,

Har varit ganska tyst från mig i denna tråd hitills. Instämmer, jag kan inte heller se någon stans att vi har enats om stoppen, belgisk kedja och/eller led, grindvakt, igenkänningstecken m.m.

Typiskt nog har jag lyckats dra till ryggen rejält för ca. en vecka sedan, muskulärt men är helt sned. Det finns dock en chans att jag kan vara OK några dagar innan VR - så mitt deltagande och bidrag till sub9 är osäkert : (
Jag ställer upp till start så får jag helt enkelt se hur detta känns. Antingen startar jag med er i sub9 och släpper av utifall det stramar för mycket - då får det bli en lugn fikarunda istället : ) Runt ska jag.

Jag har kört 12 rundor med en bästa tid på 8h54min noterad 2008 då jag även var "lagledare" för en sub9-klunga (http://happymtb.org/forum/read.php/1/700915/888927#msg-888927). Delar med mig av mina tidigare erfarenheter.

en av dom är att om det inte finns en eller några uttalade ledare i gruppen som har god överblick och koll så blir det lätt vilda västern av det hela. Nu kommer jag nog av ovan nämnda skäl inte kunna ställa upp som "capo" men jag hoppas att det finns andra personer som kan känna sig manade.
Helst då några personer som är samkörda sen innan.

Dock kan jag föreslå igenkänningstecken, pinkestopp och annat så att vi har att diskutera runt nu när det är 1 vecka kvar (gulp!). Nedan är i princip lite copy-paste från mina inlägg innan VR 2008, men det funkade då och det bör funka nu.
Skillnaden då var att vi körde på ett led, och det gav en ohygglig gummisnoddseffekt och blev riktigt rörigt då många personer varierade väldigt i fart och tid då dom drog.
Belgisk kedja är alltid att föredra enligt mig, men det gäller då att alla vet hur det funkar, samt att man har disciplin på det hela, bl.a. på att allid ropa "sist" när man vänder längst ned. Nackdel är att vi blir bredare, och är det trångt i samband med omkörningar av långsammare cyklister så kan det bli lite vanskligt ibland. Sen kan det också vara svårt att få till den i början direkt efter starten, då det alltid är en viss förvirrring...

***************Igenkänningstecken*********

Väst eller tröja är för meckigt att rodda ihop med så kort tid, en "banner" att fästa på nederdelen av ryggen har funkat tidigare (men kan vara lurigt med olika överdragskläder som ska av eller på). Så en klisterdekal på baksida hjälm kan vara ett bra alternativ - dock inget direkt förslag. Hjälp till här : )

*************** Stoppen ******************

OBS! Endast förslag att börja diskutera runt - men om vi inte kan hålla ihop fram till första stoppet stoppet så spelar detta ingen roll : )

1. Gränna 77km, pisspaus (exakt position får vi enas om, finns lite bra ställen bl.a. vid Gyllen Uttern)

2. Vätskedepån/tankbilen efter Fagerhult 140km, depåstopp(vätskepåfyllning)

3. Boviken 232km, depåstopp(vätskepåfyllning/energi)

Tankbil Fagerhult vid 140km:
5-7 minuter max. När man är klar i depån så samlas vi precis vid utfarten i slutet på depån. OBS!!! Inte på vägen utan i depåområdet. Tidigare år har en del missat detta och irrat runt i depån för att hitta varandra, vilket ledde till att klungan tappade ett par personer. Gör vad ni ska i depån och ställ er beredda strax innan utfarten efter det. Sen kör vi efter max 7 minuter, missar någon tiden så går tåget.

Boviken 232km:
Det är fortfarande nästan 7 mil kvar till mål och där kan man fylla på med lite energi och sträcka på benen. Stoppet bör gå på 5-7 minuter. Har sub9 klungan hållit snittfarten uppe i 36-37km/h fram hit så ligger man bra till för att komma in under nio timmar.

*************** Starten *****************

I 04:36-fållan bör sub9 stå först, därefter sub10.

Ta det sen piano och passa på att njuta av semestercyklingen några minuter bakom mc:n ut från Motala. Var lite vakna bara, det kan vara trångt och jag har sett folk som gjort riktiga kalkonstarter och klotat redan innan de kommit ut ur Motala.
Efter att MC:n släppt iväg oss så sätter vi fart, lagledare drar på lite lagom bara (strax över 30 km/h) under 1-3 minuter så att vi hinner formera oss, för att därefter dra på så att vi kommer upp i ca 38-40 km/h för att sen hålla den farten.

*************** Taktik ******************

(lite modifierade citat från tidigare år....)

Det viktigaste att tänka på är att hålla ihop klungorna så länge det går. För att klara målet måste vi samarbeta, det är teamwork från början som gäller.

Det innebär kortfattat tre saker:

1 - Farten ska hållas jämn. Går det ryckigt så har någon missat poängen med att köra i klunga.
Den som tar över dragjobbet ska absolut inte ÖKA eller för den delen MINSKA farten utan behålla den.

2 - I uppförsbackarna kan man lätt köra sönder en klunga. Lås kedjan. Detta ska helst initieras av lagledare verbalt, som alla upprepar längs kedjan. Försök hålla en fart uppför som känns realistisk, inte maxfart upp alltså. Detta gäller speciellt sub9 klunga som inte har nödvändigt behov att köra fort uppför för att klara niotimmarsmålet. När förste man i klungan sedan kommer upp till backkrönet så SKA farten ökas långsamt så att ALLA i klungan är med. Sen ska kedjan rotera igen.

3 - I nerförsbackarna SKA man inte ligga och bromsa i onödan. All rörelseenergi som vi får GRATIS från en nerförsbacke är bonus och ska användas till att ta sig framåt, inte för att värma upp bromsklossarna och fälgarna. Anledningen till att man kan tvingas till att bromsa är helt enkelt att folk har slutat att trampa (tillräckligt fort) längst fram när det går utför. Den som ligger längst fram när det går nerför SKA fortfarande köra järnet när det går nerför, inte VILA. Orkar man inte, så viker man av och näste man tar över dragjobbet nerför.

De här tre enkla sakerna glömmer många väldigt lätt och de orsakar en hel del missförstånd vid klungkörning.

Snittfarten för sub9 kommer att redan efter första 10 milen ge en indikation på hur loppet kommer att gå. Det är full fart som gäller från början för att nå rätt snittfart. Har vi inte kommit upp i förutbestämd snittfart i Jönköping så är det ytterst svårt att öka snittfarten efter det.
Nu hänger det hela lite på väder och vindar, också, men detta exempel gäller så långt det är möjligt.

För att komma upp i snittfarterna ovan så räcker det inte att cykla i den marschfarten. Man får lägga på ca 5-10km/h till på platten och ännu mer när det går nerför. Men vi ska ändå hålla ihop klungan - så skulle det visa sig att det går för fort uppför så MÅSTE vi minska farten i uppförsbackarna.

Grindvakt - lurigt kapitel. Kan vara kontraproduktivt på samma sätt som det kan skydda en hel klunga från att få in någon ryckig ystergök som sen bonkar och lämnar lucka utan förvarning.
Detta måste redas ut hur vi gör.

Tecken och tydliga handsignaler förutsätter jag att alla kan och använder sig av : )

Sen måste jag också tillägga en sista viktig sak:
Kommunikation! Prata och ropa, upprepa kommandon som t.ex. "lås kedjan", "bil" etc. så att alla hör. Uppstår lucka i backe så få ut detta till gänget.

Sen ska vi peppa varandra och vara positiva, inga sura miner om någon gör något fel eller liknande.
Vi gör alla detta frivilligt, och är det inte kul någonstans mitt i allt slit så kan man lägga ner.
Vi kommer alla ha våra ups and downs runt sjön, ge inte upp när det är tungt, slå hellre av och gå ner och vila längst bak, man kan återhämta sig bättre än man tror för det mesta.

Fan, det blev sent...

Ordet fritt.

Senast ändrad:
Eller oxå läser man i sub10-tråden (som jag inte gjort) så kör man samma taktik fast moddad för sub9-tempo : )
Dom ska visst köra tvåpar led. Funkar bra det med, så länge vi inte ligger 25 gubbar i ett led så är jag nöjd...

Bra. Nu får vi komma igång och bli lite aktiva här.

Personligen har jag begränsad erfarenhet av klungkörning (vilket verkar gälla för flera här) och spontant känns då belgisk kedja lite komplicerat, men det kanske kan fungera? Blir vi så många som vi verkar så borde ju två led vara givet.

Skall vi satsa på att köra tillsammans med Eskilstuna-gruppen som kanske har lite mer rutin på att styra upp oss andra... Jag tror att vi med vänliga tips och tillrättavisningar kommer in i det hela efter några mil, men det är ju bra om någon eller helst några samkörda med erfarenhet "leder".

Gällande igenkänning så verkar vit väst lite komplicerat (köpa, kort om tid, klädbyten etc) utan jag håller med att om tejp på hjälmen verkar bra. Grön var föreslaget - kan vi bestämma det?

Jo visst, grön tejp bak på hjälmen bör funka, med tydlig text skriven (spritpenna el dyl) "Sub9 04:36 - (namn/forumnick)" Borde räcka?

Angående Capos....
kan inte gänget som var ute och körde en träningsrunda för några dagar sedan ta kommandot?

Spire
KingPong
j_nilsson
OhAmmAr
lillfruppa
ante78

Stisse (Peter Luihn) kan sedan agera Ubercapo givet att du har haft rollen tidigare och därmed har viss erfarenhet. Om Peter olyckligtvis skulle behöva lämna gruppen pga av ryggont halvvägs genom loppet så har vi iaf då förhoppningsvis fått ordning på klungkörning.

Belgiskkedja kontra tvåled..... jag vet inte hur mycket erfarenhet ni andra har från Belgiskkedja, själv har jag bara tittat på Youtube klipp och en helvetes massa tempofilmer från Tour de France så jag förstår defintivit principen, om någon på dagen kan styra upp detta så är Belgiskt förmodligen optimalt.... Dock verkar onekligen "två led linje" som roterar vara enklast....

Vad gäller paus/ hålltider etc, jag laddade ned en excelsnurra och plottade in Peters förslag (ovan).

Depå km Stopp Totaltid Klockan
Motala 0 0:00 04:36
MCn slapper 1 0:03 04:39
Hästholmen in 40 1:09 05:45
Hästholmen ut 1:09 05:45
Gränna in 77 2:13 06:49
Gränna ut 0:03 2:16 06:52
Jönköping in 105 3:05 07:41
Jönköping ut 3:05 07:41
Fagerhult in 134 3:55 08:31
Fagerhult ut 0:06 4:01 08:37
Hjo in 173 5:08 09:44
Hjo ut 5:08 09:44
Karlsborg in 204 6:01 10:37
Karlsborg ut 6:01 10:37
Boviken in 226 6:39 11:15
Boviken ut 0:06 6:45 11:21
Hammarsundet in 254 7:34 12:10
Hammarsundet ut 7:34 12:10
Medevi in 272 8:05 12:41
Medevi ut 8:05 12:41
Motala 295 8:45 13:21
Summa pauser 0:15

Starttid 04:36
Önskad totaltid 8:45
Önskad depåtid 0:15
Önskad cykeltid 8:30
Önskad medelhast (inkl pauser) 33.71 Totalsnitt
Önskad medelhast (exkl pauser) 34.71 Rullsnitt
Önskad medelhast när MC:n släppt 34.77 Rullsnitt

Cyklar vi enligt ovan modell så har vi 14 minuter extra för fuckups och händelser vi inte själva kan kontrollera......... Vi kan tex cykla enligt ovan modell till Jönköping för att ligga före schema för att sedan slå av på takten något efter Fagerhultsstoppet om vi märker att allt går geschwinnt.

Vad gäller igenkänningstecken, jag föreslår följande:

Re: [VR 2012] 04:36 - SUB9
Postat av: hnle (Dölj användarens inlägg)
Datum: igår 10:32

Re identifiering av cyklisterna i klungan.

Vi skulle kunna fästa en bit tejp på baksidan av hjälmen där vi kan skriva namn för lättare kommunikation/ identifiering.

Förslagsvis en grön eltejp som säljs på Mekonomen.

*************************************************************************************************

@Mattisjarvi/ Eskilstuna IK, förslagsvis håller ni igen lite efter start och vi ser till att pinna på så att vi kan joina upp klungorna asap. Om vi antar att ni är 10 + oss 25=35-5 i frånfall... så blir vi 30 starka gubbar!

Obs: Jag önskar ej bli ansvarig/ capo etc..... tänkte bara ge tråden en push att styra upp sig själv.

//Henrik

Tillbaka
Topp