MikaelD skrev:
-------------------------------------------------------
> Det verkar som om flertalet subgrupper på forumet
> har kommit ganska långt i planeringen inför
> loppet. Samtidigt tycks många klungor ha samma
> ställen att stanna på med lite olika långa
> pauser (Gränna, Fagerhult). Vi kommer säkert
> överens om taktiken senast i Motala på fredag
> kväll. Vad som däremot skulle vara bra vore om
> någon med ett antal rundors erfarenhet kunde ta
> på sig att dirigera gruppen lite under färd. Det
> kanske löser sig när vi väl kommer iväg, men
> om någon gillar att kommendera lite så är det
> inte mig emot.
Hej,
Har varit ganska tyst från mig i denna tråd hitills. Instämmer, jag kan inte heller se någon stans att vi har enats om stoppen, belgisk kedja och/eller led, grindvakt, igenkänningstecken m.m.
Typiskt nog har jag lyckats dra till ryggen rejält för ca. en vecka sedan, muskulärt men är helt sned. Det finns dock en chans att jag kan vara OK några dagar innan VR - så mitt deltagande och bidrag till sub9 är osäkert : (
Jag ställer upp till start så får jag helt enkelt se hur detta känns. Antingen startar jag med er i sub9 och släpper av utifall det stramar för mycket - då får det bli en lugn fikarunda istället : ) Runt ska jag.
Jag har kört 12 rundor med en bästa tid på 8h54min noterad 2008 då jag även var "lagledare" för en sub9-klunga (
http://happymtb.org/forum/read.php/1/700915/888927#msg-888927). Delar med mig av mina tidigare erfarenheter.
en av dom är att om det inte finns en eller några uttalade ledare i gruppen som har god överblick och koll så blir det lätt vilda västern av det hela. Nu kommer jag nog av ovan nämnda skäl inte kunna ställa upp som "capo" men jag hoppas att det finns andra personer som kan känna sig manade.
Helst då några personer som är samkörda sen innan.
Dock kan jag föreslå igenkänningstecken, pinkestopp och annat så att vi har att diskutera runt nu när det är 1 vecka kvar (gulp!). Nedan är i princip lite copy-paste från mina inlägg innan VR 2008, men det funkade då och det bör funka nu.
Skillnaden då var att vi körde på ett led, och det gav en ohygglig gummisnoddseffekt och blev riktigt rörigt då många personer varierade väldigt i fart och tid då dom drog.
Belgisk kedja är alltid att föredra enligt mig, men det gäller då att alla vet hur det funkar, samt att man har disciplin på det hela, bl.a. på att allid ropa "sist" när man vänder längst ned. Nackdel är att vi blir bredare, och är det trångt i samband med omkörningar av långsammare cyklister så kan det bli lite vanskligt ibland. Sen kan det också vara svårt att få till den i början direkt efter starten, då det alltid är en viss förvirrring...
***************Igenkänningstecken*********
Väst eller tröja är för meckigt att rodda ihop med så kort tid, en "banner" att fästa på nederdelen av ryggen har funkat tidigare (men kan vara lurigt med olika överdragskläder som ska av eller på). Så en klisterdekal på baksida hjälm kan vara ett bra alternativ - dock inget direkt förslag. Hjälp till här : )
*************** Stoppen ******************
OBS! Endast förslag att börja diskutera runt - men om vi inte kan hålla ihop fram till första stoppet stoppet så spelar detta ingen roll : )
1. Gränna 77km, pisspaus (exakt position får vi enas om, finns lite bra ställen bl.a. vid Gyllen Uttern)
2. Vätskedepån/tankbilen efter Fagerhult 140km, depåstopp(vätskepåfyllning)
3. Boviken 232km, depåstopp(vätskepåfyllning/energi)
Tankbil Fagerhult vid 140km:
5-7 minuter max. När man är klar i depån så samlas vi precis vid utfarten i slutet på depån. OBS!!! Inte på vägen utan i depåområdet. Tidigare år har en del missat detta och irrat runt i depån för att hitta varandra, vilket ledde till att klungan tappade ett par personer. Gör vad ni ska i depån och ställ er beredda strax innan utfarten efter det. Sen kör vi efter max 7 minuter, missar någon tiden så går tåget.
Boviken 232km:
Det är fortfarande nästan 7 mil kvar till mål och där kan man fylla på med lite energi och sträcka på benen. Stoppet bör gå på 5-7 minuter. Har sub9 klungan hållit snittfarten uppe i 36-37km/h fram hit så ligger man bra till för att komma in under nio timmar.
*************** Starten *****************
I 04:36-fållan bör sub9 stå först, därefter sub10.
Ta det sen piano och passa på att njuta av semestercyklingen några minuter bakom mc:n ut från Motala. Var lite vakna bara, det kan vara trångt och jag har sett folk som gjort riktiga kalkonstarter och klotat redan innan de kommit ut ur Motala.
Efter att MC:n släppt iväg oss så sätter vi fart, lagledare drar på lite lagom bara (strax över 30 km/h) under 1-3 minuter så att vi hinner formera oss, för att därefter dra på så att vi kommer upp i ca 38-40 km/h för att sen hålla den farten.
*************** Taktik ******************
(lite modifierade citat från tidigare år....)
Det viktigaste att tänka på är att hålla ihop klungorna så länge det går. För att klara målet måste vi samarbeta, det är teamwork från början som gäller.
Det innebär kortfattat tre saker:
1 - Farten ska hållas jämn. Går det ryckigt så har någon missat poängen med att köra i klunga.
Den som tar över dragjobbet ska absolut inte ÖKA eller för den delen MINSKA farten utan behålla den.
2 - I uppförsbackarna kan man lätt köra sönder en klunga. Lås kedjan. Detta ska helst initieras av lagledare verbalt, som alla upprepar längs kedjan. Försök hålla en fart uppför som känns realistisk, inte maxfart upp alltså. Detta gäller speciellt sub9 klunga som inte har nödvändigt behov att köra fort uppför för att klara niotimmarsmålet. När förste man i klungan sedan kommer upp till backkrönet så SKA farten ökas långsamt så att ALLA i klungan är med. Sen ska kedjan rotera igen.
3 - I nerförsbackarna SKA man inte ligga och bromsa i onödan. All rörelseenergi som vi får GRATIS från en nerförsbacke är bonus och ska användas till att ta sig framåt, inte för att värma upp bromsklossarna och fälgarna. Anledningen till att man kan tvingas till att bromsa är helt enkelt att folk har slutat att trampa (tillräckligt fort) längst fram när det går utför. Den som ligger längst fram när det går nerför SKA fortfarande köra järnet när det går nerför, inte VILA. Orkar man inte, så viker man av och näste man tar över dragjobbet nerför.
De här tre enkla sakerna glömmer många väldigt lätt och de orsakar en hel del missförstånd vid klungkörning.
Snittfarten för sub9 kommer att redan efter första 10 milen ge en indikation på hur loppet kommer att gå. Det är full fart som gäller från början för att nå rätt snittfart. Har vi inte kommit upp i förutbestämd snittfart i Jönköping så är det ytterst svårt att öka snittfarten efter det.
Nu hänger det hela lite på väder och vindar, också, men detta exempel gäller så långt det är möjligt.
För att komma upp i snittfarterna ovan så räcker det inte att cykla i den marschfarten. Man får lägga på ca 5-10km/h till på platten och ännu mer när det går nerför. Men vi ska ändå hålla ihop klungan - så skulle det visa sig att det går för fort uppför så MÅSTE vi minska farten i uppförsbackarna.
Grindvakt - lurigt kapitel. Kan vara kontraproduktivt på samma sätt som det kan skydda en hel klunga från att få in någon ryckig ystergök som sen bonkar och lämnar lucka utan förvarning.
Detta måste redas ut hur vi gör.
Tecken och tydliga handsignaler förutsätter jag att alla kan och använder sig av : )
Sen måste jag också tillägga en sista viktig sak:
Kommunikation! Prata och ropa, upprepa kommandon som t.ex. "lås kedjan", "bil" etc. så att alla hör. Uppstår lucka i backe så få ut detta till gänget.
Sen ska vi peppa varandra och vara positiva, inga sura miner om någon gör något fel eller liknande.
Vi gör alla detta frivilligt, och är det inte kul någonstans mitt i allt slit så kan man lägga ner.
Vi kommer alla ha våra ups and downs runt sjön, ge inte upp när det är tungt, slå hellre av och gå ner och vila längst bak, man kan återhämta sig bättre än man tror för det mesta.
Fan, det blev sent...
Ordet fritt.