VR 2013 04:36 SUB 10!

Harrys har en pasta buffé på plast tallrik ( har haft de sista 5 åren ) förmodligen även i år, för dem som önskar äta, och om vi står på vänster sida om entrén vid 20:00 så blir det inga problem att finna varandra, det är inte där folk står och väntar / hänger.
Angående cyklingen så håller jag med Mange bra fart på platten , går bra att hålla hög fart nästan hela vägen till Gränna, sedan blir det backigt och då får vi ta det lugnt uppför så vi är en bra grupp när det blir mindre backigt en bit efter Jönköping.

Då har jag lagt in banan på garmin med snittet 30.8, vilket ger oss 22min stopptid och 13min marginal till 09:58
Det håller ju lätt =]

Fint!
Vi tappar lite i början när vi ligger bakom mc:n. Puttra 3km i 18km/h om Idealtider-excelarket stämmer. Jag antar att det är därför samma ark vill ha upp oss i 31.4km/h på slutet.

@Skinny: Det låter fint. Ses vid Harrys.

Senast ändrad:
Stora vattenflaskor, 2 stopp där vi fyller på vätska, + ett snabbt skogs stopp vi ca 250 km tycker jag borde räcka, så spar vi tid, enligt SMHI kommer det att vara mycket mot och sid vind.

Nej vi kan inte ändra hela upplägget såhär sent. Tre stopp (för vattenfyllning) har vi sagt länge nu. Två fyllningar räcker inte om man har kalkylerat med tre.

Tja!

Jag ska åka 8:28 i samma startgrupp men har varit sjuk hela veckan, så nu vette tusan hur det går. Eventuellt tar jag rulle på er om jag inte känner mig stark nog för 8:28.
Vad har ni spikat för signalement? Så jag känner igen er..

Och förresten, har ni inte väääldigt långa stopptider? Läs förra årets SUB-10 tråd, de stoppen funkade bra!

Det fanns EN plats kvar i 274 när jag skulle byta så det gick vägen.
Ungefär då slog ångesten till. Fan va långt, fan va fort och FAN va blåsigt!
Det blir kämpigt och svårt att köra klunga. Jag är minst sagt ovan vid belgisk och kantvinden lär ju inte hjälpa till.

Om ni behöver lite rutin från fjolårets 04:36 sub10 så kommer jag och Rickard starta 04:26...ändrade precis från 20:10. Sitter i Motala och laddare glass just nu. Om det är ok att haka med så läser jag in mig på ert upplägg i kväll.

Någon gemensam klädsel/eller annat utmärkande?

Nu har vi träffats några stycken,
Vi har en visselpipa.
Det blir belgisk rotation, fryser rotation uppför.
Punktering stannar vi för innan Ödeshög 47km och efter Hammarsundet om vi ligger bra till.

Möte imorgon vid service tältet, mitt emot startfållorna 04:20 någon sa att det ska vara ett team sportia tält.

tiger123 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hinner inte till Harrys så siktar på tältet
> kl 04. Skall jag ta med reflextape???

Yes, ta med tejpen! Vi ses 4:20.

Jag är på. Har haft dundrande huvudvärk hela dagen men hoppas vara fit till i morgon.
Hoppas ni har överseende med en som behöver komma in i konceptet belgisk kedja. Har nog bara varit inne i en rotation vid nått enstaka tillfälle, noob som man är. :-)

Jag tar med reflexer till hjälmarna och inplastade lappar med hålltider , ses 04,20 . Andersh och centertanksen kommer med , vi har precis ätit.

Jag tittar på ett av era startnummer och det ser ut som att ni just har gått i mål på 9:44.
Starkt jobbat! Ni tog igen mycket på västsidan, i Gränna var ni nästan 20 minuter efter tidsplanen.

Det var inte min dag idag. Släppte och vände tillbaka efter ca 30km. Blåsten dödade mig i kombination med nästan ingen sömn och ev. förkylning på gång. Det ska vara kul att cykla och för mig var det inte det idag tyvärr, så jag valde att bryta.

Edit: Det verkar som gruppen splittrats. =( Vissa verkar vara ute fortfarande.

Senast ändrad:
Bra jobbat alla!

Fram till Gränna var det lite stökigt bitvis vilket gjorde att vi splittrades. Kom in några i rotationen som inte ville ta förningar och då blev det ryckigt.
Efter Gränna började den sköna biten fram tills Hammarsundet där kantvindsmisären började igen.

Kilometer: 293,5
Timmar: 9
Minuter: 44
Sekunder: 57
Rullsnitt: 31,7
Arga tyskar: 1
Lägsta utväxling: 50x25 (behövde aldrig gå ned på lillklingan)

http://app.strava.com/activities/60453451

Senast ändrad:
Det var tungt hela rundan, förutom sista 2 milen. Sida med på västsidan var svinjobbigt.
Grymt kört av alla men framförallt var det 4-5st som tog många tunga förningar och körde in tiden vi tappat. Vi hade lite flyt med snabbare grupper oxå.
Trist att behöva suga hjul som en vekling i 15 mil men blåsten knäckte mig i början och det var svårt att komma tillbaka. Jag är sjukt nöjd men ödmjuk inför vetskapen att jag klarade 9:44 enbart berodde på att vi höll ihop och hade koll på varandra.

Tack Sub10!

/Hjulsugarn

Mattias A skrev:

> Arga tyskar: 1

I 8:28-tråden talas det också om en arg tysk. Var det Tille som var och härjade runt i klungorna?

Jag cyklade mer er ett tag iallafall. Missade först min egna start 04:18 pga att jag punkterade mitt framdäck innan starten. Kom iväg sen 04:49 tror jag. Sedan körde jag ikapp er efter 5-6 mil sedan hade vi ett (emellanåt) bra tempo! Sedan när första kullerstensvägen kom så tappade jag en vattenflaska samt min cykeldator..... Skit kul.. Blev 2 oplanerade stopp för mig då jag inte kunde åka utan vatten. Så körde in sen på 10:04 riktigt surt faktiskt för om jag bara inte hade behövt stanna extra så hade jag klarat under 10h. Men tackar för i år iallafall!

Hej på er!

Stort grattis att det gick vägen, själv fick jag släppa taget vid Ödeshög, får skylla mig själv, för dåligt med vinter träning och 8 kg tyngre , då når man inte upp till förra årets tider, kom in på 12:00 blankt. Ha det gått allihop.

Hej allihop!
Grattis till alla som lyckades!
Själv tappade jag er strax efter Fagerhult efter strul i en stor klunga. Brände mig när jag försökte jaga ikapp och fick ta det lugnt ett tag. Rullade i mål på 9:59, :-D

Ja fan att det skulle vara så jäkla jobbigt att köra under 10timmar :-).

Vinden tog rätt hårt i början men kände ändå rätt pigg. Vi fick väl igång en hyffsad rotation emellanåt även om det blev lite ryckigt och en del byten ökade på farten i det inre ledet. Fast det som förstörde mest var när personer kom in mitt i klungan som inte fattade att vi roterade och stannade upp hela rotationen.

Precis innan Jönköping var det jättestökigt och var svårt att få någon fart överhuvudtaget.

Backarna innan Bankeryd tog hårt på mig som väger över hundringen och när vi hängde på gänget efter Fagerhult(?) som eldade på som fan låg jag på gränsen hela tiden. Skulle vara intressant att veta vilket snitt vi hade på den sträckan.

Vi släppte "hårdkörarna" och skapade ett eget litet gäng som körde på och roterade rätt bra fram till Karlsborg där vi stannade. Efter Karlsborg tappade försvann några och när jag såg dom längre fram kom en ambulans och gjorde att jag och Reddevil(?) inte kunde jaga ikapp. När vi sen såg dom låg dom minst 300meter fram och avståndet växte. Så beslutade att vänta på att en klunga skulle komma och hjälpa oss med lite draghjälp. Då kom Hissingen ck med en jäkla fart och vi hakade på dom och hann i kapp dom andra som också följde med. Dom körde jämt och fint och var en fröjt att ligga bakom. Utan deras draghjälp är jag tveksam till om jag klarat tiden. Låg bakom Hissingen fram till Hammarsundet där dom stannade och då började man fatta att vi skulle hinna under 10 timmar.

Sista biten gick i rätt lugnt tempo vilket var skönt för min del.

Tack alla för en trevlig runda och speciellt till Anders som höll koll på oss på slutet så vi inte sackade efter.

Nu hoppas jag mina knän återhämtar sig för ljust nu gör det för jävla ont när man reser sig upp.

Edit: Vi skulle väl vara 25 pers något enligt listan men blev 13 vid start tror jag. Tror vi var 6 eller 7 st som gick in vid 0945 och sen gick ju tydligen en in på 09:59.

Senast ändrad:
centertanksen skrev:
> Ja fan att det skulle vara så jäkla jobbigt att
> köra under 10timmar :-).
>
> Vinden tog rätt hårt i början men kände ändå
> rätt pigg. Vi fick väl igång en hyffsad
> rotation emellanåt även om det blev lite ryckigt
> och en del byten ökade på farten i det inre
> ledet. Fast det som förstörde mest var när
> personer kom in mitt i klungan som inte fattade
> att vi roterade och stannade upp hela rotationen.
>
>
> Precis innan Jönköping var det jättestökigt
> och var svårt att få någon fart
> överhuvudtaget.
>
> Backarna innan Bankeryd tog hårt på mig som
> väger över hundringen och när vi hängde på
> gänget efter Fagerhult(?) som eldade på som fan
> låg jag på gränsen hela tiden. Skulle vara
> intressant att veta vilket snitt vi hade på den
> sträckan.
>
> Vi släppte "hårdkörarna" och skapade ett eget
> litet gäng som körde på och roterade rätt bra
> fram till Karlsborg där vi stannade. Efter
> Karlsborg tappade försvann några och när jag
> såg dom längre fram kom en ambulans och gjorde
> att jag och Reddevil(?) inte kunde jaga ikapp.
> När vi sen såg dom låg dom minst 300meter fram
> och avståndet växte. Så beslutade att vänta
> på att en klunga skulle komma och hjälpa oss med
> lite draghjälp. Då kom Hissingen ck med en
> jäkla fart och vi hakade på dom och hann i kapp
> dom andra som också följde med. Dom körde jämt
> och fint och var en fröjt att ligga bakom. Utan
> deras draghjälp är jag tveksam till om jag
> klarat tiden. Låg bakom Hissingen fram till
> Hammarsundet där dom stannade och då började
> man fatta att vi skulle hinna under 10 timmar.
>
> Sista biten gick i rätt lugnt tempo vilket var
> skönt för min del.
>
> Tack alla för en trevlig runda och speciellt till
> Anders som höll koll på oss på slutet så vi
> inte sackade efter.
>
> Nu hoppas jag mina knän återhämtar sig för
> ljust nu gör det för jävla ont när man reser
> sig upp.

Bra återberättat Centertanksen, det stämmer exakt med min egen runda. ;-)
Ja,det var du och jag som kämpade där bak på slutet och speciellt efter Fagerhult.
Snittet första milen efter Fagerhult var 39.1 enligt min dator. Totala snittet mellan Fagerhult och Hjo var 38. Där gick det egentligen alldeles för fort för mig och det var där halva gänget försvann.
Satte in ett skapligt ryck för att gå ifatt när den snabba klungan splittrade vår klunga.
Jag behöver också tacka Anders speciellt som körde åttor runt oss för att se till att alla gick med.

Att det gick så lugnt på slutet kan vi tacka Ingarö för. Inte en backe eller sväng utan att dom tog det lugnt och hojtade "Kontakt" när alla var med igen :-).

Den fysiska statusen är följande. Höger bak/yttersida knä där jag hade kramp till och från, från Gränna och framåt, gör sjukt ont. I övrigt förvånansvärt bra. Den förväntade nattkrampen kom aldrig! Sov från 20:20 till 08:10, med pisspaus vid 04:00.

Jag tappade bort gruppen redan i starten... Hängde på (eller vad jag trodde var) gruppen säkert ett en mil innan jag upptäckte att det inte var någon med gula reflexer på hjälmarna.

Jag slog av och väntade. Blev osäker igen om jag hade sett rätt. Var ni framför eller bakom?

Nåra enstaka cyklister kom och vi blev en liten egen klunga. Efter ytterligare någon mil kom ett snabbt gäng med svarta och lila färger på tröjorna. Jag följde med dem till Fagerhult. Cyklade sen ensam ett par mil för att slutligen följa Hisingen hela vägen in i mål.

Tycker det var tråkigt att jag inte fann tillbaka till er igen även om jag är väldigt nöjd med tiden. 08.57.

Får göra ett nytt försök nästa år.

Ha det bra och glöm inte bort cykeln i sommar :-)

Kanske inte det bästa året att överträffa sig själv. Motvinden första biten tog på krafterna för alla och fartökningen efter Fagerhult var väl inte optimal för dem som låg på gränsen, men ändå nödvändig för att köra in den förlorade tiden och kanske få lite marginal för en eventuell motvind på slutet. Ungefär halva gänget tycks ju ändå på ena eller andra sättet ha klarat målet så vi får väl godkänt ändå. Här är några bilder från gårdagen:

Frukost:
P6154591.JPG

På väg till starten
P6154592.JPG

Förväntansfulla cyklister vid starten
P6154594.JPG

P6154595.JPG

P6154596.JPG

Klungan på väg att passera Brahe hus i gryningen (Hjo VK:s dräkter var en rysare!)
P6154597.JPG

Jesusbacken
P6154598.JPG

P6154599.JPG

P6154601.JPG

P6154603.JPG

Målgångseufori
P6154604.JPG

P6154605.JPG

P6154609.JPG

P6154610.JPG

Man kan gå in och kolla lite statistik på http://resultatjakt.se/events/vatternrundan_2013/ om man vill. Där ser man klart och tydligt att våran svagaste del i loppet om man jämför med andra deltagare var fram till Gränna. I Gränna låg jag på plats 4256 för att gå i mål på plats 3331. Å andra sidan kanske vi kunde ta dom där tusen placeringarna för att vi tog oss lugnt fram till Gränna.

Vi höll även ett snitt mellan Bankeryd och Hjo på 38,6 som får ses som ok även om vi hade vinden i ryggen.

Väldigt bra kört av alla, trots det höga tempot på västsidan.
Jag åkte ganska långt fram mestadels och tappade bort er efter brattebrobacke, då kände jag för första gången att krafterna började sina ordentligt och fortsatte i eget tempo. Niklas som var med över krönet i brattebro försvann efter medevi backen och jag kände bara att nu måste jag hålla igång benen och fokusera på mållinjen. 09:42 stannade klockan på och strax efter började ni andra komma ikapp.

Kul att ha cyklat med er alla =]

Tillbaka
Topp