Taktiksnack är så kul så att jag måste lägga mig i :-)
Tyvärr så delar jag inte mångas uppfattning om att köra i ett stort gäng oavsett gruppens ambition helt enkelt för att det är för många. Nåväl lite reflektioner.
2009 körde jag med Leo Rantas Finax grupp som var ca 53 pers vid start. Det var bara Leo som hade rollen som uttalad kapten, vi hade inga grindvakter. Kontentan, det funkade inget vidare, folk glömde att säga "sist", enormt igångdrag om någon missade att gå på rulle direkt(dragspel)i snabbledet. Folk i långsammare ledet hoppade över till snabbare ledet för att det var så stora luckor vilket ledde till att långsamma ledet fick luckor de med. Detta trots att vi hade taktiksnackat länge och lång tid innan hur vi skulle bete oss.
2010 Conti,vill minnas att för att råda bot på dragspelseffekten så minskade Leo ned gruppen till 42 st. Leo ensam utalad kapten, fortfarande inga grindvakter. Lite bättre på allt men fortfarande problem med rotationen längst bak
2011 Conti ungefär lika stort lag, nu med Grindvakter däribland jag.(Astma&allergiproblem). Vi var 4 st som var grindvakter. Vi roterande i en egen lite kedja, det var tvunget med tanke på vindar. Funkade mycket bättre i rotationen i bak. Ibland blev det visst lite luckor längre fram i det snabbare ledet, kan ha berott på bristande koncentration. Men överlag så funkade det super, ruggigt bra flyt.
Precis som Meb sa så känns en "belgisk kedja" på drygt 50 pers helt orealistiskt, no way!. Bättre att dela upp i 2 eller 3 grupper. De bakre grupperna roterar också men lite långsammare. Bakom första gruppen placeras ett par coacher/kapten/grindvakter som ser till att rotationen flyter på bra i bak, viktigt!!!!. Dessa skall också se till att peptalka(-bra kört meb,-glöm inte att käka supreeme,-redo peranders, växla peranders och fan va bra ni är!!). Bestäm sen i förväg att varje grupp kör 30min, varje hel och halvtimme. Använd särskild visselsignal för "byte grupp". Meb verkar ju ha erfarenhet av detta.
Grindvakter, bra om ni har några uttalade med pondus. Skapar trygghet för gruppen att höra samma röster( namnlappar!)2011 fick vi lite problem med en cyklist. Vänligt men bestämt såg vi till att han förstog att det inte var så lämpligt. 4 st som jobbar tillsammans ger bra pondus.
Hoven