VR 2015 x 2. Nu med RR

SvenC

Aktiv medlem
VR 2015 x 2. Nu med RR
Nu när lvg säsongen börjar lida mot sitt slut, funderar jag på vad som planeras för nästa år.

I stället för att jaga tider i någon sub grupp på Vätternrundan så tänkte jag att man få mer valuta för anmälningsavgiften om man kör 2 varv.

Jag mailade VR kansliet och ställde frågan om det gick att ordna administrativt men fick till svar att anmälningen gäller bara ett varv. Så blir det av så blir det ett ”svart race”

Om man startar tidigt på fredag kväll och när man kommer till tex Hjo så stannar man vid en lämplig busshållplats eller liknande pillar bort chippet från hjälmen och gömmer på lämpligt ställe och cyklar vidare mot Motala. Man går i mål, äter sin pastasallad, dricker sin öl. Cyklar till bilen som man har parkerad på lämpligt ställe och byter från nattkläder till dagkläder och sedan fortsätter på varv 2. När man kommer till stället där man gömt sitt chipp klistrar man fast det på hjälmen igen och fortsätter i solskenet mot Motala och öl nummer2.

Det förutsätter att man kan få en tidig starttid och att första varvet går så pass fort att man är i mål innan sista startgrupp startar. Man kan givetvis ”starta” andra varvet ändå men det blir lite ensamt, i alla fall i början.

Är det någon mer som är intresserad? Det vore kul om vi kunde bli en klunga. Det blir ett lätt sätt att cykla 60 mil jämfört med ett brevet. Man har ju full support hela sträckan och förhoppningsvis draghjälp bitvis.

Sven C.

Senast ändrad:
VR 2015 x 2. Nu med RR
Jag tycker att vr borde stötta en sådan satsning med full support. Fatta vad många nya alternativa mål folk kan hitta på! Få ihop ett gäng som tycker att det är en bra ide och försök sedan övertala vr ledning om att det är en sjukt bra ide som stärker deras varumärke och moderniderar loppet.

VR 2015 x 2. Nu med RR
Eller så kör du en 60-milare via en av de som ordnar randonnelopp, tex rando sthlm.

Kostar 100 alt 150 spänn och du får finare vägar på köpet.

VR 2015 x 2. Nu med RR
Vill inte peka ut någon, men en halvvättern följt av två varv runt sjön - 2,5xVR - har genomförts. 1/2+1+1=2,5.
Trots tidig start på första helvarvet blev det tydligen ensamt på sista.

Fast ett riktigt randonnelopp är nog bättre.

Senast ändrad:
VR 2015 x 2. Nu med RR
Manurhin2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Snart tror jag att Mollo & Jenny svarar att dom
> är på ;-)

Nä jag ska subba nästa år
Randonneurlopp kommer jag köra ändå så det räcker och blir över.
Kul satsning. Lycka till

VR 2015 x 2. Nu med RR
SvenC skrev:
> Jag mailade VR kansliet och ställde frågan om
> det gick att ordna administrativt men fick till
> svar att anmälningen gäller bara ett varv. Så
> blir det av så blir det ett ”svart race”

Kan man inte anmäla sig till en av de tidigaste startgrupperna, och sedan köpa en startplats av någon som startar på lördag morgon och göra namnbyte på den, och därmed köra två "riktiga" rundor? (menar inte att det skulle vara fel att köra ett extra svartvarv, men om man nu skulle vilja ha två riktiga resultat)

VR 2015 x 2. Nu med RR
mattel skrev:
> Eller så kör du en 60-milare via en av de som
> ordnar randonnelopp, tex rando sthlm.
>
> Kostar 100 alt 150 spänn och du får finare
> vägar på köpet.

Det ena utesluter väl inte det andra

SC

VR 2015 x 2. Nu med RR
Tre varv vore coolt. Med start kl 20 och målgång före kl 24 blir det 9:20 per runda. Kanske möjligt för en samling motiverade super-randonneurer?

VR 2015 x 2. Nu med RR
Andra idéer jag har haft är att dra ihop ett gäng vältränade elitmotionäret som kör SUB10 (eller nåt beroende på vaf som är möjligt) på såna där lånecyklar som finns i Stockholm. Utväxling kan bli problem dock?

VR 2015 x 2. Nu med RR
Vore ju sjukt coolt med en subgrupp på Bromtons iförda mörk kostym.
Finns ju Bromton World Championship men Vättern med samma stuk vore nice.

VR 2015 x 2. Nu med RR
Supertramp skrev:
> Tre varv vore coolt. Med start kl 20 och målgång
> före kl 24 blir det 9:20 per runda. Kanske
> möjligt för en samling motiverade
> super-randonneurer?

Jag tror inte att någon har kört en 60-milare under 22h i Sverige. Så att tro att man ska klara 90 mil på 28h är nog ganska optimistiskt, även om man slipper stämplingar och annat. 90 mil är rätt långt, det tar liksom inte 3 ggr så lång tid som 30 mil...

Dessutom är Vättern närmast ett skällsord i randonneurkretsar, så jag har svårt att se varifrån motivationen skulle komma. ;-)

VR 2015 x 2. Nu med RR
Forza! skrev:
> Vore ju sjukt coolt med en subgrupp på Bromtons
> iförda mörk kostym.
> Finns ju Bromton World Championship men Vättern
> med samma stuk vore nice.

Se till att fixa spons av en kostymtillverkare i så fall!

VR 2015 x 2. Nu med RR
DT skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tre varv vore coolt. Med start kl 20 och
> målgång
> > före kl 24 blir det 9:20 per runda. Kanske
> > möjligt för en samling motiverade
> > super-randonneurer?
>
> Jag tror inte att någon har kört en 60-milare
> under 22h i Sverige. Så att tro att man ska klara
> 90 mil på 28h är nog ganska optimistiskt, även
> om man slipper stämplingar och annat. 90 mil är
> rätt långt, det tar liksom inte 3 ggr så lång
> tid som 30 mil...
>
> Dessutom är Vättern närmast ett skällsord i
> randonneurkretsar, så jag har svårt att se
> varifrån motivationen skulle komma. ;-)

Ja troligtvis svårt att hitta några som är tillräckligt motiverade men vinnaren RAM snittade väl över 30 km/t solo i typ åtta dygn och 500 mil. Så rent hypotetiskt finns det nog de som klarar tre varv till och med solo.

VR 2015 x 2. Nu med RR
Jo fast Strasser (vinnaren av RAAM) är ett monster vars like inte finns på långa vägar i svenska randonneurkretsar. :-)

Edit: dessutom på tempocykel (eller iaf tempostyre) och två följebilar, så det är lite annorlunda mot VR. Men han hade säkerligen klarat det solo.

Senast ändrad:
VR 2015 x 2. Nu med RR
Vinnaren på Melfar 24h förra året hann med ca 800K på 24h, och att köra de sista 10 milen på 4 h är väl inte helt omöjligt med den starten ;-) Så någon Super-Strasser behövs nog inte.

VR 2015 x 2. Nu med RR
Jenny W skrev:
> Manurhin2 skrev:
> -----
> > Snart tror jag att Mollo & Jenny svarar att dom
> > är på ;-)
>
>
> Nä jag ska vara en subba nästa år

Varför då?

VR 2015 x 2. Nu med RR
Strasser hade 27h på första 89 milen på RAAM i år och det är ju rätt mkt mer kupering än på VR.

Att försöka köra 90 mil på 28h låter i mina öron som att det inte är många svenska randonneurer som skulle greja, även om de fick några likasinnade och jämnstarka lagkamrater. Med ett välorganiserat hjälpryttarupplägg skulle det dock förmodligen finnas några som skulle ha en skaplig chans givet att vädret är någorlunda snällt.

VR 2015 x 2. Nu med RR
whirren skrev:
> Under 20h30min på två varv gjordes 2012 enligt
> säkra källor.

Då är man pigg och fräsch inför det sista varvet på 7:30. :-)

VR 2015 x 2. Nu med RR
Ett alternativ för två varv är ju att köra ett första varv med lite mumiebullar och mackstopp sedan starta på sin ordinarie starttid och rulla runt med full service.

(Starta 9 på fredag morgon, köra runt på tolv timmar, starta varv 2 kring 21:00 med övernattning i Jönköping och inte stressa runt).

Eller tvärsom...

VR 2015 x 2. Nu med RR
gsb skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Manurhin2 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Snart tror jag att Mollo & Jenny svarar att
> dom
> > > är på ;-)
> >
> >
> > Nä jag ska vara en subba nästa år
>
> Varför då?

:)

VR 2015 x 2. Nu med RR
Jag hittade ingen som vill hänga med så det blev en ”one man show”. Väderförhållanden var helt perfekt, vindstilla på natten och inte alltför kallt, västlig vind på dagen men den var inte så farlig (trots det var sida med).

Start1.jpg

Start varv 1

I samma startgrupp var det en kille från CK Lunedi som hade fått för sig att köra solo så han tog spets och tillät ingen annan att dra. Han drog på i lagom tempo till Gränna då han tröttnade lite. Vi var några stycken som tackade för draghjälpen och lämnade honom bakom oss. Ett snabbt stopp i Jönköping för justering av klädseln.

Solnedgng.jpg

Solnedgång

Det tuffade på i lagom tempo upp till Hjo Vi var 10-12 stycken som höll ihop. Vi passerade ganska många på vägen ner till Jönköping efter det så blev vi ganska ensamma. När det var dags för lasagnen i Hjo så hade de inte hunnit ställa allt i ordning men det löste sig.

Lasagne1.jpg

Lasagne1

Strax efter Hjo stannade jag på en rastplats och tog av chippet som jag gömde i en informationstavla.

Heligchippgmma.jpg

Resten av gruppen fortsatte givetvis så det blev solokörning igenom det västgötska landskapet i sommarnatten upp till Hammarsundet där jag fick sällskap med 2 stycken (en Canadensare och en Göteborgare)

soluppgng.jpg

Soluppgång vid Hammarsundet

Ml1.jpg

Rullade i mål på ca 9:30

Frukost.jpg

Kyckling och öl till frukost

Start2.jpg

Start varv 2

Jag hängde med Fredrikshof 9 timmarsklunga, det var inte så smart. Nedåt Gränna tyckte jag det gick lite väl fort så jag släppte när vi passerade en långsammare grupp. Efter några Km tycke jag återigen att det gick för fort så byte till en grupp som åkte och lyssnade på fågelkvitter. Nu började jag bli riktigt trött och släppte även denna grupp. Tog rygg på Tant elefant och Fia flodhäst som drog mig in till Jönköping. Jag brukar äta snabbt men nu tog det ca 20 minuter att få i sig köttbullar och mos.

Kttbullar.jpg

Köttbullar

Efter Jönköping var jag riktig mosig i huvudet och benen. Jag stannade i Fagerhult och tryckte i mig mumiebulle och saltgurka. Jag letade efter ett värmeskåp att krypa in i men fick hålla till godo med en grässlänt, sov några minuter tills något bet mig i benet (vilken misär). Lallade vidare upp till Hjo där det återigen var dags för lasagne, den var inte lika god den här gången.

Lasagne2.jpg

Lasagne 2

Hämtade chippet på rastplatsen och fortsatte norr ut.

Chippetkvar.jpg

Chippet

Andra år när jag cyklat VR har jag tyckt synd om de som vinglat strax över styrfart igenom Tivedens skogar, nu var själv en av dom. Vid Medevi började jag piggna till lite och få upp farten (Medevi-Mål 45 minuter). Rullade in i mål 5 minuter före Tre Berg
Total tid 22:51

Ml2bekuren.jpg

Mål varv 2

2medaljer.jpg

VR 2015 x 2. Nu med RR
Jaha, norpade två medaljer så att den stackarn som kom sist i mål inte fick någon! ;-)

Bra kört (även om jag själv nog valt en lite roligare sträcka om jag skulle fått för mig att köra en 60-milare).

VR 2015 x 2. Nu med RR
SvenC skrev:
> RR
>
>

Grymt kört, kul med någon som genomför en såndär idé som oftast bara pratas om.

VR 2015 x 2. Nu med RR
garfunkel (fd garfunkah) skrev:
> Nej, siste kille rullade in 23:38 :)

Kul att veta att någon hann två varv...

VR 2015 x 2. Nu med RR
bigmollo skrev:
> Härligt kört!

Vilken underbar galning! Hur gör du omstarten? Smyger runt en annan väg eller går en gång till genom fållorna? Antagligen inte så.

VR 2015 x 2. Nu med RR
Alexander_kyckling skrev:
------------------------------------------------------
> Grymt kört, kul med någon som genomför en
> såndär idé som oftast bara pratas om.

+1

VR 2015 x 2. Nu med RR
Tille skrev:
> Alexander_kyckling skrev:
> ----
> > Grymt kört, kul med någon som genomför en
> > såndär idé som oftast bara pratas om.
>
>
> +1

Och två vändor efter varandra, 9:30 på första och nära Sub11 per styck. Utan riktig grupp och plan. Jäkligt starkt.

Tillbaka
Topp